Рождество Божией Матери


ГлавнаяПраздникиРождество Божией Матери

Малая и Великая вечерняТолкования паремийУтреняЛитургия

Рождество Пресвятыя Владычицы нашея Богородицы, и Приснодевы Марии


На Утрени,

на Бог Господь, тропарь воскресен дважды, глас 5:

Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.

Слава, и ныне, праздника, глас 4.

Рождество Твое Богородице Дево, радость возвести всей вселенней: из Тебе бо возсия солнце правды Христос Бог наш, и разрушив клятву, даде благословение, и упразднив смерть, дарова нам живот вечный.

По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 5:

Крест Господень похвалим, погребение святое песньми почтим, и Воскресение Его препрославим: яко совозстави мертвыя от гроб яко Бог, пленив смерти державу, и крепость диаволю, и сущим во аде свет возсия.

Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

Господи мертв нареклся еси, умертвивый смерть, во гробе положился еси, истощивый гробы: горе воини гроба стрежаху, доле от века мертвыя воскресил еси. Всесильне и непостижиме Господи, слава Тебе.

Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся святая горо и богопроходная, радуйся одушевленная купино и неопалимая. Радуйся едина к Богу мирови мосте, преводяй мертвыя к вечному животу. Радуйся нетленная Отроковице, неискусомужно рождшая Спасение душ наших.

По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 5:

Господи, по тридневнем Твоем Воскресении, и апостолов поклонении, Петр вопияше Ти: жены дерзновение прияша, аз же убояхся. Разбойник богословяше, аз же отвергохся. Убо призовеши ли мя прочее ученика быти? или паки покажеши мя ловца глубиннаго? Но кающася приими мя Боже, и спаси мя.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Господи, посреде осужденных пригвоздиша Тя беззаконнии, и копием ребро Твое прободоша, о Милостиве! Погребение же приял еси, разрушивый адова врата, и воскресл еси тридневно. Притекоша жены видети Тя, и возвестиша апостолом востание: превозносимый Спасе, Егоже поют ангели, благословенный Господи, слава Тебе.

Слава, и ныне, Богородичен: Неискусобрачная Невесто Богородительнице, Яже Евину печаль радостотворившая, воспеваем вернии и покланяемся Тебе, яко возвела еси нас от древния клятвы: и ныне моли непрестанно, Всепетая, Пресвятая, во еже спастися нам.

И чтение во Евангелии Толковом, Неделя пред Воздвижением.

Таже полиелей: и тропари, Ангельский собор: и ипакои гласа. И седальны праздника оба по единожды: Слава, седален, иже по полиелеи: И ныне, другий.

Ипакои, глас 5:

Ангельским зраком ум смущающа, и Божественным востанием душею просвещаемы, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех Воскресение, Господу содействующу чудесы, подающему нам велию милость.

Седален, глас 4.
Подобен: У
дивися Иосиф:

Возопий Давиде, что клятся тебе Бог? Яже мне клятся, рече, и исполни уже: от плода чрева моего давый Девицу, из Неяже Содетель Христос, Новый Адам, родися Царь на престоле моем: и царствует днесь, имеяй царство недвижимо. Неплоды раждает Богородицу, и питатальницу жизни нашея.

Седален, глас 4.
Подобен: У
дивися Иосиф:

От корене Иессеева, и от чресл Давидовых, Богоотроковица Мариам, раждатся днесь нам: радостию бо радуются всяческая и обновляются. Срадуйтеся купно небо и земля: восхвалите Ю отечествия язык: Иоаким веселится, и Анна торжествует, зовущи: неплоды раждает Богородицу, и питатальницу жизни нашея.

Слава, глас 8.
Подобен: П
овеленное тайно:

Да радуется небо, и земля да веселится: Божие бо небо на земли родися, Богоневестная Сия, от обетования. Неплоды Младенца доит Марию, и радуется о рождестве Иоаким: жезл, глаголя, родися мне, из негоже цвет Христос прозябе, из корене Давидова, воистинну чудо преславно.

И ныне, глас тойже:

Обновися Адаме, радуйся, Ево, веселися Давиде, благодушствуй Анно: ибо Мати Зиждителя твоего раждается преславно. Ликует обновльшися вся земля, и радуется одеяна во одежду. Всяк язык ликуя да вопиет Марии: блажен дом Давидов, яко питает питательницу жизни нашея.

И чтение праздника [Слово Григория иеромонаха].

Степенна, глас 5. Антифон 1.

Ихже стихи повторяюще поем:

Внегда скорбети мне, давидски пою Тебе Спасе мой: избави душу мою от языка льстиваго.

Пустынным живот блажен есть, божественным рачением воскриляющимся.

Слава: Святым Духом одержатся вся, видимая же с невидимыми: самодержавен бо сый, Троицы Един есть неложно.

И ныне, тойже.

Антифон 2:

На горы душе, воздвигнемся, гряди тамо, отнюдуже помощь идет.

Десная Твоя рука, и мене Христе касающися, от лести всякия да сохранит.

Слава: Святому Духу богословяще рцем: Ты еси Бог, Живот, рачение, свет, ум: Ты благостыня, Ты царствуеши во веки.

И ныне, тойже.

Антифон 3:

О рекших мне: во дворы внидем Господня: радости многия исполнен быв, молитвы возсылаю.

В дому Давидове страшная совершаются: огнь бо тамо паля всяк срамный ум.

Слава: Святому Духу живоначальное достоинство, от Негоже всякое животно одушевляется, яко во Отце, купно же и Слове.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 4: Помяну имя Твое во всяком роде и роде. Стих: Отрыгну сердце мое слово благо.

Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:

Евангелие от Луки, зачало 4. [Лк. 1, 39–49, 56.]

Во дни оны, воставши Мариам, иде в горняя со тщанием, во град Иудов.

Во дни оны, вставши Мария, с поспешностью пошла в нагорную страну, в город Иудин,

И вниде в дом Захариин, и целова Елисавет.

и вошла в дом Захарии, и приветствовала Елисавету.

И бысть, яко услыша Елисавет целование Мариино, взыграся младенец во чреве ея: и исполнися Духа Свята Елисавет.

Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и Елисавета исполнилась Святого Духа,

И возопи гласом велиим, и рече: благословена Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего.

и воскликнула громким голосом, и сказала: благословена Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего!

И откуду мне сие, да прииде Мати Господа моего ко мне?

И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне?

Се бо яко бысть глас целования Твоего во ушию моею, взыграся младенец радощами во чреве моем:

Ибо, когда голос приветствия Твоего дошел до слуха моего, взыграл младенец радостно во чреве моем;

и блаженна Веровавшая, яко будет совершение глаголанным Ей от Господа.

и блаженна Уверовавшая, потому что совершится сказанное Ей от Господа.

И рече Мариам: величит душа Моя Господа,

И сказала Мария: величит душа Моя Господа,

и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем:

и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем,

яко призре на смирение рабы Своея: се бо отныне ублажат Мя вси роди.

что призрел Он на смирение рабы Своей; ибо отныне будут ублажать Меня все роды;

Яко сотвори Мне величие Сильный, и свято имя Его.

что сотворил Мне величие Сильный, и свято имя Его.

Пребысть же Мариам с нею яко три месяцы, и возвратися в дом свой.

Пребыла же Мария с нею около трех месяцев и возвратилась в дом свой.

Таже, Воскресение Христово: псалом 50. И целование Евангелиа по обычаю.

Посем, Слава, Молитвами Богородицы: И ныне, тойже.

И стихира праздника, глас 6:

Сей день Господень, радуйтеся людие: се бо света чертог и книга слова животнаго из утробы произыде, и яже к востоком дверь рождшися, ожидает входа Святителя Великаго, Eдина и Eдинаго вводящи Христа во вселенную, во спасение душ наших.

Канон воскресен со ирмосом на 4. И Богородицы на два: И праздника оба канона, на 8.

Канон воскресен, глас 5:

Песнь 1.

Ирмос: Коня и всадника в море Чермное, сокрушаяй брани мышцею высокою, Христос истрясе: Израиля же спасе, победную песнь поюща.

Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.

Тебе терноносный еврейский сонм, любве благодетелю к Тебе не сохрань матерния, Христе венча, родоначальника разрешающа терновное запрещение.

Воздвигл еси мя падшаго в ров, преклонься Жизнодавче, Безгрешне: и моея злосмрадныя тли Христе, претерпев неискушенно, Божественнаго существа миром мя облагоухал еси.

Богородичен: Разрешися клятва, печаль преста: Благословенная бо и Благодатная, верным радость возсия, благословение всем концем цветоносящи Христа.

Ин канон Пресвятей Богородице [егоже краестрочие: Свет рождшая, просвети мя Дево.]. Глас тойже.

Ирмос: Коня и всадника в море Чермное:

Света всельшагося в Тя Пречистая, и просвещшаго мир лучами Божества, Христа моли, просветити вся поющия Тя, Мати Дево.

Яко украшаема добротою добродетелей Благодатная, добротворное благолепие лучею Духа, подъяла еси Всечистая, всяческая удобрившаго.

Канон праздника 1, творение кир Иоанна Дамаскина, глас 2.

Ирмос: Грядите людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися.

Грядите вернии, Духом Божественным радующеся, Юже от неплодове днесь пришедшую, человеков на спасение, Приснодеву Отроковицу песньми почтим.

Радуйся, Чистая Мати, и рабо Христа Бога, Яже первому ходатаица блаженству, человеческий род Тя вси достойно песньми хвалим.

Жизни раждается днесь мост, имже человецы воззвание падения еже от Адама обретшии, Христа Живнодавца песньми прославляют.

Ин канон кир Андреа, глас 8.

Ирмос: Сокрушившему брани мышцею Своею, и проведшему Израиля сквозе Чермное море, поим Ему, яко Избавителю нашему Богу: яко прославися.

Да ликовствует вся тварь, да веселится же и Давид: яко от колена и от семене его произыде жезл, цвет носящи Господа, Творца всяческих.

Святая святых, во святем святилищи Младенец возлагается, воспитатися от руки ангеловы: вси убо верно спразднуим в рождестве Ея.

Неплоды нераждающая Анна, но не безчадна Богу, се бо пронаречеся от родов Чистая Дева Мати: темже естества израсти Зиждителя в рабии образе.

Тя незлобивую Агницу, Агнца Христа, Младенца от чрева Твоего приведшую в наше существо, вси от Анны рожденную Тя песньми почитаем.

Катавасиа: Крест начертав Моисей, впрямо жезлом Чермное пресече, Израилю пешеходящу, тоже обратно фараоновым колесницам ударив совокупи, вопреки написав непобедимое оружие. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.

Песнь 3.

Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим, и повесивый неодержимо тяготеющую, на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, Церковь Твою утверди, едине Блаже и Человеколюбче.

Желчь убо иже из камене мед ссавшии, в пустыни чудодействовавшему Тебе принесоша Христе: оцет же за манну воз благодеяние Ти воздаша отроцы Израилевы неблагодарнии.

Иже древле световидным облаком покрываеми, живот во гробе Христа положиша: но самовластно воскрес, всем верным подаде тайно осеняющее свыше Духа сияние.

Богородичен: Ты Мати Божия несочетанно родила еси, Иже о нетленна Отца возсиявшаго, кроме болезней матерних: темже Тя Богородицу, воплощенна бо родила еси Слова, православно проповедуем.

Ин.

Ирмос: Водрузивый на ничесомже:

Лествица, еюже к нам сниде Вышний, истлевшее естество исправити, Ты явственно Чистая, всем ныне видена была еси, Тобою бо Преблагий мирови беседовати {причаститися} благоволи.

Еже древле предуставленное Дево таинство, и прежде век провидимое вся ведущему Богу, летом ныне напоследок в ложеснах Твоих Всенепорочная, конец прием явися.

Ин.

Ирмос: Утверди нас в Тебе Господи, древом умерщвлей грех, и страх Твой всади в сердца нас поющих Тя.

Непорочно Богу пожившии, всех родисте спасение, богомудрии родителе Зиждителя Рождшия и Бога нашего.

Всем жизнь источаяй Господь, от неплодове произведе Деву, в Нюже вселитися изволи, и по рождестве сохранив нетленну.

Аннин плод, Марию днесь, грозд рождшую живоносный, яко Богородицу воспоим, предстательницу же всех, и помощницу.

Ин.

Ирмос: Утвердися сердце мое во Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, разширишася на враги моя уста моя, возвеселихся о спасении Твоем.

Воспитавшися во святая святых, Дево Пречистая Богородице, вышши явилася еси твари, Зиждителя плотию порождши.

Благословено чрево твое целомудренная Анно: плод бо израстила еси девства, Юже безсеменно Питателя твари рождшую, и Избавителя Иисуса.

Тя блажит Приснодево вся тварь, от Анны днесь рождшуюся, от корене Иессеева жезл пречист цвет Христа израстившую.

Тя вышшую всея твари Богородице, показуя Чистая, Сын Твой, еже от Анны величит Твое рождество, всех веселит днесь.

Катавасиа: Жезл во образ тайны приемлется, прозябением бо предразсуждает священника: неплодящей же прежде Церкви, ныне процвете древо Креста, в державу и утверждение.

Кондак воскресен, глас 5.
Подобен: С
обезначальное Слово:

Ко аду Спасе мой сошел еси, и врата сокрушивый яко Всесилен, умерших яко Создатель совоскресил еси, и смерти жало сокрушил еси, и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче. Темже вси зовем: спаси нас Господи.

Икос: Услышавша жены ангеловы глаголы, отложиша рыдание, радостны бывша и трепетны, ужас бо видеша, и се Христос приближися к ним, глаголя: еже, радуйтеся, дерзайте, Аз мира победих, и узники свободих, потщитеся убо ко учеником, возвещающа им: яко варяю вы во граде Галилейстем, еже проповедати. Темже вси Тебе зовем: спаси нас Господи.

Седален праздника, глас 4.
Подобен: У
дивися Иосиф:

Дева Мариа и Богородица истинно, яко облак света днесь возсия нам, и от праведных предгрядет в славу нашу: не ктому Адам осуждается, и Ева от уз свободися. И сего ради зовем, вопиюще со дерзновением единей Чистей: радость возвещает рождество Твое всей вселенней.

Слава, и ныне, тойже.

Песнь 4.

Ирмос: Божественное Твое разумев истощание, прозорливо Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: во спасение людей Твоих спасти помазанныя Твоя пришел еси.

Яже от Мерры горчайшия воды, яко во образе проначертая пречистый Крест Твой Блаже, греховное умерщвляющ вкушение, древом усладил еси.

Крест за древо разумное, за сладкую же пищу желчь, Спасе мой, приял еси, за тление же смерти кровь Твою Божественную излиял еси.

Богородичен: Кроме убо сочетания зачала еси нетленно во чреве, и без болезни родила еси, и по рождестве Дева, Бога плотию рождши, сохранилася еси.

Ин.

Ирмос: Божественное Твое:

Сердцем и умом, душею же и усты исповедую всеблагочестно Тя Богородицу воистинну, Чистая, спасения плод объемля, и спасаюся Дево, молитвами Твоими.

Создавый от не сущих всяческая, от Тебе Чистыя создатися яко Благодетель благоволи, на спасение верою и любовию Тя поющих, Всенепорочная.

Ин.

Ирмос: Услышах, Господи, слух Твоего смотрения, и прославих Тя Едине Человеколюбче.

Воспеваем Тя, Господи, верным спасительное пристанище подавшаго всем, Тебе Рождшую.

Тя Богоневесто похвалу всем Христос яви и державу поющим верно Твое таинство.

Неискусобрачная Владычице, Твоими молитвами избавляеми прегрешений, благоразумно вси Тя ублажаем.

Ин.

Ирмос: Пророк Аввакум, умныма очима, провиде Господи пришествие Твое, тем и вопияше: от юга приидет Бог, слава силе Твоей, слава снизхождению Твоему.

Патриарх Иаков, провидев, Спасе, величия ясно строения Твоего, вопияше Духом, ко Иуде глаголя тайно: от леторасли возшел еси, сыне мой, возвещая Тя от Девы Бога.

Ныне жезл Ааронов, от корене Давидова прозябший, ныне Дева Чистая происходит, и сликовствует небо и земля, и вся отечествия языков, и Анна и Иоаким таинственно.

Ныне да веселится небо, да радуется же земля, и да ликует Иоаким и Давид: ов убо яко родитель Твой, истинно рождшия Бога: ов же яко праотец Твой, проповедая Твоя величествия, Чистая.

Срадуется Тебе днесь, богомудренная Анно, вселенная: Избавителя бо Тоя Матерь процвела еси, Юже от корене прозябшую Давидова, жезл силы нам носящую, цвет Христа.

Катавасиа: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

Песнь 5.

Ирмос: Одеяйся светом яко ризою, к Тебе утренюю, и Тебе зову: душу мою просвети омраченную Христе, яко един благоутробен.

Иже славы Господь в неславне зраце, на Древе обезчещен волею висит, о божественней мне славе несказанно промышляя.

Ты мя преоблекл еси в нетление, Христе, тли смертныя неистленно плотию вкуш, и возсияв из гроба тридневен.

Богородичен: Ты правду же и избавление нам рождши Христа без семене, свободно содеяла еси от клятвы Богородице, естество праотца.

Ин.

Ирмос: Одеяйся светом:

Вси пророцы Тя яве предвозвестиша хотящую быти Божию Матерь, Богородице Чистая: едина бо обрелася еси чистая, совершенна Непорочная.

Светел облак Тя животныя воды, нам тучу нетления Христа одождивший отчаянным, Чистая, познаваем.

Ин.

Ирмос: Сеннописанный мрак гаданий разорив, и верных прибытием истины, Богоотроковицею озарив сердца, и нас светом Твоим Христе, настави.

Воспоим людие всех вину, сущаго по нам быти Виновнаго: Еяже образу радовахуся сподобляеми пророцы, явленное спасение от Тоя плодяще.

От суха прозябение жезла иереева, Израилю показа проразсуждение: и ныне светлость прозябших преславно светит, от неплодове всеславное рождение.

Ин.

Ирмос: Господи Боже наш, мир даждь нам, Господи Боже наш, стяжи ны, Господи разве Тебе иного не вемы, имя Твое именуем.

Пречистое Твое рождество, Дево непорочная, несказанное, и зачатие неизглаголанно, и рождение Твое Невесто неневестная: Бог бо бе весь в мя облекийся.

Днесь да веселятся ангельстии чини, песньми да ликуют сущии из Адама: родися бо жезл, цвет возрастивший Христа Единаго, Избавителя нашего.

Днесь Ева разрешается осуждения, разрешается же и неплодство, и Адам древния клятвы, о Рождестве Твоем: Тобою бо от тли избавихомся.

Слава Тебе прославльшему неплодную днесь: роди бо жезл присноцветущий от обещания, от негоже прозябе Христос, цвет жизни нашея.

Катавасиа: О треблаженное древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь, Имже паде древом прельстивый: тобою прельстився, Богу пригвоздившуся плотию, подающему мир душам нашим.

Песнь 6.

Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, Владыко Христе, страстей море укроти, и от тли возведи мя яко благоутробен.

В тление поползся родоначальник, Владыко Христе, преслушаннаго брашна вкуш, и к животу возведен бысть страстию Твоею.

Живот низшел еси ко аду, Владыко Христе, и тление растлевшему быв, тлением источил еси воскресение.

Богородичен: Дева роди, и рождши пребысть чиста, на руку носящаго всяческая, яко воистинну Дева Мати понесшая.

Ин.

Ирмос: Неистовствующееся бурею:

Иже всему виновный, и еже быти всем подавый, яко виновну имяше воплощаемь, еже по нам, Тя Богомати Всенепорочная.

Исцелений Владычице, душепитательный точащий источник верно притекающим к покрову Твоему благославному, вемы Тя Всенепорочная.

Ин.

Ирмос: Ко Господу от кита Иона возопи: Ты мя возведи из глубины ада молюся, да яко Избавителю во гласе хваления, истины же Духом пожру Тебе.

Ко Господу в скорби неплодства возопиша, Богоматере богомудрии родители, и Сию в роды родов родиша, на общее спасение и похвалу.

Прияша небесный дар от Бога достоин, Богоматере богомудрии родители, самех херувимов превышшее носило, Слова и Зиждителя Родительницу.

Ин.

Ирмос: Яко воды морския Человеколюбче, волнами житейскими обуреваюся. Темже яко Иона, тако вопию Ти: возведи от тли живот мой, Благоутробне Господи.

Святую святых сущу, целомудреннии родители Твои Чистая, возложиша Тя в храме Господни воспитатися честно, и уготоватися в Матерь Ему.

Неплоды и матери ликуйте, дерзайте и играйте безчадныя: безчадна бо неплоды Богородицу прозябает, Яже избавит от болезней Еву, и клятвы Адама.

Слышу Давида поюща Тебе: приведутся девы во след Тебе, приведутся в храм Царев, и с ними Тя и аз Дщерь цареву воспеваю.

Поем святое Твое рождество, чтим и непорочное зачатие Твое, Невесто богозванная и Дево: славят же с нами ангелов чини, и святых души.

Катавасиа: Воднаго зверя во утробе, длани Иона крестовидно распростер, спасительную страсть проображаше яве. Тем тридневен изшед, премирное воскресение прописаше, плотию пригвожденнаго Христа Бога, и тридневным воскресением мир просвещшаго.

Кондак праздника, глас 4:

Иоаким и Анна поношения безчадства, и Адам и Eва от тли смертныя свободистася Пречистая, во святем рождестве Твоем. То празднуют и людие Твои, вины прегрешений избавльшеся, внегда звати Ти: неплоды раждает Богородицу, и питательницу жизни нашея.

Икос: Молитва купно и воздыхание, неплодства и безчадства, Иоакима же и Анны благоприятное, и во уши Господни вниде, и прозябе плод живоносен миру. Ов бо молитву на горе творяше, ова же в саде поношение ношаше: но с радостию неплоды раждает Богородицу, и питательницу жизни нашея.

И чтем Пролог.

Песнь 7.

Ирмос: Превозносимый отцев Господь пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: Боже, благословен еси.

Плотию обложься якоже на удице льщения, Божественною Твоею силою змия низвлекл еси возводя вопиющия: Боже, благословен еси.

Земли непроходное осуществовавый составление, во гробе покрывается плотию невместимый. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Богородичен: Едину убо Ипостась во двою естеству, Всенепорочная родила еси воплощеннаго Бога. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Ин.

Ирмос: Превозносимый отцев:

Неопределенный пребыв непреложен, плоти по Ипостаси соединися, яко благоутробен, в Тебе Пресвятей: Иже един благословен Бог отец наших.

Невесту Тя Всенепорочную Богородице Владычице, согласно славим и престол Зиждителя Твоего. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Ин.

Ирмос: Купина на горе огнеопальная, и росоносная пещь халдейская, яве предписа Тя Богоневесто, Божественный бо Невещественный в вещественнем чреве, огнь неопально прияла еси. Темже из Тебе Рождшемуся поем: благословен еси Боже отец наших.

Твое в вещественных явлениих, законоположник возбранися разумети, и великое, Пречистая, таинство, не мудрствовати земноревностная, образно наказуемь иногда. Темже удивлься чудеси, глаголаше: благословен Бог отец наших.

Гору и дверь небесную, и мысленную Тя лествицу боголепно лик божественный пронарече: от Тебе бо камень отсечеся не руками мужескими: и дверь, Еюже пройде Господь, Иже чудес Бог отец наших.

Ин.

Ирмос: Халдейская пещь огнем распалаемая, орошашеся Духом, Божиим предстоянием, отроцы пояху: благословен еси Боже отец наших.

Празднуем Чистая, и верно покланяемся святому Твоему рождеству, поюще Сына Твоего: Имже избавихомся древняго Адамова ныне осуждения.

Ныне Анна веселится, и вопиет хвалящися: неплоды сущи родих Божию Матерь, Еяже ради осуждение Евино разрешися, и яже в печалех болезнь.

Адам свободися, и Ева ликует, и вопиют Духом к Тебе Богородице: Тобою избавихомся первородныя клятвы, явльшуся Христу.

О чрево, вместившее Божие селение! О утробо, носившая небес ширшую престол святый, мысленный кивот священия!

Катавасиа: Безумное веление мучителя злочестиваго люди поколеба, дышущее прещение и злохуление богомерзкое: обаче три отроки не устраши ярость зверская, ни огнь снедаяй, но противодышущу росоносному Духу, со огнем суще пояху: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи отроцы, всемирный лик сплетше пояху: дела всякая Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Ты о вольней спасительныя страсти помолился еси чаши, якоже невольней: два хотения, двема бо по коемуждо носиши существома Христе, во веки.

Твоим вседетельным схождением, ад Христе, поруганный изблева вся, яже древле лестию умерщвленныя, Тебе превозносящия во вся веки.

Богородичен: Тя яже паче ума богомужне словом рождшую Господа, и девствующую, вся дела Дево благословим, и превозносим во вся веки.

Ин.

Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи:

Преста ныне яже праотчая печаль, радость приемши Ти Богоматерни. Темже непрестанно поем Тя Дево, и превозносим во вся веки.

Поет с нами безплотных собор, Дево Рождество Твое непостижимое, един лик составльше любовию, и превозносяще Его во веки.

Ин.

Ирмос: В пещи отрочестей прообразил еси иногда Твою Матерь Господи, образ же Сия из огня изымаше, неопально входящия. Юже поем явльшуюся Тобою концем днесь, и превозносим во вся веки.

Яже к Богу нашего примирения предопределенная скиния, еже быти ныне начинает, имущи родити Слова, нам дебельством плоти явльшася. Егоже поем, из не сущих во еже быти Тем приемшии, и превозносим во вся веки.

Неплодства преложение мирское благих разреши неплодство и ясно чудо Христа показа к земным пришедша, Егоже поем, из не сущих во еже быти Тем приемшии, и превозносим во вся веки.

Ин.

Ирмос: Покрываяй водами превыспренняя Своя, полагаяй морю предел песок, и содержай вся, Тя поет солнце, Тя славит луна, Тебе приносит песнь вся тварь, яко Содетелю всех во веки.

Сотворивый преслваная неплодней утробе, отверзый Анны нераждющая ложесна, и плод ей дав, Ты Боже Святый, Ты Сыне Девы, Ты от Сея плоть приял еси присноцветущия Девы и Богородицы.

Затворяяй бездну, и отверзаяй ю, возносяй воду во облацех, и даяй дождь, Ты давый Господи, от неплоднаго корене прозябнути Анны святыя пречист плод, и родити Богородицу.

Делателю мыслей наших и Насадителю душ наших, Ты неплодную землю благоплодну показавый: Ты древле сухую, родовиту, благокласну, бразду плодоносну соделал еси Анну святую, пречист плод израстити Богородицу.

Приидите вси узрим, яко от чертога мала Божий град ныне раждаемый, иже от двери утробныя исход имущую, вход же не ведущу общения: един Бог Зиждитель Сею пройде стезею странною.

Катавасиа: Благословите, отроцы, Троицы равночисленнии, содетеля Отца Бога, пойте снизшедшее Слово, и огнь в росу претворшее, и превозносите всем жизнь подавающаго, Духа Всесвятаго, во веки.

На 9-й песни, припевы не поем, но поем Честнейшую:

Песнь 9.

Ирмос: Исаие ликуй, Дева име во чреве, и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему: Егоже величающе, Деву ублажаем.

Падшаго человека восприял еси Владыко Христе, из ложесн девических всему совокуплься, греху же ни единому причащься: всего от истления Ты свободил еси пречистыми Твоими страстьми.

Боготочною кровию истощенною Владыко Христе, от Твоих пречистых ребр и животворящих, жертва убо преста идольская, вся же земля Тебе хваления жертву приносит.

Богородичен: Не Бога безплотна, ниже паки человека проста произведе Чистая Отроковица, и Нескверная: но Человека совершенна, и неложно совершенна Бога. Егоже величаем со Отцем же и Духом.

Ин.

Ирмос: Исаие ликуй:

От чистых кровей Твоих усырися плоть преестественно всех Содетелю, единородному Сыну Родителеву, не от мужа, без семене же умна и одушевленна, Богородице Приснодево.

Обходимое уставила еси смерти неудержимое стремление, рождши плотию воистинну паче ума Жизнь вечную: ейже приложься усты горькими ад упразднися, Пресвятая Мати Дево.

Ин.

Ирмос: Яже прежде солнца светильника Бога возсиявшаго, плотски к нам пришедшаго из боку Девичу неизреченно воплотившая, благословенная Всечистая, Тя Богородице величаем.

Иже непокоривым людем из камене источив воду, благопокоривым же языком дарует от чресл неплодных, плод на веселие нам, Тя Богомати Пречистая, Юже достойно величаем.

Напраснаго древняго отъятельницу осуждения, и праматере исправление, Юже рода к Богу вину присвоения, к Зиждителю мост, Тя Богородице величаем.

Ин.

Ирмос: Чужде матерем девство, и странно девам деторождение: на Тебе Богородице, обоя устроишася. Тем Тя вся племена земная непрестанно величаем.

Достойное Богомати Твоея чистоты рождество наследовала еси, чрез обещание: иногда бо неплодней богопрозябен плод вдалася еси. Тем Тя вся племена земная непрестанно величаем.

Исполнися вопиющаго пророчество, глаголет бо: возставлю скинию падшую священнаго Давида, в Тебе Чистая прообразившуюся: Еяже ради всех человеков персть в тело создася Божие.

Пеленам покланяемся Твоим Богородице, славим Давшаго плод прежде неплодней, и Отверзшаго ложесна нераждающей преславно: творит бо вся, елика хощет, Бог сый самовластен.

Яко дар Тебе Богородице песнопение, от Анны рождшейся верно дароносим: матери Матерь, девы же Деву едину славословяще, покланяемся Тебе, поем и славим.

Катавасиа: Таин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, Имже крестное живоносное на земли насадися древо, тем ныне возносиму покланяющеся ему Тя величаем.

И другий: Снедию древа роду прибывшая смерть, крестом упразднися днесь: ибо праматерняя всеродная клятва разрушися, прозябением Чистыя Богоматере, Юже вся силы небесныя величают.

Светилен воскресен.

Яко христос воскресе, никтоже да не верует {не не веруй}: явися бо Марии, потом же виден бысть на село идущима, таинником же паки явися, возлежащим единонадесятим, ихже крещати послав, на небеса вознесеся, отнюдуже и сниде, утверждая проповедание множествы знамений.

Слава, и ныне, праздника.

От неплодныя днесь Анны цвет произыде Богородица, вся благовония божественнаго исполняющи концы мира, и радости всю наполняющи тварь: Юже поюще достойно восхваляем, яко сущу земнородных превышшую.

На хвалитех стихиры воскресны 4, глас 5:

Стих: Сотворити в них суд написан, слава сия будет всем преподобным Его.

Господи, запечатану гробу от беззаконников, прошел еси из гроба, якоже родился еси от Богородицы: не уразумеша, како воплотился еси, безплотнии Твои ангели: не чувствоваша, когда воскресл еси, стрегущии Тя воини. Обоя бо запечатлестася испытующим, явишася же чудеса кланяющимся верою таинству: еже воспевающим, воздаждь нам радость и велию милость.

Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.

Господи, вереи вечныя сокрушив, и узы растерзав, от гроба воскресл еси, оставль Твоя погребальная, во свидетельство истиннаго тридневнаго Твоего погребения: и предварил еси в Галилеи, в пещере стрегомый. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Господи, жены текоша на гроб, видети Тя Христа нас ради пострадавшаго, и пришедша, обретоша ангела на камени седяща, страхом отвальшемся, и к ним возопи глаголя: воскресе Господь, рцыте учеником, яко воскресе от мертвых, спасаяй души наша.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.

Господи, якоже изшел еси от запечатаннаго гроба, тако вшел еси и дверем заключеным ко учеником Твоим, показуя им телесная страдания, яже подъял еси Спасе долготерпеливый: яко от семене Давидова язвы претерпел еси: яко Сын же Божий, мир свободил еси. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.

И праздника 4, глас 1.
Подобен: О
дивнаго чудесе!

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.

О дивнаго чудесе! Источник жизни от неплодныя раждается, и благодать плодородити светло начинается. Веселися Иоакиме, Богородицы быв родитель: несть ин якоже ты, земнородных родитель, Богоприятне: Боговместимая бо Oтроковица, Божие селение, пресвятая гора, тобою нам даровася. [Дважды.]

Стих: Слыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.

О дивнаго чудесе! От неплодове плод возсия мановением всех Содетеля, и Вседержителя: доблественно мирское благих разреши неплодство. Матeри, с материю Богородичною ликуйте, зовуще: обрадованная радуйся, с Тобою Господь, подаяй миру Тобою велию милость.

Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии.

Столп целомудрия одушевлен, и светлое приятелище, блистающееся благодатию, Анна благославная явльшися, породи забрало воистинну девства, Божественное процветение: Яже всем девствeнным, и девства желающим дарование, девства доброту яве подающую, и дарующую всем верным велию милость.

Слава, глас 6. Самогласен:

Сей день Господень, радуйтеся людие: се бо света чертог и книга слова животнаго из утробы произыде, и яже к востоком дверь рождшися, ожидает входа Святителя Великаго, eдина и eдинаго вводящи Христа во вселенную, во спасение душ наших.

И ныне, Преблагословенна еси:

И славословие великое. И тропарь воскресен точию.

Глас 5.

Днесь спасение миру бысть, поем Воскресшему из гроба, и Начальнику жизни нашея: разрушив бо смертию смерть, победу даде нам, и велию милость.

И ектении: И отпуст. Дается же и елей от кандила праздника.

Таже, Слава, и ныне, стихира евангельская, глас 3:

Магдалине Марии Спасово благовествующей из мертвых Воскресение и явление, не верующе ученицы, поносими быша о жестосердии: но знаменми вооружшеся и чудесы, ко проповеданию посылахуся, и Ты убо Господи, к начальному Свету вознеслся еси Отцу, они же проповедаша всюду слово, чудесы уверяюще. Темже просветившеся теми, славим Твое еже из мертвых Воскресение, Человеколюбче Господи.

Оглашение, и обычное исхождение: И час первый в притворе.

На 1-м часе тропарь воскресен: Слава, праздника: и ныне, Богородичен часов. По Отче наш, кондак воскресен, и отпуст. Такожде и на прочих часех, тропарь воскресен: Слава, праздника: И ныне, Богородичен часов. Кондак праздника, и воскресен, глаголем пременяюще.

Малая и Великая вечерняТолкования паремийУтреняЛитургия