|
|
Неделя Антипасхи
еже есть осязание святаго славнаго апостола Фомы
По скончании же чтения, глаголем шестопсалмие. И по исполнении сих ектениа великая. и Бог Господь: поем во глас 7. Тропарь праздника, трижды.
По 1-м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Камени запечатану:
Страха ради иудейска, сокровенным учеником, и в Сионе собранным, вшел еси к ним Блаже, и стал еси посреде их, дверем заключенным радостотворяй и показал еси им руце, и пречистых Твоих ребр язвы, глаголя неверующему ученику: принеси руку твою и испытай, яко Сам Аз есмь, тебе ради пострадавый.
Слава, и ныне: тойже. И чтение праздника.
По 2-м стихословии, седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой Спасе:
Предстал еси животе, дверем заключенным, Христе, учеником, и ребра показав и руце Твои и нозе Твои, еже от гроба Твое востание предуверяя: но Фома не обретеся, темже глаголаше: аще не узрю Его, не верую словесем вашим.
Слава, и ныне: тойже. И чтение праздника.
Таже полиелей. И седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой Спасе:
Видя Моя ребра, и язвы гвоздей, Фомо, что не веруеши Моему Воскресению? Господь глаголаше, воскрес от гроба, являяся апостолом неизреченно. Близнец же веровав, вопияше Создателю: Бог мой еси и Господь.
Слава, и ныне: тойже. И чтение праздника:
Посем степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Похвали Иерусалиме Господа, хвали Бога твоего Сионе. Стих: Яко укрепи вереи врат твоих. Всякое дыхание:
Евангелие от Матфеа, зачало 116, утреннее воскресно, 1. [Мф. 28, 16 – 20.]
Единиинадесять ученицы идоша в Галилею, в гору, аможе повеле им Иисус: |
Одиннадцать учеников пошли в Галилею, на гору, куда повелел им Иисус, |
И видевше Его, поклонишася Ему: ови же усумнешася. |
И, увидев Его, поклонились Ему, а иные усомнились. |
И приступль Иисус, рече им, глаголя: дадеся Ми всяка власть на небеси и на земли: |
И приблизившись Иисус сказал им: дана Мне всякая власть на небе и на земле. |
Шедше убо научите вся языки, крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа, |
Итак идите, научите все народы, крестя их во имя Отца и Сына и Святаго Духа, |
Учаще их блюсти вся, елика заповедах вам: и се, Аз с вами есмь во вся дни до скончания века. Аминь. |
Уча их соблюдать всё, что Я повелел вам; и се, Я с вами во все дни до скончания века. Аминь. |
Таже: Воскресение Христово видевше: трижды: псалом 50. И целование Евангелиа. Таже, Слава: Молитвами апостол, Милостиве: И ныне: Молитвами Богородицы: Посем стихира: Воскрес Иисус от гроба, якоже прорече даде нам живот вечный, и велию милость. Таже, Спаси Боже люди Твоя:
И абие канон праздника, творение Иоанна монаха. Глас 1. Ирмос по дважды, тропари же на 12. От днесь начинаем глаголати: Поим Господеви: во всю Пятдесятницу.
Песнь 1.
Ирмос: Поим вси людие, от горькия работы фараони Израиля изменшему, и во глубине морстей ногами немокрыми наставльшему, песнь победную: яко прославися.
Днесь весна душам, зане Христос от гроба якоже солнце возсияв тридневный, мрачную бурю отгна греха нашего. Того воспоим, яко прославися.
Царица времен, светоносному дню, дней же царю явственнейши даронося, красит избранныя люди церковныя, непрестанно поя воскресшаго Христа.
Врата смерти Христе, ниже гробныя печати, ниже ключи дверей Тебе противишася: но воскрес предстал еси другом Твоим Владыко, мир даруяй, всяк ум преимущ.
Катавасиа: Воскресения день: оба лика вкупе.
Песнь 3.
Ирмос: Утверди мене Христе, на недвижимом камени заповедей Твоих, и просвети мя светом лица Твоего: несть бо свят паче Тебе Человеколюбче.
Новыя вместо ветхих, вместо же тленных нетленныя, Крестом Твоим Христе совершив нас, во обновлении жизни жительствовати достойно повелел еси.
Во гробе заключен описанною плотию Твоею, неописанный Христе воскресл еси: дверем же заключенным, предстал еси Твоим учеником Всесильне.
Язвы Твоя Христе, яже волею претерпел еси за нас, учеником Твоим сохранив, свидетельство показал еси Твоего славнаго Воскресения.
Ипакои, глас 6:
Яко посреде учеников Твоих пришел еси Спасе, мир дая им: прииди и к нам и спаси нас.
И чтение в Богослове, егоже начало: Обновлением чтитися:
(текст Слова см. на сайте
Песнь 4.
Ирмос: Велия тайна Твоего Христе, смотрения: сию бо свыше провидя, богозрительно Аввакум, изшел еси, вопияше Тебе, во спасение людей Твоих Человеколюбче.
Желчи убо вкуси, древнее вкушение исцеляя, ныне же с сотом меда, просвещение подая Христос праотцу, и Свое сладкое причастие.
Радуешися испытаемь: темже Человеколюбче на сие повелеваеши Фоме, простирая неверующу ребра, мирови уверяя Твое Христе, тридневное востание.
Богатство почерп от сокровища некрадомаго Божественнаго, Благодетелю, копием прободеннаго Твоего ребра, премудрости и разума наполняет мир Близнец.
Твой всеблаженный хвалится язык, о Близнче! Первый бо благочестно проповедует Жизнодавца Иисуса, Бога же и Господа, от осязания исполнься благодати.
Песнь 5.
Ирмос: От нощи утренююще поем Тя Христе, Отцу собезначальна, и Спаса душ наших: мир мирови подаждь Человеколюбче.
Представ другом скорбящим Спас, пришествием всю отъемлет скорбь, и играти воздвизает Своим Воскресением.
О воистинну похваляемаго Фомы страшнаго начинания! Дерзостно бо осяза ребра, Божественным огнем блистающая.
Неверие Фомино, веры родительное нам показал еси: Ты бо вся премудростию Твоею промышляеши полезно Христе, яко Человеколюбец.
Песнь 6.
Ирмос: Пророка спасл еси от кита Человеколюбче, и мене из глубины прегрешений возведи, молюся.
Фомы не оставил еси Владыко, погружаема глубиною неверия, длани простер на испытание.
Спас наш глаголаше: осязавше Мя видите кости плоть носяща, Аз не пременихся.
Ребра осяза, и веровав позна Фома, не сый в первом входе Твоем, Спасе наш.
Кондак, глас 8:
Любопытною десницею, жизноподательная Твоя ребра Фома испыта Христе Боже: созаключенным бо дверем яко вшел еси, с прочими апостолы вопияше Тебе: Господь еси и Бог мой.
Икос:
Кто сохрани ученичу длань тогда неопалиму, егда ко огненным ребром приступи Господним? Кто даде ей дерзость, и возможе осязати пламенную кость, всяко неосяжимую? Аще бо не бы ребро силу подало бренней деснице, како можаше осязати, страданьми поколебавшая яже выше, и яже низу? Сия благодать Фоме дадеся, еже сия осязати, Христови же вопити: Господь еси и Бог мой.
Синаксарь в Неделю Фомину.
Стихи: Аще ада или из гроба ключ не возбраняет,
Твое Спасе стремление, ключ дверей како возбранит?
В сий день, в Неделю вторую по Пасце, обновления празднуем Христова Воскресения, и святаго апостола Фомы осязание. Обновлением убо обычай бе древний бывати, на некоторое от нарочитых: лету бо окружающу и той день, воньже тогда содеяно бысть наведшу вещи оноя, память творяху летнюю, да не в забвение великая бы дела были. Отсюду евреи первее Пасху в Галгалех сотвориша, Чермнаго моря прехождение обновляюще. Отсюду сень свидения им обновляется, и многославно. Отсюду царство Давидово, и иная, да не по коемуждо глаголю: елма убо всех яже в житии вещей изряднее больше, и паче всякия мысли дело, Господне Воскресение: не точию на коеждо лето сие празднуем и обновляем, но присно и по осмом дни. Первое убо сего обновление, настоящая Неделя, яже глаголалася бы воистинну и осмая и первая. Осмая убо, яко от Пасхи: первая же, яко начало других. И осмая паки: яко во образ вчиняется безконечнаго онаго дне, иже в будущем веце, иже первый, и един будет всяко, ни нощию разсекаемь. Сия убо о обновлениих: а яже о Фоме, сице бысть: Христу воньже день воскресе, позде учеником явльшуся, не бяше Фома, не у с прочими совокуплься, страха ради иудейска. Таже помале нашед, уведа Христово пришествие, не верова, не учеником токмо, яко Того видеша воскресша, но яко ниже отнюд воскресе Господь, и сей един сый от двоюнадесятих. Благохитростный же Бог, и о едином убо сице пекийся, купно же и смотрением неким большим, да и паче Воскресение и по сих будущим уверится, оставль дний осмь: да онаго любовь конечную поострит, и паче неверовавый всем веру известншую подаст Воскресения, паки приходит, и дверем заключенным, якоже прежде, сущу же и Фоме, входит и мир обычно подав, посем к Фоме простирается, и глаголет: принеси перст твой семо, и виждь руце Мои, и принеси руку твою, и вложи в ребра Моя, и не буди неверен, но верен. Понеже бо не точию видением уверитися имел еси за привидение, но скор сый, и осязания помянул еси. Показа же сим, яко внегда сия глаголаше ко учеником, бяше слыша: вложи руку твою в ребра Моя. Являет же, яко и широка бяше яже на ребрех язва, яко и руку внутрь вмещати. Фома же опасно испытав, и веру приим осяжением, попущаемь бо бе сия зрети и творити оная, аще и в нетленном и обоженном конечно телеси, за извещение взываше: Господь мой и Бог мой. Ово убо плоти ради, ово же Божества ради. И Христос к нему глаголет: яко видев Мя веровал еси, блажени не видевшии и веровавшии. Близнец же глаголется Фома, или зане с другим родися, или за еже усумнетися о Воскресении, или зане сице от естества слеплена беста ему два перста руки десныя, сиесть средний, и иже пред онем, глаголемый указательный: негли рекл бы кто, яко усумнетися имяше, и с сими осязати. Инии же глаголют, еже и известнейшее, яко еже Фома, близнец толкуется. Второе сие явление Христово. Третие же бысть на мори Тивериадстем в ловлении рыб, егда и пищи причастися, божественным огнем снедшейся, якоже весть Сам, известнейшее Воскресение представляя. Таже во Еммаусе является. Пятое в Галилеи, и единонадесятищи, якоже глаголют, является, дондеже вознесеся, многая и преестественная знамения творя, пред ученики по Воскресении: не бо многим сия показоваше. Оставиша же сия вся Евангелисти написати, зане не бе возможно сия многим, и в мире живущим человеком слышати, яко преестественна суща зело. Твоего апостола Фомы молитвами, Христе Боже наш помилуй нас. Аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Образу служити мусикийскому согласию созывающу люди, от песней Сионских поюще отечески отроцы Давидовы, мучителево разориша злочестивое веление, и пламень в росу преложиша, песнь воспевающе: превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси.
Яко первый есть дней и господственный светоносный сий, воньже радоватися достойно новым и божественным людем с трепетом: приносит бо и века образ, яко осмица совершая будущаго, превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси.
Един дерзнувый, неверною же верою облагодетельствовавый нас Фома Близнец, решит убо мрачное неведение всех концев, верным неверствием, себе же венец плетет яве глаголя. Ты еси Господь превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси.
Не всуе усумневся Фома о востании Твоем, не низложися: но несумнетельное тщашеся показати сие Христе, всем языком. Отонудуже неверием уверив, всех научи глаголати: Ты еси Господь превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси.
Со страхом руку Фома в ребра Твоя живоносная, Христе, вложив, трепетен ощути действо Спасе, сугубое двема естествома в Тебе соединяемыма неслиянно, и верою взываше глаголя: Ты еси Господь превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси.
Песнь 8.
Ирмос: В пламени огненне горящия пещи сохраншаго дети, и во зраце ангела снизшедшаго к ним, пойте Господа, и превозносите Его во веки.
Возжелевый Твое радостное видение, прежде не вероваше Фома: сподоблься же того, Бога и Господа Тя нарицаше Владыко, Егоже превозносим во вся веки.
Претерпевшаго Фомино неверие, и показавшаго ребра, и того дланию осязанна бывша, пойте Господа, и превозносите Его во вся веки.
Твое неудобное сокровище, утаеное нам отверзе Фома: богословив бо языком богоносным, пойте Господа, глаголаше, и превозносите Его во вся веки.
На 9-й песни, Честнейшую: не поем: но ирмос кийждо лик.
Песнь 9.
Ирмос: Тебе светлую свещу, и Матерь Божию, пречудную славу, и вышшую всех тварей, песньми величаем.
Твой светлый день и пресветлый Христе, всесветлую благодать, воньже красный добротою учеником Твоим предстал еси, в песнех величаем.
Тебе бренною дланию осязаема в ребра, и не опаливша сию, огнем невещественнаго Божественнаго существа, в песнех величаем.
Тя яко Бога из гроба воскресша Христа, не очима видевше, но сердечною любовию веровавше, песньми величаем.
Катавасиа: Светися, светися:
И поклон. Таже, Свят Господь Бог наш: на глас 1, трижды.
Ексапостиларий, глас 1.
Подобен: Небо звездами:
Моих удов рукою Твоею испытавый язвы, не не веруй Ми Фомо, уязвленному тебе ради: со ученики единомудрствуй, и живущаго проповедуй Бога. [Дважды.]
Слава, и ныне:
Днесь весна благоухает, и новая тварь ликует. Днесь взимаются ключи дверей, и неверия Фомы друга вопиюща: Господь и Бог мой.
На хвалитех стихиры, на 4, глас 1.
Подобен: Прехвальнии мученицы:
По еже из гроба Твоем страшном, жизнодавче, востании, якоже печатей не разрушил еси Христе гробных, тако заключенным дверем вшел еси к преславным апостолом Твоим, радостотворя их, и Правый Твой Дух подая им, за безмерную Твою милость.
Фома иже и Близнец не бе пришел, егда Ты учеником явился еси Господи. Темже не верова Твоему Воскресению, и видевшим Тя вопияше: аще не вложу перста в ребра Его и гвоздей язвы, не верую, яко востал есть.
Якоже хощеши осяжи, Христос Фоме вопияше: вложи руку, и познай Мя кости имуща и земное тело, и не буди неверен, равно же со инеми уверися. Он же возопи: Бог мой и Господь Ты еси, слава востанию Твоему.
Слава: глас 6:
По днех осмих востания Твоего Иисусе Царю, единородный Слове Отчий явился еси учеником Твоим, заключенным дверем, мир Твой подая, и неверующему ученику знамения показал еси: прииди и осяжи руце и нозе, и нетленная Моя ребра. Он же веровав, вопияше Тебе: Господь мой и Бог мой, слава Тебе.
И ныне: Преблагословенна еси:
Славословие великое. И тропарь праздника. Ектении, и отпуст. Начинаются же от днесь литии, сиречь исхождения в притвор. Такожде и оглашения преподобнаго отца нашего Феодора Студита, в нихже поем: Слава, и ныне, стихиру евангельскую, глас 1:
На гору учеником идущим, за земное Вознесение, предста Господь: и поклонившеся Ему, и данныя власти везде научившеся, в поднебесную посылахуся, проповедати еже из мертвых Воскресение, и еже на небеса возшествие. Имже и во веки спребывати неложный обещася Христос Бог, и Спас душ наших.
Внемли, яко литии в притворе прежде перваго часа бывают и оглашения Студитова. И час 1. И прочее обычное. И совершенный отпуст.
Ведомо буди, яко воследование случившихся святых во всех Неделях святыя Пятдесятницы поем в Повечериях.
|
|