На Утрени,
по шести псалмех, Бог Господь, на глас Осмогласника. И глаголем тропарь воскресен дважды, глас 5:
Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.
Слава, и ныне, Богородичен:
Радуйся двере Господня непроходимая: радуйся стено и покрове притекающих к Тебе. Радуйся, необуреваемое пристанище, и Неискусобрачная, рождшая плотию Творца Твоего и Бога: молящи не оскудевай о воспевающих, и кланяющихся Рождеству Твоему.
И обычная стихословиа.
По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Крест Господень похвалим, погребение святое песньми почтим, и Воскресение Его препрославим: яко совозстави мертвыя от гроб яко Бог, пленив смерти державу, и крепость диаволю, и сущим во аде свет возсия.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
Господи мертв нареклся еси, умертвивый смерть, во гробе положился еси, истощивый гробы: горе воини гроба стрежаху, доле от века мертвыя воскресил еси. Всесильне и непостижиме Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся святая горо и богопроходная, радуйся одушевленная купино и неопалимая. Радуйся едина к Богу мирови мосте, преводяй мертвыя к вечному животу. Радуйся нетленная Отроковице, неискусомужно рождшая Спасение душ наших.
По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Господи, по тридневнем Твоем Воскресении, и апостолов поклонении, Петр вопияше Ти: жены дерзновение прияша, аз же убояхся. Разбойник богословяше, аз же отвергохся. Убо призовеши ли мя прочее ученика быти? или паки покажеши мя ловца глубиннаго? Но кающася приими мя Боже, и спаси мя.
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Господи, посреде осужденных пригвоздиша Тя беззаконнии, и копием ребро Твое прободоша, о Милостиве! Погребение же приял еси, разрушивый адова врата, и воскресл еси тридневно. Притекоша жены видети Тя, и возвестиша апостолом востание: превозносимый Спасе, Егоже поют ангели, благословенный Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Неискусобрачная Невесто Богородительнице, Яже Евину печаль радостотворившая, воспеваем вернии и покланяемся Тебе, яко возвела еси нас от древния клятвы: и ныне моли непрестанно, Всепетая, Пресвятая, во еже спастися нам.
По Непорочных тропари: Ангельский собор: ипакои.
Ипакои, глас 5:
Ангельским зраком ум смущающа, и Божественным востанием душею просвещаемы, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех Воскресение, Господу содействующу чудесы, подающему нам велию милость.
Степенна, глас 5: Ихже стихи повторяюще поем.
Антифон 1:
Внегда скорбети мне, давидски пою Тебе Спасе мой: избави душу мою от языка льстиваго.
Пустынным живот блажен есть, божественным рачением воскриляющимся.
Слава: Святым Духом одержатся вся, видимая же с невидимыми: самодержавен бо сый, Троицы Един есть неложно.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
На горы душе, воздвигнемся, гряди тамо, отнюдуже помощь идет.
Десная Твоя рука, и мене Христе касающися, от лести всякия да сохранит.
Слава: Святому Духу богословяще рцем: Ты еси Бог, Живот, рачение, свет, ум: Ты благостыня, Ты царствуеши во веки.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
О рекших мне: во дворы внидем Господня: радости многия исполнен быв, молитвы возсылаю.
В дому Давидове страшная совершаются: огнь бо тамо паля всяк срамный ум.
Слава: Святому Духу живоначальное достоинство, от Негоже всякое животно одушевляется, яко во Отце, купно же и Слове.
И ныне, тойже.
Прокимен, глас 5: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, яко Ты царствуеши во веки. Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим.
Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:
Евангелие воскресно 5, от Луки, зачало 113. [Лк. 24, 12–35.]
Во время оно, Петр востав тече ко гробу, и приник виде ризы едины лежаща, и отыде, в себе дивяся бывшему.
Во время оно, Петр, встав, побежал ко гробу и, наклонившись, увидел только пелены лежащие, и пошел назад, дивясь сам в себе происшедшему.
И се, два от них беста идуща в тойже день в весь, отстоящу стадий шестьдесят от Иерусалима, ейже имя Еммаус.
В тот же день двое из них шли в селение, отстоящее стадий на шестьдесят от Иерусалима, называемое Эммаус;
И та беседоваста к себе о всех сих приключшихся.
и разговаривали между собою о всех сих событиях.
И бысть беседующема има и совопрошающемася: и Сам Иисус приближися, идяше с нима.
И когда они разговаривали и рассуждали между собою, и Сам Иисус, приблизившись, пошел с ними.
Очи же ею держастеся, да Его не познаета.
Но глаза их были удержаны, так что они не узнали Его.
Рече же к нима: что суть словеса сия, о нихже стязаетася к себе идуща, и еста дряхла?
Он же сказал им: о чем это вы, идя, рассуждаете между собою, и отчего вы печальны?
Отвещав же един, емуже имя Клеопа, рече к Нему: Ты ли един пришлец еси во Иерусалим, и не уведе бывших в нем во дни сия?
Один из них, именем Клеопа, сказал Ему в ответ: неужели Ты один из пришедших в Иерусалим не знаешь о происшедшем в нем в эти дни?
И рече има: киих? Она же реста Ему: яже о Иисусе Назарянине, Иже бысть муж пророк, силен делом и словом пред Богом и всеми людьми:
И сказал им: о чем? Они сказали Ему: что было с Иисусом Назарянином, Который был пророк, сильный в деле и слове пред Богом и всем народом;
како предаша Его архиереи и князи наши на осуждение смерти, и распяша Его.
как предали Его первосвященники и начальники наши для осуждения на смерть и распяли Его.
Мы же надеяхомся, яко Сей есть хотя избавити Израиля: но и над всеми сими третий сей день имать днесь, отнелиже сия быша.
А мы надеялись было, что Он есть Тот, Который должен избавить Израиля; но со всем тем, уже третий день ныне, как это произошло.
Но и жены некия от нас ужасиша ны, бывшия рано у гроба:
Но и некоторые женщины из наших изумили нас: они были рано у гроба
и не обретше телесе Его, приидоша глаголюще, и явление ангел видевше, иже глаголют Его жива.
и не нашли тела Его и, придя, сказывали, что они видели и явление ангелов, которые говорят, что Он жив.
И идоша нецыи от нас ко гробу: и обретоша тако, якоже и жены реша, Самого же не видеша.
И пошли некоторые из наших ко гробу и нашли так, как и женщины говорили, но Его не видели.
И Той рече к нима: о несмысленная и косная сердцем, еже веровати о всех, яже глаголаша пророцы.
Тогда Он сказал им: о, несмысленные и медлительные сердцем, чтобы веровать всему, что предсказывали пророки!
Не сия ли подобаше пострадати Христу, и внити в славу Свою?
Не так ли надлежало пострадать Христу и войти в славу Свою?
И начен от Моисеа, и от всех пророк, сказаше има от всех Писаний, яже о Нем.
И, начав от Моисея, из всех пророков изъяснял им сказанное о Нем во всем Писании.
И приближишася в весь, в нюже идяста: и Той творяшеся далечайше ити.
И приблизились они к тому селению, в которое шли; и Он показывал им вид, что хочет идти далее.
И нуждаста Его, глаголюще: облязи с нама, яко к вечеру есть, и преклонился есть день. И вниде с нима облещи.
Но они удерживали Его, говоря: останься с нами, потому что день уже склонился к вечеру. И Он вошел и остался с ними.
И бысть яко возлеже с нима, и приим хлеб благослови, и преломив даяше има.
И когда Он возлежал с ними, то, взяв хлеб, благословил, преломил и подал им.
Онема же отверзостеся очи, и познаста Его: и Той невидимь бысть има.
Тогда открылись у них глаза, и они узнали Его. Но Он стал невидим для них.
И рекоста к себе: не сердце ли наю горя бе в наю, егда глаголаше нама на пути, и яко сказоваше нама Писания?
И они сказали друг другу: не горело ли в нас сердце наше, когда Он говорил нам на дороге и когда изъяснял нам Писание?
И воставша в той час, возвратистася во Иерусалим, и обретоста совокуплены единагонадесяте, и иже бяху с ними,
И, встав в тот же час, возвратились в Иерусалим и нашли вместе одиннадцать апостолов и бывших с ними,
глаголющих, яко воистинну воста Господь, и явися Симону.
которые говорили, что Господь истинно воскрес и явился Симону.
И та поведаста, яже быша на пути: и яко познася има в преломлении хлеба.
И они рассказывали о происшедшем на пути, и как Он был узнан ими в преломлении хлеба.
Воскресение Христово: псалом 50.
Слава, глас 8: Покаяния отверзи ми двери Жизнодавче, утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему, храм носяй телесный весь осквернен: но яко щедр, очисти благоутробною Твоею милостию.
И ныне, Богородичен: На спасения стези настави мя Богородице, студными бо окалях душу грехми, и в лености все житие мое иждих: но Твоими молитвами избави мя от всякия нечистоты.
Таже, глас 6: Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих, очисти беззаконие мое.
Множества содеянных мною лютых, помышляя окаянный, трепещу страшнаго дне суднаго: но надеяся на милость благоутробия Твоего, яко Давид вопию Ти: помилуй мя Боже по велицей Твоей милости.
Канон воскресен Осмогласника, со ирмосом на 4, и крестовоскресный на два, и Богородицы на два: и в Триоди на 6.
Канон воскресен, глас 5:
Песнь 1.
Ирмос: Коня и всадника в море Чермное, сокрушаяй брани мышцею высокою, Христос истрясе: Израиля же спасе, победную песнь поюща.
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.
Тебе терноносный еврейский сонм, любве благодетелю к Тебе не сохрань матерния, Христе венча, родоначальника разрешающа терновное запрещение.
Воздвигл еси мя падшаго в ров, преклонься Жизнодавче, Безгрешне: и моея злосмрадныя тли Христе, претерпев неискушенно, Божественнаго существа миром мя облагоухал еси.
Богородичен: Разрешися клятва, печаль преста: Благословенная бо и Благодатная, верным радость возсия, благословение всем концем цветоносящи Христа.
Другий канон крестовоскресен.
Песнь 1, глас тойже.
Ирмос: Спасителю Богу:
Иже волею на Кресте пригвожденному плотию, и древняго от изречения древом {древняго осуждения иже древом} падшаго свобождшему, Тому единому воспоим: яко прославися.
Иже из гроба мертвецу воскресшу Христу, и падшаго совозставившу, и соседением Отеческим украсившему, Тому единому воспоим: яко прославися.
Ин канон Пресвятей Богородице [егоже краестрочие: Свет рождшая, просвети мя Дево.].
Песнь 1, глас тойже.
Ирмос: Коня и всадника в море Чермное:
Света всельшагося в Тя Пречистая, и просвещшаго мир лучами Божества, Христа моли, просветити вся поющия Тя, Мати Дево.
Яко украшаема добротою добродетелей Благодатная, добротворное благолепие лучею Духа, подъяла еси Всечистая, всяческая удобрившаго.
Ин. Творение Георгиа. Егоже краестрочие в Богородичнах: Георгиа, глас 6:
Песнь 1: Яко по суху пешешествовав Израиль:
Притчами вводяй вся Христос, к жития исправлению, мытаря возвышает от смирения, показав фарисеа возвышением смиряема.
От смирения честь высокотворящую, от возношения же падение видя лютое, мытаревым ревнуй добрым, и фарисейскую злобу возненавиждь.
От возношения испражняется всякое благое, от смирения же потребляется всякое злое: еже облобызаим вернии, гнушающеся яве образа тщеславнаго.
Смиренномудрым быти Своим учеником хотя всех Царь, наказуя учаше ревновати мытареву воздыханию и смирению.
Слава: Яко мытарь стеню, и рыданьми немолчными Господи, ныне прихожду Твоему благоутробию: ущедри и мене, смирением жизнь ныне препровождающа.
Богородичен: Разум, совет, чаяние, тело, душу и дух, Владычице, возлагаю к Тебе: лютых враг и напастей, и будущаго прещения избави, и спаси мя.
Катавасиа: Отверзу уста моя:
Песнь 3.
Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим, и повесивый неодержимо тяготеющую, на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, Церковь Твою утверди, едине Блаже и Человеколюбче.
Желчь убо иже из камене мед ссавшии, в пустыни чудодействовавшему Тебе принесоша Христе: оцет же за манну воз благодеяние Ти воздаша отроцы Израилевы неблагодарнии.
Иже древле световидным облаком покрываеми, живот во гробе Христа положиша: но самовластно воскрес, всем верным подаде тайно осеняющее свыше Духа сияние.
Богородичен: Ты Мати Божия несочетанно родила еси, Иже о нетленна Отца возсиявшаго, кроме болезней матерних: темже Тя Богородицу, воплощенна бо родила еси Слова, православно проповедуем.
Ин.
Ирмос: Силою Креста Твоего Христе:
Воскресл еси от гроба Христе, тли смертныя избавль воспевающих Жизнодавче, вольное Твое распятие.
Помазати миром тело Твое мироносицы Христе тщахуся, и не обретша возвратишася, воспевающя Твое востание.
Ин.
Ирмос: Водрузивый на ничесомже:
Лествица, еюже к нам сниде Вышний, истлевшее естество исправити, Ты явственно Чистая, всем ныне видена была еси, Тобою бо Преблагий мирови беседовати {причаститися} благоволи.
Еже древле предуставленное Дево таинство, и прежде век провидимое вся ведущему Богу, летом ныне напоследок в ложеснах Твоих Всенепорочная, конец прием явися.
Ин: Несть свят, якоже Ты:
От гноища убо страстей смиренный возношается, от высоты же добродетелей низпадает люте всяк высокосердый: егоже образа злобы убежим.
Тщеславие оттщетевает богатство правды, смирение же расточает страстей множество: еже подражающия ны, части покажи мытаревы Спасе.
Яко мытарь и мы биющеся в перси, умилением вопием: очисти Боже нас грешных, яко да сего приимем оставление.
К ревности приидем вернии, исправляюще кроткое, смирению соживуще в стенании сердца, плаче же и молитве, яко да имамы от Бога прощение.
Слава: Отринем вернии высокохвальную гордыню, возношение же лютое, и дмение мерзкое, и злейшее фарисеево Богу нелепое свирепство.
Богородичен: В Тебе едином прибежищи надеявся, да не отпаду добраго чаяния: но да улучу Твою помощь Чистая, всякаго вреда лютых избавляемый.
Седальны, глас 4.
Подобен: Скоро предвари:
Смирение вознесе одержимаго злыми, мытаря возстенавша, и еже очисти, к Зиждителю воззваша: возношение же низложи от правды окаяннаго фарисеа велеречующа. Темже поревнуим добрым, злых отступающе.
Слава: Смирение древле вознесе мытаря, плачем возопивша: очисти, и оправдися. Того подражаим вси, во глубину зол впадшии, возопиим Спасу из глубины сердца: согрешихом, очисти едине Человеколюбче.
И ныне, Богородичен: Скоро приими Владычице, моления наша, и сия принеси Твоему Сыну и Богу, Госпоже Всенепорочная: разреши обстояния к Тебе притекающих, сокруши козни, и низложи дерзость вооружающихся безбожно на рабы Твоя, Пречистая.
Песнь 4.
Ирмос: Божественное Твое разумев истощание, прозорливо Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: во спасение людей Твоих спасти помазанныя Твоя пришел еси.
Яже от Мерры горчайшия воды, яко во образе проначертая пречистый Крест Твой Блаже, греховное умерщвляющ вкушение, древом усладил еси.
Крест за древо разумное, за сладкую же пищу желчь, Спасе мой, приял еси, за тление же смерти кровь Твою Божественную излиял еси.
Богородичен: Кроме убо сочетания зачала еси нетленно во чреве, и без болезни родила еси, и по рождестве Дева, Бога плотию рождши, сохранилася еси.
Ин.
Ирмос: Услышах слух силы Креста:
Яко водрузися на земли на лобнем Крест, сокрушишася вереи и вратницы вечнии, и возопиша: слава силе Твоей Господи.
Яко сниде Спас к связанным яко мертв, совоскресоша с Ним иже от века умершии, и возопиша: слава силе Твоей Господи.
Ин.
Ирмос: Божественное Твое:
Сердцем и умом, душею же и усты исповедую всеблагочестно Тя Богородицу воистинну, Чистая, спасения плод объемля, и спасаюся Дево, молитвами Твоими.
Создавый от не сущих всяческая, от Тебе Чистыя создатися яко Благодетель благоволи, на спасение верою и любовию Тя поющих, Всенепорочная.
Ин: Христос моя сила:
Изрядный показа путь возношения, смирение, Слово смирившееся даже и до зрака рабия: Егоже подражая всякий, возношается смиряяся.
Вознесеся праведник, и низпаде фарисей: во множестве же зол отягчаемый смирися, но вознесеся мытарь, ненадежно оправдаемый.
Нищеты ходатай, от богатства добродетелей, безумие явися: и богатство абие смирение оправдания от крайния нищеты, юже стяжим.
Предрекл еси Владыко, велемудрствующим противостати всячески, и смиренным благодать Твою подая Спасе, смирившимся ныне нам Твою благодать низпосли.
Слава: К Божественному возношению присно возводя нас Спас и Владыка, высокотворное показа смирение: ноги бо учеником Своима рукама обмы.
Богородичен: Яко Свет неприступный Дево рождшая, души моея тьму светительною зарею разжени, и к стезям спасения житие мое руководствуй.
Песнь 5.
Ирмос: Одеяйся светом яко ризою, к Тебе утренюю, и Тебе зову: душу мою просвети омраченную Христе, яко един благоутробен.
Иже славы Господь в неславне зраце, на Древе обезчещен волею висит, о божественней мне славе несказанно промышляя.
Ты мя преоблекл еси в нетление, Христе, тли смертныя неистленно плотию вкуш, и возсияв из гроба тридневен.
Богородичен: Ты правду же и избавление нам рождши Христа без семене, свободно содеяла еси от клятвы Богородице, естество праотца.
Ин.
Ирмос: Утренююще вопием Ти:
Простерл еси длани Спасе наш на Древе, вся призывая к Себе, яко Человеколюбец.
Пленил еси ад Спасе мой Твоим погребением, и Твоим Воскресением радости вся исполнил еси.
Ин.
Ирмос: Одеяйся светом:
Вси пророцы Тя яве предвозвестиша хотящую быти Божию Матерь, Богородице Чистая: едина бо обрелася еси чистая, совершенна Непорочная.
Светел облак Тя животныя воды, нам тучу нетления Христа одождивший отчаянным, Чистая, познаваем.
Ин: Божиим светом Твоим Блаже:
Фарисеевы добродетели потщимся подражати, и поревновати мытареву смирению, во обою ненавидяще безместное мнение, и пагубу падений.
Правды течение тщетное обличися, сопряг в нем фарисей мнение: абие же мытарь высокотворною добродетелию стяжа спутника, смирение.
Колесничник в добродетелех, мняшеся тещи фарисей: но пеший, паче лидийския колесницы текий, мытарь добре предвари, припряг щедроте смирение.
Мытареву притчу вси уразумевше умом, приидите поревнуим слезам, дух сокрушенный Богу приносяще, грехов ищуще оставления.
Слава: Возносливый и злобный, горделивый же и дерзый далече отринем разумнии фарисеев нрав, лютый велехвальный, яко да не обнажимся Божественныя благодати.
Богородичен: Жезл силы Благая, всем низпосли нам к Тебе прибегающим, обладати посреде всех враг подающи, и всякаго вреда изымающи.
Песнь 6.
Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, Владыко Христе, страстей море укроти, и от тли возведи мя яко благоутробен.
В тление поползся родоначальник, Владыко Христе, преслушаннаго брашна вкуш, и к животу возведен бысть страстию Твоею.
Живот низшел еси ко аду, Владыко Христе, и тление растлевшему быв, тлением источил еси воскресение.
Богородичен: Дева роди, и рождши пребысть чиста, на руку носящаго всяческая, яко воистинну Дева Мати понесшая.
Ин.
Ирмос: Обыде мя бездна:
Простерл еси длани Твои, собирая далече расточенная язык Твоих собрания, Христе Боже наш, живоносным Крестом Твоим, яко Человеколюбец.
Пленил еси смерть, и врата адова сокрушил еси, Адам же связанный разрешен быв, вопияше Тебе: спасе мя десница Твоя Господи.
Ин.
Ирмос: Неистовствующееся бурею:
Иже всему виновный, и еже быти всем подавый, яко виновну имяше воплощаемь, еже по нам, Тя Богомати Всенепорочная.
Исцелений Владычице, душепитательный точащий источник верно притекающим к покрову Твоему благославному, вемы Тя Всенепорочная.
Ин: Житейское море:
Жития поприще мытарь вкупе и фарисей течаста: но ов убо высокоумием содержимь, срамне утону, ов же смирением спасеся.
Жития бедное преминующе мы течение, подражаим мытарево убо мудрование ревнительно: бежим же кичения мерзкаго фарисеа, и живи будем.
Нравом поревнуим Спаса Иисуса, и Его смирению, желающе непрестанное радости селение получити, во стране живущих водворяющеся.
Показал еси Владыко, Твоим учеником высокотворное смирение, лентием препоясан по чреслом, нозе умыл еси, и сему образу подражати повелел еси.
Слава: Житие проидоста фарисей добродетельми, и мытарь прегрешеньми. но ов убо от гордости умовредныя, отступи смирения: ов же возношается, смиренномудр явлься.
Богородичен: Нага простотою, нехитростною же жизнию создана, преступления лестию одея мя враг, и плоти дебельством: ныне же Твоим ходатайством Отроковице, спасаюся.
Кондак, глас 4.
Подобен: Явился еси днесь:
Фарисеева убежим высокоглаголания, и мытареве научимся высоте глагол смиренных, покаянием взывающе: Спасе мира, очисти рабы Твоя.
Вторый кондак, глас 3.
Подобен: Дева днесь:
Воздыхания принесем мытарская Господеви, и к Нему приступим грешнии яко Владыце: хощет бо спасения всех человеков, оставление подает всем кающимся. Нас бо ради воплотися, Бог сый Отцу собезначальный.
Икос: Сами себе братие вси смирим воздыханьми, рыданьми побием совесть: да в суде тогда вечном тамо явимся вернии, неповинни, получивше оставление. Тамо бо есть воистинну ослабление, еже видети там ныне умолим: тамо болезнь отбеже, печаль и из глубины воздыхания, во Едеме дивнем, егоже Христос Зиждитель, Бог сый Отцу собезначальный.
Предисловие вкратце синаксарей, рекше, собраний Ксанфопула на триодныя синаксари.
Никифора Каллиста Ксанфопула собрания на знаменитыя праздники Триоди, един кийждо от них винословствующая, како, и когда сие из начала бысть, и каковыя ради вины сице ныне имеются, и от святых и богоносных отец учинишася с некоторыми веденьми частными, начинающаяся от Мытаря и фарисеа, и кончащаяся даже до Всех святых.
Долженствует убо месячный синаксарий, на седмой песни прежде яко обычай читатися, потом же настоящий.
Речеши убо по оных чтениих сице:
Стихи на Триоди:
Зиждителю горних и дольних,
Трисвятую убо песнь от ангелов:
Трипеснец же и от человеков приими.
На мытаря и фарисеа:
Фарисейски кто живет, Церкви далече бывает:
Христос бо внутрь, о смиреннии, приемлемый.
В настоящий же день, с Богом и Триодь начинаем: юже убо мнози от святых и богоносных красотодетель наших отец, добре и яко достояше, от Святаго движими Духа, сложивше песносоделаша. Первый же всех сие умысли, три глаголю песни, во образ мню Святыя и Живоначальныя Троицы, великий творец Косма, в Великой и святой страстей Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа седмице, по именованию вкратце, коегождо дне краегранесьми умыслив песни. От негоже и прочии от отец, паче же иных, Феодор и Иосиф Студите, по ревности онаго, и прочим неделям [седмицам] святыя и великия Четыредесятницы счинивше, тех обители Студийстей первее предаша. Наипаче песни учинивше, и уставивше, и другая книзе, отонудуже и когда, от отец собравше и снискавше. И понеже убо первый дней Неделя заключает яко воскресна, первая сущи, и осмая, и конечная, изрядно соделающе второму дню, рекше, понедельнику, первую уставиша песнь. Абие же третиему дню, рекше, вторнику, песнь вторую. Четвертому, рекше, среде третию. Пятому четвертую, еже есть, четвертку. И шестому дню, рекше, пятку, пятую песнь. Шестую же субботе, яве убо и седмую, и прочия две, осмую и девятую, яже общно вси дни яко истиннейша имут. Якоже убо божественный Косма, в Велицей Субботе положи четверопеснец, тамо сотворив: аще и послежде премудрейший царь Лев, повелев в совершение канон епископом Идрунским, монаха Марка, содела. Потребовательне же, Триодь именуется, ни бо присно трипеснец имать: ибо всесовершенна правила предлагает. Но мню от множайшаго именование прияти: или еже великия ради седмицы, якоже речено бысть прежде бывша. Мысль убо святым нашим отцем, книгою Триодию всею, вкратце все елико о нас Божия благодеяния изначала воспомянути, и на воспоминание всем изложити: како от Него создани быхом, и от пищи райския изгнахомся, и данную нам ко обучению заповедь отвергше, и отвержени быхом завистию первозлобника змия и врага, низложеннаго за гордость. И како пребывахом отвержени от благих, и от диавола водими. Како же Сын и Слово Божие милосердием Своим пострадав, преклонив небеса сниде, и в Деву вселися, и нас ради бысть Человек, и по Нему жительством на небеса восхождение показа, рекше, смирением предводительно и постом и отвержением злых, и прочими Его деянии. Како же пострада и воскресе, и на небеса взыде паки, и Духа Святаго низпосла святым Своим учеником, и апостолом, и како Сын Божий, и Бог совершенный, от сих всех проповедася. Что же паки божественнии апостоли, благодатию Пресвятаго Духа содействоваша, яко от конец святых всех вкупе собраша проповедию, наполняюще вышний мир: еже и мысль бяше изначала Создавшему. Но в сих убо Триоди мысль, настоящия три праздники, мытаря и фарисеа, и блуднаго, и втораго пришествия, якоже некое предобучение и поущение святыми отцы умыслися. Якоже предустроитися, и готовым нам быти к духовным подвигом постов, от обычая скверное навыкновение оставльшим. И первее убо всех мытареву и фарисееву нам притчу предлагают, и предвозгласною седмицею именуют. Якоже бо к телесным бранем отходити хотящии, от воевод брани время преднавыкают, яко да оружия очистивше и угладивше, и другая вся добре устроивше, и всяко претыкание от среды сотворше, к подвигом усердно воспрятаются, и еже к потребе снабдят. Многажды же и прежде сражения, и словеса, и повести, и притчи себе приносят, и на ревность изощряюще онех души: леность же, и боязнь, и уныние, и другое аще что бедно, отгоняще. Тако и божественнии отцы предтрубят пощения последующее на демоны ополчение, яко бы душам нашим некую предвзятую страсть, и яд долгим соделанный временем очистити: еще же и еже не имуще от благих, потщавшеся стяжим, и яко подобно вооружившеся, тако готови к поста подвигом да пойдем. Понеже убо первое оружие к добродетели покаяние, и смирение: и паки преткновение к величайшему смирению, гордость и вышение: настоящую от Божественнаго Евангелиа достоверную притчу первую всех излагают. Фарисеем убо гордости и дмения отложити нам страсть поущающе: мытарем же паки сопротивное страсти сея, смирение и покаяние противу сотворити. Понеже бо первая и горшая страсть гордыня и дмение яко теми с небесе падение диаволу бысть еже прежде убо Деннице, сих же ради тьме бывшу, и глаголему. Но и родоначальнику Адаму сих ради от пищи изгнание. Поущают сими, образом неким святии о своих исправлениих никомуже выситися, и на ближняго востаяти, но присно смиренну быти: Господь бо гордым сопротивляется, смиренным же дает благодать: лучше бо есть согрешающему обращатися, нежели исправляющемуся выситися. Глаголю бо, рече, вам: яко сниде мытарь оправдан паче, нежели фарисей. Объявляет убо притча, ниединомуже выситися, аще и благая деяй есть: но присно смирятися, и молитися от души Богу, аще и в последняя злая впадет, яко не далече спасения есть. Мытарь убо есть, иже дани от князей емляй, и за крайнюю неправду купуяй и приобретаяй отсюду. Фарисей же якоже отсечен кто негли, и прочих преимеяй разумом. Саддукей же от Саддоика некоего, еже есть праведен: седек бо правда. Три же бяху у еврей ереси: ессеи, фарисеи и саддукеи, иже ниже воскресению, ниже ангелу, ниже духу быти приемляху. Святых всех песноделателей Твоих молитвами, Христе Боже наш, помилуй нас, аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Превозносимый отцев Господь пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: Боже, благословен еси.
Плотию обложься якоже на удице льщения, Божественною Твоею силою змия низвлекл еси возводя вопиющия: Боже, благословен еси.
Земли непроходное осуществовавый составление, во гробе покрывается плотию невместимый. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Богородичен: Едину убо Ипостась во двою естеству, Всенепорочная родила еси воплощеннаго Бога. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Ин.
Ирмос: В пещи огненней песнословцы:
Иже Древом крестным идольскую прелесть разрешивый, благословен Бог отец наших.
Воскресый из мертвых, и сущия во аде совоздвигнувый, благословен Бог отец наших.
Ин.
Ирмос: Превозносимый отцев:
Неопределенный пребыв непреложен, плоти по Ипостаси соединися, яко благоутробен, в Тебе Пресвятей: Иже един благословен Бог отец наших.
Невесту Тя Всенепорочную Богородице Владычице, согласно славим и престол Зиждителя Твоего. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Ин: Росодательну убо пещь:
Оправдания делы возвышаемый, сетьми тщеславия люте превознесеся фарисей, безмерно хваляся: мытарь же легким крилом смирения вознесся, Богу приближися.
Смирения аки лествицею употребився образом мытарь, к небесней высоте возвысися: гордынею же гнилою и безумием окаянный вознесся фарисей, сниде до ада преисподняго.
Праведных ловя убо лукавый, образми тщеславия крадет: грешных же сетьми отчаяния связует. Но убо от обоих зол мытаря ревнителие, избавитися потщимся.
Молитвою Богу нашему припадем, слезами и теплыми воздыхании, подражающе мытарево высокотворное смирение, поюще вернии: благословен еси Боже отец наших.
Слава: Наказуяй ученики предглаголал еси Владыко, не мудрствовати высокая, совводитися же смиренным уча Спасе. Темже зовем Тебе вернии: благословен еси Боже отец наших.
И ныне, Богородичен: Иаковлю Тя доброту, и Божественную лествицу, от долу юже виде первее, простертую к высоте, вемы Чистая, низводящую свыше Бога воплощенна, и земныя паки возводящую.
Песнь 8.
Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи отроцы, всемирный лик сплетше пояху: дела всякая Господа пойте, и превозносите во вся веки.
Ты о вольней спасительныя страсти помолился еси чаши, якоже невольней: два хотения, двема бо по коемуждо носиши существома Христе, во веки.
Твоим вседетельным схождением, ад Христе, поруганный изблева вся, яже древле лестию умерщвленныя, Тебе превозносящия во вся веки.
Богородичен: Тя яже паче ума богомужне словом рождшую Господа, и девствующую, вся дела Дево благословим, и превозносим во вся веки.
Ин.
Ирмос: Из Отца прежде век:
Иже на Кресте волею длани простершаго, и узы смертныя разрушившаго Христа Бога, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.
Иже яко Жениха из гроба возсиявшаго Христа Бога, и мироносицам явльшагося, и радость тем провещавша, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.
Ин.
Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи:
Преста ныне яже праотчая печаль, радость приемши Ти Богоматерни. Темже непрестанно поем Тя Дево, и превозносим во вся веки.
Поет с нами безплотных собор, Дево Рождество Твое непостижимое, един лик составльше любовию, и превозносяще Его во веки.
Ин: Из пламене преподобным:
Смиренномудренным нравом милостива Господа мытарь воздохнув обрете, и спасен бысть: образом же лютым языка велеречиваго, правды отпаде фарисей.
Фарисеева кичения произволения, и именования чистоты, бежим вернии: ревнующе мытареву добре помилованному смирению и нраву.
Гласы мытаревы вернии вещаим в церкви святей: Боже очисти, да с ним улучим прощение, пагубы велехвальнаго избавльшеся фарисеа.
Воздыханию мытареву вси поревнуим, и Богу беседующе, теплыми слезами возопиим Ему: Человеколюбче, согрешихом, благоутробне Щедрый, очисти и спаси.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Стенанием мытаревым Бог преклонися, оправдив же сего, всем показа преклонятися присно, воздыханьми же и слезами, прегрешений просяще разрешение.
И ныне, Богородичен: Не вем паче Тебе иного заступления, Тя предлагаю молитвенницу, Чистая Всенепорочная. Тя ко из Тебе рожденному ходатаицу движу: всех оскорбляющих мя свободна покажи.
Песнь 9.
Ирмос: Исаие ликуй, Дева име во чреве, и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему: Егоже величающе, Деву ублажаем.
Падшаго человека восприял еси Владыко Христе, из ложесн девических всему совокуплься, греху же ни единому причащься: всего от истления Ты свободил еси пречистыми Твоими страстьми.
Боготочною кровию истощенною Владыко Христе, от Твоих пречистых ребр и животворящих, жертва убо преста идольская, вся же земля Тебе хваления жертву приносит.
Богородичен: Не Бога безплотна, ниже паки человека проста произведе Чистая Отроковица, и Нескверная: но Человека совершенна, и неложно совершенна Бога. Егоже величаем со Отцем же и Духом.
Ин.
Ирмос: Тя паче ума:
Тебе Иже на Кресте страсть подъемшаго, и адову силу смертию сокрушившаго, вернии православно величаем.
Тебе из гроба тридневно воскресша, и ад пленившаго, и мир просветившаго, вернии единомудренно величаем.
Ин.
Ирмос: Исаие ликуй:
От чистых кровей Твоих усырися плоть преестественно всех Содетелю, единородному Сыну Родителеву, не от мужа, без семене же умна и одушевленна, Богородице Приснодево.
Обходимое уставила еси смерти неудержимое стремление, рождши плотию воистинну паче ума Жизнь вечную: ейже приложься усты горькими ад упразднися, Пресвятая Мати Дево.
Ин: Бога человеком:
Путь возношения смирение, от Христа вземше спасения образ, мытареву обычаю поревнуим, кичение возношения далече отметающе, нравом же смиренномудрия Бога умоляюще.
Душевную гордыню отвержим, нрав правый смиренномудрия стяжим, себе оправдати не тщимся, тщеславия кичение возненавидим, и с мытарем Бога умолим.
Молитвы Содетелю милости принесем мытарския, фарисейских отвращающеся неблагодарных молитв, и велехвальных гласов, иже на ближняго суд возводят, да Бога милостива и свет привлечем.
Многим прегрешений собранием отягчен, изобилием злобы мытаря преидох, и фарисеево велехвальное кичение притяжах, отвсюду пуст всех быв благих: Господи, пощади мя.
Твоего сподоби блаженства, Тебе ради духом нищих сущих: учением бо Твоего повеления, дух сокрушенный Тебе приносим, Спасе прием, спаси Тебе служащия.
Слава: Богу мытарь некогда помоливыйся, в церковь верне вшед, оправдася: воздыханьми бо и слезами пришед, сокрушением же сердца: все отложи грехов бремя очищеньми.
И ныне, Богородичен: Пети, славити, и блажити Тя давай нам, достойно чтущим Тя Пречистая, и Рождество Твое величающим, едина благословенная: Ты бо еси похвала христианом, и к Богу молитвенница благоприятная.
Ексапостиларий воскресный.
Живот и Путь, Христос воста из мертвых, Клеопе и Луце спутешествова, имаже и познася во Еммаусе, преломляя хлеб: еюже души и сердца горяща бяху, егда тема глаголаше на пути, и писания сказоваше, яже претерпе. С нимаже, воста, зовем, явися же и Петрови.
Таже Триоди.
Подобен: Со ученики взыдем:
Слава: Высокоречия убежим фарисеева злейшаго, смирению же навыкнем мытареву изряднейшему, да вознесемся вопиюще к Богу со онем: очисти рабы Твоя, родивыйся от Девы Христе Спасе волею, и Крест претерпевый, совоздвигнувый мир Твоим Божественным могутством.
И ныне, Богородичен, подобен: Творец создания, и Бог всех, плоть человеческую прият из непорочныя утробы Твоея, Всепетая Богородице: и тленное мое естество все обнови, паки якоже прежде рождества оставль по рождестве. Отонудуже Тя верою вси восхваляюще зовем: радуйся миру славо.
На хвалитех стихиры воскресны Осмогласника 4, глас 5:
Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.
Господи, запечатану гробу от беззаконников, прошел еси из гроба, якоже родился еси от Богородицы: не уразумеша, како воплотился еси, безплотнии Твои ангели: не чувствоваша, когда воскресл еси, стрегущии Тя воини. Обоя бо запечатлестася испытующим, явишася же чудеса кланяющимся верою таинству: еже воспевающим, воздаждь нам радость и велию милость.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Господи, вереи вечныя сокрушив, и узы растерзав, от гроба воскресл еси, оставль Твоя погребальная, во свидетельство истиннаго тридневнаго Твоего погребения: и предварил еси в Галилеи, в пещере стрегомый. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Господи, жены текоша на гроб, видети Тя Христа нас ради пострадавшаго, и пришедша, обретоша ангела на камени седяща, страхом отвальшемся, и к ним возопи глаголя: воскресе Господь, рцыте учеником, яко воскресе от мертвых, спасаяй души наша.
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.
Господи, якоже изшел еси от запечатаннаго гроба, тако вшел еси и дверем заключеным ко учеником Твоим, показуя им телесная страдания, яже подъял еси Спасе долготерпеливый: яко от семене Давидова язвы претерпел еси: яко Сын же Божий, мир свободил еси. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
И Триоди самогласны 4, глас 1:
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Не помолимся фарисейски, братие: ибо возносяй себе смирится. Смирим себе пред Богом, мытарски пощением зовуще: очисти ны Боже, грешныя.
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Фарисей тщеславием побеждаемь, и мытарь покаянием приклоняемь, приступиста к Тебе единому Владыце: но ов убо похвалився, лишися благих: ов же ничтоже вещав, сподобися дарований. В сих воздыханиих утверди мя Христе Боже, яко Человеколюбец.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
Глас 3: Мытаря и фарисеа различие разумевши душе моя, онаго убо возненавиждь гордынный глас: оваго же ревнуй благоумиленной молитве, и возопий: Боже, очисти мя грешнаго, и помилуй мя.
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Фарисеа велехвальный глас, вернии возненавидевше, мытаревой же благоумиленной молитве поревновавше, не высокая мудрствуем, но себе смиряюще со умилением воззовем: Боже, очисти грехи наша.
Слава, глас 8: От дел похваленьми, фарисеа оправдающа себе осудил еси Господи, и мытаря смирившася, и воздыханьми очищения просяща оправдал еси: не внимаеши бо велемудренным помыслом, и сокрушенная сердца не уничижаеши. Темже и мы Тебе припадаем во смирении, пострадавшему нас ради: подаждь оставление и велию милость.
И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:
Славословие великое и отпуст. И обычно литиа в притворе, в нейже поем: Слава, и ныне: стихиру утреннюю евангельскую.
Утренняя стихира, глас 5:
О премудрых судеб Твоих Христе! Како Петру убо плащаницами единеми дал еси разумети Твое Воскресение? Луце же и Клеопе спутьшествуя беседовал еси, и беседуяй не абие Себе являеши: темже и поносим бываеши, яко един пришельствуяй во Иерусалим, и не причащаяйся в конец совета их: но Иже вся к создания пользе строя, и яже о Тебе пророчествия открыл еси, и внегда благословити хлеб познался еси им, ихже и прежде того сердца к познанию Твоему распаластася: иже и учеником собранным уже ясно проповедаста Твое Воскресение, имже помилуй нас.
И час первый.
Подобает ведати, яко стихиры вся 11 утренния евангельския, от сея настоящия Недели, и даже до Всех святых, на литиах утренних поются в притворе, на Слава, и ныне. Вестно же буди, яко от сея Недели начинаем чести в притворе, по отпусте литии, оглашения святаго отца нашего Феодора Студита. И аще тамо есть игумен, чтутся от него: аще же ни, то от екклисиарха, стоящим, и со вниманием послушающим братиям. По скончании же чтения глаголем тропарь преподобному Феодору, глас 8: Православия наставниче: без Богородична. И совершенный отпуст.
|