Неделя 1-я Великого поста — Торжества Православия


ГлавнаяТриодьНеделя 1-я Великого поста

ВечерняУтреняЛитургия

Неделя первая святаго поста, в нюже Православие воспоминается

Иже во святых отца нашего Алексия митрополита, всея России чудотворца


На Утрени,

на Бог Господь, тропарь воскресен, дважды. Глас 4.

Светлую Воскресения проповедь, от ангела уведевша Господни ученицы, и прадеднее осуждение отвергша, апостолом хвалящася глаголаху: испровержеся смерть, воскресе Христос Бог, даруяй мирови велию милость.

Слава, святителя, глас 8:

Яко апостолом сопрестольна, и врача предобра, и служителя благоприятна, к раце твоей честней притекающе, святителю Алексие, Богомудре чудотворче, сошедшеся, любовию в память твою светло празднуем, в песнех и пениих радующеся и Христа славяще, таковую благодать тебе даровавшаго исцелений и граду твоему великое утверждение.

И ныне, Триоди, глас 2:

Пречистому образу Твоему покланяемся Благий, просяще прощения прегрешений наших Христе Боже: волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. Тем благодарственно вопием Ти: радости исполнил еси вся Спасе наш, пришедый спасти мир.

И обычное стихословие: и прочее последование.

По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 4:

Воззревша на гробный вход, и пламене ангельскаго не терпяща мироносицы, с трепетом дивляхуся, глаголюща: егда украдеся отверзый разбойнику рай? еда ли воста, Иже и прежде страсти проповедавый востание? Воистинну воскресе Христос, сущим во аде подая живот, и воскресение.

Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

Вольным Твоим советом Крест претерпел еси Спасе: и во гробе нове человецы положиша Тя смертнии, словом концы составльшаго. Темже связан бысть чуждий: смерть люто пленяшеся, и сущии во аде вси взываху живоносному востанию Твоему: Христос воскресе, Жизнодавец пребываяй во веки.

Слава, и ныне, Богородичен: Удивися Иосиф, еже паче естества зря, и внимаше мыслию Иже на руно дождь, в безсеменнем зачатии Твоем Богородице, купину огнем неопалимую, жезл Ааронов прозябший, и свидетельствуя обручник Твой и хранитель, священником взываше: Дева раждает, и по рождестве паки Дева пребывает.

По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 4:
Подобен: С
коро предвари:

Воскресл еси яко Безсмертный от гроба Спасе, совоздвигл еси мир Твой силою Твоею Христе Боже наш, сокрушил еси в крепости смерти державу, показал еси Милостиве, Воскресение всем: темже Тя и славим едине Человеколюбче.

Стих: Исповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

С горних высот сошед Гавриил, и к каменю приступль, идеже Камень жизни, белоносяй взываше ко плачущим: престаните вы от рыдания вопля, имеющия и ныне милостивное: Егоже бо ищете плачуща, дерзайте, яко воистинну востал есть. Темже возопийте апостолом: яко воскресе Господь, Воставшему поклонитеся радость приемша. Дерзайте убо, да дерзает убо и Ева.

Слава, и ныне, Богородичен: Удивишася Чистая, вси ангелов лицы таинству Твоего Рождения страшному: како Иже вся содержай манием единем, объятии Твоими яко Человек содержавается, и приемлет начало Превечный и млеком питается, Иже всякое дыхание питаяй неизреченною благостию? И Тя яко воистинну Божию Матерь хваляще славят.

И чтение во Евангелии толковом. Полиелей святителя: и седальны оба. Слава, седален по полиелеи: И ныне, Богородичен.

Седален, глас 8:

Наста светоносный день: чудотворца, архиепископа Алексия память, приидите, сошедшеся, празднуем светло и составим лики, похвалами почтим его и рцем ему: радуйся, честный светильниче Российския земли, источаеши бо чудеса, и изливавши исцеления, и молишися о душах наших.

Глас 4:

Приидите, торжествуем светло, празднующии память иерарха, Алексия чудотворца, преставися бо от земли к невещественным обителем, идеже зрит доброту неизреченную, Ангельским воинством собеседник явлься, Темже со апостолы и мученики ликуя, отче наш, Алексие преподобне, прилежно молися Владыце Христу о чтущих верою память твою.

Слава, глас 8.
Подобен: П
ремудрости:

Проповедует, отче, твоя чудеса ныне Российская митрополия и вся отечествия и страны чудодействия, имиже вся от болезней скорбных избавляеши, Богоблаженне Алексие, питателю вдов и сирот отец, помощник сущим в скорби всеизряден, плачущим утешение, пастырь и наставник всем заблуждающим, Алексие преподобне. И нас твоими молитвами от бед избави и молися Христу Богу, да грехов оставление подаст верою и любовию чтущим святую память твою.

И ныне, Богородичен:

Радуйся, Ангелом радость мира приемшая; радуйся, рождшая Творца Твоего и Господа; радуйся, сподобльшаяся быти Мати Божия.

И чтение святителя.

Степенна, глас 4.

Антифон 1, ихже стихи повторяюще поем:

От юности моея мнози борют мя страсти, но Сам мя заступи, и спаси Спасе мой.

Ненавидящии Сиона, посрамитеся от Господа, яко трава бо огнем будете изсохше.

Слава: Святым Духом всяка душа живится, и чистотою возвышается, светлеется Троическим единством священнотайне.

И ныне, тойже.

Антифон 2:

Воззвах Тебе Господи тепле, из глубины души моея, и мне да будут на послушание Божественная Твоя ушеса.

На Господа надежду всяк кто стяжав, вышший есть всех скорбящих.

Слава: Святым Духом точатся благодатныя струи, напаяюща всяку тварь ко оживлению.

И ныне, тойже.

Антифон 3:

Сердце мое к Тебе Слове да возвысится, и да ничтоже усладит мя от мирских красот на слабость.

К матери своей якоже имать кто любовь, ко Господу тепльше люблением должни есмы.

Слава: Святым Духом Боговедения богатство, зрения, и премудрости: вся бо в Сем Отеческая веления Слово открывает.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 4: Воскресни Господи, помози нам, и избави нас имене Твоего ради. Стих: Боже ушима нашима услышахом, и отцы наши возвестиша нам. Всякое дыхание:

Евангелие воскресно 4, от Луки, зачало 112. [Лк. 24, 1—12.]

Во время оно, во едину от суббот, зело рано приидоша жены на гроб, носяще яже уготоваша ароматы, и другия с ними.

Во время оно, в первый день недели, очень рано, неся приготовленные ароматы, женщины пришли ко гробу, и вместе с ними некоторые другие;

Обретоша же камень отвален от гроба:

но нашли камень отваленным от гроба.

и вшедше, не обретоша телесе Господа Иисуса.

И, войдя, не нашли тела Господа Иисуса.

И бысть не домышляющимся им о сем, и се мужа два стаста в них в ризах блещащихся.

Когда же недоумевали они о сем, вдруг предстали перед ними два мужа в одеждах блистающих.

Пристрашным же бывшим им, и поклоншим лица на землю, рекоста к ним: что ищете живаго с мертвыми?

И когда они были в страхе и наклонили лица свои к земле, сказали им: что вы ищете живого между мертвыми?

Несть зде, но воста. Помяните, якоже глагола вам, еще сый в Галилеи,

Его нет здесь: Он воскрес; вспомните, как Он говорил вам, когда был еще в Галилее,

глаголя: яко подобает Сыну Человеческому предану быти в руце человек грешник, и пропяту быти, и в третий день воскреснути:

сказывая, что Сыну Человеческому надлежит быть предану в руки человеков грешников, и быть распяту, и в третий день воскреснуть.

и помянуша глаголы Его.

И вспомнили они слова Его;

И возвращшеся от гроба, возвестиша вся сия единомунадесяте, и всем прочим.

и, возвратившись от гроба, возвестили всё это одиннадцати и всем прочим.

Бяше же Магдалина Мариа, и Иоанна, и Мариа Иаковля, и прочия с ними, яже глаголаху ко апостолом сия.

То были Магдалина Мария, и Иоанна, и Мария, мать Иакова, и другие с ними, которые сказали о сем апостолам.

И явишася пред ними яко лжа глаголы их, и не вероваху им.

И показались им слова их пустыми, и не поверили им.

Петр же востав тече ко гробу, и приник виде ризы едины лежаща, и отыде, в себе дивяся бывшему.

Но Петр, встав, побежал ко гробу и, наклонившись, увидел только пелены лежащие, и пошел назад, дивясь сам в себе происшедшему.

Воскресение Христово: псалом 50.

Слава: Покаяния отверзи ми двери: И ныне: На спасения стези: Помилуй мя Боже: Множества содеянных мною лютых:

Спаси Боже люди Твоя: И возглас: Милостию и щедротами и человеколюбием:

Канон воскресен со ирмосом на 4: и святителя на 4: и Триоди на 6.

Канон воскресен, творение Иоанна Дамаскина.

Песнь 1.

Ирмос: Моря Чермную пучину невлажными стопами, древний пешешествовав Израиль, крестообразныма Моисеовыма рукама Амаликову силу в пустыни победил есть.

Припев: Слава Господи святому Воскресению Твоему.

Вознеслся еси на пречистем Древе крестнем, наше отпадение исправляя, еже на древе исцеляя всегубительство Владыко, яко Благ и Всесилен.

Во гробе плотски, во аде же с душею, яко Бог: в раи же с разбойником, и на престоле был еси Христе, со Отцем и Духом, вся исполняя Неописанный.

Богородичен: Без семене Отчею волею от Божественнаго Духа Божия зачала еси Сына, и плотию родила еси: Иже из Отца без матере, нас же ради, из Тебе без отца.

Канон святаго. Глас 8.

Песнь 1.

Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Колесницею благодати Твоея, Господи, возвыси наша помыслы от дольних на Горняя и сподоби восхвалити угодника Твоего, святителя Алексия, песнь Тебе, Богу, воспевающа.

Колесницею ходатайств твоих ум наш, отягченный житейскими печальми, возвыси от земных к Небесным и настави восхвалити тя достойно, отче Алексие, песнь победную Богу воспевающа.

Колесницу гордости мира сего превозшел еси смирением, и, взем крест твой, последовал еси Христу добротами, и, во пристанище горняго селения достиг, песнь Богу победную воспеваеши.

Колесницею добродетелей, яко Илия огненною, возшел еси на Небо, отонудуже моли Бога низпослати яко милоть благодать Духа, учащую ны песнь победную Богу воспевати.

Канон Триоди. Творение господина Феофана, егоже краестрочие: Днесь благочестия Богосветлая прииде заря. Глас 4.

Песнь 1.

Ирмос: Моря чермную:

Плещуще с веселием днесь вернии возопиим: коль чудна дела Твоя Христе, и велика сила, наше единомыслие и согласие соделавый!

День радостный богомудреннии приидите совершим, ныне небо и земля веселится, и ангелов чини, и человеков собрания изрядно празднующе.

Превелие благодеяние видяще, руками восплещим: разстоящияся уды Христовы, совокуплены во единство, и Бога похвалим мир подавшаго.

Дашася Церкви днесь победительная, Богодвижным мановением и советом, Михаила же и Феодоры, благочестно веру содержащих царей наших.

Богородичен: Оружия злочестивых исчезоша яве ересей: храм бо Твой Пречистая Чистая, во образех украшаемый всеблаголепно зряще, ныне всесвященно радуемся.

Катавасиа: Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешешествовав Израиль, крестообразныма Моисеовыма рукама, Амаликову силу в пустыни победил есть.

Песнь 3.

Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя Христе, зовущи: Ты моя крепость Господи, и прибежище, и утверждение.

Древо животное, мысленный истинный виноград, на Кресте висит, всем источая нетление.

Яко велик, яко страшен, яко адово низложь шатание, и яко Бог нетленен, ныне плотски воскресе.

Богородичен: Ты едина сущим на земли, Яже паче естества благих Ходатаица, Мати Божия была еси: темже Ти, радуйся, приносим.

Ин.

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче.

Небеснаго круга и всея твари Господь, предведый тя, отче Алексие, будуща пастыря добра, ввери тебе паству словесную, яко Един Человеколюбец.

Небеснаго круга возлюбив Творца, постом облегчен, страстей море прешел еси и, на безстрастия верх добродетельми возшед, Бога узрел еси, Единаго Человеколюбца.

Небеснаго круга на высоту возшед Богоразумием, увидел еси умно тамо неизреченная и приял еси дар чудотворения от Бога Человеколюбца.

Богородичен: Небеснаго круга Верхотворца, хотяща родитися из Тебе, Пречистая, возвести Тебе Гавриил: радуйся, Дево, Господь с Тобою, Един Человеколюбец.

Ин.

Ирмос: Веселится о Тебе:

Не ктому нечестивых еретиков ныне бровь вземлется: Божия бо сила православие удержала есть.

Облацы пророчестии, животворящую с небесе днесь росу нам да кропят, на востание веры.

Благогласно тайныя апостолов Христовых трубы, паче естества да вопиют, честных образов исправление.

Воспоим Христа, показавшаго нам царицу благочестивую, христолюбивую, с Боговенчанною отраслию.

Богородичен: Селение Твое священное достигше вернии, Пречистая, световидною благодатию ныне озаритися, молимся.

Катавасиа: Веселится о Тебе Церковь Твоя Христе, зовущи: Ты моя крепость Господи, и прибежище, и утверждение.

Кондак святителя, глас 8.
Подобен: В
збранной:

Божественнаго и пречестнаго святителя Христова, новаго чудотворца Алексия, верно вси поюще, людие, любовию да ублажим, яко пастыря великаго, служителя же и учителя премудра земли Российстей. Днесь, в память его притекше, радостно возопием песнь Богоносному: яко имея дерзновение к Богу, многообразных нас избави обстояний, да зовем ти: радуйся, утверждение граду нашему.

Икос:

Дивнаго и пречестнаго чудотворца видяще чудеса, исцеления подавающа всем, от души с верою притекающим, и Христовы люди невидимо посещающа, и землю Российскую просвещающа, радостно от души вси, вкупе сошедшеся к раце мощей его, слышаще же и видяще чудес множество и источник исцелений неисчерпаемь, чистыми сердцы и просвещенными разумы, яко благоуханно кадило, плоды добродетельны от души приносяще и радующеся, воззовем ему, глаголюще: радуйся, отче, честный наш учителю, яко приял еси трудов твоих воздаяние и в Вышних водворяешися, о нас моля Человеколюбца Бога. Чудес дар приял еси, земли Российстей отец и учитель, и святителем изрядная похвала, и воинству нашему во бранех пособник крепок. Радуйся, святителю Алексие, граду нашему утверждение.

Седален святителя, глас 4:

Благовонною слова Божияго пажитию словесную паству Христову Богоугодно воспитанную, пастырским Богодуховным исправления жезлом на правую спасения стезю путеводствив яко добрый пастырь, удостоился еси нетленну вечныя жизни мзду восприяти в Горнем Сионе от Пастыреначальника Христа Бога. Егоже моли, досточудне Алексие, нам, твоим овцам словесным, сохранитися от невидимых волков хищных.

Слава, глас 8:
Подобен: П
ремудрости:

Духом Божественным помазася верх твой священный, архиерее Алексие, и сниде на тя благодать богатно, и пребысть, яко миро, на главе сходящее на браду, браду Аароню, и сходящая, яко роса аермонская, и орошающая каплями благодеяний твоих притекающия к раце мощей твоих и зовущия тебе усердно: отче преподобне, моли Христа Бога грехов оставление даровати чтущим достойно святую память твою.

И ныне, Триоди, глас 1.
Подобен: Л
ик ангельский:

Божественный Твой зрак, во образе образующе Христе, ясно вопием Рождество, чудеса неизглаголанная, вольное распятие. Отонудуже бесове отгонятся страхом, и злославнии в посуплении рыдают, яко сих сопричастницы.

И чтение святителя.

Песнь 4.

Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, Солнце Праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей Господи.

Возшел еси, страсти моя исцеляя, на Крест страстию пречистыя плоти Твоея, в нюже волею облеклся еси. Темже Ти взываем: слава силе Твоей Господи.

Безгрешнаго смерть вкусивши, животворящаго тела Твоего, достойно Владыко умертвися: мы же вопием Ти, слава силе Твоей Господи.

Богородичен: Неискусобрачно родила еси Дево, и по рождестве явилася еси девствующи паки: темже немолчными гласы, еже радуйся Тебе Владычице, верою несумненною взываем.

Ин.

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила,— вопия, отче Алексие, приял еси дар телесныя недуги целити и лукавыя духи отгоняти от зовущих Христу: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Ты еси светило Российския земли и граду Москве стена нерушима, на враги же победитель, и христоименитым людем во бранех пособник, зовущим Христу силе Твоей слава, Человеколюбче.

Ты Богословил еси Единицу несозданную, в Триех Лицех сущую, несливаему же и нераздельну, воумляя паству твою, отче Алексие, непрестанно звати: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Богородичен: Ты моя крепость еси воистинну и спасение, Богородице, и на Тя надежду мою возложих, спаси мя, Дево Чистая, и укрепи рождшемуся из Тебе звати: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Ин.

Ирмос: Вознесена Тя:

Наитием Божественным Утешителя, Твой храм освяти, и пришествием Сего еретическую прелесть отжени, Слове Божий многомилостиве.

Нужднейшаго избавивый злочестия Твоя люди, покажи благочестия ревностию разжжены, и верою взывающия: слава силе Твоей Господи.

Священнообразными изображеньми, образов Христовых зряще и Богородицы, сияющая Божественная селения, священнолепно радуемся.

Царица по обоему украшена, истиннаго возжелевши Христова Царства, Сего написа образ пречистый, и святых изображения.

Богородичен: Воплощенна родивши Божественнаго Слова, Боголепное освящение Благодатная, Сего показала еси: темже Твой храм световидный обновляем.

Катавасиа: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, солнце праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей Господи.

Песнь 5.

Ирмос: Ты Господи мой, Свет в мир пришел еси, Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения верою воспевающия Тя.

Ты Господи, к земли милостивно сошел еси: Ты вознесл еси падшее человеческое существо, на Древе воздвизаемь.

Ты взял ми еси Христе, прегрешений осуждение: Ты разрушил еси болезни смертныя Щедре, Божественным Воскресением Твоим.

Богородичен: Тя оружие непобедимое на враги предлагаем, Тя утверждение, и надежду нашего спасения Богоневесто стяжахом.

Ин.

Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго? но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Вскую противнии ополчаются на ны, имущия тя крепка поборника? Ты, отче Алексие, дерзость их низложи и воинство наше молитвою твоею страшно им покажи.

Вскую унываем, согнетаемии множеством печалей, имуще скорбных утешителя — святителя Алексия, избавляюща ны от бед и скорбей наших и от враг видимых же и невидимых?

Вскую, отче Алексие, телесныя немощи находят на ны, и беды окружают ны, врача тя имущия в болезнех и утешителя в скорбех? изми убо ны от сих молитвами твоими.

Богородичен: Вскую обуревают мя волны страстей, кормчия Христа рождшая, Дево Всенепорочная? Ты Его моли сих исхитити мя и к стези заповедей Его пути моя управити, молюся.

Ин.

Ирмос: Ты Господи мой:

Положи Господи Твоей Церкви утверждение, непреклонней пребыти в век века от смятений ересей.

Во всю землю светлость возсия свыше, даннаго верным веселия, и Божественнаго заступления.

Едине Благий, и источниче благости, Ты возвыси православных рог, чтущих образ Твой.

Свет незаходимый нам благочестия возсия, велением Богодухновенным верных пастырей, и манием Богомудрым.

Богородичен: Обнови нам древнее благолепие, Пречистая Богомати, и дом Твой сей освяти Твоею благодатию.

Катавасиа: Ты Господи мой, Свет в мир пришел еси. Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения, верою воспевающих Тя.

Песнь 6.

Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися, ради милости от ребр Твоих истекшею кровию.

Возшел еси на Крест, силою препоясався, и соплется с мучителем яко Бог, с высоты свергл еси, Адама же непобедимою силою воскресил еси.

Воскресл еси блистаяйся красный из гроба Христе, и разгнал еси вся враги Божественною силою Твоею, и вся яко Бог, веселия исполнил еси.

Богородичен: О чудо всех чудес новейшее! Яко Дева во утробе, всяческая Обдержащаго неискусомужно заченши, не тесновмести.

Ин.

Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Очисти ны, Спасе, от многих грехов наших и болезни отжени молитвами святителя Твоего Алексия, и мир Церквам Твоим подаждь и соединение.

Очисти сердца наша и мысли ходатайствы твоими, отче, и, приим от нас приносимыя тебе молитвы, испроси у Христа обрести нам велию милость.

Очистив сердце твое, отче Алексие, и трость языка твоего изострив Духом, написал еси в сердцах верных слово Богоразумия ученьми твоими.

Богородичен: Очищенну Тя Духом, Всенепорочная, Архангел Гавриил познав, зовяще Тебе: радуйся, Дево Марие, падших воззвание и клятвы разрешение.

Ин.

Ирмос: Пожру Ти:

Пишется и почитается верно покланяемый образ Владыки, и приемлет паки Церковь дерзновение, благочестно Спаса прославляющи.

Обнажается сетования, и тьмы ересей Христова Церковь, и носит ризу веселия, и Божественною и светоносною покрывается благодатию.

Благославия древняго осияния получи православных собор, Феодоры мановением царицы, и ея сына благочестиваго Михаила самодержца.

Богородичен: Древле свидения повелевый быти скинии: яко в скинии словесней, в Тебе живет Един Препрославленный, прославляяй храм Твой Дево чудесы.

Катавасиа: Пожру Ти со гласом хваления Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися, ради милости от ребр Твоих истекшею кровию.

Кондак Триоди, глас 2. Самогласен:

Неописанное Слово Отчее, из Тебе Богородице описася воплощаемь: и оскверншийся образ в древнее вообразив, Божественною добротою смеси. Но исповедающе спасение, делом и словом, сие воображаем.

Икос: Сие смотрения таинство, древле пророцы Боговидно вдохновени бывше, нас ради в концы веков достигших предвозвестиша, получивше сего сияния. Разум убо Божественный от него вземше, Единаго Господа Бога знаем, в триех Ипостасех покланяемаго: и Тому единому служаще, едину веру, и едино крещение имуще, во Христа облекохомся: но исповедающе спасение, делом и словом, сие воображаем.

Синаксарь. Стихи:

Нелепотно изметаемы иконы:

Радуюся лепотно покланяемы видя:

В сий день, в Неделю первую святых постов православия, сиречь возставление святых и честных икон, Церковь Христова праздновати прият, бывшее от Михаила и Феодоры святыя и блаженнейшия царицы, и святаго Мефодиа, патриарха Константинопольскаго, бысть же сице: Льву Исавру из ослятогонения, и свинопаственнаго жития, скиптры царствия удержавшу по Божию попущению. Во святых Герман тогда кормила церковная объем, абие призывается от онаго, и слышит: яко мне мнится владыко, святым иконам ничтоже разнствовати от идолов, повели убо елико скоро извести сия от среды. Аще истиннии суть святых зрацы, но вышше да повесятся, да не со грехи валяющеся, сия всегда оскверняем целующе. Патриарх же толикия мерзости царя отвращаше, не ты ли, глаголя, о царю, бесновати убо некоему некогда на святыя иконы слышим, Конону же быти его проименованию? Он же, но аз, глаголет еще младенец сый нарицахся. Не повинующуся же убо послушати его патриарху, изгна его, и единомудренна себе возпоставляет Анастасиа: и тако тогда со святыми иконами брань нача являти. Глаголется же, евреем прежде таковую ненависть ему подложити, от некоего волшебства предрекшим на царство возведение, внегда убог сый, с ними ослятогонением жити веществоваше. Оному же зле житие отторгшу, из онаго суровейший скимен, Копроним Константин, начальства, наипаче же на святыя иконы беснования преемник бывает. И что подобает глаголати, елика и якова и сей беззаконный содела, но обаче и оному студнейше скончавшуся. От хазары сын онаго на царство поставляется, понеже и той еже жити зле измери. Ирина и Константин начальства наследницы бывают. Сии от Тарасиа святейшаго патриарха наставляеми, седьмый собор собирают, и святыя иконы паки Христова Церковь приемлет: сим же царство отложшим, от Геника Никифор возводится. Таже Ставрикий, посем Михаил Рагкавей, Божественныя иконы чтуще. Михаила зверовидный Лев Арменин преемлет: иже от монаха некоего затворника, и злочестиваго, лестию растлевся, второе иконоборство воздвизает: и паки безлепотна Божия Церковь показуется. Сего Аморрей преемлет Михаил: тогоже паки сын Феофил, на иконы неистовство, прочия во вторых полагающе. Сей убо Феофил многия от святых отец томлением и мукам различным предав, о иконах честных, правду тогда наипаче усвояше, яко взыскаше: аще кто есть во граде, крамолю другому бываемь, ни единаго на многи дни, яко глаголют, обрести. И дванадесяте лет самодовольствовав, и чревным недугом объят быв, расторгнутися хотяше от живота: уста его презельно отверзошася, якоже и самем утробам внутренним явитися. Царица же Феодора болезненна о приключившемся бывши, едва ко сну обращается: и во сне виде Пречистую Богородицу, Младенца объемшу Превечнаго, обстоиму пресветлыми ангелы: Феофила же сея мужа от тех биема, и уничижаема. Яко убо отыде от нея сон, и Феофил мало в себе пришед, возопи: увы мне окаянному, святых ради икон биен есмь. Абие полагает верху его царица Богородичный образ, молящися Сей со слезами. Феофил убо сице имый, видев некоего от предстоящих носяща егколпий [нанедренник], похитив от него, облобызаше. И абие на иконы шатавшаяся уста, и безстудно зинувый гортань, в первый чин устрояшеся, и от содержащия беды и нужды преста и усну, быти исповедав добро святыя иконы почитати. Изнесши убо царица от своих ковчежцов святыя и честныя образы лобызати, и всею душею почитати Феофила устрояше. Помале убо исчезает от жития сего Феофил. Феодора же сущих во изгнаниих и в темницах всех воззвавши, свободне пребывати повеле. И низвергается убо от патриаршескаго престола Иоанн, иже и Аннис, волхвоначальник, и бесоначальник наипаче, нежели патриарх. Христов же исповедник Мефодий восходит на престол, многа пострадав прежде, и во гробе жив затворен бысть. Сим же тако имущим, посещение некое бывает Божественное Иоанникию великому, во Олимбовех горах обучевающемуся. Великий убо постник Арслакий пришед к нему глагола: Бог мя к тебе посла, яко да к преподобному мужу Исаии затворнику в Никомидию пришедше, от него научимся, елика суть любовна Богу, и прикладна его Церкви. И убо к преподобному Исаии пришедше, слышат от него: тако глаголет Господь, се приближися конец врагом Моего изображения, вы убо к царице Феодоре, но и к патриарху Мефодию шедше, рцыте сице: остави вся не священныя, и тако со ангелы жертву Мне принесеши, зрака Моего образ и Креста почитаяй. Сия услышавше, в Константинь град абие достигают, и реченная Мефодию патриарху, и избранным всем Божиим возвещают. Собравшеся же к царице преходят, и покорну сию во всех обретают: от отец бо бяше благочестива и Боголюбива. Абие убо царица Богородичный образ на выи обвешаемый изнесши, всем зрящим: лобзаше глаголющи: аще кто сим не покланяется, и не целует любезне, не служебне, не яко боги, но яко образы, первообразных ради любве: буди проклят. Они же велиею радостию возрадовашася. Противу же просит и сия от них, яко да бы моление о муже ея Феофиле сотворили. Они же веру ея видевше, аще и отрицающеся, обаче же повинуются. Ибо во святых Мефодий патриарх люди вся собрав, и причет весь и архиереи, в великую Божию церковь тамо приходят. В нихже бяху избраннии сии: из Олимба великий Иоанникий, и Арсаакий, Навкратий же, и ученицы Феодора Студита, и великаго села Феофан, и Феодор писаннии, и исповедницы: Михаил Святоградец, и Сиггел, и инии множайшии, моление всенощное к Богу сотворяют о Феофиле, всем молящимся со слезами, и протяженным молением: и сие во всю первую седмицу постов совершашеся, и самой царице Феодоре подобне с женами, и прочими людьми содевающи. Сим же сице имущим, Феодора царица о утре озаряющим пятка на сон обращшися, возмне обрестися у столпа крестнаго, и некоторыя с шумом проходити путь, различная мучительная орудия носящия виде: посреде же сих ведома связана и царя Феофила, созади связаныма рукама: сего же познавши, последоваше и та с ведущими. Егда же до медяных врат достигоша, виде преестественным видением, мужа некоего седяща пред образом Христовым, егоже противу Феофила поставиша: сего же ногам прикоснувшися царица, о царе моляшеся. Он же едва отверзл уста, велия твоя вера, жено, глаголет: разумей убо, яко слез ради твоих и веры, еще же и ради прошения и моления рабов Моих, и священников Моих, прощение даю мужу твоему Феофилу. Таже глаголет ведущим: разрешите его, и предадите жене его. Она же вземши сего, отступи веселящися и радующися: и абие ю сон остави. Сия убо Феодора царица виде. Патриарх же Мефодий, молитвам и молением бываемым о нем, хартию нову взем, написа в ней всех еретиков царей имена, вчинив и того Феофила, и под святою трапезою взем вся положи. О пятце же видит и той некоего ангела страшна великаго, входяща во храм, и к нему пришедша рещи, глаголется: услышася моление твое епископе, и прощение получи царь Феофил, не ктому убо прочее о сем стужай Божеству. Он же искушая, аще истинно есть видимое, от места своего сшед, и хартию взем, и развив, обрете, о Божиих судеб! заглажено от Бога всячески Феофилово имя. Сие уведевши царица, преобрадовася зело, и к патриарху посылает, вся люди собрати с честными кресты, и со святыми образы, в великую церковь: яко да утварь святых образов сей отдастся, и новое Божие чудо всем познано будет. И убо всем вскоре в церковь собравшимся со свещами, и царица с сыном прииде. И литии тамо бывшей, со святыми иконами, и Божественными и честными древесы крестными, и священным и Божественным Евангелием, даже и до глаголемаго поприща изыдоша, Господи помилуй, взывающе. И тако паки в церковь возвратившеся, Божественную Литургию совершиша. Возставленным святым и честным иконам от предреченных святых мужей, проповеданным убо благочестивым и православящим: противным же и нечествующим, и святых икон чести не приемлющим, отреченным, и преданным проклятию. И оттоле определиша сии святии исповедницы, летному сице сему священному торжеству бывати, да не когда и паки в тожде злочестие впадем. Неизменный Образе Отчий, молитвами святых Твоих исповедников, помилуй нас. Аминь.

Песнь 7.

Ирмос: В пещи Авраамстии отроцы Персидстей любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми взываху: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

К нетлению человечество призвася, Божественною измовено кровию Христовою, благодарно воспевающее: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Яко живоносец, яко рая краснейший воистинну, и чертога всякаго царскаго показася светлейший Христе, гроб Твой, источник нашего воскресения.

Богородичен: Вышняго освященное Божественное селение радуйся, Тобою бо дадеся радость Богородице, зовущим: благословена Ты в женах еси Всенепорочная Владычице.

Ин.

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы в Вавилоне иногда, верою Тройческою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.

От Иудеи отроком поревновав, огнепальныя страсти угасил еси, Христу присно поя, блаженне Алексие: отцев Боже, благословен еси.

От Иудеи отроки подражал еси, живущею бо в тебе Духа благодатию просвещься, воспел еси Христу: отцев Боже, благословен еси.

От Иудеи отроком ревнуем, видяще мощи твоя чудоточащия, любовию распаляеми, Христу зовем: отцев Боже, благословен еси.

Богородичен: От Иудеи отроцы Твое преобразиша Рождество, Дево Всечистая, огнь бо в пещи не опали их, поющих: отцев Боже, благословен еси.

Ин.

Ирмос: В пещи Авраамстии:

Да сликовствует церковней светлости любовию Божественною ангельское воинство, Богомудренно воспевающее: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Церковь перворожденных, и торжество радуется, зряще ныне божественныя люди, единомудренно воспевающия: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Избавлени прежде мрачныя ереси, манием Феодоры достолепныя царицы, воспеваем: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Богородичен: Паче вышних ликостояний, вознеслася еси Всечистая, едина бывши Мати Вседетеля. Радующеся убо взываем: благословенна Ты еси в женах, всенепорочная Владычице.

Катавасиа: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми взываху: благословен еси в храме славы Твоея Господи.

Песнь 8.

Ирмос: Руце распростер Даниил, львов зияния в рове затче: огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите вся дела Господня Господа.

Руце распростер на Кресте, языки вся собрал еси, и едину явил еси Владыко Церковь воспевающую Тя, земную и небесную {земным и небесным}, согласно поющим: благословите вся дела Господня Господа, пойте и превозносите Его во веки.

Белообразен явися женам, неприступным светом Воскресения блистаяйся ангел, что Живаго во гробе, вопия, ищете яко мертва? Воистинну воста Христос, Емуже вопием: вся дела пойте Господа, и превозносите во вся веки.

Богородичен: Ты едина во всех родех Дево Пречистая, Мати явилася еси Божия: Ты Божества была еси жилище Всенепорочная, не опальшися огнем неприступнаго Света. Темже вси Тя благословим, Марие Богоневесто.

Ин.

Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои Ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.

Царя Небеснаго хвалити учил еси паству твою, зовый: пойте и превозносите Христа во веки.

Царя Небеснаго умоли о нас, чадех твоих, радостно поющих и превозносящих Его во веки.

Царю Небесному предстоя, паству твою назирай, поющую и превозносящую Христа во веки.

Богородичен: Царя Небеснаго родила еси, Дево, Егоже Ангели поют и превозносят во вся веки.

Ин.

Ирмос: Руце распростер:

Законы Церкве отеческия сохраняюще, образы пишем, и лобзаим усты, и сердцем, и хотением Христовы, и Его святых, зовуще: благословите вся дела Господня Господа.

На первообразное яве образа, почесть и поклонение возносяще, чтим, Богоглаголивых учением последующе, и Христу верою зовем: благословите вся дела Господня Господа.

Ум озаривши просвещением Божественнаго Духа, честная царица, плоды Богомудренныя имущи, благолепие возлюби Церкве Христовы, и красоту, благословящи купно с верными Иисуса Богочеловека.

Богородичен: Лучами света умнаго, освещаемый Божественный дом Твой, осеняет ныне всех облаком Духа, и освящает верныя согласно поющия: благословите вся дела Господня Господа.

Катавасиа: Руце распростер Даниил, львов зияния в рове затче: огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите вся дела Господня Господа.

На 9-й песни поем, Честнейшую:

Песнь 9.

Ирмос: Камень нерукосечный, от несекомыя горы Тебе Дево краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества. Тем веселящеся Тя Богородице величаем.

Всего мя восприял еси весь в совокуплении неслитно, всему ми дая Боже мой, спасение страстию Твоею, юже на Кресте претерпел еси телесне, благоутробия ради многаго.

Твои ученицы зряще отверзен гроб Твой, и Богоносныя плащаницы испражнены Воскресением Твоим, со ангелом глаголаху: воистинну воста Господь.

Троичен: Единице убо Божественнаго Существа, но Ипостасьми Троице, вси вернии покланяющеся, в неслиянных Ипостасех равносильную единочестную ныне благочтуще величаем.

Ин.

Ирмос: Воистинну Богородицу, Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с Безплотными лики Тя величающе.

Воистинну свет миру явился еси, светящ добродетельми, и пастырь изряден твоего стада был еси, Христа величающа.

Воистинну вемы тя, отче, чудотворца велика, точаща многа чудеса верно к тебе приходящим и Христа величающим.

Воистинну светло память празднуют святителя Алексия архиереи, и священницы, монаси и вси людие, Христа Бога величающе.

Богородичен: Воистинну Ты еси христианом спасение: Христа бо родила еси, спасающаго ны, Деву Чисту Тя величающия.

Ин.

Ирмос: Камень нерукосечный:

Священнописаньми образов украшеную, зряще паки честную Церковь, со благоговением вси притецем и Богу возопиим: Тебе величаем Трисвятый.

Честь и славу стяжавши Церковь, Крест Твой и честныя иконы, и святых изображения, с веселием Владыко и радостию величает Тя.

Освети Божественною Твоею славою люди наши Щедрый, и ополченьми ангельскими, и всеоружествы сия огради, языков свирепство покаряя им Владыко.

Богородичен: Взятся праматере Евы осуждение Богородице, яко Ты всех Владыку несказанно Чистая родила еси: Егоже и ныне подобие на иконах целуем.

Катавасиа: Камень нерукосечный от несекомыя горы Тебе Дево, краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества. Тем веселящеся, Тя Богородице величаем.

Ексапостиларий утренний воскресный, единожды.

Добродетельми блиставшеся, видим предстояща в живоноснем гробе мужа в блещащихся ризах: мироносицам преклоньшим лица на землю, небесы Владычествующаго Воскресению да научимся, и к Живота гробу с Петром притецем: и содеянному удивльшеся пребудем Христа видети.

Слава, святителя.

Благодать Святаго Духа, всельшаяся в тя, святителя тя показа, Христос же ти вручи паству Свою паствити на пажитех духовных, Егоже ради потщался еси наставляти люди, и ныне на Небесех, радуяся, живеши.

И ныне, Триоди.
Подобен: С
о ученики взыдем:

Взыграйте, восплещите, с веселием воспойте: коль чудная и странная Твоя Христе, вопиюще, дела! И кто возможет изрещи Спасе могутства, Тебе, наше единомыслие и согласие во едину соединившаго церковь?

На хвалитех стихиры воскресны 4, глас 4:

Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.

Крест претерпевый и смерть, и воскресый из мертвых Всесильне Господи, славим Твое Воскресение.

Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.

Крестом Твоим Христе, от древния клятвы свободил еси нас, и смертию Твоею естество наше мучащаго диавола упразднил еси: востанием же Твоим радости вся исполнил еси. Темже вопием Ти: воскресый из мертвых Господи, слава Тебе.

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Твоим Крестом Христе Спасе, настави нас на истину Твою, и избави нас от сетей вражиих, воскресый из мертвых, возстави ны падшияся грехом, простер руку Твою Человеколюбче Господи, молитвами святых Твоих.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.

Отеческих Твоих недр не разлучився, Единородный Слове Божий, пришел еси на землю за человеколюбие, Человек быв непреложен, и Крест и смерть претерпел еси плотию, безстрастный Божеством: воскрес же из мертвых, безсмертие подал еси роду человеческому, яко един Всесилен.

И анатолиев 1, глас тойже:

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Смерть приял еси плотию, нам безсмертие ходатайствуя Спасе, и во гроб вселился еси, да нас от ада свободиши, воскресив с Собою: пострада убо яко Человек, но воскрес яко Бог. Сего ради вопием: слава Тебе Жизнодавче Господи, едине Человеколюбче.

И Триоди подобны три, глас 4.
Подобен: Д
ал еси знамение:

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.

В Тебе ныне радуется Церковь Человеколюбче Женисе и Создателе своем, сию волею Боголепною от идольския лести избавльшем, и Себе обручившем честною кровию, светло приемлющи священное возставление икон, и радующися Тя поет, и славит верно.

Стих: Исповемся Тебе Господи Боже мой, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Плоти изображение Твое возставляюще, Господи, любезно лобызаем, великое таинство смотрения Твоего изъясняюще: не мнением бо, якоже глаголют богоборнии дети Манентовы, нам явился еси Человеколюбче, но истиною и естеством плоти, Тобою возводими к Твоей любви, и желанию.

Стих: Возвеселюся и возрадуюся о Тебе, пою имени Твоему, Вышний.

День радостный, и веселия исполненный явися днесь: светлость бо догмат истиннейших блистает, и сияет Церковь Христова украшена возставленьми икон святых ныне, и изображений сияньми, и единомыслие бывает верных Богопочтенное.

Таже глаголем стих, глас 6:

Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

И поем самогласен дне, глас 6:

Моисей во время воздержания закон прият, и люди привлече: Илиа постився небеса заключи: трие же отроцы Авраамстии, мучителя беззаконнующа пощением победиша. Имже и нас Спасе сподоби Воскресение улучити, сице вопиющих: Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.

Слава, паки тойже. И ныне: Преблагословенна еси Богородице:

Славословие великое. И отпуст.

Слава, и ныне, стихира евангельская, глас 4.

Утро бе глубоко, и жены приидоша на гроб Твой, Христе: но тело не обретеся желаемое ими: темже недоумевающимся, яже в ризах блещащихся представшая глаголаста: что Живаго с мертвыми ищете? Воста, якоже предрече, что не помните глагол Его? Имже веровавша виденная проповедаху, но мняхуся лжа благовещения: тако быша еще косни ученицы: но Петр тече и видев прослави Твоя в себе чудеса.

И поучение Студитово и час 1-й в притворе. На часех, тропарь воскресен. Слава, Триоди: И ныне, Богородичен часов. По Отче наш, кондак воскресен. На 3-м часе, тропарь воскресен. Слава, святителя: И ныне, Богородичен часов. По Отче наш: кондаки глаголем пременяюще.

ВечерняУтреняЛитургия