|
|
Месяца иулиа в 20 день
святаго славнаго пророка Илии
На Утрени
На Бог Господь, тропарь дважды. Слава, и ныне, Богородичен.
По 1-м стихословии седален, глас 1:
На огненную колесницу, яко на крилу ветренню возшед божественный пророче, к небесем преславно шествие днесь твориши, свыше сугубую благодать и милоть Елиссееви оставль. [Дважды.]
Слава, и ныне, Богородичен.
Матерь Тя Божию молим вси, Деву воистинну и по рождестве явльшуюся, любовию прибегающии к Твоей благости. Тебе бо имамы грешнии предстательницу, Тебе стяжахом в напастех спасение, едину Всенепорочную.
По 2-м стихословии седален, глас 3.
Храм твой божественный всем исцеления независтно источает, пророче пречудне, с Елиссеем предивным, Христу вкупе молящеся, низпослати мир мирови, и людем чтущим вас велию милость. [Дважды.]
Слава, и ныне, Богородичен:
Кийждо идеже спасается, тамо праведно и притекает, и кое иное таковое прибежище, яко Ты, Богородице, покрывающее души наша.
По полиелеи седален, глас 8:
Премудрости яко рачитель быв, пророче всечестне, неправедна царя неправдующа яве обличив, и уверил еси вопити: воистинну Бог един есть, Иже Илиею проповедуемый. Отсюду же Иезавель о восхищении, и о златолюбии обличил еси, пророче и предтече пришествия Христова, Илие великоимените, моли Христа Бога, грехов оставление даровати, восхождение твое верно славящим.
Слава, и ныне, Богородичен:
Яко Деву и едину в женах, Тя без семене рождшую Бога плотию, вси ублажаем роди человечестии: огнь бо вселися в Тя Божества, и яко Младенца млеком питаеши Зиждителя и Господа. Тем ангельский и человеческий род, достойно славим Пресвятое Рождество Твое, и согласно вопием Ти: моли Христа Бога согрешений оставление даровати, покланяющимся верою Пресвятому Рождеству Твоему.
Таже степенна, 1-й антифон, 4-го гласа.
Прокимен, глас 4: Ты Иерей во век, по чину Мелхиседекову. Стих: Рече Господь Господеви моему: седи одесную Мене, дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих. Всякое дыхание:
Евангелие Луки, зачало 14. [Лк. 4, 22–30.]
Во время оно, дивляхуся народи о словесех благодати, исходящих из уст Иисусовых, и глаголаху: не сей ли есть сын Иосифов? |
Во время оно, все дивились словам благодати, исходившим из уст Иисуса, и говорили: не Иосифов ли это сын? |
И рече к ним: всяко речете Ми притчу сию: врачу, исцелися Сам: елика слышахом бывшая в Капернауме, сотвори и зде во отечествии Своем. |
Он сказал им: конечно, вы скажете Мне присловие: врач! исцели Самого Себя; сделай и здесь, в Твоем отечестве, то, что, мы слышали, было в Капернауме. |
Рече же: аминь глаголю вам, яко ни который пророк приятен есть во отечествии своем. |
И сказал: истинно говорю вам: никакой пророк не принимается в своем отечестве. |
Поистинне же глаголю вам: многи вдовицы беша во дни Илиины во Израили, егда заключися небо три лета и месяц шесть, яко бысть глад велик по всей земли: |
Поистине говорю вам: много вдов было в Израиле во дни Илии, когда заключено было небо три года и шесть месяцев, так что сделался большой голод по всей земле, |
и ни ко единой их послан бысть Илиа, токмо в Сарепту Сидонскую, к жене вдовице. |
и ни к одной из них не был послан Илия, а только ко вдове в Сарепту Сидонскую; |
И мнози прокажени беху при Елиссеи пророце во Израили: и ни един же от них очистися, токмо Нееман Сирианин. |
много также было прокаженных в Израиле при пророке Елисее, и ни один из них не очистился, кроме Неемана Сириянина. |
И исполнишася вси ярости в сонмищи, слышавшии сия. |
Услышав это, все в синагоге исполнились ярости |
И воставше, изгнаша Его вон из града: и ведоша Его до верху горы, на нейже град их создан бяше, да быша Его низринули: |
и, встав, выгнали Его вон из города и повели на вершину горы, на которой город их был построен, чтобы свергнуть Его; |
Он же прошед посреде их, идяше. |
но Он, пройдя посреди них, удалился. |
По 50-м псалме стихира, глас 4:
На огненней колеснице на облак взялся еси, и во страну световидну преложился еси, о Фесвитянине Илие, студныя пророки посрамив: иже небо словом связавый, тако разреши и наша согрешения, ко Господу молитвами твоими, и спаси души наша.
Канон Богородицы, со ирмосом на 6, глас 8: Воду прошед: И пророка два канона, на 8.
Первый канон, глас 2.
Песнь 1.
Ирмос: Поим Господеви, в мори древле люди наставльшему, и в нем фараона со всевоинством погрузившему, песнь победную, яко прославися.
Видети желающии Илии чудес огнедохновенную силу, огнезрачнаго и честнаго языка, духа крепость, по достоянию собрахомся.
Устне, богоносе, и недоуменнаго языка, тесноту же и худогласие, действом еже в тебе Духа отверзи, и уясни к пению чудес твоих.
Даеши паче естества повинувшимся, Слове, честным Твоим повелением, и покаряеши дождю двери Духом, утверждаемо слово содевая.
Богородичен: Поем Господеви от Девы рожденному, и мир обновльшему, и Тоя ради нам жизнь божественную даровавшему, песнь победную, яко прославися.
Другий канон, [творение иеромонаха Пахомиа,] егоже краестрочие: Пою хвалу великому Илии. Глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: Воду прошед яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Орган явился еси, ударяемь божественным бряцалом, пророче пречудный, Всеведца Бога воспевая, отмщение праведно всем дающа по делом их.
Иже не терпя прелести, пророче чудный, царя обличил еси неправдующа о беззаконии: темже суд Божий полн гнева, тому нанесл еси осуждения.
Пророче и предтече благодати, божественный Илие, Ахава нечестиваго царя, ты яко законопреступника обличив, студныя священники яко непреподобны погубил еси.
Богородичен: Христову Матерь в песнех воспети достойно вернии потщимся, яко Спаса всех рождшую, животом и смертию владычествующаго.
Катавасиа: Отверзу уста моя.
Песнь 3.
Ирмос: На камени мя веры утвердив разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш и несть праведен, паче Тебе, Господи.
Яко изряден пророче учреждитель, Иже враном творя тебе гощение, единый насыщаяй всяко животно благоволения. Емуже вси зовем: Ты еси Бог наш, и несть свята паче Тебе, Господи.
Благодать Благодетелю и Строителю, вдовицу и пророка напитавшему, неизреченным промышлением. Емуже вси зовем: Ты еси Бог наш, и несть свята паче Тебе, Господи.
Затворивый тученосныя облаки одождити, пищи лишаеме Сарефте, останок брашна непрестанно росити сотвори. Ты же взывал еси: несть свята паче Тебе, Господи.
Богородичен: Ты едина паче всех от века, великим сподобилася еси, и паче естества: Бога бо невместимаго всею тварию, во чреве прияла еси, и воплотила еси. Темже Богородицу Тя вси почитаем.
Ин.
Ирмос: Небеснаго круга верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.
Всех милостивно пророче наказуеши, и всех милуеши, к тебе верою притекающих во храм твой, и помощи от тебе просящии, никакоже погрешиша.
Ахава нечестиваго царя, ты, божественный пророче, обличил еси: и яко преступника закона, судом Божиим осудил еси.
Безстудная царица Иезавель, тебе божественнейший пророче искаше убити, яко на тоя несвященныя священники, по достоянию суд смертный навел еси.
Богородичен: Место священия славы, и мысленную Чистая трапезу, хлеб Христа жизнь всех приемшую, поем Тя, Владычице.
Седален, глас 8:
Подобен: Премудрости:
Источника чудес, пророков удобрение, вси песненно, вернии, восхвалим, Фесвитянина Илию: с плотию бо еще сый безсмертен, яко мертв уверяет мертвых востание. Темже дерзновение к Богу имея, подавает исцеления верою просящим, и молится Христу прилежно, согрешений оставление подати, празднующим любовию святую память его. [Дважды.]
Слава, и ныне, Богородичен:
В напасти многоплетенныя впад от враг видимых и невидимых, бурею одержимь безчисленных согрешений моих: и яко к теплому заступлению и покрову моему, Чистая, ко пристанищу притекаю Твоея благости. Темже Пречистая, из Тебе Воплощенному без семене, молися прилежно о всех рабех Твоих, непрестанно молящих Ти ся, Богородице Пречистая, молящи Его присно, согрешений оставление даровати воспевающим достойно славу Твою.
Песнь 4.
Ирмос: Услышах, Господи, слух Твоего смотрения, и прославих Тя, едине Человеколюбче.
Кореносекатель убо явился еси злобы, мудре пророче, добродетели же насадитель. Темже тя ублажаем.
Укоряше тя словесы вдовица пищею смерти, пророче, отрока востание уверяющи.
Назнаменова славу Троическую яве дуновением тричисленным, матери детища жива дарова.
Коль разжеглся еси, паля божественным огнем, и ревностию о пророче, царя обличая творяща беззакония.
Богородичен: Молим Тя, Чистая, Бога без семене заченшую, присно молитися за рабы Твоя.
Ин.
Ирмос: Услышах, Господи, слух Твой и убояхся, яко неизреченным советом, Бог сый присносущный, от Девы прошел еси воплощься. Слава снизхождению Твоему, Христе, силе Твоей.
Венча тя Господь пророка премудре, и благодать тебе даруя прорицати будущая, яко настоящая. Темже ныне словесем сбытие зряще, хвалами присно тя яко истиннаго пророка ублажаем.
Елико по премногу смиреномудрием украшена, пророка Твоего душа, Христе Боже: толико паче огня ревностию распаляема, студныя священники погуби.
Лицем, яко зерцалом разрешшимся, лицу Христову предстоиши, пречудне пророче: отонудуже нас милостивно посещай, да вси тя хвалами яко пророка ублажаем.
Богородичен: Надежду и утверждение, и спасения стену нерушиму, Тя стяжавше Всепетая, злобы всякия избавляемся.
Песнь 5.
Ирмос: Света Подателю, и веков Творче, Господи, во свете Твоих повелений настави нас: разве бо Тебе иного бога не знаем.
Закон отеческий тя, яко молитвенника всеистинна показа, чудодейственника, обращающа естества стихий, Илие, и преподобну жертву попаляюща водами.
Посрамил еси изрядно, яко истины служитель, преподобне, сквернаго студа пророки, всеблаженне Илие, яве начертав Троическую силу.
Словом благодати священствуя, Илие, заклал еси священники студныя неповинными твоими руками, якоже огнем ревностию опаляемь.
Богородичен: Тебе рождшей Христа всему Содетеля взываем: радуйся, Чистая, радуйся свет возсиявшая нам, радуйся, вместившая Бога невместимаго.
Ин.
Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго? Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.
Иже Божественныя благодати явлена незаходимая заря, и ум божественнейший, пророче Илие, искренно стяжав благочестивых к пению возставляеши.
Кто не удивится божественней ревности твоей, пророче всечестне? кто ли не воспоет Христа, толику крепость тебе даровавшаго?
От Бога пророче украсился еси пророчеством, Илие пречудне, отнюд Богу весь соединився, прелесть обличая, израильтяны к Божию познанию привел еси.
Богородичен: Солнце рождши Богородице незаходимое, всего мя просвети омраченнаго страстьми и исполни мя Божественнаго света.
Песнь 6.
Ирмос: Бездна согрешений обыде мя последняя, но яко пророка Иону, Господи, Господи, возведи из истления живот мой.
Столп благочестия и жития чистаго, садитель чистоты был еси: ангелом же подобник, чудный Илие богоносе.
Гнев тя пророкоубийцы жены устрашив, вязати и решити приимша дождев течение, чудный Илие бегати творит.
Возвысил еси колена преклонив, ума превознесенное око, мольбою изрядною решение творя, и бразды земныя упоил еси тучами.
Богородичен: Купина Тя в Синаи, неопально приближившися огню, преднаписует Матерь Приснодеву, Всепетая Богородице Марие.
Ин.
Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа во беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе во возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
Молебное пение приноси к Богу, пророче всечестный, о всех в божественный храм твой притекающих, да тя всегда яко велика заступника почитаем.
Ум человечь не достигнет житие твое, пророче, по достоинству похвалити: паче убо умных чинов возвеличился еси, зря Христово Преображение.
Иже всяческих Господь и Творец нам явися, по твоему пророчеству, блаженне Илие, вся человеки призывая к познанию Своему, яко Человеколюбец.
Богородичен: Марие чистый девства сосуде, очисти мой ум от страстнаго омрачения, и исполни благодати и правды сердце мое, Всенепорочная.
Кондак, глас 2:
Пророче и провидче великих дел Бога нашего, Илие великоимените, вещанием твоим уставивый водоточныя облаки, моли о нас единаго Человеколюбца.
Икос: Многое человеков беззаконие, Божие же многое человеколюбие зря пророк смущашеся, Илиа яряся, и словеса немилостивна, к Милостивному подвиже, прогневайся возопив, на отмещущияся Тебе, Судие праведный, но утробу Благаго никакоже подвиже, еже мучити Того отметающияся: присно бо покаяния всех ждет единый Человеколюбец.
Песнь 7.
Ирмос: Купина на горе огнеопальная, и росоносная пещь халдейская, яве предписа Тя, Богоневесто: Божественный бо невещественный в вещественнем чреве, огнь неопально прияла еси. Темже из Тебе Рождшемуся поем: благословен еси, Боже отец наших.
Преславно Божественною ты воображенною силою облекся пищею четыредесятодневною, Илие чудный, долгий шествовал еси путь. Темже в Хориве глаголал еси: благословен Бог отец наших.
Хлад кроток показа и тонок Господа тебе, Илие, по Бозе ревнующу Вседержители: не дух бурен, ни трус, ни огнь страшаяй. Темже Иисусу кроткому пел еси: благословен еси, Боже, отец наших.
Богоявления сподобился еси и пророчества, якоже великий Моисей, пророки помазуя Духом, и цари, Илие чудный, и славы на Фаворе Христовы зритель быв, пел еси: благословен еси Боже отец наших.
Богородичен: Раждаеши без семене Безначальнаго и Превечнаго Господа, Отча Сына, мудрость же и силу, напоследок, Пречистая, паче естества плотию, на обновление земных. Темже из Тебе Рождшемуся зовем: благословен Бог отец наших.
Ин.
Ирмос: От Иудеи дошедше отроцы, в Вавилоне иногда, верою Троическою пламень пещный попраша поюще: отцев Боже благословен еси.
Люди Израилевы, с пятидесятоначальником к тебе божественный Илие пришедшия, огнем с небесе яко недостойныя попалил еси.
Иже боговидением осияемь, достойно божественнейший пророк был еси, Илие всечестный, и вааловы жертвы отнюд упразднил еси.
Елико Дух Пресвятый подаде прорицати, всечестный пророче Илие, прорекл еси о пришествии Сына Божия, и не погрешил всеблаженне. Емуже поем: благословен Бог отец наших.
Студным священником трапезу Иезавелину неправедно ядущим, воистинну судом Божиим, и пророка рукою яд смерти по достоянию отрыгнуся.
Богородичен: Спаси мя, Мати Божия, содержима глубиною согрешений, и всякия врагов исхити злобы, да Твое спасаемь величаю заступление.
Песнь 8.
Ирмос: Устрашися отроков благочестивых сообразнаго души, несквернаго тела, и устранися воспитанный в безмерном веществе, неутружден огнь, присноживущу же изувядшу пламеню, вечнующая песнь воспевашеся: Господа вся дела пойте, и превозносите во вся веки.
Изрядно обрете Ахав рода отражение всегубительное, пророка обличением сквернаго убийства мерзкое мучение. Фесвитянин же от огнедохновенна ума Жизнодателю песнь воспеваше: Господа вся дела пойте, и превозносите во вся веки.
Дождит тебе огнь с небесе, попаляя, Илие, одержимых пятьдесят сугубо, яко Божию изрядну служителю: держащему бо присноживотную жизнь, боголепно песнь взывал еси: Господа вся дела пойте, и превозносите во вся веки.
Таинника тя показа Христос, яко чистоты садителя, и девства пребожественное прозябение, на Фаворе Божественнаго воплощения, Божества непостижимый свет во Своей плоти показав тебе зовущу: Господа вся дела пойте, и превозносите во вся веки.
Богородичен: Всебогатна бысть утроба Божия Матере, яко приимши Слово дебельством плоти, от Нея смешена земнаго зрака по Ипостаси, явися град Божий, в немже Вышний жити благоволи. Емуже поем: Господа вся дела пойте, и превозносите во вся веки.
Ин.
Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои ангельстии, хвалите, и превозносите во вся веки.
Иже вся ведый яко Бог, будущих и быти хотящих разум, тебе, Илие, яко верну сущу вверяет, и далече сущая яко близ показует.
Благочестивым дерзновением вжилив ум твой, блаженне пророче, прорицаеши разстоящаяся, яко близ сущая, всечестный пророче.
Очистив от всякия скверны, божественный пророче, твой ум, тем и весь свят был еси, к божественному свету всех наставляя.
Богородичен: Егоже родила еси Слово паче слова, Богородительнице Чистая, о нас моли верно чтущих Тя.
Песнь 9.
Ирмос: Яже прежде солнца светильника Бога возсиявшаго, плотски к нам пришедшаго, из боку Девичу, неизреченно воплотившая, благословенная Всечистая, Тя, Богородице, величаем.
Нетренное человеки шествие на земли пожив, милотию струю Иорданскую Фесвитянин прешед, оружник воздушный неботечное соверши странное шествие духом.
Благочестия ревностию Фесвитянин опаляемь, на огнезрачней колеснице взимается. Милоть же сверже, еюже утаитися не возможе, Елиссей одеявся, приемлет Божественную благодать.
Откровенне боговидец Фесвитянин с Моисеем зрит, яже око не виде, и ухо не слыша, и на сердце человек земнородных не взыде, воплощена Господа, на Фаворе Вседержителя.
Богородичен: Напраснаго древняго отъятельницу осуждения, и праматере исправление, Юже рода к Богу вину присвоения, к Зиждителю мост, Тя, Богородице, величаем.
Ин.
Ирмос: Воистинну Богородицу Тя исповедуем спасеннии Тобою, Дево Чистая, с безплотными лики Тя величающе.
Зарею невещественною Живоначальныя Троицы, пророче Илие обожаемь: тем тебе вси к Богу о мире молитвенника приводим, блаженне.
На земли тя ангела познахом, божественный пророче, и на небеси отнюд человека Божия, якоже и Сам Господь рече: понеже Илиа человек жесток еси, согрешающу Израилю терпети не можеши, взыди ты ко Мне, да Аз доле сниду.
На земли, божественный пророче, яко безплотен пожил еси: и ныне на небеса возносимь, со ангельскими лики ликовствуеши, нас свыше назирай, поющих тя блаженне.
Богородичен: Носиши на объятиях Бога, носящаго всяческая, и питаеши Питателя, Чистая, нам уподобльшася: Егоже моли, людем Твоим даровати всех лютых избавление.
Светилен:
Подобен: Свете неизменный:
Свет на огненней четвероконной колеснице, небошественно тя показавый оружника Илие, не пожре вконец: огнь бо языком огненным привлекл еси низу, и изсушил еси тучи.
Слава: На небесныя круги огненною колесницею вознеслся еси, ныне твою совершающия память верно назирая, яко Света близ сый, свет мысленный нам давай.
И ныне, Богородичен:
Иже от Бога мирови поданным благим, Ты вина была еси, Богородице: но и ныне моли о общем спасении благопременнаго Бога.
На хвалитех стихиры на 6, глас 8:
Подобен: Что вас наречем:
Егда ты пророче чудный, Богу добродетелию и житием чистым, срастворився с Ним, область прием, тварь по разуму измерил еси, и двери дождевныя волею затворил еси, и свыше огнь низвел еси, и враги погубил еси, моли спастися душам нашим.
Ревностию Господнею распаляемь, беззаконныя цари ты изобличил еси яве: студныя священники ты уморил еси тепле, вжег огнь в воде, блаженне: пищу же неделанную источил еси: и воды Иорданския милотию твоею пресекл еси. Моли спастися душам нашим.
Егда ты, пророче, показал еси, на земли яко воистинну юже на небеси жизнь, жизнию сущею в тебе составною обогатеяся, отрока мертва твоим вдохновением воскресил еси: смерти кроме на лета лучша пребываеши, на колесницу огненну всел еси, на высоту возвышаемь: моли спастися душам нашим.
Ины стихиры, глас 1, самогласны.
[Германа:] Илиа ревнивый, и страстей самодержец, на воздусе носимь бяше днесь, всемирнаго таинник спасения начинатель. О славы честныя ейже сподобися небопарный пророк, и пророков изрядное удобрение! Сей бо во плоти ангел, и безплотен человек показася исправленьми, егоже хваляще рцем: заступи нас, мудре, в день судный.
Духовными песньми пророки Христовы вси восхвалим: Илиа бо Фесвитянин небошественник бысть, и милотию Елиссей благодать прият сугубу от Бога: и светильницы светлии вселенней, явишася, моляще непрестанно о душах наших.
Давидски днесь вернии пророка Господня песньми почтим, Илию Фесвитянина, и ревнителя пресветла: сей бо языком небо яко кожу затвори, и землю плодовитую неплодну сотвори. О преславнаго чудесе! землен человек, небесем одождити дождя не даде. О чудесе! тленен человек в нетление одеяся, и на небеса востече огненною колесницею: милотию же Елиссею сугубу благодать даровав, царя обличая и люди непокоривыя гладом растлевает, иереи студныя вся посрами, и вдовича сына словом воскреси. Того мольбами, Христе Боже наш, в мире сохрани православнаго императора нашего, и победы одоления на враги тому даруй.
Слава, глас 8:
Пророков верховники, и всесветлыя светильники вселенныя, в песнех почтим вернии, Илию и Елиссеа, и Христу возопием радостно: благоутробне Господи, подаждь людем Твоим, мольбами пророк Твоих, оставление грехов и велию милость.
И ныне, Богородичен: Владычице, приими молитвы раб Твоих:
Славословие великое. И отпуст.
|
|