|
|
В пятницу 4-й седмицы
В пяток средния седмицы на Утрени, Троичны гласа.
По 1-м стихословии глаголем седальны Крестны Осмогласника.
По 2-м же стихословии глаголем настоящий седален господина Иосифа. Глас 4.
Подобен: Вознесыйся на Крест:
Воздержания время освящаяй, всечестный Крест видится, емуже кланяющеся днесь возопиим: Владыко Человеколюбче, того пособием подаждь прейти нам прочее время пощения во умилении, и живоносныя Твоя видети страсти, имиже избавихомся. [Дважды.]
Слава, и ныне, Крестобогородичен:
Из безначальна Отца рождшася, напоследок Тя Христе Рождшая, на Кресте висима видящи восклицаше: увы Мне превозжеленный Иисусе, вопияше: како прославляемый яко Бог от ангел, от беззаконных ныне человек, Сыне хотяй распинаешися? Пою Тя Долготерпеливе.
По 3-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Скоро предвари:
Свет душ наших ныне зряще Христе, Крест Твой пречестный, и тому покланяющеся радостию ясно возопиим: слава Тебе, на нем вознестися восхотевый. Слава Тебе, просвещей тем всю тварь: в немже Тя непрестанно песньми славим.
Крестобогородичен. Подобен:
На Кресте Тя вознесенна яко узре Безневестная Мати Твоя Слове Божий, матерски рыдающи вещаше: что новое, и странное сие чудо, Сыне Мой? како жизнь всех приобщаешися смерти, оживити умершия хотяй яко благоутробен?
Псалом 50. И канон честнаго Креста. В Минеи же поется на Повечерии. Канон, егоже краестрочие: Покланяемое вси поем Древо. Глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: Колесницегонителя фараоня:
Господню пришедше днесь Кресту, умом чистым, и благочестивым разумом, приидите поклонимся: предлежит бо даруя ему покланяющимся, освящение же спасительное, сияние, и славу, и милость.
Живодаровательный Крест предлежащь, и зримый, световидное сияние благодати испущает, приступим и приимем просвещение веселия, и спасение и оставление, хвалу Господеви приносяще.
Предлежит странное зрящим видение, Крест честный, и якоже источник кипит Божественными даровании, и утоляет прегрешения, и болезни разрешает, и мудрования укрепляет, чисто приходящим к нему.
Жезл проображаше Креста победу, море секущий, имже мы верою непотопленно преплаваем жития воду непостоянную, и токов всех греха избегаем, и Божественныя тишины исполняемся.
Богородичен: Егда Тя Чадо неизреченно родих, болезней избегох, и како ныне вся болезней исполняюся? Вижду бо Тя висима яко злодея на Древе, землю неодержанно повесившаго, глаголаше Всечистая плачущи.
Песнь 3.
Ирмос: Утверждей небеса:
Крест всех благих подательный, зрится покланяемый, и вся тварь празднует в радости, просвещаема благодатию, на нем волею вознесшагося Бога нашего.
Осияваеми светом крестных луч, преполовением священнаго воздержания, омрачения грехов убежим и возопиим: просвещение всех благоутробне Господи, слава Тебе.
Песнословим тя Кресте, и облобызаем верою просяще, твоим могутством изми нас от сетей вражиих, и управи ны вся ко пристанищу спасения почитающия тя.
Богородичен: Умерщвлену жизнь на Кресте зрящи, и не терпящи болезни утроб, рыдаше Чистая Дева взывающи: увы Сыне Мой, что Тебе народ беззаконный воздаде?
Седален, глас 6:
Токмо водрузися древо Христе Креста Твоего, основания поколебашася смерти Господи: Егоже бо поглоти желанием ад, отпусти трепетом. Явил еси нам спасение Твое Святый, и славословим Тя Сыне Божий, помилуй нас.
Слава, конец, И ныне:
Днесь пророческое исполнися слово: се бо покланяемся на место, идеже стоясте нозе Твои Господи: и Древо спасения вкусивше, греховных страстей свободу улучихом, молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.
Песнь 4.
Ирмос: Ты моя крепость:
Державный покров же и исправление человеком, непреборимое оружие веры, Крест спасительный се зрится предлежащий, и всех сердца верно приходящих освящает, просвещает благодатию.
В преполовение воздержания предлежащий, посреде всех преблагий Крест честный среди земли, на немже вознеслся еси волею Человеколюбче, мир освящает своим поклонением, и прогоняет демонския полки.
Небо и вся земля свеселится, страстотерпцы, мученицы, апостоли, души праведных радостно ныне радуются, вся спасающее видяще, предлежащее посреде Богодарованное Древо, и верныя освящающее благодатию.
Законы Твоя, Господи, безсовестный не сохранив, имам осудитися, егда приидеши с небесе судити человеческая дела, отонудуже зову Тебе: силою Креста Твоего обратив мя спаси, покаяния подая ми слезы.
Богородичен: Из девственныя Чадо, утробы Тя родих, и зрящи на Древе Тя висима недоумеваюся, и не поемлю высоты таинства, и глубины великих судеб Твоих, Всечистая вопияше: Юже гласы немолчными, яко Матерь Божию ублажаем.
Песнь 5.
Ирмос: Вскую мя отринул еси:
Воскликните языцы, воспойте, и пойте, колена взыграйте Богу давшему Крест, непоколебимое утверждение: того ныне во время воздержания наслаждаемся, питающе душу и помышление.
Умная воинства тя вся почитают Кресте всесвятый, и человецы бренными касающеся тебе устнами днесь, почерпаем любовию освящение и благословение, на тебе Пригвождшагося славяще.
Души моея страсти исцели временныя, благоутробне Господи, и поклонника мя святых страстей Твоих сподоби, временем поста лучша мя покажи, и злых удаление даруй Преблагий.
Богородичен: На Кресте зрящи, благости ради от Тебе Всенепорочная паче ума рождшася, уязвлялася еси утробами, и глаголала: увы мне Божественное Чадо, како о всех болезнуеши? Покланяюся Твоему благоутробию Господи.
Трипеснец, глас 4.
Песнь 5.
Ирмос: Ужасошася всяческая:
Светила скрыша свет свой, зряще на Древе пригвождена неправедно, Праведный едине, Тебе долготерпеливаго, и лукаваго мрачныя Спасе обличающа власти державою Твоею.
Пощения водою лица омыим, и облобызаим Древо: единый бо всех на нем вознесеся Христос, плотию обложився смертною, яко да уморит нас уморившаго.
Кресте всечестный, апостолов похвало, оружие страстотерпцев, священников славо, преподобных ограждение, всех верных хранителю, сохрани, освяти верно покланяющияся тебе.
Богородичен: Грозд, лоза Дева, Егоже прозябе, на Древе висяща видящи: Чадо, вопияше, сладость искапи, пиянство потребляющую врагов всуе распенших Тя, всех долготерпеливаго.
Иный, глас тойже.
Ирмос: Из нощи утренююще:
Днесь предлагается Крест Твой, древо жизни покланяемое, и мир радуется пришествием Духа, того облобызаяй.
Предлежащий зряще Крест Твой служителие небеснии, поют Тя Господи, и демони трепещут, не терпяще державы Твоея.
Троичен: Троицу прославим православно со Отцем и Сыном, и Духа Святаго, едино Божество, Единицу Триипостасную.
Богородичен: Матерь Тя и Деву православно исповедуем вернии, неизреченно родившую Христа Бога нашего, единаго Многомилостиваго.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
На певке, и кедре, и кипарисе распныйся Сыне Божий, освяти вся ны, и живоносную Твою страсть сподоби видети.
Ирмос: Из нощи утренююще, просвети нас животворче Кресте Христов, со страхом покланяющияся тебе, и день спасительный присно возсияй нам.
Песнь 6.
Ирмос: Очисти мя Спасе:
Кресту водрузившуся на земли, демоном падение бысть: егоже ныне зряще мы преславно предлежаща, и лобызающе, от падений греховных востаем.
Возносяще Тя Христа, яко Царя и Господа, егоже даровал еси нам Крест, стену нерушимую, облобызаим, преполовением божественнаго воздержания веселящеся.
Велия всем нам дарования подая, Господень Крест зрится предлежащий, приступим человецы, просвещение сердца и души почерпем.
Богородичен: Поститися нам Чистая, от злобы всякия укрепи, и злых и лукавых воздержатися деяний, присно, воспомогай, предстательство всех человеков сущая.
Кондак: глас 7:
Не ктому пламенное оружие хранит врат Едемских, на тыя бо найде преславный соуз, Древо крестное, смертное жало, и адова победа прогнася. Предстал бо еси Спасе мой, вопия сущим во аде: внидите паки в рай.
Икос: Три кресты водрузи на Голгофе Пилат, два разбойников, и един Жизнодавца. Егоже виде ад, и рече сущим доле: о слуги мои, и силы моя, кто водрузив гвоздие в сердце мое, древяным мя копием внезапу прободе? И растерзаюся, внутренними моими болю, утробою уязвляюся, чувства моя смущают дух мой, и понуждаюся изрыгати Адама, и сущия от Адама древом данныя ми: Древо бо сия вводит паки в рай.
Песнь 7.
Ирмос: Божия снизхождения:
Времен вышшии, во времени плоть носяй является, и временныя страсти наша исцеляет благости ради, во время воздержания, в неже предлежит божественный сей Крест, освящаяй нас.
Поем, славим, и покланяемся, и величаем Твою Господи державу, яко подал еси нам рабом Твоим Крест божественный, наслаждение неиждиваемое, и хранителя душ и телес наших.
Не покажи мя Господи в день испытания злыми уничижена, не отрини от лица Твоего посрамлена: но ущедри, спаси мя Твоим честным Крестом, яко Преблагий.
Прообразоваше благодать твою Кресте, услаждаяй Моисей воды горчайшия древом: ибо горести страстей избавихомся твоею силою. Темже ны услади целующия тя ныне во умилении душевнем.
Богородичен: Ума моего тесноту Твоею молитвою разшири Владычице, стеснившая вся наветы борца, и путем мя тесным настави, к пространству жития ити, Мати Божия.
Песнь 8.
Ирмос: Седмерицею пещь:
Древом иногда извлече от реки секиру божественный Елиссей, преднаписав тя издалеча, Кресте всечестный: от глубины бо прелести тобою к вере возведшеся известнее, днешний день сподобляемся видети, и верою покланятися тебе, объемлюще спасение.
Подзнаменова издалеча тебе Кресте всечестный, в благословениих Иаков явленнее: мы же в благодати удостоившеся видети тя, верою несумненною приступаем вси, и касающеся богатное благословение объемлем, и свет, и спасение, и прегрешений разрешение.
Убелившеся деяньми добродетельными, приступим воздержания преполовением веселящеся, и облобызаим верою Господень Крест: яко да того управляеми силою, совершим течение в добром произволении, и достигнем Божественную осияваеми страсть.
Троичен: Единоестественна, собезначальна, соприсносущна, сопрестольна, Естество убо простое, разделительное же Лицы, Отца нерожденна, Сына, и Духа Святаго, несозданное Существо и Божество вси воспевающе поем: священницы благословите, людие превозносите во вся веки.
Богородичен: Ныне яко Агнца незлобиваго зрю Тя висяща, и от беззаконных Кресту пригвождаема, Сыне Мой пребезначальный, рыданьми терзаюся, и матерскими одержима есмь болезньми, Всечистая вопияше: Юже гласы немолчными поим по долгу во вся веки.
Иный.
Ирмос: Отроки благочестивыя:
Страсть Тебе безстрастнаго зрящи тварь, сострадаше Ти Долготерпеливе: солнце угасаше, камение же распадашеся, вся земля трясашеся, страхом зовущи: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Зверем лютым тростным, Боже мой Щедрый запрети, внутрь мя оскорбляющим, Спасе, безчестное досаждение претерпевый, биемь тростию Христе, почести хотя вся безчествованныя преступлением древним.
Во ум егда приемлю страшное Твое судище, Судие праведнейший, трепещу, и ужасаюся, страшуся, и рыдаю, помышляя дела моя осуждению достойная. Темже многое Твое благоутробие Спасе молю: да не победит Тя множество зол моих.
Богородичен: Родившая Тя без болезни, болезнем в Твоем распятии подлежу, опаляется утроба Моя: гвоздьми бо пригвоздился еси, копием в ребра Твоя прободаемь долготерпеливе, Пречистая вопияше Дева: Юже яко Богородицу согласно воспеваем.
Иный.
Ирмос: Вся дела Божия:
Да точат горы разумно правду, и холми да веселятся, Древо крестное покланяемо видяще: егоже превозносим Христе во веки.
Благодать Креста Твоего страшная: ибо демонов изгоняет полки, человеком подающи исцелений воды: темже Тя поем Христе во веки.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Безначальнаго Отца, и Сына со Святым воспоим Духом, Троицу единосущную, едино начало, и Бога хваляще, поюще Его благочестно во веки.
Богородичен: Всяк язык земнородный поет Тя Дево, яко свет неприступный возсияла еси, просвещающий мир, Христа Бога: Егоже превозносим присно во веки.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Радуются концы земнии поклонению Креста Твоего Человеколюбче: ангели на небесех ликовствуют днесь с нами, поюще Тя Христе во веки.
Ирмос: Вся дела Божия, и вся тварь, благословите Господа, яко человеком от земли возсия свет, и вселенную всю просвети, и жизнь вечную миру дарова, пойте людие, и превозносите Его во веки.
Песнь 9.
Ирмос: Ужасеся:
Исцелил еси Преблагий мое сокрушение, на Кресте пригвождаемь гвоздьми иногда, рукама Твоима и ногама Всецарю, и в ребра прободаемь, оцтом напаяемь и желчию, всех веселие, сладости славо, вечное избавление.
Красен паче сапфира и злата, светозарен яко солнце еси божественный Кресте: лежа убо местом описан, и умными силами всюду окружаемь страшно, лучами же божественными твоея силы, просвещаяй вселенныя исполнения.
Крест обуреваемых есть пристанище, наставник заблуждающих и утверждение, слава Христова, сила апостолов и пророков, постников держава, всех человеков прибежище. Того посреде предлежаща вси зряще, воздержанием лобызаим.
Егда имаши приити на землю судити миру, егоже создал еси Господи, ангельским предыдущим Твоим воинством, и Кресту просиявающу паче зарей солнечных. Того могутством ущедри мя, и спаси паче всех человеков прегрешившаго.
Богородичен: Тления Тя кроме родих из чрева, прежде век Егоже Отец роди: и како тлееши? Человецы терзают Тя Сыне, и ребра ископовают копием, и руце с ногама пригвождают безчеловечно, Всечистая вопияше: Юже достойно величаем.
Иный.
Ирмос: Всяк земнородный:
Древом крестным пламень увядил еси греха Христе: руце же распростер, руки избавил еси борца, неудержанно простершаго руце к снеди плода, егоже единаго бежати вкушения уставил еси, Христе Многомилостиве.
Страсть Твою Христе, всем человеком безстрастие источающую, чисто видети сподоби, в безстрастии покланяющияся Твоему Кресту честному, грехи наша презирая, и Воскресения истиннаго сыны соделовая.
Вознесый нас падшия в смерть, Воскресением Твоим разрешил еси брань, и Отцу Твоему нас примирил еси, о нас кровь Твою излиявый Благодетелю: темже Тя славим, яко Бога Избавителя всесильна.
Богородичен: Едина Божию мудрость родившая ипостасную, умудри мя, молюся, злобы мудреца убежати советов, и ловлений, и коварств, Богородице Дево неискусобрачная, твердое верных прибежище.
Иный.
Ирмос: Безсеменное Рождество:
Крест честный, егоже объемлют ангельская воинства, и мы кланяющеся величаем.
Древо пречистое, имже причастихомся жизни, прежде умершии, Крест Спасов величаем.
Троичен: Отца безначальна, Сына собезначальна, и Духа сопрестольна, Троицу Святую величаем.
Богородичен: Матерь безневестную, и Деву вси Чистая воспеваем Тя: без семене бо Создателя родила еси.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Сподобившияся видети тя, и поклонитися, благопоспешствуй, предварити пресвятую страсть, Кресте Христов.
Ирмос: Безсеменное Рождество Твое, Богородице Чистая, Христа Бога нашего, песньми немолчными величаем.
Светилен гласа.
На стиховне самогласен, глас 4:
Истины истязателю, и сокровенных видче Господи, фарисеа тщеславием побеждаема, и от дел добродетельми оправдающася осудил еси, мытаря же со умилением молящася, и от онаго осуждаема оправдал еси. Егоже покаяния и нас ревнители распныйся покажи, и оставления сподоби, яко Человеколюбец. [Дважды.]
Мученичен: Кто не ужасается зря, святии мученицы, подвиг добрый, имже подвизастеся? како во плоти суще, безплотнаго врага победисте? Христа исповедавше, Крестом вооружившеся. Темже достойно явистеся демонов прогонителие, и варваров борцы, непрестанно молите спастися душам нашим.
Слава, и ныне, самогласен, глас 8:
Днесь Владыка твари, и Господь славы, на Кресте пригвождается, и в ребра прободается, желчи и оцта вкушает, сладость церковная: венцем от терния облагается, покрываяй небо облаки: одеждою облачится поругания, и заушается бренною рукою, рукою создавый человека. По плещема биен бывает, одеваяй небо облаки: заплевания и раны приемлет, поношения и заушения: и вся терпит мене ради осужденнаго, Избавитель мой и Бог, да спасет мир от прелести, яко Благоутробен.
Час 1-й. И отпуст.
На 6-м часе тропарь пророчества, глас 6:
Кресту Твоему покланяемся Владыко, и святое Воскресение Твое славим.
Прокимен, псалом 77, глас 6: Тойже есть Щедр, и очистит грехи их. Стих: Внемлите людие Мои закону Моему.
Пророчества Исаиина чтение. [Глава 29, ст. 13 – 22.]
Тако глаголет Господь: приближаются Мне людие сии усты своими, и устнами своими почитают Мя, сердце же их далече отстоит от Мене: всуе же почитают Мя, учаще заповедем человеческим и учениям. Сего ради се Аз приложу, еже преселити люди сия, и преставлю я, и погублю премудрость премудрых и разум разумных сокрыю. Горе творящим глубоко совет, а не Господем: горе в тайне совет творящим, и будут во тьме дела их, и рекут: кто ны виде? и кто ны уразумеет, яже мы творим? Не якоже ли брение скудельника вменитеся? еда речет здание создавшему е: не ты мя создал еси? или творение сотворшему: не разумно мя сотворил еси? Не еще ли мало, и приложится Ливан, аки гора Хермель, и Хермель в дубраву вменится? И услышат в день оный глусии словеса книги [сея], и иже во тьме, и иже во мгле, очи слепых узрят. И возрадуются нищии ради Господа в веселии, и отчаявшиися человецы исполнятся веселия. Исчезе беззаконник, и погибе гордый, и потребишася вси беззаконнующии в злобе, И творящии согрешати человеки в слове: всем же обличающим во вратех претыкание положат, понеже совратиша в неправдах праведнаго. Сего ради тако глаголет Господь на дом Иаковль, егоже определи от Авраама: не ныне постыдится Иаков, ниже ныне лице свое изменит Израиль. Но егда увидят чада их дела Моя, Мене ради освятят имя Мое, и освятят святаго Иаковля, и Бога Израилева убоятся.
Прокимен, псалом 78, глас 5: Помози нам Боже Спасителю наш. Стих: Боже, приидоша языцы в достояние Твое.
И бывает крестопоклонение по отпетии часов, по последнем Трисвятом. Поем же стихиры, глас 2: Приидите вернии:
И вземлется честный Крест, и вносят его в сосудохранительницу.
|
|