Благовещение Пресвятой Богородицы


ГлавнаяПраздникиБлаговещение

Вечерня и ПовечериеУтреняВечерня и Литургия

Благовещение в четверг 4-й седмицы поста


И поем Вечерню без кафисмы, и без поклонов.

На Господи воззвах: поем Триоди самогласен дне, дважды, без мученична, и подобны Триоди 3: и праздника 3, глас 4, самогласны стиховныя: В шестый месяц: и архангела, 3, глас 1: Подобен: Всехвальнии мученицы: К 11 же стиху припев: Творяй ангелы Своя духи: Слава, и ныне, глас 6. Самогласен: Послан бысть:

Триоди самогласен дне, глас 6.

Стих: Изведи из темницы душу мою, исповедатися имени Твоему.

От Господа смирившаго Себе, даже до распятия и смерти тебе ради, навыкши душе моя, от возношения смирения, и от смирения возношения, о добродетелех не возвышайся, ниже себе праведну мнящи ближняго осуждай, якоже велехвальный фарисей: но в разумении низложенном прегрешений твоих памятствующи токмо, якоже мытарь возопий: Боже, очисти мя грешнаго, и спаси мя.

Стих: Мене ждут праведницы, дондеже воздаси мне.

От Господа смирившаго Себе:

Стихиры подобны Трипеснца, господина Иосифа, глас 4.
Подобен: Д
ал еси знамение:

Стих: Из глубины воззвах к Тебе Господи, Господи, услыши глас мой.

Присноблаженный сподобившеся целовати вернии, Крест Твой Господи, имже нас спасл еси, воспеваем Твое благоутробие, и молим Тя прилежно, всем подаждь радование Спасе спасения Твоего, в покаянии давый нам видети Твое востание, и честная страдания.

Стих: Да будут уши Твои, внемлюще гласу моления моего.

Умерщвление претерпел еси на Кресте простираемь, умертвивый смерть, и мертвыя воскресивый живоносным словом: темже молю Тя, умерщвленую мою душу грехом, оживи Господи, подая ми умиление, и зол избавление, во днех святых Твоих пощения, Человеколюбче.

Ина стихира господина Феодора, глас 4.
Подобен: У
мнаго адаманта:

Стих: Аще беззакония назриши Господи, Господи, кто постоит? Яко у Тебе очищение есть.

Твой Крест святый сподобившеся радостно видети и облобызати, молим Тя, Боже Спасе наш, да и самыя Твоя пречистыя достигнем страсти, постом укрепляеми, покланяющеся поем распятие, копие, губу и трость, имиже нас обезсмертив, в древнюю паки сладости жизнь возвел еси, яко Человеколюбец: темже Тя благодарно ныне славим.

Стихиры праздника самогласны, глас 4:

Стих: Имене ради Твоего, потерпех Тя Господи, потерпе душа моя в слово Твое, упова душа моя на Господа.

В шестый месяц послан бысть архангел к Деве Чистей, и радоватися Eй прирек, благовести из Нея Избавителю проити. Темже приимши целование, зачат Тя Превечнаго Бога, несказанно благоволившаго вочеловечитися, во спасение душ наших.

Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Израиль на Господа.

Языка, eгоже не ведяше, услыша Богородица, глаголаше бо к ней архангел благовещения глаголы: отoнудуже верно приимши целование, зачат Тя превечнаго Бога. Темже и мы радующеся вопием Ти: из Нея воплотивыйся непреложно, Боже, мир мирови даруй, и душам нашим велию милость.

Стих: Яко у Господа милость, и многое у Него избавление, и Той избавит Израиля от всех беззаконий его.

Се воззвание ныне явися нам: паче слова Бог человеком соединяется, архангеловым гласом прелестъ отгоняется: Дева бо приемлет радость, земная быша небо, мир разрешися первыя клятвы. Да радуется тварь, и гласы да воспоет: Творче и Избавителю наш, Господи слава Тебе.

Архангела стихиры, глас 1:
Подобен: В
сехвальнии мученицы:

Стих: Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие.

Гавриил великий, ум боговиднейший, светозарный и спасительный, Свет трисолнечный зрит, и поет с вышними чины божественное и страшное пение: молит даровати душам нашим мир и велию милость.

Стих: Яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век.

Великое таинство, первее ангелом неведомое, и прежде век соблюдаемое, единому уверися тебе Гаврииле: и сие единей поведал еси Чистей, в Назарет пришед. С Неюже моли, даровати душам нашим мир и велию милость.

К 11 стиху припев: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.

Света сый исполнь присно, и творя хотение, и скончавая повеления Вседержителя, начальниче ангелов, Гаврииле всеизрядне, любовию тя чтущия спасай, присно прося, даровати душам нашим мир и велию милость.

Слава, и ныне, глас 6, самогласен:

[Иоанна монаха:] Послан бысть с небесе Гавриил архангел, благовестити Деве зачатие: и пришед в Назарет, помышляше в себе, чудеси удивляяся: о како в вышних непостижим Сый от Девы раждается! Имеяй престол небо, и подножие землю, во утробу вмещается Девичу! На Негоже шестокрилатии, и многоoчитии зрети не могут, словом eдинем от Сея воплотитися благоизволи. Божие eсть слово настоящее. Что убо стою, и не глаголю Деве: радуйся Благодатная, Господь с Тобою: радуйся, Чистая Дево, радуйся, Невесто Неневестная: радуйся, Мати Живота, благословен Плод чрева Твоего.

Иерей же творит проскомидию в стихиры.

Вход со Евангелием, Свете тихий:

Прокимен, и чтения дне.

Бытия чтение. [Глава 10, ст. 32. Глава 11, ст. 1—9.]

Сия племена сынов Ноевых по родом их, по языком их: от сих разсеяшася острови языков на земли по потопе. И бе вся земля устне едине, и глас един всем. И бысть внегда поити им от восток, обретоша поле в земли Сеннаарстей, и вселишася тамо. И рече человек ближнему своему: приидите, сотворим плинфы, и испечем их огнем. и бысть им плинфа в камень, и брение вместо мела. И рекоша: приидите, созиждем себе град и столп, егоже верх будет даже до небесе: и сотворим себе имя, прежде неже разсеятися нам по лицу всея земли. И сниде Господь видети град и столп, егоже созидаша сынове человечестии. И рече Господь: се род един, и устне едине всех, и сие начаша творити: и ныне не оскудеют от них вся, елика аще восхотят творити. Приидите, и сошедше смесим тамо язык их, да не услышат кийждо гласа ближняго [своего]. И разсея их оттуду Господь по лицу всея земли: и престаша зиждуще град и столп. Сего ради наречеся имя его Смешение, яко тамо смеси Господь устна всея земли, и оттуду разсея их Господь по лицу всея земли.

Притчей чтение. [Глава 13, ст. 20—26. Глава 14, ст. 1—6.]

Желания благочестивых наслаждают душу: дела же нечестивых далече от разума. Ходяй с премудрыми премудр будет: ходяй же с безумными познан будет. Согрешающих постигнут злая: праведных же постигнут благая. Благ муж наследит сыны сынов: сокровиществуется же праведным богатство нечестивых. Праведнии насладятся в богатстве лета многа: неправеднии же погибнут вскоре. Иже щадит жезл [свой,] ненавидит сына своего: любяй же наказует прилежно. Праведный ядый насыщает душу свою: души же нечестивых скудны. Мудрыя жены создаша домы: безумная же раскопа рукама своима. Ходяй право, боится Господа: развращаяй же пути своя, обезчестится. Из уст безумных жезл досаждения: устне же мудрых хранят я. Идеже несть волов, ясли чисты: а идеже жита многа, явна волу крепость. Свидетель верен не лжет: разжизает же ложная свидетель неправеден. Взыщеши премудрости у злых, и не обрящеши: чувство же у мудрых удобно.

И праздника два.

Исхода чтение. [Глава 3.]

Вниде Моисей в гору Божию Хорив: явися же ему ангел Господень в пламени огненне из купины, и виде, яко купина горяше огнем, и купина не сгараше. Рече же Моисей: прешед узрю видение великое сие, что яко не сгарает купина? Якоже виде Господь, яко приступает видети, призва его Господь, из купины глаголя: Моисее, Моисее. он же рече: что есть? И рече: не приближися семо. иззуй сапог от ногу твоею: место бо, на немже ты стоиши, земля свята есть. И рече ему: Аз есмь Бог отца твоего, Бог Авраамов, и Бог Исааков, и Бог Иаковль. отврати же Моисей лице свое, стыдяше бо ся зрети пред Богом. Рече же Господь к Моисею: видя видех озлобление людей Моих, иже во Египте, и вопль их услышах от насильствующих в делех. Вем бо болезнь их, и снидох еже изъяти их от руки египтян, и извести их от земли оныя, и ввести их в землю благу и многу, в землю точащу мед и млеко.

Притчей чтение. [Глава 8.]

Господь созда мя начало путей Своих, в дела Своя: Прежде век основа мя в начале, прежде неже землю сотворити, и прежде неже бездны соделати, прежде неже произыти источником водным: Прежде неже горам водрузитися, прежде же всех холмов раждает мя. Господь сотвори страны и пустыни, и концы населены под небесем. Егда готовяше небо, с Ним бех: и егда отлучаше Себе престол на ветрех. Егда крепки творяше вышния облаки, и яко тверды полагаше источники поднебесныя: Внегда полагати морю предел его, и воды не мимоидут уст его, и крепки творяше основания земли, бех к Нему подобна. Аз бех, о нейже радовашеся, по вся же дни веселяхся пред лицем Его, на всяко время.

Таже ектениа малая, и возглас Трисвятаго: Яко Свят еси, Боже наш: и Трисвятое.

Прокимен, глас 4: Благовестите день от дне спасение Бога нашего. Стих: Воспойте Господеви песнь нову, воспойте Господеви вся земля.

Апостол ко Евреем, зачало 306. [Евр. 2, 11—18.]

Братие, святяй и освящаемии, от Eдинаго вси: eяже ради вины не стыдится братию нарицати их, глаголя:

Братья, освящающий и освящаемые, все — от Единого; поэтому Он не стыдится называть их братиями, говоря:

Возвещу имя Твое братии Моей, посреде церкве воспою Тя.

Возвещу имя Твое братиям Моим, посреди церкви воспою Тебя.

И паки: Аз буду надеяся Нань. И паки: се Аз и дети, яже Ми дал eсть Бог.

И еще: Я буду уповать на Него. И еще: вот Я и дети, которых дал Мне Бог.

Понеже убо дети приобщишася плоти и крови, и Той приискренне приобщися техже, да смертию упразднит имущаго державу смерти, сиречь, диавола:

А как дети причастны плоти и крови, то и Он также воспринял оные, дабы смертью лишить силы имеющего державу смерти, то есть диавола,

и избавит сих, eлицы страхом смерти чрез все житие повинни беша работе.

и избавить тех, которые от страха смерти через всю жизнь были подвержены рабству.

Не от ангел убо когда {воистинну} приемлет, но от семене Авраамова приемлет:

Ибо не ангелов восприемлет Он, но восприемлет семя Авраамово.

отнюдуже должен бе по всему подобитися братии, да милостив будет и верен первосвященник в тех, яже к Богу, во eже очистити грехи людския.

Посему Он должен был во всем уподобиться братиям, чтобы быть милостивым и верным первосвященником пред Богом, для умилостивления за грехи народа.

В немже бо пострада Сам искушен быв, может и искушаeмым помощи.

Ибо, как Сам Он претерпел, быв искушен, то может и искушаемым помочь.

Аллилуиа, глас 1: Снидет яко дождь на руно, и яко капля каплющая на землю. Стих: Будет имя Его благословено во веки, прежде солнца пребывает имя Его.

Евангелие Луки, зачало 3. [Лк. 1, 24—38.]

Во днех онех, зачат Eлисавет жена Захариина, и таяшеся месяц пять, глаголющи:

В те дни зачала Елисавета, жена Захарии, и таилась пять месяцев и говорила:

яко тако мне сотвори Господь во дни, в няже призре отъяти поношение мое в человецех.

так сотворил мне Господь во дни сии, в которые призрел на меня, чтобы снять с меня поношение между людьми.

В месяц же шестый послан бысть ангел Гавриил от Бога во град Галилейский, eмуже имя Назарет,

В шестой же месяц послан был ангел Гавриил от Бога в город Галилейский, называемый Назарет,

к Деве обрученней мужеви, eмуже имя Иосиф, от дому Давидова: и имя Деве, Мариам.

к Деве, обрученной мужу, именем Иосифу, из дома Давидова; имя же Деве: Мария.

И вшед к Ней ангел, рече: радуйся Благодатная, Господь с Тобою: благословена Ты в женах.

Ангел, войдя к Ней, сказал: радуйся, Благодатная! Господь с Тобою; благословенна Ты между женами.

Oна же видевши смутися о словеси eго, и помышляше, каково будет целование сие.

Она же, увидев его, смутилась от слов его и размышляла, что бы это было за приветствие.

И рече ангел Eй: не бойся Мариам, обрете бо благодать от Бога.

И сказал Ей ангел: не бойся, Мария, ибо Ты обрела благодать у Бога;

И се зачнеши во чреве, и родиши Сына, и наречеши имя Eму Иисус.

и вот, зачнешь во чреве, и родишь Сына, и наречешь Ему имя: Иисус.

Сей будет велий, и Сын Вышняго наречется: и даст Eму Господь Бог престол Давида oтца Eго:

Он будет велик и наречется Сыном Всевышнего, и даст Ему Господь Бог престол Давида, отца Его;

и воцарится в дому Иаковли во веки, и Царствию Eго не будет конца.

и будет царствовать над домом Иакова во веки, и Царству Его не будет конца.

Рече же Мариам ко ангелу: како будет сие, идеже мужа не знаю?

Мария же сказала ангелу: как будет это, когда Я мужа не знаю?

И отвещав ангел, рече Eй: Дух Святый найдет на Тя, и сила Вышняго осенит Тя: темже и раждаемое Свято, наречется Сын Божий.

Ангел сказал Ей в ответ: Дух Святый найдет на Тебя, и сила Всевышнего осенит Тебя; посему и рождаемое Святое наречется Сыном Божиим.

И се Eлисавет, южика Твоя, и та зачат сына в старости своей: и сей месяц шестый eсть eй, нарицаемей неплоды.

Вот и Елисавета, родственница Твоя, называемая неплодною, и она зачала сына в старости своей, и ей уже шестой месяц,

Яко не изнеможет от Бога всяк глагол.

ибо у Бога не останется бессильным никакое слово.

Рече же Мариам: се Раба Господня, буди Мне по глаголу твоему. И отыде от Нея ангел.

Тогда Мария сказала: се, Раба Господня; да будет Мне по слову твоему. И отошел от Нее ангел.

И прочая Божественныя Литургии Златоустаго.

Вместо Достойно, поем ирмос: Яко одушевленному:

Причастен: Избра Господь Сиона, и изволи его в жилище Себе.

Вечерня и ПовечериеУтреняВечерня и Литургия