Неделя 3-я Великого поста


ГлавнаяТриодьНеделя 3-я Великого поста

ВечерняУтреняЛитургия

Неделя третья святых постов, поклонение празднуем честнаго и животворящаго Креста


На Утрени

по шестопсалмии, Бог Господь, во глас Осмогласника, и глаголем тропарь воскресный, дважды. Глас 7.

Разрушил еси Крестом Твоим смерть, отверзл еси разбойнику рай: мироносицам плач преложил еси, и апостолом проповедати повелел еси: яко воскресл еси Христе Боже, даруяй мирови велию милость.

Слава, крестный, глас 1:

Спаси Господи люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Гавриилу вещавшу Тебе, Дево, радуйся, со страхом воплощашеся всех Владыка, в Тебе святем кивоте, якоже рече праведный Давид: явилася еси ширшая небес, поносивши Зиждителя Твоего. Слава всельшемуся в Тя: слава прошедшему из Тебе: слава свободившему нас Рождеством Твоим.

И обычное стихословие.

По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 7:

Жизнь во гробе возлежаше, и печать на камени надлежаше, яко Царя спяща воини стрежаху Христа: и ангели славляху яко Бога безсмертна, жены же взываху: воскресе Господь, подая мирови велию милость.

Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

Тридневным погребением Твоим пленивый смерть, и истлевша человека живоносным востанием Твоим воскресивый Христе Боже, яко Человеколюбец, слава Тебе.

Слава, и ныне, Богородичен: Распеншагося нас ради, и воскресшаго Христа Бога нашего, и низложившаго смерти державу, непрестанно моли Богородице Дево: да спасет души наша.

По 2-м стихословии, седальны воскресны, глас 7:

Запечатану гробу, живот от гроба возсиял еси Христе Боже: и дверем заключенным, учеником предстал еси всех Воскресение, Дух Правый теми обновляя нам, по велицей Твоей милости.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

На гроб течаху жены, со слезами мира носяща: и воином стрегущим Тя всех Царя, глаголаху к себе: кто отвалит нам камень? Воскресе велика совета Ангел, поправый смерть: всесильне Господи, слава Тебе.

Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся благодатная Богородице Дево, пристанище и предстательство рода человеческаго, из Тебе бо воплотися Избавитель мира: едина бо еси Мати и Дева, присно благословена и препрославлена. Моли Христа Бога мир даровати всей вселенней.

И чтение в Евангелии Толковом.

По полиелеи, [аще где храм честнаго Креста] седален Креста, глас 8.
Подобен: П
овеленное тайно:

В раи убо прежде древом обнажи о вкушении враг, нанося умерщвление: Креста же древо, живота одеяние человеком нося, наведе на земли, и мир весь исполнися всякия радости. Егоже видяще покланяема, Богу в вере людие согласно воззовем: исполнь храм славы Его. [Дважды.]

Ипакои, глас 7:

Иже наш зрак восприемый, и претерпевый Крест плотски, спаси мя Воскресением Твоим Христе Боже, яко Человеколюбец.

Степенна, глас 7.

Антифон 1, ихже стихи повторяюще поем:

Плен Сионь от лести обратив, и мене Спасе, оживи, изымая работныя страсти.

В юг сеяй скорби постныя со слезами, сей радостныя пожнет рукояти присноживопитания.

Слава: Святым Духом источник Божественных сокровищ, от Негоже премудрость, разум, страх: Тому хвала и слава, честь и держава.

И ныне, тойже.

Антифон 2:

Аще не Господь созиждет дом душевный, всуе труждаемся: разве бо Того ни деяние, ни слово совершается.

Плода чревна, святии духодвижно прозябают отеческая предания, сыноположения.

Слава: Святым Духом, всяческая еже быти имут: прежде бо всех Бог, всех господьство, Свет неприступен, Живот всех.

И ныне, тойже.

Антифон 3:

Боящиися Господа, пути живота обретше, ныне и присно ублажаются славою нетленною.

Окрест трапезы Твоея, яко стеблие видя исчадия Твоя, радуйся и веселися, приводя сия Христови Пастыреначальнику {Пастыреначальниче}.

Слава: Святым Духом глубина дарований, богатство славы, судеб глубина велия: единославен Отцу, и Сыну, служимь бо.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 7: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим. Таже, Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его.

Евангелие утреннее 7-е, от Иоанна, зачало 63. [Ин. 20, 1 – 10.]

Во время оно, во едину от суббот, Мариа Магдалина прииде заутра, еще сущей тме, на гроб, и виде камень взят от гроба:

Во время оно, в первый день недели Мария Магдалина приходит ко гробу рано, когда было еще темно, и видит, что камень отвален от гроба.

Тече убо и прииде к Симону Петру и к другому ученику, егоже любляше Иисус, и глагола има: взяша Господа от гроба, и не вем, где положиша Его.

Итак, бежит и приходит к Симону Петру и к другому ученику, которого любил Иисус, и говорит им: унесли Господа из гроба, и не знаем, где положили Его.

Изыде же Петр и другий ученик, и идяста ко гробу,

Тотчас вышел Петр и другой ученик, и пошли ко гробу.

Течаста же оба вкупе: и другий ученик тече скорее Петра и прииде прежде ко гробу,

Они побежали оба вместе; но другой ученик бежал скорее Петра, и пришел ко гробу первый.

И приник виде ризы лежаща: обаче не вниде.

И, наклонившись, увидел лежащие пелены; но не вошел во гроб.

Прииде же Симон Петр вслед его, и вниде во гроб, и виде ризы (едины) лежаща

Вслед за ним приходит Симон Петр, и входит во гроб, и видит одни пелены лежащие,

И сударь, иже бе на главе Его, не с ризами лежащ, но особь свит на единем месте.

и плат, который был на главе Его, не с пеленами лежащий, но особо свитый на другом месте.

Тогда убо вниде и другий ученик, пришедый прежде ко гробу, и виде, и верова:

Тогда вошел и другой ученик, прежде пришедший ко гробу, и увидел, и уверовал.

Не у бо ведяху Писания, яко подобает Ему из мертвых воскреснути.

Ибо они еще не знали из Писания, что Ему надлежало воскреснуть из мертвых.

Идоста же паки к себе ученика.

Итак ученики опять возвратились к себе.

Воскресение Христово: псалом 50.

Слава, глас 8: Покаяния отверзи ми: И ныне: На спасения стези: Таже, глас 6: Помилуй мя Боже: Множества содеянных мною лютых:

Канон воскресен на 4, и Богородицы, на 2: таже Триоди на 8.

Канон воскресен, глас 7:
Песнь 1.

Ирмос: Манием Твоим на земный образ преложися, прежде удоборазливаемое водное естество Господи: темже немокренно пешешествовав Израиль, поет Тебе песнь победную.

Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.

Осудися смертное мучительство Древом, неправедною смертию осуждену Ти Господи: отнюдуже князь тьмы Тебе не одолев, праведно изгнан бысть.

Ад Тебе приближися, и зубы не возмог стерти тело Твое, челюстьми сокрушися. Отнюдуже Спасе, болезни разруш смертныя, воскресл еси тридневен.

Богородичен: Разрешишася болезни праматере Евы: болезни бо избежавше, неискусомужно родила еси. Отнюдуже яве Богородицу, Пречистая, ведуще Тя, вси славим.

Ин канон Пресвятей Богородице, [егоже краегранесие по алфавиту.] Глас 7. Ирмос тойже.

Бездну рождшая благоутробия Дево, душу мою озари светоносным Твоим сиянием, яко да достойно воспою Твоих чудес бездну.

Стрелою греховною уязвлены нас Слово видев, яко Благодетель ущедри: отнюдуже несказанно соединися Всечистая, плотию, иже из Тебе {плоти яже из Тебе} Пребожественный.

Канон Триоди, творение господина Феодора Студита. Глас 1.

Ирмос: Воскресения день, просветимся людие:

Торжества день, востанием Христовым, смерть безвестна показася, жизни возсия заря, Адам востав ликует радостию: темже воскликнем, победную поюще.

Поклонения день честнаго Креста, приидите к сему вси: востания бо Христова зари, светосияяй предлагает ныне, того облобызаим душевно радующеся.

Явися великий Господень Кресте, покажи ми зрак Божественный красоты твоея ныне, достойно поклонника хвалы твоея: ибо яко одушевленну тебе, и возглашаю, и облобызаю тя.

Да восхвалят согласно небо и земля, яко предлежит всем всеблаженнейший Крест, на немже пригвожден телесне пожреся Христос: того лобызаим душевно радующеся.

Слава, Троичен: О Троице начертаньми! О Единице зраком! Отче, Сыне, и Душе, единосильная Единице, в совете и хотении, и державы начале, мир Твой сохрани, мир подающи.

Богородичен: Искуса никакоже ведущи мужеска Дево, безсеменно раждаеши Младенца, чисто носиши рождение, мира Творца Христа Бога: Того моли умирити всяческая.

Катавасиа: Божественнейший прообрази древле Моисей, в Чермнем мори провед Израиля Крестом Твоим, воду жезлом пресек, песнь Тебе исходную воспевая Христе Боже.

Песнь 3.

Ирмос: В начале небеса всесильным Словом Твоим утверждей Господи Спасе, и вседетельным и Божиим Духом всю силу их, на недвижимем мя камени исповедания Твоего утверди.

Ты возшед на Древо, о нас болезнуеши волею благоутробне Спасе, и терпиши язву, примирения ходатайственну, и спасения верным: еюже Твоему Милостиве, вси примирихомся Родителю.

Ты мя очистив от язвы, душею уязвленнаго змиевым угрызением Христе, и показал еси свет, во тьме древле мне слежащу и во тлении: Крестом бо во ад сошед, мене совоскресил еси.

Богородичен: Неискусомужныя Твоея Матере мольбами мир мирови подаждь, Спасе, и несказанныя Твоея славы славословящия Тя сподоби.

Ин. Ирмос тойже.

Змий поползый из Едема, мене обожения желанием прельстив, верже в землю: но Иже милостив, и естеством благоутробен, ущедрив богосодела, во чрево Твое вселься, и подобен мне быв Мати Дево.

Благословен Плод Твоего чрева, Дево Богородице, всех радосте, радость бо всему миру родила еси, и веселие воистинну разгоняющее печаль греховную, Богоневесто.

Ин.

Ирмос: Приидите, пиво пием:

Приидите, песнь поим нову, разрушение адово торжествующе: из гроба бо Христос воскресе, смерть пленив, и спасе всяческая.

Приидите, почерпем вернии, не от источника источающаго воду тленную, но от источника просвещения, Креста Христова поклонением, о немже и хвалимся.

Древле егоже прообразоваше Моисей дланьма, Крест Твой ныне облобызающе, умнаго Амалика побеждаем, Владыко Христе, имже и спасаемся.

Очима и устнама чистыма поюще песнь радования, Господню Кресту радостию поклонимся вернии, плещуще песньми.

Слава, Троичен: Единаго в трех Ипостасех Бога безначальнаго чту: нераздельнаго Существа зраком, Отца, Сына, и Духа Живаго, в нихже крестихомся.

Богородичен: В купине Моисей Твое образно таинство древле Чистая виде: якоже бо оныя пламень, огнь Божества Твою утробу не опали.

Катавасиа: Утверди Владыко Христе Крестом на камени мя веры, не поколебатися уму прилоги врага злаго: един бо еси Свят.

Седален, глас 6:

Крест Твой, Господи, освятися: в нем бо бывают исцеления болящим во гресех: имже Тебе припадаем, помилуй нас.

Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.

Днесь пророческое исполнися слово: се бо покланяемся, на место, идеже стоясте нозе Твои Господи: и древа спасения вкусивше, греховных страстей свободу улучихом, молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.

Слава: Токмо водрузися древо Христе Креста Твоего, основания поколебашася смерти Господи: егоже бо поглоти желанием ад отпусти трепетом. Явил еси нам спасение Твое Святый, и славословим Тя Сыне Божий, помилуй нас.

И ныне, Богородичен: Богородице Дево, моли Сына Твоего пригвождшагося волею на Кресте, и воскресша из мертвых, Христа Бога нашего, спастися душам нашим.

Песнь 4.

Ирмос: Отча недра не оставль, и сошед на землю Христе Боже, тайну услышах смотрения Твоего, и прославих Тя едине Человеколюбче.

Своя плещи дав, Иже от Девы воплощься, на раны, рабу прегрешившу, биен бывает Владыка неповинен, разрешая моя согрешения.

Предстояв судищу судий законопреступных, яко осудимый повинен бывает {истязуется}, и заушается бренною рукою, создавый человека яко Бог, и судяй праведно земли.

Богородичен: Яко воистинну Мати Божия, Творца Твоего и Сына моли, к спасительному направити мя пристанищу Всенепорочная славнаго Его хотения.

Ин. Ирмос тойже.

Избранная вся и добрая, явльшися Богу прежде создания светлостию Всепетая, светолитием Твоим {светолития Твоего} поющия Тя просвети.

Бога человеком родила еси Чистая, воплощенна от чистых кровей Твоих, избавляюща согрешений многих, любовию славящия и почитающия Тя Мати Дево.

Ин.

Ирмос: На Божественней стражи:

Се воскресе Христос, мироносицам женам ангел рече: не рыдайте, шедше рцыте апостолом: радуйтеся, днесь спасение миру, мучительство врага смертию разрушися.

Живоноснаго Твоего Креста, поклонную радость днесь Христе сретающе, предсретение творим всесвятыя страсти Твоея, юже во спасение мира соделал еси Спасе, яко всесилен.

Днесь бывает радость на небеси и на земли, яко Христово знамение миру является Крест треблаженный: сей бо предложен быв, источает кланяющимся ему радость приснотекущую.

Что Ти принесем Христе, яко честному Кресту дал еси нам поклонитися? На немже всесвятая кровь Твоя излияся, идеже и плоть Твоя гвоздьми водрузися, егоже облобызающе ныне благодарим Тя.

Троичен: Единаго Божества пою три Ипостаси, нераздельно, естественне просто проповедая, Отца безначальна, Сына, и Духа Святаго сопрестольна, господство едино, и едино царство, едину державу присносущную.

Богородичен: Едина в женах явилася еси вещь пречудна Чистая, слышание страшное: естество бо Ты обновила еси, без семене рождши, пребывающи паки якоже прежде Дева: родивыйся бо из Тебе, Бог есть истинный.

Катавасиа: На Кресте Тя Сильне, светило великое видев, трепетом взятся, лучи сопрятав скры, вся же тварь воспе со страхом Твое долготерпение: ибо исполнися земля Твоего хваления.

Песнь 5.

Ирмос: Нощь не светла неверным Христе, верным же просвещение в сладости словес Твоих: сего ради к Тебе утренюю, и воспеваю Твое Божество.

За Твоя рабы продаешися Христе, и по ланите ударение терпиши, свободе ходатайственно поющим: к Тебе утренюю, и воспеваю Твое Божество.

Божественною Твоею силою Христе, немощию плотскою крепкаго низложил еси, и победителя мя смерти, Спасе, Воскресением показал еси.

Богородичен: Бога родила еси Мати Чистая, воплощеннаго из Тебе боголепно Всепетая: понеже не познала еси мужеска пола, но от Святаго раждаеши Духа.

Ин. Ирмос тойже.

Ирмос: Нощь не светла неверным:

Лествицу узрев Иаков, к высоте утверждену, образу научися, Неискусобрачная Тебе: Тобою бо Бог человеком приобщися, Всечистая Владычице.

Избавление вечное Тобою Дево, ныне обретше усердно зовем Ти: еже радуйся Богоневестная: и Твоим светом возрадовавшеся Всепетая, песньми Тя поем.

Ин.

Ирмос: Утренюем утреннюю:

Возсиял еси от гроба незаходимый Свете, миру облистая нетление, потребил еси Господи смертный плач от конец, яко благоутробен.

Приступим очищеннии воздержанием, тепле облобызающе во хвалении Древо всесвятое, на немже Христос распинаемь, спасе мир, яко благоутробен.

Ликуют в веселии ангельстии чини, днесь Креста Твоего поклонением: тем бо низложил еси бесовския полки, спасый Христе человечество.

Рай другий познася Церковь, якоже прежде древо имущая живоносное, Крест Твой Господи, из негоже прикосновением безсмертию причастихомся.

Слава, Троичен: Собезначальны три славлю, единаго Существа: Бога Отца, Сына, и Духа, Свет един трисиятельный, купно державное царство, в неслиянном тождестве.

Богородичен: Родила еси естества законом, но паче закона: Тебе бо единыя безсеменно Рождество, страшный и помышляемый нрав, и глаголемый рождения Твоего, Всенепорочная.

Катавасиа: Утренююще Тя воспеваем Спасе щедре, мир обретше Крестом Твоим, имже обновил еси род человеческий ко свету невечернему вводя нас.

Песнь 6.

Ирмос: Плавающаго в молве житейских попечений, с кораблем потопляема грехи, и душетленному зверю приметаема, яко Иона Христе, вопию Ти: из смертоносныя глубины возведи мя.

Воспоминаху Тя заключенныя во аде души, и оставльшияся праведных, и от Тебе спасения моляхуся: еже Крестом Христе, подал еси преисподним, пришед яко Благоутробен.

Ко одушевленному Твоему и нерукотворенному храму, разрушену бывшу страданьми, воззрети паки лик апостольский отчаяся: но паче надежды поклонься, воскресша повсюду проповеда.

Богородичен: Неизреченнаго Рождества Твоего Всенепорочнаго образ, Дево Богоневестная, Иже нас ради, кто от человек сказати возможет? Яко Бог неописанне, Слово соединився Тебе, плоть из Тебе бысть.

Ин. Ирмос тойже.

Ирмос: Плавающаго в молве:

Законнии Тя образы, и пророческая проречения яве предвозвещаху, хотящую родити Благодетеля Чистая всея твари, многочастне и многообразне благодействовавшаго верно воспевающих Тя.

Устраншагося древле наветом человекоубийцы, Адама первозданнаго райския божественныя сладости, Неискусобрачная паки возвела еси, рождши Иже от преступления нас избавившаго.

Ин.

Ирмос: Снизшел еси:

Воскресл еси смерть упразднив Христе, якоже великий Царь, от адовых сокровищ воззвал еси нас в наслаждение Царства небеснаго, в землю безсмертия.

Плещуще песньми Божественными вернии, воскликнем Богу, Крест Господень целующе: освящения бо источает источник, всем сущим в мире.

Исполняется песнописательный глас: се бо покланяемся пречистых ног Твоих подножию Всесильне, Кресту Твоему честному, тривожделенному древу.

Еже виде древо в Твой хлеб вложеное, во пророцех рыдатель, Крест Твой Щедре облобызающе, воспеваем Твоя узы, и погребение, копие же и гвоздия.

На рамех егоже изволил еси Христе носити святый Крест, и на сем вознестися, и распятися плотию, облобызающе собираем крепость на враги невидимыя.

Троичен: Единицу в трех начертаниих пою, и Троицу во едином естестве покланяемую, Бога трое купно, Свет трисолнечный, Отца, и Сына, и Святаго Духа.

Богородичен: Чудес великое чудо в Тебе явися нескверная Агнице, вземлющаго бо мира грех, Агнца родила еси: Егоже моли прилежно о поющих Тя.

Катавасиа: Образ Божественнаго Креста, Иона во чреве китове простертыма дланьма проначерта, и взираше спасен от зверя силою Твоею Слове.

Кондак, глас 7. Самогласен:

Не ктому пламенное оружие хранит врат Едемских: на тыя бо найде преславный соуз Древо крестное, смертное жало, и адова победа прогнася. Предстал бо еси Спасе мой, вопия сущим во аде: внидите паки в рай.

Икос: Три кресты водрузи на Голгофе Пилат, два разбойников, и един Жизнодавца. Егоже виде ад, и рече сущим доле: о слуги мои, и силы моя! Кто водрузив гвоздие в сердце мое, древяным мя копием внезапу прободе? И растерзаюся, внутренними моими болю, утробою уязвляюся, чувства моя смущают дух мой, и понуждаются изрыгати Адама, и сущия от Адама, древом данныя ми: Древо бо сия вводит паки в рай.

Синаксарий. Стихи:

Кресту вся земля да покланяется:

Имже познала Тебе покланятися, Слова.

В тойже день, в неделю третию постов, поклонение празднуем честнаго и животворящаго Креста, вины ради сицевы: Понеже бо четыредесятодневным постом, образом неким и мы распинаемся, умерщваяеми от страстей, горести же чувство имамы, унывающе и низпадающе: предлагается честный и животворящий Крест, яко убо прохлаждая и утверждая нас, и воспоминая нам страсти Господа нашего Иисуса Христа, и утешая. Аще Бог наш нас ради распятся, колико подобает нам Его ради деяти, облегчая же болезни наша предложением Владычних скорбей, и воспоминанием и упованием, Крестом славы? Яко бо Спас наш на Крест возшед, прославися безчестным жительством и огорчением: сице подобает и нам деяти, да и спрославимся Ему, аще и нечто некогда страждем печальное. И инако: якоже долгий и жестокий путь проходящии, и трудом отягчавшии, аще где древо благосеннолиственное обрящут, мало седше упокояются, и яко убо юни бывше прочее путь проходят: тако и ныне в постное время и прискорбный путь и подвиг, насадися посреде от святых отец живоносный Крест, ослабу и прохлаждение нам подаяй благомужественны же и легки к прочему труду утрудившияся устрояя. Или якоже есть при цареве пришествии, предходят онаго знамения и скиптры: таже и сам приходит, радуяся о победе, и веселяся, свеселится же вкупе и послушное. Тако и Господь наш Иисус Христос, хотя елико неуклонно на смерть показати победу, и со славою произыти воскресным днем, предпосла скиптр Свой, Царское знамение, животворящий Крест, обрадования и прохлаждения нас, яко множайша исполняющий, и устрояющий нас готовых быти, и Самаго елико мощно Царя восприяти, и восхвалити светло побеждающа. Посреде же святыя четыредесятницы седмицы: зане горькому источнику подобна есть святая четыредесятница, сокрушения ради, и сущия нам от поста горести и печали. Якоже убо во онаго среду божественный Моисей древо вложи, и услади его, тако и проведый нас Бог умнаго Чермнаго моря, и фараона, животворящим древом честнаго и животворящаго Креста, услаждает горесть постом от четыредесятницы: и утешая нас яко в пустыни пребывающих, дондеже ко умному Иерусалиму возведет Своим Воскресением. Или понеже Крест древо живота глаголется и есть, оно же древо посреде рая Едема насаждено бяше: прилично и божественнии отцы крестное Древо посреде святыя четыредесятницы насадиша, вкупе убо и Адамово лакомство поминающе, вкупе же и онаго отъятия прописующе настоящим Древом, сего бо вкушающе не ктому умираем, но паче и оживляемся. Того силою Христе Боже и нас сохрани от лукаваго искушений: и Божественным Твоим страстем и живоносному Воскреснию поклонитися сподоби, четыредесятодневное благосветле прешедшим поприще, и помилуй нас яко един Благ и Человеколюбец, аминь.

Песнь 7.

Ирмос: Пещь отроцы огнепальну древле росоточащу показаша, единаго Бога воспевающе, и глаголюще: превозносимый отцев Бог, и препрославлен.

Древом умерщвляется Адам, волею преслушание соделав: послушанием же Христовым паки обновляемь есть. Мене бо ради распинается Сын Божий, препрославленный.

Тебе воскресшаго Христе, из гроба, тварь вся воспе: Ты бо жизнь сущим во аде процвел еси, мертвым воскресение, иже во тьме, свет препрославленный.

Богородичен: Радуйся Дщи Адама тленнаго. Радуйся едина Богоневесто. Радуйся, Еюже тля изгнана бысть, Яже Бога рождши: Егоже моли Чистая, спастися всем нам.

Ин. Ирмос тойже.

Преиспещрену, позлащену утварь Тя имущу возлюби Создатель Твой Дево, и Господь: превозносимый отцев Бог и препрославлен.

Очищается Отроковице, угль древле Исаиа прием: знаменательне Твое Рождество видев, превозносимаго отцев Бога, и препрославлена.

Ин.

Ирмос: Отроки от пещи:

Воскресл еси из гроба тридневно, яко спяй Господи, адовы вратари поразив Божественною силою, и древния воздвиг праотцы едине благословенный отцев Боже, и препрославленный.

Цевницею песней ликующе возрадуемся днесь людие Крестным поклонением на сем пригвоздившагося Христа славяще, единаго благословеннаго отцев Бога, и препрославленнаго.

Показавый умерщвления орган, жизни делателище, миру облобызательное, Твой Крест Всещедре, тому покланяющияся освяти, едине благословенный отцев Боже и препрославленный.

Едине милостиве и благоутробне, просвети, освяти едине Иисусе, покланяющияся верно Твоему Кресту, и Божественным страданием, едине благословенный отцев Боже, и препрославленный.

Слава, Троичен: Единицу в трех Ипостасех, пою Божество: Свет бо Отец, Свет Сын, Свет Дух, Свету нераздельну пребывающу, единством естественным, и треми лучами Лиц сияющу.

Богородичен: Всех пророк многоименитое Ты еси проповедание, врата бо Божия, ручка златая, земля святая, явилася еси Дево Богоневестная, рождшая плотию Иисуса Христа, отцев Бога, и препрославленна.

Катавасиа: Из пламене отроки избавлей, плоть приим пришел еси на землю, и на Кресте пригвожден, спасение нам даровал еси Христе, един благословен отцев Боже, и препрославлен.

Песнь 8.

Ирмос: Неопальная огню в Синаи причащшаяся купина, Бога яви медленоязычному и гугнивому Моисеови, и отроки ревность Божия три непреборимыя во огни певцы показа: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Пречистый Агнец словесный за мир заклан быв, престави яже по закону приносимая, очистив сего кроме прегрешений яко Бог, присно зовуща: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Нетленна не сущи прежде страсти, восприятая от Создателя плоть наша, по страсти и Воскресении неприкосновенна тлению устроися, и смертныя обновляет, зовущия: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Богородичен: Твое чистотное и всенепорочное, Дево, скверное и мерзское вселенныя очисти, и была еси нашего примирения к Богу вина, Пречистая: темже Тя Дево вся дела благословим, и превозносим во вся веки.

Ин. Ирмос тойже.

Светом Рождества Твоего, страннолепно вселенную просветила еси Богородительнице, суща бо воистинну Бога на объятиях носиши Твоих, просвещающа верныя присно зовущия: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Поем Чистая, благочестно Твое чрево, Бога вместившее несказанно воплощаема, давшаго всем верным богоразумия просвещение, присно зовущим: вся дела Господня Господа пойте, и превозносите во вся веки.

Ин.

Ирмос: Сей нареченный:

Миро в руках что держите всяко? Кого же взыскуете? Ныне явлейся юноша во гробе, вопия: воскресе Христос и Бог наш, возставивый естество человеков от адовых сокровищ.

Радуйся требогатое древо и Божественное, Кресте, свете сущим во тьме, четвероконечный мир сиянием твоим, востания Христова проявлей зари, сподоби вся верныя достигнути Пасху.

В сий день благоухают мира божественныя мироположницы, живомирственное древо Крест Христов: обоняим его Богодухновенныя вони, тому покланяющеся верно во веки.

Гряди Елиссее пророче, рцы яве, что древо оное, еже в воду вложил еси? Крест Христов, имже от глубины тли извлекохомся, тому покланяющеся верно во веки.

Древле Иаков прообразуя Крест Твой Христе, Иосиф покланяшеся Божественнаго жезла краеви, скиптр сей страшный Царствия Твоего предвидев: емуже ныне покланяемся верно во веки.

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.

Троичен: Едино в трех начертаниих Существо славя, не сливаю единолично трех, ниже пресецаю зрака, Отца, и Сына, со Духом: Един бо над всеми Бог в Троице.

Богородичен: Едина в матерех явилася еси Дева Богоневесто Марие, без мужа родивши Христа Спаса, чистоты знамение сохранивши: Тебе ублажаем вернии во веки.

Катавасиа: Руце в ров верженый львов, иногда великий во пророцех, крестообразно простер Даниил, неврежден от сих снеди спасеся, благословя Христа Бога во веки.

Песнь 9.

Ирмос: Нетления искушением рождшая, и всехитрецу Слову плоть взаимодавшая, Мати неискусомужная Дево Богородице: приятелище Нестерпимаго, село невместимаго Зиждителя Твоего, Тя величаем.

Иже Божеству страсть прилагающии, зауститеся вси чуждемудреннии: Господа бо славы плотию распята, не распята же естеством Божественным, яко во двою естеству единаго величаем.

Иже телесем востанию неверующии, ко Христову шедше гробу, научитеся: яко умерщвлена бысть, и воскресе паки плоть Жизнодавца, во уверение последняго воскресения, на неже уповаем.

Троичен: Не божеств Троицу, но Ипостасей, ниже Единицу лиц, но Божества чтуще, ссецаем же Сию делящих: сливаем же паки, слияние дерзающих на Сию, Юже величаем.

Ин.

Ирмос: Мати Божия и Дева:

Радости нам вечныя ходатаица и веселия явилася еси Приснодево Отроковице, Избавителя рождши, истиною и Духом Божественным Того чтущих, яко Бога избавляющаго.

Поя Давид, Твой праотец, Пречистая, Тя ковчег именует святыни Божественныя, преестественне Бога вместившую, во Отеческих седящаго недрех, Егоже непрестанно вернии величаем.

Ин.

Ирмос: Светися, светися:

Во гроб сошел еси жизнодавче и Боже, и сокрушил еси вся заклепы же и вереи, и мертвыя воскресил еси, слава востанию Твоему, вопиющия, Христе Спасе всесильне.

Гроб Твой жизнь мне Христе источи, содержай бо жизнь, представ возопил еси живущим во гробех: сущии во узах разрешитеся, Аз бо мира избавление приидох.

Песньми да взыграют вся древа дубравная, тезоименитое древо Креста зряще облобызаемое днесь: на немже Христос вознесе главу, якоже пророчествует божественный Давид.

Древом умерый, древо тя обретох жизни Христоносне Кресте мой, хранителю мой нерушимый, на демоны крепкая державо, тебе покланяяйся днесь зову: освяти мя славою твоею.

Веселися, радуйся Церковь Божия, древу требогатному покланяющися днесь, всесвятаго Креста Христова: Емуже служат чинове ангельстии, и со страхом предстоят.

Троичен: Троице Лицы, единице Естеством покланяюся, Тебе Божество Святое, Отцу, и Сыну, со Святым же Духом, единому началу, единому Царству, всеми владычествующему.

Богородичен: Гора великая в нюже вселися Христос, Ты явилася еси Дево, якоже божественный Давид вопиет: Еюже мы вознесохомся к небеси, всынившеся Духом Всеблаженная.

Катавасиа: О Мати Дево, и Богородице неложная, рождшая безсеменно Христа Бога нашего, на Крест вознесшагося плотию, Тя вернии вси достойно с Ним ныне величаем.

Ексапостиларий воскресен.

Яко взяша Господа, Марии рекшей, на гроб течаста, Симон Петр, и другий таинник Христов, егоже любляше: течаста же оба, и обретоста плащаницы едины внутрь лежаща, и главный же бе сударь кроме их. Темже паки умолчаста, дондеже Христа видеста.

И Креста.
Подобен: С
о ученики:

Слава: Крест Христов честный днесь предложенный видевше поклонимся, и верно возвеселимся, облобызающе любовию, на сем волею распеншагося просяще Господа, сподобити всех нас, и Кресту честному поклонитися, и достигнути Воскресение неосужденно.

И ныне, Богородичен: Древу, на немже Всечистая, пречистеи длани о нас простре, пригвоздивыйся Сын Твой, ныне благочестно покланяющимся, даждь нам мир, и мироспасительныя всечестныя страсти предварити, и светлой мирорадостной господоименитой Пасце поклонитися, и светоносному дню.

На хвалитех поставим стихов 8: и поем стихиры воскресны, Осмогласника 4, глас 7:

Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.

Воскресе Христос из мертвых, разруш смертныя узы: благовести земле, радость велию, пойте небеса Божию славу.

Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.

Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу: единому безгрешному.

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Христову Воскресению кланяющеся не престаем: Той бо спасл есть нас от беззаконий наших, Святый Господь Иисус, явлей Воскресение.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.

Что воздамы Господеви о всех, яже воздаде нам? Нас ради Бог в человецех, за истлевшее естество Слово плоть бысть, и вселися в ны, к неблагодарным, Благодетель: к пленником, Свободитель: ко иже во тьме седящим, Солнце правды: на Кресте, Безстрастный: во аде, Свет: в смерти, Живот: Воскресение, падших ради. К Немуже возопиим: Боже наш, слава Тебе.

И Трипеснца подобны 3, повторяюще 1, глас 4.
Подобен: Я
ко добля:

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Во гласех воскликнем, в песнех возвеличим, Крест честный облобызающе, и к нему возопиим: Кресте всечестне, освяти наша души и телеса силою твоею, и от всякаго вреда сопротивных соблюди невреждены, благочестно покланяющияся тебе.

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.

Приступивше почерпите неистощаемых вод, Креста благодатию проливаемых: се предлежащее видяще Древо святое, дарований источник, напоеное кровию и водою Владыки всех, на том волею вознесшагося, и земныя воздвигшаго.

Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.

Церкве утверждение, монашествующих похвала и спасение, ты еси Кресте всечестне: темже покланяющеся тебе, и сердцем и душею просвещаемся днесь, Божественною благодатию на тебе Пригвоздившагося, и державу льстиваго разорившаго, и клятву потребльшаго.

Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли.

И повторяюще первую стихиру, таже глаголем стих:

Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

И поем самогласен, глас 8:

Высокомудраго разума злых фарисеев, всех Господь притчею убежати сего научи: и не высокомудрствовати паче, еже подобает мудрствовати, всех наказа, прописание и образ Сам быв, даже до распятия и смерти, Сам Себе излияв. Благодаряще убо с мытарем рцем: пострадавый за ны, и безстрастен пребывый Боже, от страстей нас избави, и спаси души наша.

Слава, паки тойже. И ныне: Преблагословенна еси: Славословие великое.

Егда же начинаем пети: Слава в вышних: Тогда приидет иерей оболчен во вся священническия одежды, [или аще где будет старей, то от первейшаго в своих им местех должно есть сему быти]. И взем кадильницу, кадит святую трапезу, и честный Крест, таже подъемлет его на дискосе со хранильницею на главу свою, и исходит от левыя страны престола северными дверьми, предыдущим ему свещам двум, и кадильнице, и отходит до царских врат. Скончану же бывшу славословию, и Трисвятому, глаголет священник: Премудрость, прости. И начинаем тропарь: Спаси Господи люди Твоя: трижды. И приходит иерей нося честный Крест пред святыя двери: и тамо уготовану четвероножнику, и полагается верху его честный Крест, и отверз хранильницу, кадит крестообразно от четырех стран.

И абие поем тропарь, глас 6:

Кресту Твоему покланяемся Владыко, и святое Воскресение Твое славим. [Трижды.]

И начинают покланятися, аще где во обители, игумен, или ин первенствуяй во священных, такожде и прочии священницы покланяющеся пред честным Крестом дважды: целуют же прежде старейшии, и по целовании, паки покланяются единожды: такожде творят и прочии священницы, десная страна и левая. Такожде приходит и братия два два покланяющеся по чину их.

Кланяющимся же братиям поем самогласны сия, глас 2:

Приидите вернии, животворящему Древу поклонимся, на немже Христос Царь славы волею руце распростер, вознесе нас на первое блаженство, ихже прежде сластию украд враг, изгнаны от Бога сотвори. Приидите вернии, Древу поклонимся, имже сподобихомся невидимых враг сокрушити главы. Приидите вся отечествия язык, Крест Господень песньми почтим: радуйся Кресте, падшаго Адама совершенное избавление! О тебе вернии хвалятся, яко твоею силою исмаильтеския люди державно покаряющии. Тебе ныне со страхом христиане целуем: на тебе пригвоздившагося Бога славим, глаголюще: Господи на том пригвоздивыйся помилуй нас, яко Благ и Человеколюбец.

Глас 8: Днесь Владыка твари, и Господь славы, на Кресте пригвождается и в ребра прободается, желчи и оцта вкушает, сладость церковная: венцем от терния облагается: покрываяй небо облаки, одеждею облачится поругания: и заушается бренною рукою, рукою создавый человека. По плещема биен бывает, одеваяй небо облаки. Заплевания и раны приемлет, поношения и заушения: и вся терпит мене ради осужденнаго, Избавитель мой и Бог, да спасет мир от прелести, яко благоутробен.

Слава, глас 8: Днесь неприкосновенный существом, прикосновен мне бывает, и страждет страсти, свобождаяй мя от страстей. Свет подаваяй слепым, от беззаконных устен оплевается, и дает плещи за плененныя на раны. Сего Чистая Дева и Мати на Кресте зрящи, болезненно вещаше: увы мне Чадо Мое, что сие сотворил еси? Красный добротою паче всех человек, бездыханный, беззрачный являешися, не имея вида, ниже доброты. Увы Мне Мой Свете! Не могу спяща зрети Тя, утробою уязвляюся, и лютое оружие сердце Мое проходит. Воспеваю Твоя страсти, покланяюся благоутробию Твоему, долготерпеливе слава Тебе.

И ныне, глас тойже: Днесь пророческое исполнися слово: се бо покланяемся на место, идеже стоясте нозе Твои Господи: и Древа спасения вкусивше, греховных страстей свободу улучихом, молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.

Таже ектении, и отпуст. Слава, и ныне, стихира евангельская, в притворе.

Утренняя стихира, глас 7:

Се тьма, и рано, и что у гроба Марие стоиши, многую тьму имеющи в разуме, в нейже, где положен бысть, вопрошаеши, Иисус? Но виждь срищущася ученики, како плащаницами и сударем Воскресение обретоша, и помянуша яже о сих писания. С нимиже и имиже и мы веровавше, воспеваем Тя Жизнодавца Христа.

И чтется оглашение Студитово, и час первый, и совершенный отпуст.

ВечерняУтреняЛитургия