|
|
Неделя вторая святых постов
На Утрени,
по шестопсалмии, Бог Господь:
Тропарь воскресен дважды. Глас 5:
Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.
Слава, святаго глас 8:
Православия светильниче, Церкве утверждение и учителю, монахов доброто, богословов поборниче непреборимый, Григорие чудотворче, Фессалонитская похвало, проповедниче благодати, молися выну спастися душам нашим.
И ныне, Богородичен в тойже глас:
Иже нас ради рождейся от Девы, и распятие претерпев Благий, испровергий смертию смерть, и воскресение явлей яко Бог, не презри яже создал еси рукою Твоею: яви человеколюбие Твое Милостиве, приими рождшую Тя Богородицу молящуюся за ны: и спаси Спасе наш, люди отчаянныя.
И обычное стихословие.
По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Крест Господень похвалим, погребение святое песньми почтим, и Воскресение Его препрославим: яко совозстави мертвыя от гроб яко Бог, пленив смерти державу, и крепость диаволю, и сущим во аде свет возсия.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
Господи мертв нареклся еси, умертвивый смерть, во гробе положился еси, истощивый гробы: горе воини гроба стрежаху, доле от века мертвыя воскресил еси. Всесильне и непостижиме Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся святая горо и богопроходная, радуйся одушевленная купино и неопалимая. Радуйся едина к Богу мирови мосте, преводяй мертвыя к вечному животу. Радуйся нетленная Отроковице, неискусомужно рождшая Спасение душ наших.
По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Господи, по тридневнем Твоем Воскресении, и апостолов поклонении, Петр вопияше Ти: жены дерзновение прияша, аз же убояхся. Разбойник богословяше, аз же отвергохся. Убо призовеши ли мя прочее ученика быти? или паки покажеши мя ловца глубиннаго? Но кающася приими мя Боже, и спаси мя.
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Господи, посреде осужденных пригвоздиша Тя беззаконнии, и копием ребро Твое прободоша, о Милостиве! Погребение же приял еси, разрушивый адова врата, и воскресл еси тридневно. Притекоша жены видети Тя, и возвестиша апостолом востание: превозносимый Спасе, Егоже поют ангели, благословенный Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Неискусобрачная Невесто Богородительнице, Яже Евину печаль радостотворившая, воспеваем вернии и покланяемся Тебе, яко возвела еси нас от древния клятвы: и ныне моли непрестанно, Всепетая, Пресвятая, во еже спастися нам.
Ипакои, глас 5:
Ангельским зраком ум смущающа, и Божественным востанием душею просвещаемы, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех Воскресение, Господу содействующу чудесы, подающему нам велию милость.
И чтение в Шестодневце.
Степенна, глас 5. Антифон 1.
Ихже стихи повторяюще поем:
Внегда скорбети мне, давидски пою Тебе Спасе мой: избави душу мою от языка льстиваго.
Пустынным живот блажен есть, божественным рачением воскриляющимся.
Слава: Святым Духом одержатся вся, видимая же с невидимыми: самодержавен бо сый, Троицы Един есть неложно.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
На горы душе, воздвигнемся, гряди тамо, отнюдуже помощь идет.
Десная Твоя рука, и мене Христе касающися, от лести всякия да сохранит.
Слава: Святому Духу богословяще рцем: Ты еси Бог, Живот, рачение, свет, ум: Ты благостыня, Ты царствуеши во веки.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
О рекших мне: во дворы внидем Господня: радости многия исполнен быв, молитвы возсылаю.
В дому Давидове страшная совершаются: огнь бо тамо паля всяк срамный ум.
Слава: Святому Духу живоначальное достоинство, от Негоже всякое животно одушевляется, яко во Отце, купно же и Слове.
И ныне, тойже.
Прокимен, глас 5: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, яко Ты царствуеши во веки. Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим.
Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:
Евангелие воскресно 5, от Луки, зачало 113. [Лк. 24, 1235.]
Во время оно, Петр востав тече ко гробу, и приник виде ризы едины лежаща, и отыде, в себе дивяся бывшему. |
Во время оно, Петр, встав, побежал ко гробу и, наклонившись, увидел только пелены лежащие, и пошел назад, дивясь сам в себе происшедшему. |
И се, два от них беста идуща в тойже день в весь, отстоящу стадий шестьдесят от Иерусалима, ейже имя Еммаус. |
В тот же день двое из них шли в селение, отстоящее стадий на шестьдесят от Иерусалима, называемое Эммаус; |
И та беседоваста к себе о всех сих приключшихся. |
и разговаривали между собою о всех сих событиях. |
И бысть беседующема има и совопрошающемася: и Сам Иисус приближися, идяше с нима. |
И когда они разговаривали и рассуждали между собою, и Сам Иисус, приблизившись, пошел с ними. |
Очи же ею держастеся, да Его не познаета. |
Но глаза их были удержаны, так что они не узнали Его. |
Рече же к нима: что суть словеса сия, о нихже стязаетася к себе идуща, и еста дряхла? |
Он же сказал им: о чем это вы, идя, рассуждаете между собою, и отчего вы печальны? |
Отвещав же един, емуже имя Клеопа, рече к Нему: Ты ли един пришлец еси во Иерусалим, и не уведе бывших в нем во дни сия? |
Один из них, именем Клеопа, сказал Ему в ответ: неужели Ты один из пришедших в Иерусалим не знаешь о происшедшем в нем в эти дни? |
И рече има: киих? Она же реста Ему: яже о Иисусе Назарянине, Иже бысть муж пророк, силен делом и словом пред Богом и всеми людьми: |
И сказал им: о чем? Они сказали Ему: что было с Иисусом Назарянином, Который был пророк, сильный в деле и слове пред Богом и всем народом; |
како предаша Его архиереи и князи наши на осуждение смерти, и распяша Его. |
как предали Его первосвященники и начальники наши для осуждения на смерть и распяли Его. |
Мы же надеяхомся, яко Сей есть хотя избавити Израиля: но и над всеми сими третий сей день имать днесь, отнелиже сия быша. |
А мы надеялись было, что Он есть Тот, Который должен избавить Израиля; но со всем тем, уже третий день ныне, как это произошло. |
Но и жены некия от нас ужасиша ны, бывшия рано у гроба: |
Но и некоторые женщины из наших изумили нас: они были рано у гроба |
и не обретше телесе Его, приидоша глаголюще, и явление ангел видевше, иже глаголют Его жива. |
и не нашли тела Его и, придя, сказывали, что они видели и явление ангелов, которые говорят, что Он жив. |
И идоша нецыи от нас ко гробу: и обретоша тако, якоже и жены реша, Самого же не видеша. |
И пошли некоторые из наших ко гробу и нашли так, как и женщины говорили, но Его не видели. |
И Той рече к нима: о несмысленная и косная сердцем, еже веровати о всех, яже глаголаша пророцы. |
Тогда Он сказал им: о, несмысленные и медлительные сердцем, чтобы веровать всему, что предсказывали пророки! |
Не сия ли подобаше пострадати Христу, и внити в славу Свою? |
Не так ли надлежало пострадать Христу и войти в славу Свою? |
И начен от Моисеа, и от всех пророк, сказаше има от всех Писаний, яже о Нем. |
И, начав от Моисея, из всех пророков изъяснял им сказанное о Нем во всем Писании. |
И приближишася в весь, в нюже идяста: и Той творяшеся далечайше ити. |
И приблизились они к тому селению, в которое шли; и Он показывал им вид, что хочет идти далее. |
И нуждаста Его, глаголюще: облязи с нама, яко к вечеру есть, и преклонился есть день. И вниде с нима облещи. |
Но они удерживали Его, говоря: останься с нами, потому что день уже склонился к вечеру. И Он вошел и остался с ними. |
И бысть яко возлеже с нима, и приим хлеб благослови, и преломив даяше има. |
И когда Он возлежал с ними, то, взяв хлеб, благословил, преломил и подал им. |
Онема же отверзостеся очи, и познаста Его: и Той невидимь бысть има. |
Тогда открылись у них глаза, и они узнали Его. Но Он стал невидим для них. |
И рекоста к себе: не сердце ли наю горя бе в наю, егда глаголаше нама на пути, и яко сказоваше нама Писания? |
И они сказали друг другу: не горело ли в нас сердце наше, когда Он говорил нам на дороге и когда изъяснял нам Писание? |
И воставша в той час, возвратистася во Иерусалим, и обретоста совокуплены единагонадесяте, и иже бяху с ними, |
И, встав в тот же час, возвратились в Иерусалим и нашли вместе одиннадцать апостолов и бывших с ними, |
глаголющих, яко воистинну воста Господь, и явися Симону. |
которые говорили, что Господь истинно воскрес и явился Симону. |
И та поведаста, яже быша на пути: и яко познася има в преломлении хлеба. |
И они рассказывали о происшедшем на пути, и как Он был узнан ими в преломлении хлеба. |
Воскресение Христово: псалом 50. Слава: Покаяния отверзи ми двери: И ныне, подобен: На спасения стези: Таже, на глас 6: Помилуй мя Боже: Таже, Множества содеянных мною лютых:
Канон Осмогласника воскресен, со ирмосом на 4, и Триоди на 4, и святаго на 6.
Канон воскресен, глас 5.
Песнь 1.
Ирмос: Коня и всадника в море Чермное, сокрушаяй брани мышцею высокою, Христос истрясе: Израиля же спасе, победную песнь поюща.
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.
Тебе терноносный еврейский сонм, любве благодетелю к Тебе не сохрань матерния, Христе венча, родоначальника разрешающа терновное запрещение.
Воздвигл еси мя падшаго в ров, преклонься Жизнодавче, Безгрешне: и моея злосмрадныя тли Христе, претерпев неискушенно, Божественнаго существа миром мя облагоухал еси.
Богородичен: Разрешися клятва, печаль преста: Благословенная бо и Благодатная, верным радость возсия, благословение всем концем цветоносящи Христа.
Канон Триоди. Глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи:
Восприемше теплыми слезами, блуднаго глас, Тебе Отцу всех и Богу припадаем, вопиюще: яко согрешихом от Тебе удалившеся, и блуду работавше, приими наше покаяние.
Царское преобидев благородие, еже даровал еси мне, мене ради Слове, Человек бывый: люте осудихся угодити свиниям, греховным вкусом: но пощади мя Спасе, милосердием Твоим.
На колену падающа мя, якоже первее блуднаго Владыко Господи, Ты притек приими, и рукама объем, подаждь ми образы Твоего спасения, вместо наемника Человеколюбче, паки Твоего сына сотворяя.
Богородичен: Богоявления Тобою сподобися Богорадованная, человеческое естество: едина бо ходатаица Дево, была еси Богу и человеком. Тем яко Божию Тя Родительницу вси достойно славим.
Иный канон святаго, глас 4.
Ирмос: Отверзу уста моя:
Риторов божественнии, и богословов изряднии, и языцы боговещаннии, приидите снидитеся в соединение, воспети по достоянию духоритора, божественнаго Григориа.
Столп веры, Церкве поборник, великий Григорий да восхвалится мною, всеизрядный пастырь Фессалонитский, красота чина иераршескаго воистинну.
От младенства возжелал еси лучшее житие, и совершенное отче от юности возлюбил еси мудрование, и купнонравен, и единомудрен показался еси тезоименствующаго тебе отче Григорие.
Богородичен: Буди ми Всенепорочная живота путь, наставляющий мя к Божественным селением: прельстихся бо, и к пропастем злобы поползнухся, от нихже мя возведи ходатайством Твоим.
Песнь 3.
Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим, и повесивый неодержимо тяготеющую, на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, Церковь Твою утверди, едине Блаже и Человеколюбче.
Желчь убо иже из камене мед ссавшии, в пустыни чудодействовавшему Тебе принесоша Христе: оцет же за манну воз благодеяние Ти воздаша отроцы Израилевы неблагодарнии.
Иже древле световидным облаком покрываеми, живот во гробе Христа положиша: но самовластно воскрес, всем верным подаде тайно осеняющее свыше Духа сияние.
Богородичен: Ты Мати Божия несочетанно родила еси, Иже о нетленна Отца возсиявшаго, кроме болезней матерних: темже Тя Богородицу, воплощенна бо родила еси Слова, православно проповедуем.
Иный.
Ирмос: Небеснаго круга:
Убоявся моих дел, и далечнаго отшествия, и расточеннаго Твоего богатства, егоже иждих в блудных стремлениих, в покаянии к Тебе зову, Отцу и Богу моему: согреших, спаси мя.
На земли согрешая, небесе убояхся: сице бо ми будет суд тогда препираяй, егда всяческая предстанут Слове, праведным судом Твоим судимая.
Мрачная и скверная мя помышления питаху, егда от Тебе Спасе, далече бых блудный, ныне же зову Ти: согреших, согреших, спаси тепле прибегающаго милосердию Твоему.
Богородичен: Обожися Дево Адамово смешение: из чрева бо Твоего Бог плотоносец явися, Имже воззвани быхом от древняго осуждения, солгани надеждею древле обожения.
Иный.
Ирмос: Твоя песнословцы Богородице:
Струи Божественных учений твоих сохраняющии, всякия козни злославных избегаем, и вся избиваем твоими священными списаньми полки сих Григорие.
Премудрости буия злославных разрушил еси блаженне, премудрость Божию ипостасную имея в сердце твоем, еюже с шумом поразил еси гнилая сих шатания.
Умертвив плоти тлеемыя всякое сладострастие премудре, постнически оживил еси души твоея движения, и сию Божественный орган Богословия показал еси.
Богородичен: В разуме ума и произволении, студное же и блудное житие прилежно возлюбих: но любовию Божественною мя свяжи, молитвами Твоими, Дево Богоневестная.
Кондак, глас 4:
Ныне время делательное явися, при дверех суд, востанем убо постящеся, принесем слезы умиления, милостынями, зовуще: согрешихом паче песка морскаго. Но ослаби Содетелю всех, яко да приимем нетленныя венцы.
Седален, глас 4:
Подобен: Скоро предвари:
Прелесть попалил еси злославных премудре, веру изъяснил еси православных добре, и мир просветил еси. Отонудуже победоносный победитель показался еси, столп Церкве, истинный иерарх, моляся не престай Христу, спастися всем нам.
Слава, тойже.
И ныне, Богородичен: Скоро приими Владычице моления наша, и сия принеси Сыну Твоему и Богу, Госпоже Всенепорочная: погаси обстояния злославных языковредных, укроти козни, и низложи дерзость вооружающихся безбожных Пречистая, на рабы Твоя.
Песнь 4.
Ирмос: Божественное Твое разумев истощание, прозорливо Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: во спасение людей Твоих спасти помазанныя Твоя пришел еси.
Яже от Мерры горчайшия воды, яко во образе проначертая пречистый Крест Твой Блаже, греховное умерщвляющ вкушение, древом усладил еси.
Крест за древо разумное, за сладкую же пищу желчь, Спасе мой, приял еси, за тление же смерти кровь Твою Божественную излиял еси.
Богородичен: Кроме убо сочетания зачала еси нетленно во чреве, и без болезни родила еси, и по рождестве Дева, Бога плотию рождши, сохранилася еси.
Иный.
Ирмос: Ты моя крепость Господи:
Отметательное отеческих ми повелений богатство, еже ми даровал еси, в сладострастии иждив, бых Божественных дарований нищ окаянный. Темже кающася со исповеданием не омерзи мене Владыко Господи.
Боголепно восприим нищету мене, далече Тебе древле бывшаго, Собою к Себе присвояеши, и освящаеши мя к веселию Человеколюбче: тело Твое Божественное Слове, воззвание мое, веселия творя.
Да далече слезами непрестанными, вечныя муки избавимся, юже уготова Бог лукавым духовом, яко блудный, вопием: согрешихом Ти Отче, но приими вся прибегающия ны к Твоей милости.
Богородичен: Собезначальное Отцу Слово сый и Духу, от Неискусомужныя Девы раждается кроме закона: пребыв убо еже бе, пребыв же паки еже от нас прият. Во двою бо естеству един Сын есть, во обою храня естественное.
Иный.
Ирмос: Неизследный Божий совет:
Отверз уста твоя отче премудре, Божественную премудрость проповедал еси, ейже поучался еси в сердце твоем присно, и Варлаама суетнаго несмысленна и безумна показал еси.
Зашел еси сладчайший в землю, солнце законом естества, возсияеши же утро со Христом солнце невечернее, вся назирая молитвами твоими.
Яви благодать тебе блаженне Божий, похвалу и утверждение превелие православных, и пастыря благаго, и богослова втораго, и стада бодраго хранителя.
Богородичен: Ушеса мне отверзи душевныя Мати Божия, родившая прежде ушеса Отверзшаго глухому, и Божественным внимати словесем, и исполняти сподоби.
Песнь 5.
Ирмос: Одеяйся светом яко ризою, к Тебе утренюю, и Тебе зову: душу мою просвети омраченную Христе, яко един благоутробен.
Иже славы Господь в неславне зраце, на Древе обезчещен волею висит, о божественней мне славе несказанно промышляя.
Ты мя преоблекл еси в нетление, Христе, тли смертныя неистленно плотию вкуш, и возсияв из гроба тридневен.
Богородичен: Ты правду же и избавление нам рождши Христа без семене, свободно содеяла еси от клятвы Богородице, естество праотца.
Иный.
Ирмос: Вскую мя отринул еси:
Богатства и дарований Божественных лишихся, и в страну приидох благих животных гладом тая: но Ты мя Отче яко Благий, древния славы и сладости, благосердия ради Твоего, исполни.
Помысл блуднаго, в блуде житие иждивша приимше, Отцу милостивому притецем, несумненною верою, и сокрушением сердца, яко да согрешений оставление приимем.
Не косни душе моя, в дальней стране пребывающи: но тецы вскоре, Богу и Отцу исповедающися, да приимеши разрешение, ихже зле соделала еси житие изнуривши.
Богородичен: Светлый Тя облак, носяй Солнце правды, в Тебе носимое, Пречистая Дево вемы, неразумия тьму идольскую отгоняющее, и разумом истинным просвещающее.
Иный.
Ирмос: Ужасошася всяческая:
Серпом словес твоих, и священными списаньми посекл еси ереси терновидныя, и плевел ложная прозябения, православия же благочестивая положил еси семена, священноначальне Григорие.
Словеса твоя всемудре, и честная списания суть роса Небесная, мед каменный, хлеб ангельский притекающим, питие, брашно, сладость, наслаждение, Григорие, и источник живыя воды.
Общаго тя учителя познавает земля и море, столп священный православия, и оружеположницу Божественных догмат честную, премудраго богослова священнаго, сожителя, сопричастника, апостолом единонравнаго.
Богородичен: Струями умиления, скверны сердца моего Непорочная отмый Дево, и покаяния образы мне даруй, Твоими к щедрому Богу священными молении, Егоже неизреченно родила еси.
Песнь 6.
Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, Владыко Христе, страстей море укроти, и от тли возведи мя яко благоутробен.
В тление поползся родоначальник, Владыко Христе, преслушаннаго брашна вкуш, и к животу возведен бысть страстию Твоею.
Живот низшел еси ко аду, Владыко Христе, и тление растлевшему быв, тлением источил еси воскресение.
Богородичен: Дева роди, и рождши пребысть чиста, на руку носящаго всяческая, яко воистинну Дева Мати понесшая.
Иный.
Ирмос: Молитву пролию:
Юнейший бых сын Твой, и богатство Твое зле иждих, удалением злаго жития, и благих Твоих лишаяся Человеколюбче, прихожду Тебе Отцу и Богу моему, и прошу прощения.
Странничество безчеловечное получих, и пасти свинии осужден бых, яко мое расточих богатство, еже милостивно вскоре подал еси, и бых от всех наг: но Ты яко Бог мой ущедри.
Не имам дерзновения Человеколюбче, воззрети и видети, согрешив на Небо, безмерную высоту, ни нарещися сын Твой, блудный: но ущедри мя туне, имеяй безмерную милость.
Богородичен: Несказанное Твое Рождество, и неизреченный рождества Твоего образ Девице, яко Бога выше ума раждаеши, девство нескверное имущи: тем Тя вси истинную Богородицу достойно славим.
Иный.
Ирмос: Божественное сие и всечестное:
Растерзася суетное шатание, и язык Варлаама безумнаго, словесы и велении, и разума остротою премудраго царя, и твоею, Григорие.
Божественную цевницу Духа, трубу яве проповедающую Божественныя тайны, Фессалонитскаго председателя, Богословский язык, песньми почтим.
Людем иногда предводитель, яко столп огненный, веры враги попалил еси, верных же состояния просветил еси, богомудре отче Григорие.
Богородичен: Буди ми Всечистая Владычице, тишина и пристанище утешения, преводящее к Божественному пристанищу невлаемому, бурю страстей моих укротивши.
Кондак святому, глас 8.
Подобен: Взбранной:
Премудрости священный и Божественный орган, богословия светлую согласно трубу, воспеваем тя Григорие богоглагольниче: но яко ум Уму первому предстояй, к Нему ум наш отче настави, да зовем: радуйся проповедниче благодати.
Икос. Подобен: Ангел предстатель:
Ангел явился еси на земли, неизреченная Божия человеком возвещая: безплотных бо гласы, от человеческих сый, и плотию употребляяся, удивил еси нас, и вопити тебе богоглаголиве увещал еси сия: радуйся, имже тьма сокрыся: радуйся, имже свет взыде. Радуйся, несозданнаго Божества ангеле: радуйся, созданнаго и буяго воистинну обличителю. Радуйся, высоту невосходимую, Божественное естество рекий: радуйся, глубину неудобь видимую, действо рекий: радуйся, яко славу Божию добре рекл еси: радуйся, яко мнения злодеев отрекл еси. Радуйся светильниче, показавый Солнце: радуйся чаше, пития Божественнаго подательнице. Радуйся, имже истина просиявает: радуйся, имже помрачися лжа. Радуйся, проповедниче благодати.
Синаксарий. Стихи:
Света светлаго проповедника ныне воистинну велия,
Источник света, к Незаходимому водит Свету.
Сей Божественнаго и невечерняго Света сын, истинный воистину Божий человек, и чудный Божественных слуга и служитель, отечество убо имеяше всех градов царствующее, родители же пресветлыя и славныя: не внешняго токмо и по чувству человека, но много паче внутренняго и невидимаго, добродетелию и наказанием украсити тщашеся. Малу же сущу зело возрастом тому, отец скончася: мати же его, и братию, и сестры в наказании и законе и священных писменех питаше же и наказаше, и внешней мудрости ко учителем посылаше, добре навыкати разуме. Той остротою естества тщание со учением смесив, вмале же всякую словесную хитрость получи. Егда же бе двадесяти лет, вся земная и соний хуждшая вменив, к виновному всякия мудрости и подателю Богу востещи искаше, и совершеншим житием всего себе Томужде возложити. Отонудуже и открывает боголюбезное намерение матери, и многую любовь к Богу своему, и разжженное желание: и оную подобне обретает сими болящую от долга времене, и о равных тому радующуюся. Абие убо мати дети к себе собравши, и се, аз и дети, с веселием рекши, яже ми даде Бог: мысль же их искушает, юже имут о добрых, и намерение великаго Григориа им открывает. Он же поущательная словеса к ним употребив, вмале вся покорны имяше, и к подобней ему любви и бежанию жития последующия прилежно. Отонудуже и сущая убогим евангельски раздав, любовь же царскую, и чести, и плескание сущее в царских, благодушно оставив, Христу последова. Матерь убо и сестры в девственнице сочинив, братию же взем, и святыни тезоименитую гору Афонскую достиг: но братию убо тогда во иных обителех пребыти увещавает, и понеже времени не дающу соединеным друг другу быти, и житие по Богу совершити. Сам же в покорение чуднаго некоего мужа, с безмолвием единому Богу живущаго предается, именем Никодима. У негоже всякой заповеди, всякой добродетели, во смирении души делы научився, и заступление Всечистыя Богородицы, и ко всем непоборимую помощь во откровении тайном тамо приим, по отшествии онаго к Богу, и в велицей лавре лета некая пожив, с великим тщанием и совершенным разумом, любовию безмолвия, от лавры отходит, и пустыню лобызает. Любовь же присно к любви приложив, и с Богом быти выну желая, крайнему жестоковождению себе издает, и вниманием убо прилежным всегда чувства удержав, к Богу же ум возвысив, и во все время молитвы упражнение, и о Божественных поучение сотворив, и житие управив изрядно. Демонския брани помощию Божиею всячески побеждает, и всенощными стояньми источники слез душу очистив, сосуд избранный даров Божияго Духа бысть, и Боговидения частая виде. И чуднейше, яко и прехождение ради исмаильтеских нахождений на Фессалонику, и в Верский скит отшед, и с некими гражданы понуждаемь беседовати. Таже по жительству прилежно прехождаше, в не малых убо летех, совершенно и тело и душу очистив, и Божиим велением велие помазание священства прият, и яко некий невещественный, и яко рещи вне себе быв, тайная сего совершив, яко токмо зримь, душам зрящих умилятися. Велий воистинну бе, и по Богу живущим духоносец познавашеся, являшеся же сицевый сый, и внешняя зрящим: державу имый на демоны, и от их прелести и коварства обладаемыя избавляя: неплодие древес, в благоплодие преложив. Будущая провиде, и иными Божественнаго Духа дарованьми же и плоды украшашеся. Понеже еже убо добродетели действовати, в нашей власти лежит: а еже во искушения впасти, несть в нас. Кроме же сих несть совершение, или явление веры к Богу, [сшедшее бо, глаголет, деяние и страсть, в блазе совершает по Богу человека] в различная и частая искушения пасти, великий сей попущается, да всеми, и совершен воистинну явится. А яже отвсюду, кий ум помыслит? кое изрещи возможет слово? Яже прежних большия козни лютаго борителя: и яже новоявленных богоборцов на него наветы, и клеветы, и елико о благочестии подвизася, во всех трех ко двадесятим летех, от тех претерпе озлобления и скорби различныя. Итальский бо зверь, Калаврийский Варлаам, внешнею мудростию велемудрствует, и суетою своих помышлений, вся помышляя ведати, лютую воздвизает брань на Церковь Христову, и на благочестивую нашу веру, и на держащия сию известно. Общую бо благодать Отца, Сына, и Святаго Духа, и свет будущаго века, якоже и праведнии возсияют яко солнце, яко и Христос предпоказа на горе возсиявый: и просто, всю силу и действо Триипостаснаго Божества и все разнствующее каковолибо буди Божественнаго естества, созданное быти умовредно научи, и благочестно несозданный мудрствующия Божественнейший оный свет, и всю силу и действо, яко ниединому сущу новому от пребывающих естественне в Бозе, словесы же и списаньми пространнейшими, двобожныя именова, и многобожныя, якоже иудеи, Савеллий же, и Арий именуют нас. Сих ради убо Божественный Григорий, яко благочестия поборник, и предстатель пресветлый, и прежде всех о сем и предборяся и оклеветаемь, послан быв от Церкве в Константинополь, и приходит. Божественнейшему убо царю Андронику о благочестии предзащищающу, четвертому от Палеологов, Собор священный собирается. И Варлааму пришедшу, и его предотметным злославным учением, и на благочестие оглаголанием, Духа Божия исполнися великий Григорий, и в силу необоримую облекся свыше, уста его на Бога отверстая загради, и до конца посрами: и огнедухновенными словесы же и списаньми, его хврастныя ереси, яко пепел сотвори. Темже и студа не претерпев благочестия ратник, к латином, отонудуже прииде, бегом отыде: по оном же абие многобедствии соборне изобличает, и списания сего словесы сопротивными разсыпает. А иже оных причастившеся пагубы, ниже тако престаша борити на Церковь Божию. Отонудуже и нуждею многою священнаго Собора, и самаго царя, и прежде Божественным велением уверився Григорий на архиерейский престол возводится, и Фессалонитския священныя Церкве пастырь поставляется. Темже и вящшия подвиги, многих преждних о Православней вере доблественне совершает и терпеливе. Лукавыя бо преемники Акиндина, и Варлаама, многия явльшияся и лютыя, и лютых зверей лютая рождения, и сих учения же и списания ни единожды, или дважды, или трижды, но многажды и многими, ниже при едином царе, или патриарсе: но при триех по преемству скиптров держащих, и патриарсех равночисленных, и Соборех неудобосчисляемых, словесы же и писаньми Богодухновенными, многовидно возвращает, и до конца побеждает. И нецыи непреложно имуще, нивочтоже полагающе Горний суд, тако пребыша: и всех бо ересей суть еще остатки безстудствующии на победивших я святых, да не глаголю вседерзый род иудейский, даже и до ныне имый неистовство на Христа: таковыя убо яко вкратце и толикия великаго Григориа победы на нечестивыя. Бог же неизреченными образы, и к востоку сего отсылает учителя. Посылается убо яко старейшина от Фессалоникии в Константинь град, примирити разнствующия цари. Поемлется же от агарянов, и держится во все лето, места от мест, и грады от градов, страдальчески преходя, и уча небоязненно Христову Евангелию. И овыя убо утверждая и увещавая, еще и моля в вере пребыти, колеблющияся же в ней, и некая недоумения и взыскания о бывших тогда предлагающия, Богомудренно утверждая, и исцеление, в нихже глаголаху, довольнейшее отдаяше. Прочим же неверным и окаянно отторгшимся христианом, и отлучившимся ко оным и влекущим наша о воплощенном смотрении Господа и Бога нашего, и о поклонении от нас честнаго Креста, и святых икон, многажды не обинуяся глаголаше. Еще же о Моамете (Магомете), и многих иных взысканиих от них предложенных, овыя убо имяше о себе дивящияся, овыя же на себе неистовствующия, и руки простирающия, иже и мученически скончали бы его, аще бы не Божиим промыслом, надеждею пенязей, юже имяху о нем, пощаден быв. Таже от христолюбивых свобождашеся великий, и к своему стаду мученик безкровный светло паки отходит. Ко иным многим и великим дарованием же и первенством, яже имяше, ранами Христовыми и той украсися, и яже Христова, по Павлу, имый в себе лишения. И да покажем некая онаго начертавающая, сия бяху его свойства: еже со превосхождением кроткое и смиренное, [зде не о Бозе и Божественных слово: ибо в сих и зело бе поборник] непамятозлобие зело и незлобие, еже тщатися по силе, благшим воздати, к нему в неких явльшимся злым. Еже отнюд удобно на некия не приимати словеса. еже к грядущим всегда напастем терпеливое и великодушное. еже всякия сласти, и тщеславия вышшее. еже худому присно быти, и неизбыточественному во всех потребах телесных, ибо в толикое воистинну время не изнемогшу. еже терпения безмолвное же и тихое, и присно благодатное, тако до края ему сотворено, яко и от внешних яве быти видящим всем, еже разумное присно, и внимательное же и неразливательное. Имже последовательное, еже никогда очесем его быти тщим слез, но болезновати сим по источником слез. Тако убо из начала даже до конца на страсти и демоны страдальчески подвизався, и от Христовы Церкве далече еретики изгнав, и Православную веру словесы же и списаньми изъяснив, и теми якоже печатию все Писание Богодухновенное запечатлев, яко его житие и слово якоже слову некоему быти и печати жития и слова святых. Еще же свое стадо о трех и десяти летех апостольски и Богоугодно упас, и нравными словесы украсив, и ко ограде небесней управив: и яко рещи, общий делатель явився живых же и потом будущих православных всех, к премирней жизни прелагается: пожив всех лет, три ко шестидесятим. И дух убо в руце Божии предлагает, тело же пастве оставляет, изрядно в конец просвещенное же и прославленное яко некий жребий и сокровище пречестное. Чудесы бо Христос на кийждо день верно приходящия благодействует и недугов всяческих изменение дарует, от нихже немало историа о нем поведает. Того убо молитвами Боже помилуй нас, аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Превозносимый отцев Господь пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: Боже, благословен еси.
Плотию обложься якоже на удице льщения, Божественною Твоею силою змия низвлекл еси возводя вопиющия: Боже, благословен еси.
Земли непроходное осуществовавый составление, во гробе покрывается плотию невместимый. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Богородичен: Едину убо Ипостась во двою естеству, Всенепорочная родила еси воплощеннаго Бога. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Иный.
Ирмос: От Иудеи дошедше:
Дерзновения не имам, еже нарещися сын Твой, Отче Человеколюбче, яко единаго от наемник Твоих быти молюся, не гнушайся мене зовуща: отец наших Боже благословен еси.
Осквернивше первым житием жизнь, и погубивше благородие первое, притецем Единому Отцу и Богу нашему, покаянием теплым прияти спасение.
Жесток гражданин, емуже работати окаянный осудихся: глад же, егоже подъях, свиниям угождая, крепок и нестерпимь: но обращься прошу, Спасе, помилуй мя.
Богородичен: Умерщвленное естество оживила еси, едина Живот рождшая Дево Богородице: темже Тя спасение вернии свемы, отец наших Бога плотию рождшую.
Иный.
Ирмос: Не послужиша твари:
Словесем беседующии, и списанием твоим Григорие, разуму поучаются Божию, и полны являются премудрости Божия духовныя, и несозданную благодать, и действо Божие богословствуют.
Меч и стрелы злославных сокрушил еси, и гордость Варлаамову, и всякую силу еретическую, яко ткание паучины расточил еси, аки камень превеликий иерарше.
Запечатлеся твоими словесы и догматы вера благочестивых, и дерзость ереси ста Григорие, и низложение православия преста, и крепость злославных.
Богородичен: Струи Тя источника, усохшии страстей болезньми, ведуще воистинну, почерпаем спасение, и Божественныя струи, и взываем: благословен Всечистая, плод Твоего чрева.
Песнь 8.
Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи отроцы, всемирный лик сплетше пояху: дела всякая Господа пойте, и превозносите во вся веки.
Ты о вольней спасительныя страсти помолился еси чаши, якоже невольней: два хотения, двема бо по коемуждо носиши существома Христе, во веки.
Твоим вседетельным схождением, ад Христе, поруганный изблева вся, яже древле лестию умерщвленныя, Тебе превозносящия во вся веки.
Богородичен: Тя яже паче ума богомужне словом рождшую Господа, и девствующую, вся дела Дево благословим, и превозносим во вся веки.
Иный.
Ирмос: Седмерицею пещь:
Безмернаго Владыко, и многаго милосердия Твоего, вемы богатство в Тя веровавшии. Темже Ти припадаем с блудным вси тепле: приими согрешившия, и к Тебе прибегшия: несть бо, несть грех Щедре, Твое человеколюбие победити могий.
Милосердия ради Владыко Себе смирив, падшим Твоим сыном приближился еси: Сам бо Человеколюбче срел еси падших, и облобызаеши, и спасение даруеши: аще кто и долу паднет, милостив сый не гневаешися, яко Человеколюбец.
Страшнейший суд мене усрящет о Владыко, яко Тя человеколюбца и незлобива зря, не притекаю к Тебе, блуднаго зовый гласом, но в лености житие препровождаю: Ты убо милостив буди ми, и осуждения онаго исхити Щедре, покаяния ради.
Троичен: Не три боги славим, но Едино Божество, три же воистинну Ипостаси чтим, Отца нерожденна, и рожденна Сына от Отца, и исходна от Отца Святаго Духа, Бога Единаго три, аще и звание коеждо, якоже Бог есть верно славимая.
Богородичен: От многих мя Всенепорочная напастей преклонена, и печалей бурею потопляема пристанище спасения, Твоею молитвою Пречистая избави, и от всех исхитивши спаси: да Тя достойно яко теплую предстательницу, славлю Богородицу во вся веки.
Иный.
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи:
Предстоиши ныне престолу Всещедраго, яко богословов подобный, и сим единонравный всемудре Григорие, Фессалонитский председателю, иерархов доброто, светло украсився славою священноначалия, Богу и ныне служа.
Ведый чистое твоего помышления Бог, и прежде чрева, и прежде зачатия, верному возглагола божественному царю яве, Церкве необоримаго быти тя поборника: темже правильным извеством, миром запечатлен еси священноначальства.
Побеждается яве и бедствует собрание Поликиндина дланию твоею, и мудрыми твоими глаголы, преславне Григорие, Фессалонитский председателю: и яко исчезает дым, исчезе гнилое безумие, твоим громогласным и Богословным языком.
Богородичен: Слово Божие в Тебе Дево, человеческое естество погружаемое страстьми, возобрази крайнею благостынею: и все обнови и посвяти: темже Тобою спасени, Тя славословим во вся веки.
Песнь 9.
Ирмос: Исаие ликуй, Дева име во чреве, и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему: Егоже величающе, Деву ублажаем.
Падшаго человека восприял еси Владыко Христе, из ложесн девических всему совокуплься, греху же ни единому причащься: всего от истления Ты свободил еси пречистыми Твоими страстьми.
Боготочною кровию истощенною Владыко Христе, от Твоих пречистых ребр и животворящих, жертва убо преста идольская, вся же земля Тебе хваления жертву приносит.
Богородичен: Не Бога безплотна, ниже паки человека проста произведе Чистая Отроковица, и Нескверная: но Человека совершенна, и неложно совершенна Бога. Егоже величаем со Отцем же и Духом.
Иный.
Ирмос: Ужасеся о сем небо:
Радости и веселия ныне, мене ради заклавшемуся Твоему тельцу, исполни сего от Тебе чающую мою душу Боже: заблуждена приими мя, и умерщвлена к жизни возведи, и в Божественную одежду спасения, в нетление мя облецы.
Души удаленыя от Бога, и Божественных дарований лишеныя, приидите тепле, и блуднаго обращение восприимше зовем: Отче Благий, Иже на Небесех, согрешихом Ти вси, очисти и спаси прибегающия к милости Твоей.
Яко имый милосердия множество многое, не гнушайся мене Господи Господи, во многих сластех богатство иждивша, и прибегающа ныне, и зовуща блуднаго гласом: согреших Ти, спаси прибегающаго к милости Твоей.
Богородичен: Спасения пристанище и наставление, и предстательницу Тя имам раб Твой, лютых всех препятий, яко благая к Богу мольбами Твоими Владычице да избавлюся: яко на Тя всю мою надежду возложих любовию, да верою величаю Тя.
Иный.
Ирмос: Всяк земнородный:
Зерцало Божие был еси Григорие: еже бо по образу нескверное соблюл еси, ум же владыку на страсти плотския мужески поставив, еже по подобию восприял еси. Отонудуже дом был еси Святыя Троицы светлейший.
Царь благочестивый крилатаго тя воздухоходна показует, сему споборствующа, яко всего исполнена Божественнаго Духа, на суемудреннаго неистовствующаго Варлаама, глаголющаго на высоту неправедная Богу, егоже праведно победил еси.
Весь быв премудрости лучшия исполнен преславне, свет мирови просветил еси, православия источив догматы: дружеством бо изряднаго любомудрия премудре, Божественный страх во чреве зачал еси, и словеса Духа породил еси.
Богородичен: Песнь Тебе вернии согласно приносим благодарения: Ты бо древнюю разрушила еси нашу клятву Богородительнице, и благословение вси Божественное приемлем, спасение, просвещение, и милость Тобою, и радость вечную.
Ексапостиларий воскресен.
Живот и Путь, Христос воста из мертвых, Клеопе и Луце спутешествова, имаже и познася во Еммаусе, преломляя хлеб: еюже души и сердца горяща бяху, егда тема глаголаше на пути, и писания сказоваше, яже претерпе. С нимаже, воста, зовем, явися же и Петрови.
Слава, святаго.
Подобен: Со ученики:
Радуйся отцев похвало, богословов уста, безмолвия селение, премудрости доме, учителей крайность, пучино слова. Радуйся деяния органе, видения крайность, и исцелителю недугов человеческих. Радуйся Духа храме, и умерый и живый отче.
И ныне, Богородичен:
Владычице, всех Владычице, и всех вышшая, всех же превосходящая горних воинств, простри руку державну, и сохрани мир, священники благослови Тебе священнодействующия, монахи же прости, молящия Тебе. Люди вся умири, и сущия в палате: воинство же укрепи во время брани: сей град соблюди, святая Богородице. И ныне нас сподоби видети Небесное Царство, и райскую дверь, егда сядет Судия судити вселенней, во втором и страшном судилищи, Владычице ангелов.
На хвалитех поставим стихов 8, и поем стихиры воскресны 5, глас 5:
Стих: Сотворити в них суд написан, слава сия будет всем преподобным Его.
Господи, запечатану гробу от беззаконников, прошел еси из гроба, якоже родился еси от Богородицы: не уразумеша, како воплотился еси, безплотнии Твои ангели: не чувствоваша, когда воскресл еси, стрегущии Тя воини. Обоя бо запечатлестася испытующим, явишася же чудеса кланяющимся верою таинству: еже воспевающим, воздаждь нам радость и велию милость.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Господи, вереи вечныя сокрушив, и узы растерзав, от гроба воскресл еси, оставль Твоя погребальная, во свидетельство истиннаго тридневнаго Твоего погребения: и предварил еси в Галилеи, в пещере стрегомый. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Господи, жены текоша на гроб, видети Тя Христа нас ради пострадавшаго, и пришедша, обретоша ангела на камени седяща, страхом отвальшемся, и к ним возопи глаголя: воскресе Господь, рцыте учеником, яко воскресе от мертвых, спасаяй души наша.
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.
Господи, якоже изшел еси от запечатаннаго гроба, тако вшел еси и дверем заключеным ко учеником Твоим, показуя им телесная страдания, яже подъял еси Спасе долготерпеливый: яко от семене Давидова язвы претерпел еси: яко Сын же Божий, мир свободил еси. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Господи Царю веков, и Творче всех, нас ради распятие и погребение плотию приимый, да нас от ада свободиши всех: Ты еси Бог наш, разве Тебе иного не вемы.
И настоящия 3. Глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Блаженную в мире жизнь совершив, и ныне блаженных срадуешися собором, и на земли кротких, яко кроткий живеши иерарше Григорие: благодатию же чудес богатееши о Бога, юже подаеши чтущим тя.
Стих: Уста праведнаго поучатся премудрости и язык его возглаголет суд.
Православия догматы насадил еси, злославия блаженне отсекая терние и веры семя умножая добре, одождением словес твоих, стократный клас, яко деятельный земледелатель Богу принесл еси.
Стих: Услышите сия, вси языцы, внушите, вси живущие по вселенней.
Непорочнаго твоего жития блаженне светлости удивишася ангел и человек собори: ибо произволением твердый страдалец и постник явился еси, и иерарх, и достойный служитель Божий, и друг искренний.
И глаголем стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
И поем самогласен, глас 6:
Во тьме согрешений ходящим, свет возсиял еси Христе временем воздержания, и благоуханный день страсти Твоея покажи нам, да вопием Тебе: востани Боже, помилуй нас.
Слава, тойже. И ныне: Преблагословенна еси:
Славословие великое: И отпуст.
Утренняя стихира, глас 5:
О премудрых судеб Твоих Христе! Како Петру убо плащаницами единеми дал еси разумети Твое Воскресение? Луце же и Клеопе спутьшествуя беседовал еси, и беседуяй не абие Себе являеши: темже и поносим бываеши, яко един пришельствуяй во Иерусалим, и не причащаяйся в конец совета их: но Иже вся к создания пользе строя, и яже о Тебе пророчествия открыл еси, и внегда благословити хлеб познался еси им, ихже и прежде того сердца к познанию Твоему распаластася: иже и учеником собранным уже ясно проповедаста Твое Воскресение, имже помилуй нас.
|
|