|
|
Месяца иулиа в 20 день
святаго славнаго пророка Илии
На Малей вечерни, на Господи воззвах, стихиры на 4, глас 1:
Подобен: Небесных чинов:
Трисолнечным светом Божественнаго сияния, ума чистотою нечестиваго царя, яко законопреступника, праведным судом обличил еси: и небеса заключил еси, и вдовицу с сыном препитал еси. Моли пророче, спастися душам нашим. [Дважды.]
Божественным боговидением достойно пророческим саном, и разумом почтен быв, божественный пророче, прорицаеши дальная яко близ сущая: царя яко неправедна обличил еси, и студныя священники ножем заклал еси. Моли Христа Бога, спастися душам нашим.
Нечестивый царь не терпя твоего обличения, тебе божественный пророче, глаголет: ты ли еси томя и развращая Израиля? Ты же рекл еси: не аз, о царю, но ты и дом отца твоего: понеже Бога твоего сотворшаго тя оставил еси, и чуждыя ввел еси. Но молитвами, Христе, Твоего пророка, от таковыя прелести избави нас, и спаси души наша.
Слава, глас 6.
Божественный пророче, Илие, ты неправдовавша царя о Навуфееве убийстве, и о восхищении винограда обличив, дерзновенно рекл еси: понеже без правды убил еси мужа израильтянина, сице и сам убиен будеши, и пси кровь твою полижут, и блудницы в крови твоей измыются. Но молитвами, Христе, Твоего пророка, купно и угодника, таковаго прещения избави нас, и души наша спаси, яко Человеколюбец.
И ныне, Богородичен.
На стиховне стихиры, глас 2:
Подобен: Доме Евфрафов:
Божественный пророче, ты ревнуя по Господе Вседержители, молитвою небеса заключил еси, рек: дождь и роса да не снидет на землю, токмо глаголом уст моих.
Стих: Моисей и Аарон во иереех Его: и Самуил в призывающих имя Его.
Божественный пророче, ты молитвою и милованием, паки небеса отверзаеши, и дождь жаждущим людем, богатно даруеши.
Стих: Ты Иерей во век по чину Мелхиседекову.
Божественный пророче, ты вдовицу с сыном препитал еси, и молитвою горсть муки и чванец масла умножив, по глаголу Господню, горсть муки, и чванец масла не умалися.
Слава, глас и подобен тойже:
Божественный пророче, ты молитвою твоею огнь с небесе свел еси, и царя уверил еси глаголати: воистинну един Бог, Иже Илиею проповедаемый.
И ныне, Богородичен:
Владычице Благая, святии Твои руце, к Сыну Твоему воздежи душелюбивому Содетелю, ущедрити рабы Твоя.
На Велицей вечерни
На Господи воззвах, стихиры на 8. Глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Иже Фесвитянина Илию, колесницею огненною, от земли, Щедре, преложивый, Слове: сего молитвами спаси нас верно Тя славящих, и того творящих радостно божественную память и спасеную.
В трусе и вихре тонце, видел еси Божие пришествие, Илие богоблаженне, просвещающее тя древле: на колеснице же седя четвероконней, небо прееждал еси страннолепно, удивляемь богодухновенне.
Иереи студныя ножем заклал еси, небо языком на землю не дождити удержал еси, ревностию Божественною разжегся: Елиссеа же исполнил еси, милоти поданием сугубым, мудре Илие, Божественныя благодати.
Ины стихиры, глас 2, самогласны.
[Иоанна архиепископа:] Светильники возсияша вселенней два, всесветлый Илиа и Елиссей. Ов убо Божественным словом небесныя капли затвори, и царя обличи, на колеснице же огненней на небеса вознесеся: ов же безчадныя воды исцели и сугубу благодать прият, Иорданския струи раздели. И ныне со ангелы ликующе, о нас молят, спастися душам нашим.
Яже на воздусе колесница тя подъемши огненосна, яко в трусе на небеса, огнедохновенную благодать тебе чудес подаде, Илие Фесвитянине, нетленна тя сотворши, еже не видети смерти, дондеже убо проповеси всяческим кончину. Темже прииди, подая нам твоих исправлений наказание.
Светильниче невечерний церквей, Божественною ревностию разжигаемь, Илие пророче, небесныя капли затворил еси: и враном питан быв, царя обличил еси, и священники уморил еси: огнь с небесе свел еси: и пятьдесятника два уморив, напитал еси вдовицу елеем, и муки малою горстию: и сына ея молитвою воскресил еси, огнь разжегл еси в воде: Иорданския струи пеш прешел еси: колесницею же огненною на небеса вознеслся еси, Елиссею благодать сугубую подал еси. Молися непрестанно Богу, спастися душам нашим.
Слава, глас 6.
[Византиево:] Приидите православных совокупление, сошедшеся днесь в пречестнем храме богоглаголивых пророк, псаломски воспоем сличную песнь сих прославльшему Христу Богу нашему, и веселием и радостию возопием: радуйся, земный ангеле, и небесный человече, Илие великоимените. Радуйся, иже сугубую благодать от Бога приемый, Елиссее всечестне. Радуйтеся заступницы теплии, и предстатели и врачеве душ и телес, христолюбивых людей, от всякаго прилога сопротивна и обстояния, и всяких бед избавите верно совершающия всепразднственную память вашу.
И ныне, Богородичен: Кто Тебе не ублажит:
Царств третиих чтение. [Глава 17.]
Бысть слово Господне ко Илии пророку, и рече ко Ахаву: жив Господь Бог сил, Бог Израилев, Емуже предстою днесь пред Ним, аще будет в лета сия роса, или дождь, аще не словесы уст моих. И бысть глагол Господень ко Илии глаголя: иди отсюду на восток, и скрыйся в потоце Хорафове, при реце Иорданове. И будет вода от потока и пиеши ю, и враном повелю питати тя тамо. И иде Илиа, и сотвори по глаголу Господню, и седе при потоце Хорафове, пред лицем Иордановым: и вранове приношаху ему хлебы заутра, и мяса к вечеру, и от потока пияше воду. И бысть по днех изсше поток, яко не бе дождя на землю. И бысть глагол Господень ко Илии глаголя: Востани и иди в Сарефту Сидонскую, и пребуди тамо: се бо заповедах жене вдовице препитати тя. И востав и иде в Сарефту Сидонскую, и прииде во врата града, и се тамо жена вдова собираше дрова, и возопи Илиа во след ея, и рече ей: принеси ми убо мало воды в сосуде да пию. И иде взяти воды. И возопи Илиа в след ея, и рече ей: приими убо мне и укрух хлеба в руце твоей, и да ям. И рече жена: жив Господь Бог мой, аще есть у мене опреснок, но разве елико горсть муки в водоносе, и мало елеа в чванце. И се аз собираю два поленца, и вниду и сотворю себе и чадом моим, и снемы, и умрем. И рече к ней Илиа: дерзай и вниди, и не сотвори по глаголу твоему: но сотвори мне оттуду опреснок мал прежде, и изнесеши ми: себе же и чадом твоим сотвориши последи. Яко тако глаголет Господь Бог Израилев: водонос муки не оскудеет, и чванец елеа не умалится, до дне, дондеже даст Господь дождь на землю. И иде жена, и сотвори по глаголу Илиину: и даде ему, и ядяше той, и та, и чада ея. И от того дне водонос муки не оскуде, и чванец елеа не умалися, по глаголу Господню, иже глагола рукою Илииною. И бысть по глаголех сих, и разболеся сын жены, госпожи дому, и бе болезнь его крепка зело, дондеже не оста в нем дух. И рече жена ко Илии: что мне и тебе человече Божий? Вшел еси ко мне воспомянути грехи моя, и уморити сына моего. И рече Илиа к жене: даждь ми сына твоего. И взят его от лона ея, и вознесе его в горницу, в нейже сам почиваше, и положи его на одре своем. И возопи Илиа ко Господу, и рече: увы мне, Господи, свидетелю вдовы, у неяже аз пребываю, Ты озлобил еси еже уморити сына ея. И дуну на отрочища трикраты, и призва Господа, и рече: Господи Боже мой, да возвратится убо душа отрочища сего вонь. И бысть тако. И возопи Илиа, и услыша Господь глас Илиин: и возвратися душа отрочища и оживе. И поят Илиа отрочища, и сведе и от горницы в дом, и даде и матере его. И рече Илиа к ней: виждь, яко жив есть сын твой. И рече жена ко Илии: се разумех, яко человек Божий еси ты, и глагол Господень во устех твоих истинен.
Царств третиих чтение. [Главы 18 и 19.]
Бысть глагол Божий ко Илии Фесвитянину, в третие лето царства Ахавля, глаголя: иди и явися Ахаву, дам бо дождь на лице земли. И бысть яко виде Ахав Илию, и рече к нему: аще ты еси развращаяй Израиля? И рече Илиа: не развращаю аз израиля, но ты, и дом отца твоего, внегда остависте вы Господа Бога своего, и идосте в след Ваала. И ныне посли, и собери ко мне весь Израиль на гору Кармильскую, и пророки студныя Вааловы, ихже триста и пятьдесят, и пророк мерзких четыреста, ядущих трапезу Иезавелину. И по глаголу Илиину посла Ахав в весь Израиль, и собра вся пророки на гору Кармильскую, и приведе ко всем им Илию. И рече им Илиа: доколе вы храмлете на оба колена ваша? аще есть Господь Бог, идите в след Его: аще ли Ваал есть, то идите за ним. И не отвещаша ему людие словесе. И рече Илиа к людем: аз есмь остах пророк Господень един, и пророцы Вааловы, ихже триста и пятьдесят мужей, и пророков мерзких четыреста. И рече Илиа: дадите ми два юнца, да изберете себе единаго, и растешите и на уды, и возложите и на дрова, да не приложите огня. И аз растешу юнца другаго, и возложу на дрова, и огня не возгнещу. И да призовете имена богов ваших, и аз призову имя Господа Бога моего: и будет Бог, Иже аще послушает огнем, Той есть Бог. И отвещаша вси людие, и реша: добр глагол Илиин, иже глагола, да будет тако. И рече Илиа пророком студным: изберите себе юнца единаго, и сотворите вы прежде, яко вас есть множество, и призовите имена богов ваших, и огня не пригнещайте. И пояша юнца, и сотвориша тако. И призываху имя Ваалово от утра и до полудне, и реша: послушай нас, Ваале, послушай нас. И не бе гласа ни послушания: и рыскаху около жертвенннка, иже сотвориша сии. И бысть полудне, и поругася им Илиа Фесвитянин, и рече: зовите гласом великим, яко богу вашему непразднство есть: да еда что иное строит, или уснул есть, да убудите его. И зовяху гласом великим, и крояхуся по обычаю своему ножи, и мнози биша себе бичьми до пролития крове своея, и прорицаху: и бысть до вечера, яко быти время взыти жертве, и не бе гласа. И глагола Илиа к пророком студным, глаголя: отступите ныне, да и аз сотворю жертву мою. И отступиша тии, и умолкнуша. И рече Илиа к людем: приступите ко мне: и приступиша к нему вси людие. И прият Илиа дванадесять камений, по числу колен сынов Израилевых, якоже глагола ему Господь: Израиль будет имя твое. И созда камение во имя Господне, и исцели олтарь раскопанный. И сотвори море вмещающее две мере семене окрест олтаря: и воскладе полена на олтарь, иже сотвори, и растеса на уды всесожегаемое, и возложи на полена, и обыде олтарь. И рече Илиа: принесите ми четыри водоносы воды, и возливайте на всесожжение и на полена, и сотвориша тако. И рече: удвойте, и удвоиша. И рече: утройте, и утроиша. И прохождаше вода окрест олтаря, и море исполнися воды. И возопи Илиа на небо, и рече: Господи Боже Авраамов и Исааков и Иаковль, послушай мене, Господи, послушай мене днесь огнем: да разумеют вси людие сии, яко Ты еси един Господь Бог Израилев, и аз раб Твой, и Тебе ради сотворих дела сия вся: и Ты обрати сердца людей сих в след Тебе. И паде огнь от Господа с небесе, и пояде всесожжения и полена, и камение и персть, и воду яже бе в мори, вся полиза огнь. И падоша вси людие на лицы своем, и реша: воистинну Господь Бог, Той есть Бог. И рече Илиа к людем: поимайте пророки Вааловы, да ни един скрыется от них. И яша их и веде я Илиа на поток Киссов, и ту их закла. И рече Илиа посем Ахавови: се глас хождения дождевнаго, впрязи колесницу твою, и сниди, да не постигнет тебе дождь. И взыде Илиа на Кармильскую гору, и преклонися на землю, и положи лице свое между коленома своима, и помолися ко Господу. И небо помрачися облаки и духом, и бысть дождь велий: и плачася Ахав, иде до Иезраеля. И рука Господня бысть на Илии: и стягнув чресла своя, тече пред Ахавом до Иезраеля. И возвести Ахав жене своей Иезавели вся, елика сотвори Илиа: и яко закла пророки ножем. И посла Иезавель ко Илии глаголя: утро в сей же час положу душу твою, якоже душу единаго от сих. И слыша и убояся Илиа, востав иде души ради своея, и прииде в Вирсавию землю Иудову, и остави отрочища своего тамо, и иде в пустыню дне путь. И пришед седе под смерчием, и проси души своей смерти, и рече: довлеет ми, Господи, приими убо душу мою от мене, яко несмь аз паче отец моих. И ляже, и успе под садом. И се ангел Господень коснуся ему, и рече ему: востани, яждь и пий. И воззрев Илиа, и се при возглавии его опреснок ячменный, и корчаг воды: и воста, и яде и пит, и обращься успе. И обращься ангел Господень вторицею, и коснуся ему, и рече ему: востани, яждь и пий, яко мног от тебе путь. И воста, и яде и пит: и иде в крепости яди тоя четыредесять дней, и четыредесять нощей, до горы Хоривския. И вниде тамо в пещеру, и вселися в ней. И се глагол Господень к нему, и рече ему Господь: что ты зде Илие? И рече Илиа: ревнуя поревновах по Господе Бозе Вседержители, яко оставиши Тя сынове Израилевы, и олтари Твоя раскопаша, и пророки Твоя оружием избиша, и остах аз един, и ищут души моея изъяти ю. И рече ангел: изыди утро, и стани в горе пред Господем: и се мимоидет Господь, и дух велий и крепок и разоряя горы, и сокрушая камение пред Господем: не в дусе Господь. И по дусе вихр, и не в вихре Господь. И по вихре огнь, и не во огни Господь: и по огни глас хлада тонка, и тамо Господь. И бысть яко услыша Илиа, покры лице свое милотию своею, и изыде, и ста при пещере. И се к нему бысть глас, и рече: что зде ты Илие? И рече Илиа: ревнуя поревновах по Господе Бозе Вседержители, яко оставиша завет Твой сынове Израилевы, и олтари Твоя раскопаша, и пророки Твоя избиша оружием, и остах аз един, и ищут души моея изъяти ю. И рече Господь к нему: иди, возвратися путем твоим, и пойдеши в путь пустыни Дамасковы, и помажеши Азаила на царство во Ассирии: и Ииуа сына Амессиина помажеши в царя Израилю, и Елиссеа сына Асафатова помажеши вместо себе пророка.
Царств четвертых чтение. [Глава 2.]
Бысть во дни оны, обрете Илиа Елиссеа сына Асафатова, и той ораше волами. И иде Илиа к нему: и поверже Илиа милоть свою на нем, и остави Елиссей волы, и тече созади Илии, и служаше ему. И бысть егда взяту быти Илии Господем в вихре яко на небо: и идоста Илиа и Елиссей в Галгалы. Рече же Илиа к Елиссею: седи убо зде, яко Господь посла мя до Иордана. И рече Елиссей: жив Господь, и жива душа твоя, аще оставлю тебе. И поидоста оба, и пятьдесят мужей от сынов пророческих приидоша, и сташа прямо издалеча: оба же стаста при Иордане. И прият Илиа милоть свою, и свит ю, и порази ею воды: и разделися вода сюду и сюду, и преидоста оба по суху. И бысть яко преидоста и рече Илиа Елиссею: проси, что сотворю тебе, прежде даже не взят буду от тебе. И рече Елиссей: да будет убо дух иже в тебе, сугуб во мне. И рече Илиа: ожесточил еси просити: обаче аще увидиши мя вземлема от тебе, будет ти тако, аще ли же не увидиши, не будет. И бысть идущим им, и глаголющим, и се колесница огненна, и кони огненни, и раздели между обема. И взятся Илиа трусом, яко на небо. И Елиссей зряше, и той вопияше: отче, отче, колесница Израилева, и кони его, и не виде его ктому. И ятся Елиссей за ризы своя, и раздра я на двое. И взят милоть Илиину Елиссей, падшую верху его. И обратися Елиссей, и ста на брезе Иордана. И прият Елиссей милоть Илиину, падшую верху его, и удари воды, и не разделишася. И рече Елиссей: где убо есть Бог Илиин апфо? И удари Елиссей воды второе, и разделишася воды, и прейде по суху.
На литии стихира храма. И святаго самогласны. Глас 4:
Нетленнаго соединения причастник, блаженне пророче был еси: о Бозе Спасе моем, молитвою Иордан разделив, по суху прешел еси, и на огненней колеснице, яко на небеса восхищен был еси, сугубую благодать Елиссею оставль. Темже молим тя, аще и телом восхищен был еси, но духом от нас не разлучайся, и всегда Христу молися, спастися душам нашим.
Светозарен облак божественный, пророче, явился еси, искапая тучу богоразумия всем верным, напаяя богатно вином веселия всех, верою притичущих к божественнейшему храму твоему. Темже молим тя божественный пророче, и боговидче, Илие, победы на враги императору нашему даруй, и душам нашим велию милость.
Самодержцу уму плоть покорил еси, божественный Илие пророче, усердно восхождения яко по степенем в сердцы твоем полагая. Темже и неправдовавша царя обличив, гнева Божия запрещение изрек. И студныя священники яко неправедны ножем погубил еси, и всех научил еси ясно вопити: воистинну един есть Бог, Егоже Илиа проповеда.
Слава, глас 6.
О нечестива царя повеления! о поста исполнена крове и беззакония! Заповеда пост да убийство сотворит, и абие убиен бысть Навуфей израильтянин. Что же, пророче, к сим рекл еси? яко тако глаголет Господь: понеже без правды мужа израильтянина убил еси, такожде и твоя кровь пролиена будет, и блудницы в крови твоей измыются. Но молитвами, Христе, Твоего пророка и проповедника, таковаго безчеловечества избави души наша, яко Человеколюбец.
И ныне, Богородице, Ты еси лоза:
На стиховне стихиры, глас 8:
Подобен: О преславнаго чудесе!
Илиа пророк предивный, зарею ум просветив, весь бысть божествен: и царя нечестива суд неправедный зря негодует, темже и судом Божиим отречение посылает на него: такожде и царицу яко немилостиву, и златолюбиву, суду Божию предаде. Но молитвами, Христе, Твоего пророка Илии спаси всех нас, яко милосерд.
Стих: Моисей и Аарон во иереех Его, и Самуил в призывающих имя Его.
Доколе, Господи, путь нечестивых спеется, пророче рекл еси ты насадил еси, и вкоренишася, и сотвориша плод беззакония. Воистинну и сами зле погибоша нечестием своим. Возопиют к Тебе, и не услышиши. Вскую ми показал еси нечестие судей законопреступных?
Стих: Ты еси Иерей во век, но чину Мелхиседекову.
Иже честное твое восхождение, честный во пророцех, великий Илие, празднующих, твоими молитвами, от бед избавляй и скорбей, и лютых нахождений. Да всегда тебе, преславный пророче, христоименитии людие, почитаем и ублажаем.
Слава, глас 6:
Пророче, проповедниче Христов, престола величествия никогдаже отступаеши, и коемуждо болящу присно предстоиши, в вышних служа, вселенную благословляеши, всюду прославляемь, проси очищения душам нашим.
И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель:
Тропарь, глас 4:
Во плоти ангел, пророков основание, вторый предтеча пришествия Христова, Илиа славный, свыше пославый Елиссееви благодать, недуги отгоняти, и прокаженныя очищати. Темже и почитающим его точит исцеления.
Слава, и ныне, Богородичен: Еже от века утаеное:
|
|