|
|
Неделя первая святаго поста, в нюже православие воспоминается.
На Утрени
на Бог Господь, тропарь воскресен, дважды.
Слава, настоящий, глас 2:
Пречистому образу Твоему покланяемся Благий, просяще прощения прегрешений наших Христе Боже: волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. Тем благодарственно вопием Ти: радости исполнил еси вся Спасе наш, пришедый спасти мир.
И ныне: Вся паче смысла, вся преславная Твоя Богородице таинства, чистоте запечатанной, и девству храниму, Мати позналася еси неложна, Бога рождши истиннаго: Того моли спастися душам нашим.
И обычное стихословие: и прочее последование.
Каноны: воскресный, и Богородицы, и Триоди на 6.
Творение господина Феофана, егоже краестрочие: Днесь благочестия Богосветлая прииде заря. Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Моря чермную:
Плещуще с веселием днесь вернии возопиим: коль чудна дела Твоя Христе, и велика сила, наше единомыслие и согласие соделавый!
День радостный богомудреннии приидите совершим, ныне небо и земля веселится, и ангелов чини, и человеков собрания изрядно празднующе.
Превелие благодеяние видяще, руками восплещим: разстоящияся уды Христовы, совокуплены во единство, и Бога похвалим мир подавшаго.
Дашася Церкви днесь победительная, Богодвижным мановением и советом, Михаила же и Феодоры, благочестно веру содержащих царей наших.
Богородичен: Оружия злочестивых исчезоша яве ересей: храм бо Твой Пречистая Чистая, во образех украшаемый всеблаголепно зряще, ныне всесвященно радуемся.
Катавасиа: Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешешествовав Израиль, крестообразныма Моисеовыма рукама, Амаликову силу в пустыни победил есть.
Песнь 3.
Ирмос: Веселится о Тебе:
Не ктому нечестивых еретиков ныне бровь вземлется: Божия бо сила православие удержала есть.
Облацы пророчестии, животворящую с небесе днесь росу нам да кропят, на востание веры.
Благогласно тайныя апостолов Христовых трубы, паче естества да вопиют, честных образов исправление.
Воспоим Христа, показавшаго нам царицу благочестивую, христолюбивую, с Боговенчанною отраслию.
Богородичен: Селение Твое священное достигше вернии, Пречистая, световидною благодатию ныне озаритися, молимся.
Катавасиа: Веселится о Тебе Церковь Твоя Христе, зовущи: Ты моя крепость Господи, и прибежище, и утверждение.
Седален, глас 1.
Подобен: Лик ангельский:
Божественный Твой зрак, во образе образующе Христе, ясно вопием Рождество, чудеса неизглаголанная, вольное распятие. Отонудуже бесове отгонятся страхом, и злославнии в посуплении рыдают, яко сих сопричастницы.
Слава: Зраками пророков, апостолов видами, мучеников священных, и святых всех иконами, и изображеньми священно красуется: Жениха же мысленнаго и Невесты украшается умными красованьми, мати вышний Сион.
И ныне, Богородичен: Любовию Чистая, Твою святую икону почитающим, и Божию Тя истинную Матерь согласно возвещающим, и верно покланяющимся Ти, хранительница явилася еси, и державное предстательство, отвращающи всякое лютое далече сих, яко вся могущая.
Песнь 4.
Ирмос: Вознесена Тя:
Наитием Божественным Утешителя, Твой храм освяти, и пришествием Сего еретическую прелесть отжени, Слове Божий многомилостиве.
Нужднейшаго избавивый злочестия Твоя люди, покажи благочестия ревностию разжжены, и верою взывающия: слава силе Твоей Господи.
Священнообразными изображеньми, образов Христовых зряще и Богородицы, сияющая Божественная селения, священнолепно радуемся.
Царица по обоему украшена, истиннаго возжелевши Христова Царства, Сего написа образ пречистый, и святых изображения.
Богородичен: Воплощенна родивши Божественнаго Слова, Боголепное освящение Благодатная, Сего показала еси: темже Твой храм световидный обновляем.
Катавасиа: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, солнце праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей Господи.
Песнь 5.
Ирмос: Ты Господи мой:
Положи Господи Твоей Церкви утверждение, непреклонней пребыти в век века от смятений ересей.
Во всю землю светлость возсия свыше, даннаго верным веселия, и Божественнаго заступления.
Едине Благий, и источниче благости, Ты возвыси православных рог, чтущих образ Твой.
Свет незаходимый нам благочестия возсия, велением Богодухновенным верных пастырей, и манием Богомудрым.
Богородичен: Обнови нам древнее благолепие, Пречистая Богомати, и дом Твой сей освяти Твоею благодатию.
Катавасиа: Ты Господи мой, Свет в мир пришел еси. Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения, верою воспевающих Тя.
Песнь 6.
Ирмос: Пожру Ти:
Пишется и почитается верно покланяемый образ Владыки, и приемлет паки Церковь дерзновение, благочестно Спаса прославляющи.
Обнажается сетования, и тьмы ересей Христова Церковь, и носит ризу веселия, и Божественною и светоносною покрывается благодатию.
Благославия древняго осияния получи православных собор, Феодоры мановением царицы, и ея сына благочестиваго Михаила самодержца.
Богородичен: Древле свидения повелевый быти скинии: яко в скинии словесней, в Тебе живет Един Препрославленный, прославляяй храм Твой Дево чудесы.
Катавасиа: Пожру Ти со гласом хваления Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися, ради милости от ребр Твоих истекшею кровию.
Кондак, глас 2. Самогласен:
Неописанное Слово Отчее, из Тебе Богородице описася воплощаемь: и оскверншийся образ в древнее вообразив, Божественною добротою смеси. Но исповедающе спасение, делом и словом, сие воображаем.
Икос: Сие смотрения таинство, древле пророцы Боговидно вдохновени бывше, нас ради в концы веков достигших предвозвестиша, получивше сего сияния. Разум убо Божественный от него вземше, Единаго Господа Бога знаем, в триех Ипостасех покланяемаго: и Тому единому служаще, едину веру, и едино крещение имуще, во Христа облекохомся: но исповедающе спасение, делом и словом, сие воображаем.
Синаксарь. Стихи:
Нелепотно изметаемы иконы:
Радуюся лепотно покланяемы видя:
В сий день, в Неделю первую святых постов православия, сиречь возставление святых и честных икон, Церковь Христова праздновати прият, бывшее от Михаила и Феодоры святыя и блаженнейшия царицы, и святаго Мефодиа, патриарха Константинопольскаго, бысть же сице: Льву Исавру из ослятогонения, и свинопаственнаго жития, скиптры царствия удержавшу по Божию попущению. Во святых Герман тогда кормила церковная объем, абие призывается от онаго, и слышит: яко мне мнится владыко, святым иконам ничтоже разнствовати от идолов, повели убо елико скоро извести сия от среды. Аще истиннии суть святых зрацы, но вышше да повесятся, да не со грехи валяющеся, сия всегда оскверняем целующе. Патриарх же толикия мерзости царя отвращаше, не ты ли, глаголя, о царю, бесновати убо некоему некогда на святыя иконы слышим, Конону же быти его проименованию? Он же, но аз, глаголет еще младенец сый нарицахся. Не повинующуся же убо послушати его патриарху, изгна его, и единомудренна себе возпоставляет Анастасиа: и тако тогда со святыми иконами брань нача являти. Глаголется же, евреем прежде таковую ненависть ему подложити, от некоего волшебства предрекшим на царство возведение, внегда убог сый, с ними ослятогонением жити веществоваше. Оному же зле житие отторгшу, из онаго суровейший скимен, Копроним Константин, начальства, наипаче же на святыя иконы беснования преемник бывает. И что подобает глаголати, елика и якова и сей беззаконный содела, но обаче и оному студнейше скончавшуся. От хазары сын онаго на царство поставляется, понеже и той еже жити зле измери. Ирина и Константин начальства наследницы бывают. Сии от Тарасиа святейшаго патриарха наставляеми, седьмый собор собирают, и святыя иконы паки Христова Церковь приемлет: сим же царство отложшим, от Геника Никифор возводится. Таже Ставрикий, посем Михаил Рагкавей, Божественныя иконы чтуще. Михаила зверовидный Лев Арменин преемлет: иже от монаха некоего затворника, и злочестиваго, лестию растлевся, второе иконоборство воздвизает: и паки безлепотна Божия Церковь показуется. Сего Аморрей преемлет Михаил: тогоже паки сын Феофил, на иконы неистовство, прочия во вторых полагающе. Сей убо Феофил многия от святых отец томлением и мукам различным предав, о иконах честных, правду тогда наипаче усвояше, яко взыскаше: аще кто есть во граде, крамолю другому бываемь, ни единаго на многи дни, яко глаголют, обрести. И дванадесяте лет самодовольствовав, и чревным недугом объят быв, расторгнутися хотяше от живота: уста его презельно отверзошася, якоже и самем утробам внутренним явитися. Царица же Феодора болезненна о приключившемся бывши, едва ко сну обращается: и во сне виде Пречистую Богородицу, Младенца объемшу Превечнаго, обстоиму пресветлыми ангелы: Феофила же сея мужа от тех биема, и уничижаема. Яко убо отыде от нея сон, и Феофил мало в себе пришед, возопи: увы мне окаянному, святых ради икон биен есмь. Абие полагает верху его царица Богородичный образ, молящися Сей со слезами. Феофил убо сице имый, видев некоего от предстоящих носяща егколпий [нанедренник], похитив от него, облобызаше. И абие на иконы шатавшаяся уста, и безстудно зинувый гортань, в первый чин устрояшеся, и от содержащия беды и нужды преста и усну, быти исповедав добро святыя иконы почитати. Изнесши убо царица от своих ковчежцов святыя и честныя образы лобызати, и всею душею почитати Феофила устрояше. Помале убо исчезает от жития сего Феофил. Феодора же сущих во изгнаниих и в темницах всех воззвавши, свободне пребывати повеле. И низвергается убо от патриаршескаго престола Иоанн, иже и Аннис, волхвоначальник, и бесоначальник наипаче, нежели патриарх. Христов же исповедник Мефодий восходит на престол, многа пострадав прежде, и во гробе жив затворен бысть. Сим же тако имущим, посещение некое бывает Божественное Иоанникию великому, во Олимбовех горах обучевающемуся. Великий убо постник Арслакий пришед к нему глагола: Бог мя к тебе посла, яко да к преподобному мужу Исаии затворнику в Никомидию пришедше, от него научимся, елика суть любовна Богу, и прикладна его Церкви. И убо к преподобному Исаии пришедше, слышат от него: тако глаголет Господь, се приближися конец врагом Моего изображения, вы убо к царице Феодоре, но и к патриарху Мефодию шедше, рцыте сице: остави вся не священныя, и тако со ангелы жертву Мне принесеши, зрака Моего образ и Креста почитаяй. Сия услышавше, в Константинь град абие достигают, и реченная Мефодию патриарху, и избранным всем Божиим возвещают. Собравшеся же к царице преходят, и покорну сию во всех обретают: от отец бо бяше благочестива и Боголюбива. Абие убо царица Богородичный образ на выи обвешаемый изнесши, всем зрящим: лобзаше глаголющи: аще кто сим не покланяется, и не целует любезне, не служебне, не яко боги, но яко образы, первообразных ради любве: буди проклят. Они же велиею радостию возрадовашася. Противу же просит и сия от них, яко да бы моление о муже ея Феофиле сотворили. Они же веру ея видевше, аще и отрицающеся, обаче же повинуются. Ибо во святых Мефодий патриарх люди вся собрав, и причет весь и архиереи, в великую Божию церковь тамо приходят. В нихже бяху избраннии сии: из Олимба великий Иоанникий, и Арсаакий, Навкратий же, и ученицы Феодора Студита, и великаго села Феофан, и Феодор писаннии, и исповедницы: Михаил Святоградец, и Сиггел, и инии множайшии, моление всенощное к Богу сотворяют о Феофиле, всем молящимся со слезами, и протяженным молением: и сие во всю первую седмицу постов совершашеся, и самой царице Феодоре подобне с женами, и прочими людьми содевающи. Сим же сице имущим, Феодора царица о утре озаряющим пятка на сон обращшися, возмне обрестися у столпа крестнаго, и некоторыя с шумом проходити путь, различная мучительная орудия носящия виде: посреде же сих ведома связана и царя Феофила, созади связаныма рукама: сего же познавши, последоваше и та с ведущими. Егда же до медяных врат достигоша, виде преестественным видением, мужа некоего седяща пред образом Христовым, егоже противу Феофила поставиша: сего же ногам прикоснувшися царица, о царе моляшеся. Он же едва отверзл уста, велия твоя вера, жено, глаголет: разумей убо, яко слез ради твоих и веры, еще же и ради прошения и моления рабов Моих, и священников Моих, прощение даю мужу твоему Феофилу. Таже глаголет ведущим: разрешите его, и предадите жене его. Она же вземши сего, отступи веселящися и радующися: и абие ю сон остави. Сия убо Феодора царица виде. Патриарх же Мефодий, молитвам и молением бываемым о нем, хартию нову взем, написа в ней всех еретиков царей имена, вчинив и того Феофила, и под святою трапезою взем вся положи. О пятце же видит и той некоего ангела страшна великаго, входяща во храм, и к нему пришедша рещи, глаголется: услышася моление твое епископе, и прощение получи царь Феофил, не ктому убо прочее о сем стужай Божеству. Он же искушая, аще истинно есть видимое, от места своего сшед, и хартию взем, и развив, обрете, о Божиих судеб! заглажено от Бога всячески Феофилово имя. Сие уведевши царица, преобрадовася зело, и к патриарху посылает, вся люди собрати с честными кресты, и со святыми образы, в великую церковь: яко да утварь святых образов сей отдастся, и новое Божие чудо всем познано будет. И убо всем вскоре в церковь собравшимся со свещами, и царица с сыном прииде. И литии тамо бывшей, со святыми иконами, и Божественными и честными древесы крестными, и священным и Божественным Евангелием, даже и до глаголемаго поприща изыдоша, Господи помилуй, взывающе. И тако паки в церковь возвратившеся, Божественную Литургию совершиша. Возставленным святым и честным иконам от предреченных святых мужей, проповеданным убо благочестивым и православящим: противным же и нечествующим, и святых икон чести не приемлющим, отреченным, и преданным проклятию. И оттоле определиша сии святии исповедницы, летному сице сему священному торжеству бывати, да не когда и паки в тожде злочестие впадем. Неизменный Образе Отчий, молитвами святых Твоих исповедников, помилуй нас. Аминь.
Песнь 7.
Ирмос: В пещи Авраамстии:
Да сликовствует церковней светлости любовию Божественною ангельское воинство, Богомудренно воспевающее: благословен еси в храме славы Твоея Господи.
Церковь перворожденных, и торжество радуется, зряще ныне божественныя люди, единомудренно воспевающия: благословен еси в храме славы Твоея Господи.
Избавлени прежде мрачныя ереси, манием Феодоры достолепныя царицы, воспеваем: благословен еси в храме славы Твоея Господи.
Богородичен: Паче вышних ликостояний, вознеслася еси Всечистая, едина бывши Мати Вседетеля. Радующеся убо взываем: благословенна Ты еси в женах, всенепорочная Владычице.
Катавасиа: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми взываху: благословен еси в храме славы Твоея Господи.
Песнь 8.
Ирмос: Руце распростер:
Законы Церкве отеческия сохраняюще, образы пишем, и лобзаим усты, и сердцем, и хотением Христовы, и Его святых, зовуще: благословите вся дела Господня Господа.
На первообразное яве образа, почесть и поклонение возносяще, чтим, Богоглаголивых учением последующе, и Христу верою зовем: благословите вся дела Господня Господа.
Ум озаривши просвещением Божественнаго Духа, честная царица, плоды Богомудренныя имущи, благолепие возлюби Церкве Христовы, и красоту, благословящи купно с верными Иисуса Богочеловека.
Богородичен: Лучами света умнаго, освещаемый Божественный дом Твой, осеняет ныне всех облаком Духа, и освящает верныя согласно поющия: благословите вся дела Господня Господа.
Катавасиа: Руце распростер Даниил, львов зияния в рове затче: огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите вся дела Господня Господа.
Песнь 9.
Ирмос: Камень нерукосечный:
Священнописаньми образов украшеную, зряще паки честную Церковь, со благоговением вси притецем и Богу возопиим: Тебе величаем Трисвятый.
Честь и славу стяжавши Церковь, Крест Твой и честныя иконы, и святых изображения, с веселием Владыко и радостию величает Тя.
Освети Божественною Твоею славою люди наши Щедрый, и ополченьми ангельскими, и всеоружествы сия огради, языков свирепство покаряя им Владыко.
Богородичен: Взятся праматере Евы осуждение Богородице, яко Ты всех Владыку несказанно Чистая родила еси: Егоже и ныне подобие на иконах целуем.
Катавасиа: Камень нерукосечный от несекомыя горы Тебе Дево, краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества. Тем веселящеся, Тя Богородице величаем.
Ексапостиларий утренний воскресный, единожды.
И настоящий.
Подобен: Со ученики взыдем:
Взыграйте, восплещите, с веселием воспойте: коль чудная и странная Твоя Христе, вопиюще, дела! И кто возможет изрещи Спасе могутства, Тебе, наше единомыслие и согласие во едину соединившаго церковь?
Богородичен: Оружия ныне оскудеша враждебныя ереси, и память ея исчезе с шумом: храм бо Твой Всечистая всеблаголепно зряще, украшенный благодатьми честных икон, радости исполняемся вси.
На хвалитех стихиры воскресны, 4: и анатолиев 1: и Триоди подобны три, глас 4.
Подобен: Дал еси знамение:
В Тебе ныне радуется Церковь Человеколюбче Женисе и Создателе своем, сию волею Боголепною от идольския лести избавльшем, и Себе обручившем честною кровию, светло приемлющи священное возставление икон, и радующися Тя поет, и славит верно.
Стих: Исповемся Тебе Господи Боже мой, всем сердцем моим.
Плоти изображение Твое возставляюще, Господи, любезно лобызаем, великое таинство смотрения Твоего изъясняюще: не мнением бо, якоже глаголют богоборнии дети Манентовы, нам явился еси Человеколюбче, но истиною и естеством плоти, Тобою возводими к Твоей любви, и желанию.
Стих: Возвеселюся и возрадуюся о Тебе:
День радостный, и веселия исполненный явися днесь: светлость бо догмат истиннейших блистает, и сияет Церковь Христова украшена возставленьми икон святых ныне, и изображений сияньми, и единомыслие бывает верных Богопочтенное.
Таже глаголем стих, глас 6:
Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
И поем самогласен дне, глас 6:
Моисей во время воздержания закон прият, и люди привлече: Илиа постився небеса заключи: трие же отроцы Авраамстии, мучителя беззаконнующа пощением победиша. Имже и нас Спасе сподоби Воскресение улучити, сице вопиющих: Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас.
Слава, паки тойже.
И ныне: Преблагословенна еси Богородице:
Славословие великое. И отпуст.
Слава, и ныне, стихира евангельская, и час 1-й.
|
|