Неделя 7-я по Пасхе, свв. отец I Вселенского Собора


ГлавнаяТриодьНеделя 7-я по Пасхе

ВечерняУтреняЛитургия

Неделя седмая, святых 318, богоносных отец, иже в Никеи


На Утрени,

На Бог Господь: тропарь воскресен, глас 6:

Ангельския силы на гробе Твоем, и стрегущии омертвеша: и стояше Мариа во гробе, ищущи пречистаго тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него: сретил еси Деву, даруяй живот, воскресый из мертвых, Господи слава Тебе. [Дважды.]

Слава: отцев, глас 8:

Препрославлен еси Христе Боже наш, светила на земли отцы наши основавый, и теми ко истинней вере вся ны наставивый: Многоблагоутробне, слава Тебе.

И ныне: тропарь Вознесения:

Вознеслся еси во славе Христе Боже наш, радость сотворивый учеником обетованием Святаго Духа, извещенным им бывшим благословением, яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира.

По 1-м стихословии, седален, глас 6.

Гробу отверсту, аду плачущуся, Мариа вопияше ко скрывшимся апостолом: изыдите винограда делателие, проповедите Воскресения слово: воскресе Господь, подаяй мирови велию милость.

Стих: Воскресни Господи Боже мой:

Господи, предстояше гробу Твоему Мариа Магдалина, и плакаше вопиющи, вертоградаря Тя мнящи, глаголаше: где положил еси вечный Живот? где скрыл еси Седящаго на престоле херувимстем? Стрегущии бо Сего страха омертвеша. Или Господа моего дадите ми, или со мною возопийте: в мертвых быв, и мертвыя воскресивый, слава Тебе.

Слава, и ныне: Богородичен.

Благословенную нарекий Твою Матерь, пришел еси на страсть вольным хотением, возсияв на Кресте, взыскати хотя Адама, глаголя ангелом: срадуйтеся Мне, яко обретеся погибшая драхма. Вся мудре устроивый Боже наш, слава Тебе.

По 2-м стихословии, седален, глас тойже.

Живот во гробе возлежаше, и печать на камени надлежаше, яко Царя спяща воини стрежаху Христа, и враги Своя невидимо поразивый, воскресе Господь.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим:

Вольною смертию живот безсмертный обретохом, Всесильне и едине всех Спасе: Ты бо в честном Твоем востании вся воззвал еси, разрушивый адову победу и смерти жало.

Слава, и ныне: Богородичен:

Богородице Дево, моли Сына Твоего, волею пригвоздившагося на Кресте, и воскресшаго из мертвых Христа Бога нашего, спастися душам нашим.

По Непорочнах, Благословен еси Господи: Ангельский собор:

И абие ипакои, глас 6:

Вольною и животворящею Твоею смертию Христе, врата адова сокрушив яко Бог, отверзл еси нам древний рай, и воскрес из мертвых, избавил еси от истления живот наш.

Степенна, глас 6. Антифон 1:

На небо очи мои возвожу к Тебе, Слове: ущедри мя, да живу Тебе.

Помилуй нас уничиженных, устрояя благопотребныя Твоя сосуды, Слове.

Слава:

Святому Духу, всякая всеспасительная вина, аще коему Сей по достоянию дхнет, скоро вземлет от земных, восперяет, возращает, устрояет горе.

И ныне: тойже.

Антифон 2:

Аще не Господь бы был в нас, никтоже от нас противу возмогл бы вражиим бранем одолети: побеждающии бо от зде возносятся.

Зубы их да не ята будет душа моя, яко птенец Слове: увы мне, како имам от врага избыти грехолюбив сый?

Слава:

Святым Духом обожение всем, благоволение, разум, мир и благословение: равнодетельный бо есть Отцу и Слову.

И ныне: тойже.

Антифон 3:

Надеющиися на Господа врагом страшни, и всем дивни: горе бо зрят.

В беззакония рук своих, праведных жребий, помощника Тя имея Спасе, не простирает.

Слава:

Святаго Духа держава на всех: Емуже вышняя воинства покланяются со всяким дыханием дольним.

И ныне: тойже.

Прокимен, глас 6: Господи, воздвигни силу Твою, и прииди во еже спасти нас. Стих: Пасый Израиля вонми, наставляяй яко овча Иосифа. Всякое дыхание:

Евангелие воскресно от Иоанна, зачало 66. [Ин. 21, 1 – 14.]

Явися Иисус учеником Своим востав от мертвых, на мори Тивериадстем. явися же сице:

Явился Иисус ученикам Своим, востав от мертвых, при море Тивериадском. Явился же так:

Бяху вкупе Симон Петр, и Фома нарицаемый [Близнец], и Нафанаил, иже (бе) от Каны Галилейския, и сына Зеведеова, и ина от ученик Его два.

Были вместе Симон Петр, и Фома, называемый Близнец, и Нафанаил из Каны Галилейской, и сыновья Зеведеевы, и двое других из учеников Его.

Глагола им Симон Петр: иду рыбы ловити. Глаголаша ему: идем и мы с тобою. Изыдоша (же) и вседоша абие в корабль, и в ту нощь не яша ничесоже.

Симон Петр говорит им: иду ловить рыбу. Говорят ему: идем и мы с тобою. Пошли и тотчас вошли в лодку, и не поймали в ту ночь ничего.

Утру же бывшу, ста Иисус при брезе: не познаша же ученицы, яко Иисус есть.

А когда уже настало утро, Иисус стоял на берегу; но ученики не узнали, что это Иисус.

Глагола же им Иисус: дети, еда что снедно имате? Отвещаша Ему: ни.

Иисус говорит им: дети! есть ли у вас какая пища? Они отвечали Ему: нет.

Он же рече им: вверзите мрежу о десную страну корабля и обрящете. Ввергоша же, и ктому не можаху привлещи ея от множества рыб.

Он же сказал им: закиньте сеть по правую сторону лодки, и поймаете. Они закинули, и уже не могли вытащить сети от множества рыбы.

Глагола же ученик той, егоже любляше Иисус, Петрови: Господь есть. Симон же Петр слышав, яко Господь есть, епендитом препоясася, бе бо наг, и ввержеся в море:

Тогда ученик, которого любил Иисус, говорит Петру: это Господь. Симон же Петр, услышав, что это Господь, опоясался одеждою, – ибо он был наг, – и бросился в море.

А друзии ученицы кораблецем приидоша, не беша бо далече от земли, но яко две сте лактей, влекуще мрежу рыб.

А другие ученики приплыли в лодке, – ибо недалеко были от земли, локтей около двухсот, – таща сеть с рыбою.

Егда убо излезоша на землю, видеша огнь лежащ, и рыбу на нем лежащу и хлеб.

Когда же вышли на землю, видят разложенный огонь и на нем лежащую рыбу и хлеб.

(И) глагола им Иисус: принесите от рыб, яже ясте ныне.

Иисус говорит им: принесите рыбы, которую вы теперь поймали.

Влез (же) Симон Петр, извлече мрежу на землю, полну великих рыб сто (и) пятьдесят (и) три: и толико сущим, не проторжеся мрежа.

Симон Петр пошел и вытащил на землю сеть, наполненную большими рыбами, которых было сто пятьдесят три; и при таком множестве не прорвалась сеть.

Глагола им Иисус: приидите, обедуйте. Ни един же смеяше от ученик истязати Его: Ты кто еси? ведяще, яко Господь есть.

Иисус говорит им: придите, обедайте. Из учеников же никто не смел спросить Его: кто Ты? зная, что это Господь.

Прииде же Иисус, и прият хлеб, и даде им, и рыбу такожде.

Иисус приходит, берет хлеб и дает им, также и рыбу.

Се уже третие явися Иисус учеником Своим, востав от мертвых.

Это уже в третий раз явился Иисус ученикам Своим по воскресении Своем из мертвых.

Таже, Воскресение Христово: псалом 50: И прочее, обычно.

Канон воскресен, со ирмосом на 4: и Вознесения на 4: и святых отец на 6.

Канон воскресен, глас 6.

Песнь 1.

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь, поим, вопияше.

Распростертыма дланьма на Кресте, Отеческаго исполнил еси благоволения Благий Иисусе, всяческая: темже победную песнь Тебе вси поем.

Страхом к Тебе яко рабыня, смерть повелевшися приступи Владыце живота, тою подавающему нам безконечный живот и воскресение.

Богородичен:

Своего приимши Содетеля, яко Сам восхоте, из безсеменна чрева Твоего, паче ума воплощаема Чистая, тварей воистинну явилася еси Владычица.

Канон Вознесению, глас 5.

Ирмос: Спасителю Богу:

Воспоим вси людие, на рамех херувимских вознесшуся со славою Христу, и спосадившему нас одесную Отца, песнь победную: яко прославися.

Ходатая Богу и человеком Христа, лицы ангельстии видевше, с плотию в вышних, удивляхуся, согласно же воспеваху песнь победную: яко прославися.

Явльшемуся Богу на горе Синайстей и закон давшему боговидцу Моисею, от горы Елеонския вознесшемуся плотию, Тому вси воспоим: яко прославися.

Богородичен:

Пречистая Мати Божия, воплощеннаго от Тебе, и от недр Родителя не отступльшаго Бога, непрестанно моли, от всякаго обстояния спасти, яже созда.

Канон святым отцем, глас 6. Егоже краестрочие: Первое воспою сословие пастырей.

Песнь 1.

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль:

Святых отец восхваляя всесвятый Собор, всесвятое того во мне прорицание, вопия: молю Тя Христе, сохранитися мне. [Дважды.]

Богоноснии отцы, яко молния сошедшеся днесь, Тебе Христе единородна, Отцу собезначальна Сына исповедаша ясно, и единосущна.

Слава: Невесты Твоея Церкве, благославнии невестокрасителие Владыко, веры яве определение изложивше златое, яко утварию боголепною сию украсиша.

И ныне: Богородичен:

Преукрашенна славою Божественною Честная Царица, Сыну Своему и Богу предстоит, нам спасение душевное просящи.

Катавасиа: Божественным покровен:

Песнь 3.

Ирмос: Несть свят якоже Ты Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Бога распинаема плотию зрящи тварь распадашеся страхом: но содержащею дланию нас ради распятаго, крепко содержашеся.

Смертию смерть разорившися, лежит окаянная бездыханна: живота бо не терпящи божественнаго приложения, мертва бывает крепкая, и даруется всем воскресение.

Богородичен:

Божественнаго Рождества Твоего Чистая, всякий естества чин превосходит чудо: Бога бо преестественно зачала еси во чреве, и рождши пребываеши присно Дева.

Ин.

Ирмос: Силою Креста Твоего Христе:

Возшел еси Жизнодавче Христе ко Отцу, и вознесл еси род наш Человеколюбче, неизреченным благоутробием Твоим.

Чини ангельстии Спасе, человеческое естество видевше совосходящее Тебе, непрестанно удивляеми воспеваху Тя.

Ужасахуся ангельстии лицы Христе, зряще Тя с телесем вознесшася, и воспеваху святое Твое Вознесение.

Богородичен:

Моли непрестанно Чистая, произшедшаго от боку Твоею, избавитися прелести диаволи, поющим Тя Матерь Божию.

Ин.

Ирмос: Несть свят, якоже Ты Господи:

Ток и страсть и сечение, Арий безумный Рождеству Божественному злочестно нечестивый прилагая, сечительным отеческим мечем отсекается. [Дважды.]

Якоже древле божественный Авраам, ввоинившеся вси всечестнии богоглаголивии, враги Твоя Блаже неистовныя Твоею силою крепко погубиша. [Дважды.]

Слава:

Первое собрание собравшееся Твоих священных, единосущна Тя Спасе безначальному Отцу, и Творца всех рождшагося благочестно проповедаша.

И ныне: Богородичен:

Не может слово земных, ниже язык Дево восхвалити Тя достойно: из Тебе бо без семене Жизнодавец Христос воплотитися Пречистая благоволи.

Катавасиа: Разверзе утробы:

Кондак Вознесению, глас 6: Еже о нас исполнив: И икос.

Таже, седален отцем. Глас 4.
Подобен: С
коро предвари:

Светильницы пресветлии истины Христовы миру явистеся на земли воистинну блаженнейшии отцы боговещаннии, изсушивше ереси хульных языковредий, и угасивше пламеновидная злославных смущения: темже яко святителие Христовы, молитеся спастися нам.

Слава: другий, глас тойже.
Подобен: В
ознесыйся:

Никейский светлый град днесь, от всея земли к себе призва триста и осмьнадесять священноначальников, на глаголавшаго хулу Ариа, и умаляющаго единаго от Троицы, Сына и Слова сущаго Божия, егоже Ариа низложше, веру утвердиша.

И ныне: Вознесения. Подобен:

Возшед на небеса со славою, и соседый Отцу одесную, никакоже разлучился еси Человеколюбче Христе: Духа же Святаго премудрым учеником Твоим послати обещавый, и наша озаривый мысли, даждь просвещение, яко да непрестанно поем Тя, Владыко.

Песнь 4.

Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи.

Древо процвете Христе истинныя жизни: Крест бо водрузися, и напоився кровию и водою от нетленных Твоих ребр, живот нам прозябе.

Не ктому мне змий ложно обожение подлагает: Христос бо Богодетель человеча естества, ныне невозбранно стезю мне жизни устрои.

Богородичен:

Яко воистинну неизглаголанна и непостижна суть, Твоего Богородице боголепнаго Рождества, сущим на земли и на небеси, Приснодево таинства.

Ин.

Ирмос: Услышах слух силы Креста:

Вознеслся еси во славе, ангелов Царю, Утешителя нам от Отца послав. Темже вопием: слава Христе, Вознесению Твоему.

Яко взыде Спас ко Отцу с плотию, удивишася ангельская воинства, и возопиша: слава Христе Вознесению Твоему.

Горния силы горнейшим вопияху: врата возмите Христу нашему Царю, Егоже воспеваем вкупе со Отцем и Духом.

Богородичен:

Дева роди, и матерних не позна, но Мати убо есть, Девою же пребысть: Юже воспевающе, радуйся Богородице, взываем.

Ин.

Ирмос: Христос моя сила:

Прелюбодействовавый Арий умом неразумным православную веру, отеческими суды изгнан бысть от Церкве, якоже уд гнилый, злоименитый. [Дважды.]

О Тебе Владыко, подвизався лик отец, Твоя враги зело победи и соестественна Тя Отцу и Духу прослави.

Слава:

Ходатай был еси Боже и Человече, Богу и человеком Христе: темже во двою Тя естеству единаго знающе Сына, богомудрии проповедаша.

И ныне: Богородичен:

Мертва мя показа сада вкушение, жизнь же древо из Тебе явльшееся Всечистая воскреси, и райския сладости наследника мя показа.

Катавасиа: Царю царей:

Песнь 5.

Ирмос: Божиим светом Твоим Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети Слове Божий, истиннаго Бога от мрака греховнаго взывающа.

Уступают ми херувими ныне, и пламенное оружие Владыко плещи мне дает, Тя видевше Слове Божий, истиннаго Бога, разбойнику путь сотворшаго в рай.

Не ктому боюся еже в землю Владыко Христе возвращения: Ты бо от земли возвел мя еси забвена, благоутробия ради многаго, к высоте нетления Воскресением Твоим.

Богородичен:

Богородицу Тя от души, Владычице миру Благая, исповедающих спасай: Тя бо предстательницу непобедимую имамы, истинную Богородительницу.

Ин.

Ирмос: Утренююще вопием Ти, Господи:

Исполнив веселия всяческая Милостиве, к горним силам с плотию пришел еси.

Ангельския силы вземлема Тебе видевше, врата, взываху, Царю нашему возмите.

Апостоли видевше возвышаема Спаса, с трепетом взываху Царю нашему: слава Тебе.

Богородичен:

Деву по рождестве поем Тя Богородице, Ты бо Бога Слова плотию мирови родила еси.

Ин.

Ирмос: Божиим светом:

Красны ноги яко воистинну, ныне проповедающих Тя мир всяк ум преимущий, всех ангелов и человеков Христе, и множеством мира мир совокупляющий. [Дважды.]

Премудрость, силу, Отчее Слово ипостасное Христе, Тебе сошедшеся проповедаша, всесвятаго священства честно законом печатавше, божественнии учителие. [Дважды.]

Слава:

Вод струями чистыми учения, Православную Церковь напоившии, на водах покоя ныне наслаждаетеся вечно радующеся.

Богородичен:

Свещник Пречистая светлый, всем озаряющий Христа правды Солнце, Тебе ведуще едина Богородительнице Чистая, Твое ныне заступление призываем.

Катавасиа: Решительное очищение:

Песнь 6.

Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Распинаемь Владыко, гвоздьми убо клятву юже на нас очистил еси, копием же прободаемь в ребра, Адамово рукописание раздрав, мир свободил еси.

Адам низведен бысть, лестию запенся, ко адове пропасти: но естеством Бог же и милостив, сошел еси ко исканию, и на раму понес, совоскресил еси.

Богородичен:

Пречистая Владычице, рождшая человеком кормчию Господа, страстей моих непостоянное и лютое разжени смущение, и тишину подаждь сердцу моему.

Ин.

Ирмос: Обыде мя бездна:

Взыграшася апостоли, зряще на высоту днесь Зиждителя вземлема упованием Духа, и страхом зовяху: слава восходу Твоему.

Предсташа ангели, вопиюще Христе учеником Твоим: имже образом видесте Христа восходяща с плотию, паки приидет праведный всех Судия.

Яко видеша Тя Спасе наш небесныя силы, на высоту вземлема с телом, взываху, глаголюще: великое, Владыко, человеколюбие Твое.

Богородичен:

Купину Тя неопалимую, и гору, и лествицу одушевленную, и дверь небесную достойно славим Марие славная, православных похвало.

Ин.

Ирмос: Житейское море:

Утаитися не возможе плевелов сеятель, промысла неизреченнаго, неистовству тезоименит нареченный: Иуде бо поревновав, якоже он разседеся вселукавый. [Дважды.]

Божественное собрание отец честное, единородное озарение, от существа возсиявшее Отча, проповедует Тя Владыко, и прежде всех век рожденна Сына.

Слава:

Чрево растерзается по словеси, источник мутный и непитный ересей, источивший злочестивых, ралом молитвы священник божественных промысленнее.

И ныне: Богородичен:

Великий преднаписа во пророцех Моисей, Тебе ковчег, и трапезу, и свещник, и ручку, образно знаменуя воплощение Вышняго из Тебе Мати Дево.

Катавасиа: Очищение нам:

Кондак отцем, глас 8.
Подобен: Я
ко начатки:

Апостол проповедание, и отец догматы, Церкви едину веру запечатлеша, яже и ризу носящи истины, исткану от еже свыше богословия, исправляет и славит благочестия великое таинство.

Икос:

Высоким проповеданием, Божию Церковь услышим вопиющу: жаждай да грядет ко мне и пиет чашу, юже держу, чаша есть премудрости, сие питие истины словом почерпох, воду проливающую не прекословия, но исповедания, юже пия нынешний Израиль, Бога зрит вещающа: видите, видите, яко Сам Аз есмь, и не пременяюся: Аз Бог первый, Аз же и по сих, и разве Мене несть иного отнюд. Отсюду причащающиися насытятся, и восхвалят благочестия великое таинство.

Синаксарий в Неделю святых 318 богоносных отец, иже в Никеи.

Стих: Светил собрание избранное:

Лучевидны просветите мне мысли.

Стих: Странна Сына Отча Существа, глаголя:

Арий сице, Божия славы странен.

В тойже день, в Неделю седмую по Пасце, иже в Никеи Первый Собор празднуем триста и осминадесяти богоносных отец, вины ради сицевыя: Понеже бо Господь наш Иисус Христос, в плоть оболкийся, еюже по нам смотрение все неизреченно действова, и ко Отеческому паки взыде престолу, хотяще показати святии, яко воистинну Сын Божий бысть Человек, и совершенный Человек вознесеся Бог, и седе одесную величествия на высоких, Собор сей святых отец тако Его проповеда, и исповеда единосущна, и единочестна Отцу. Сим словом по славном Вознесении, настоящий уставиша праздник, аки собрание толиких отец предызводяще, Сего во плоти вознесшася Бога истинна, и во плоти Человека совершенна проповедающе. Собор же сей бысть при Константине Велицем царе, в двадесятом лете царства его, гонению преставшу. Сей в Риме прежде обладаше, потом же и всеславный Константинь град себе тезоименит создав. В лето от создания мира пять тысящ осмьсот тридесять осмое, яже на Ариа начаша глаголати. Иже Арий бяше убо от Ливии, во Александрию же пришед, и диакон от священномученика Петра Александрийскаго поставлен быв понеже хулити начат на Сына Божия, тварь Сего проповедая, от не сущих же быти, и далече суща от Божественнаго достояния злоупотребительно же премудрости и Слову Божию глаголатися: яко уподобльшася Савеллию злочестивому, единолично, и единоипостасно глаголющу Божество. И овогда убо Отцу бывати, овогда же Сыну, овогда же Духу Святому. Сия убо Ариа хуляща, великий Петр от священства его отлучает, Христа яко Младенца на святем жертвеннице видев, в раздранну облечена ризу и глаголюща, яко Арий раздра ю. Ахилла же, по Петре патриархию приимый Александрийскаго града, на обещаниих паки разрешает Ариа: к сим же поставляет его и пресвитера, и во Александрии учителя предпоставляет. Ахилле же скончавшуся, Александр бывает патриарх, иже Ариа таяжде и горшая хуляща обрет, от Церкве изринув, собором того низложив, якоже глаголет Феодорит: яко и преложна естества Христа глаголаше, и безумную и бездушную восприяти плоть Господу, первый сей отрыгну. Арий убо многих своему злочестию подвед, пишет и усвояет Никомидийскаго Евсевиа, Тирскаго Павлина, Евсевиа же Кесарийскаго, и иных, и на Александра вмещается. Александр же везде по вселенней хулы онаго и низложение послав, многих на месть воздвиже. Церкви убо смущаемей, и многим хотящим христианская приимати, возбраняемым же любопрением учения, Великий Константин везде по вселенней, людскими колесницами и носилы, сущия отцы в Никею собрав, тамо и сам приходит. И отцем убо всем седшим, повелен и сам седе не на царстем престоле, но на умаленнем достояния седалищи. И яже на Ариа глаголанным бывшим, анафеме убо он, и оному смудрствующии вси подлагаются. Слово же Божие от святых отец, единосущное, и единочестное, и собезначальное проповедается Отцу. Излагают же сии веры святый Символ, приведше той даже и до еже, И в Духа Святаго Господа: еже посем, Вторый исполни Собор. Затверди же к сим Первый Собор и Пасхи праздник, когда, и како подобает нам той совершати, и не со иудеи, якоже бяше первее обычно. Излагает же и правил о церковном исправлении двадесять. Святый же веры Символ, Великий, и равноапостольный Константин послежде всех, червлеными затверди писмены. Бяху же архиерей убо святых сих отец двесте тридесять и два. Священников же и диаконов, к сим же и монахов осмьдесять и шесть: всех же триста и осмьнадесять. Знаменитии же сии: Силвестр Римский архиерей. Митрофан Константиня града, болен сый: сии убо быша ту чрез своя местоблюстители. Александр Александрийский, со Афанасием Великим, архидиаконом тогда сущим, и Евстафий Антиохийский, и Макарий Иерусалимский. Оссий Кудрувский епископ. Пафнутий исповедник. Мироточивый Николай, и Спиридон Тримифунтский, иже тамо философа низложив крести, трисолнечное ему показав. Посреде же собора двема к Богу преставльшемася отцема архиереома, Великий Константин в ковчеги их предел святаго собора вложив, и твердо заключив, обрете и от онех запечатан же и подписан неизреченными словесы Божиими. Совершившуся же собору, понеже и Царьград уже созидаемый совершися. Призывает Константин Великий святыя оныя вся мужи иже и обшедше весь град, и молитвовавше и довольно, царствующ быти градовом уставляют, и Матери Слова того возложиша царю повелевшу. И тако святии кийждо отыдоша в домы. Но еще к Богу не отшедшу Великому Константину, с сыном своим Константием скиптры соблюдающу, Арий к царю приходит, глаголя: оставляю вся, и Церкви Божией соединитися хощу. Написав убо своя хулы обеси на выи, и аки бы Собору повинуяся, во оно рукою ударяя, сим глаголаше повиноватися: и убо царь во общение прияти Ариа патриарху Константиня града повелевает. Бяше же тогда по Митрофане Александр, иже злонравие ведый мужа, не веруяй бяше, и моляшеся Богу явити ему, аще по воли Его Арий приобщится. Егда же время прииде, в неже подобаше сослужити ему теплейший бывает в молитве. Арий же к церкви грядый, и негде близ столпа торговнаго, расторгшуся его чреву, в народное подтроние входит, и тамо разседеся, все внутреннее здание изрыгает долу, Иудино разседание подъем, о равнем предательстве Слова, и Божияго Сына Отча Существа оттерзая, растерзается сам, и мертв обретен быв: и тако Божия Церковь от онаго пагубы изменися. Святых трех сот и осминадесяти богоносных отец молитвами, Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.

Песнь 7.

Ирмос: Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси Боже отец наших.

Рыдающее во страсти Твоей солнце, во мрак облечеся, и во дни по всей Владыко земли свет померче, вопия: благословен еси Боже отец наших.

Облекошася Христе, схождением Твоим во свет преисподняя, праотец же веселия исполнен явився, ликовствуя взыграше, вопия: благословен еси Боже отец наших.

Троичен:

Царствующее и всеми владящее Естество Триипостасное, благости и безмерныя пучины свет поюще, возопиим вернии: благословен еси Боже отец наших.

Иный.

Ирмос: В пещи огненней:

На облацех света вознесыйся, и спасый мир, благословен Бог отец наших.

На раму Христе, заблуждшее взем естество, вознесся Богу и Отцу привел еси.

Возшедый в плоти к безплотному Отцу, благословен Бог отец наших.

Умерщвленное наше грехом естество взем, Твоему свойственному Отцу Спасе, привел еси.

Иный.

Ирмос: Росодательну:

Победисте неистовству тезоименитаго Ариа, неистовствовавшаго люте, и глаголавшаго на высоту неправедная. Божию бо Сыну отречеся вопити: благословен еси Боже отец наших. [Дважды.]

Сына громова подражающе чуднии, Слова Отцу собезначальна и единопрестольна, огнезрачными усты вашими всех научисте вопити: благословен еси Боже отец наших. [Дважды.]

Слава:

Яко крилатии, Слову помогшии, приидосте богоблаженнии, от конец бо вселенныя собра вас Дух Святый вопити: благословен еси Боже отец наших.

И ныне: Богородичен:

Юноши три пещь не опали, Рождество прообразующия Твое: Божественный бо огнь Тебе не опалив, вселися в Тя, и всех просвети вопити: благословенна еси Бога плотию порождшая.

Катавасиа: Согласная возшуме органская:

Песнь 8.

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся во твориши Христе, токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.

Иудейския древле пророкоубийцы люди, богоубийцы зависть ныне содела, Тебе на Крест вознесшия, Слове Божий: Егоже превозносим во вся веки.

Небесных круг не оставил еси, и во ад сошед, всего совоздвигл еси Христе, лежащаго во гнои человека. Темже Тя поем во вся веки.

Богородичен:

От Света светодавца Слова зачала еси, и рождши несказанно Пресущественнаго: Дух бо в Тя Дево Божественный вселися. Темже Тя поем во вся веки.

Ин.

Ирмос: Из Отца прежде век:

Во двою существу возлетевшаго Жизнодавца Христа на небеса со славою, и Отцу соседяща, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

От работы идольския тварь избавившаго, и представившаго ту свободну Своему Отцу, Тебе Спасе поем, и Тебе превозносим во вся веки.

Своим схождением низложившаго супостата, и Своим возшествием вознесшаго человеки, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

Богородичен:

Херувимов превышшая явилася еси Богородице Чистая, во чреве Твоем сими носимаго носившая: Егоже с безплотными человецы славословим во вся веки.

Ин.

Ирмос: Из пламене преподобным:

Просветившеся лучами Твоего Божества блазии Твои пастырие, Тебе исповедаша бытию Содетеля всех и Господа: Егоже превозносим во вся веки. [Дважды.]

Лик пастырей приснопамятный собрався, богомудренно Троицу несозданную ныне богословя, всех учит вопити: Тя превозносим во вся веки. [Дважды.]

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.

Священноначальницы, пастырие достославнии, Христову Церковь просвещают, иный инуду сию освещающе, и превозносяще во вся веки.

Богородичен:

Тайно во образех предвидеша Тебе пророцы вси, Слово рождшую, плоть бо из Тебе вземый Сей пройде сугуб: Егоже превозносим во вся веки.

Таже, Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще, и превозносяще во вся веки.

Катавасиа: Разрешает узы:

Поем, Честнейшую:

Песнь 9.

Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою бо Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои, Тя ублажаем.

Страстем непричастен Ты пребыл еси Слове Божий, плотию приобщився страстем: но решиши от страстей человека, страстем быв страсть Спасе наш, един бо еси безстрастен и всесилен.

Тлю смертную прием, и тления соблюл еси тело Твое невкусно: Твоя же животворящая и Божественная Владыко душа, во аде не оставлена бысть, но якоже от сна воскрес, нас совоздвигл еси.

Троичен:

Бога Отца, Сына собезначальна, вси человецы устнами убо чистыми славим: неизреченную же и преславную Духа Всесвятаго силу почитаем: едина бо есть всесильная Троица неразлучная.

Ин.

Ирмос: Тя паче ума и словесе, Матерь Божию:

Тебе Избавителя мира Христа Бога, апостоли видяще Божественно возвышаема, со страхом играюще величаху.

Твою обожившуюся плоть зряще Христе, на высоте ангели, друг ко другу глаголаху: воистинну Сей есть Бог наш.

Тебе безплотных чинове Христе Боже, на облацех вземлема видяще взываху: славы Царю врата возмите.

Богородичен:

Радуйся Богородице, Мати Христа Бога, Егоже родила еси, днесь от земли возносима, со апостолы зрящи возвеличала еси.

Ин.

Ирмос: Бога человеком:

Обрет вы споборники собра, державною силою вооружив Духа, Отцу собезначальное, и сопрестольное Слово, прежде век сущее: Егоже ныне всесвященнии, с небесными воинствы присно славите. [Дважды.]

Пажить Ариеву лютыя ереси, яко врачеве душам же и телесем устависте, священный веры Символ всем изложивше, иже ныне держаще, память вашу священнодетелие присно славим. [Дважды.]

Слава:

Яко свет сый Христе пречистый, от страстей мглы душу мою очисти, молитвами Владыко Твоих служителей, ныне Тебе проповедавших безначальна, несозданна, Зиждителя же всех и Бога, и Отцу собезначальна.

И ныне: Богородичен:

Мертвым воскресение ныне даровася Твоим неизреченным и неизглаголанным Рождеством, Богородице Владычице: жизнь бо из Тебе плотию обложена всем возсия, и смерти неусклабное яве разруши.

Катавасиа: Радуйся Царице:

Свят Господь Бог наш. [Трижды.]

Ексапостиларий воскресен:

Тивериадское море с детьми Зеведеовыми, Нафанаила с Петром же, и с другима двема древле, и Фому имяше на лове, иже Христовым повелением одесную ввергше, множество извлекоша рыб: Егоже Петр познав, к Нему бродяше, имже третие явлейся, и хлеб показа, и рыбу на углех.

Слава: отцев.
Подобен: Ж
ены услышите:

Отец божественных днесь память празднующе, моленьми тех молим Всещедре: всякаго вреда ересей избави люди Твоя Господи, и вся сподоби, Отца Слова славити, и Всесвятаго Духа.

И ныне: Вознесения:

Учеником зрящим Тя, вознеслся еси Христе ко Отцу соседя, ангели предтекуще зовяху: возмите врата, возмите, Царь бо взыде к начальному Свету славы.

На хвалитех, Всякое дыхание: поставим стихов 8. И поем стихиры воскресны, 4: И святым отцем, 4.

Стихиры воскресны, глас 6:

Крест Твой Господи, жизнь и воскресение людем Твоим есть, и нань надеющеся, Тебе воскресшаго Бога нашего поем: помилуй нас.

Погребение Твое Владыко, рай отверзе человеческому роду, и от тли избавльшеся, Тебе воскресшаго Бога нашего поем: помилуй нас.

Со Отцем и Духом Христа воспоим воскресшаго из мертвых, и к Нему возопиим: Ты еси жизнь наша и воскресение, помилуй нас.

Тридневен воскресл еси Христе из гроба, якоже есть писано, совоздвигнувый праотца нашего: темже Тя и славит род человеческий, и поет Твое Воскресение.

Ины стихиры святых отец, глас 6.
Подобен: В
сю отложивше:

Все собравше душевное художество, и Божественным Духом сразсмотривше, небесный и честный Символ веры, честнии отцы богописанне начерташа: в немже явственнейше Рождшему собезначальнаго Слова научают, и всеистинно единосущнаго, апостольским последующе проявленно учением, благославнии и пребогатии истинно, и богомудрии.

Все приемше умное сияние Святаго Духа, преестественнейшее благословие, краткими глаголы, и многим разумом богодухновенно провещаша: яко Христовы проповедницы, евангельских предстателие учений блаженнии, и благочестивых преданий, свыше приемше сих откровение яве, и просвещшеся, изложиша веру богонаученную.

Стих: Благословен еси Господи Боже отец наших:

Все собравше пастырское искусство, и ярость подвигше ныне праведнейшую, отмстительне тяжкия отгнаша и пагубныя волки, пращею Духа извергше от церковнаго исполнения, падшия яко к смерти, и яко неисцельно недуговавшия божественнии пастырие, и яко раби истиннейшии Христовы, и божественнаго проповедания таинницы священнейшии.

Стих: Соберите Ему преподобныя Его:

И паки 1-ю стихиру: Все собравше душевное:

Слава: глас 8:

Святых отцев лик, от конец вселенныя стекшийся, Отца и Сына и Духа Святаго, едино Существо научиша и Естество, и тайну богословия ясно предаша Церкви: ихже похваляюще верою ублажим, глаголюще: о божественный полче, богоглаголивии оружницы ополчения Господня, звезды многосветлыя мысленныя тверди, таинственнаго Сиона необоримии столпи, миродохновеннии цвети райстии, всезлатая уста Слова, Никейская похвало, вселенныя украшение, прилежно молитеся о душах наших.

И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:

Славословие великое. Тропарь воскресен точию. Ектении и отпуст. И исхождение в притвор.

Слава, и ныне:
Стихира евангельская, глас 6:

По еже во ад сошествии, и еже из мертвых воскресении, скорбяще якоже достояше, о разлучении Твоем Христе, ученицы на делание обратишася, и паки корабля и мрежи, и лова нигдеже. Но Ты Спасе, явився яко Владыка всех, одесную мрежи повелеваеши воврещи, и бысть слово дело вскоре. И множество рыб многое, и вечеря странная готова на земли: еяже причастившимся тогда Твоим учеником, и нас ныне мысленно сподоби насладитися, Человеколюбче Господи.

И поучение Студитово, и час первый. На 1-м часе тропарь воскресен. Слава: праздника: И ныне: Богородичен часов. По Трисвятом кондак праздника. На 3-м часе тропарь воскресен. Слава: отцев. И ныне: Богородичен часов. По Трисвятом кондак отцев. Таже и на прочих часех, тропарь и кондак праздника, и отцев, глаголем пременяюще.

ВечерняУтреняЛитургия