На Утрени,
на Бог Господь, тропарь воскресен дважды, глас 5:
Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.
Слава, и ныне, праздника, глас 4.
Заступнице усердная, Мати Господа Вышняго, за всех молиши Сына Твоего Христа Бога нашего, и всем твориши спастися, в державный Твой покров прибегающим. Всех нас заступи о Госпоже Царице и Владычице, иже в напастех и скорбех, и в болезнех обремененных грехи многими, предстоящих и молящихся Тебе умиленною душею, и сокрушенным сердцем, пред пречистым Твоим образом со слезами, и невозвратно надежду имущих на Тя избавления всех зол, всем полезная даруй, и вся спаси Богородице Дево: Ты бо еси божественный покров рабом Твоим.
По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Крест Господень похвалим, погребение святое песньми почтим, и Воскресение Его препрославим: яко совозстави мертвыя от гроб яко Бог, пленив смерти державу, и крепость диаволю, и сущим во аде свет возсия.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
Господи мертв нареклся еси, умертвивый смерть, во гробе положился еси, истощивый гробы: горе воини гроба стрежаху, доле от века мертвыя воскресил еси. Всесильне и непостижиме Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся святая горо и богопроходная, радуйся одушевленная купино и неопалимая. Радуйся едина к Богу мирови мосте, преводяй мертвыя к вечному животу. Радуйся нетленная Отроковице, неискусомужно рождшая Спасение душ наших.
По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Господи, по тридневнем Твоем Воскресении, и апостолов поклонении, Петр вопияше Ти: жены дерзновение прияша, аз же убояхся. Разбойник богословяше, аз же отвергохся. Убо призовеши ли мя прочее ученика быти? или паки покажеши мя ловца глубиннаго? Но кающася приими мя Боже, и спаси мя.
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Господи, посреде осужденных пригвоздиша Тя беззаконнии, и копием ребро Твое прободоша, о Милостиве! Погребение же приял еси, разрушивый адова врата, и воскресл еси тридневно. Притекоша жены видети Тя, и возвестиша апостолом востание: превозносимый Спасе, Егоже поют ангели, благословенный Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Неискусобрачная Невесто Богородительнице, Яже Евину печаль радостотворившая, воспеваем вернии и покланяемся Тебе, яко возвела еси нас от древния клятвы: и ныне моли непрестанно, Всепетая, Пресвятая, во еже спастися нам.
Таже полиелей: и тропари, Ангельский собор: и ипакои гласа, глас 5:
Ангельским зраком ум смущающа, и Божественным востанием душею просвещаемы, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех Воскресение, Господу содействующу чудесы, подающему нам велию милость.
И седальны праздника. Глас 3:
Людие благочестивии, правовернии собори христоименитии, приступите верно вси, божественному припадающе Божия Матере образу: Тая бо исцеление болящим радостно подает, уязвляет же злославныя яко стрела от лука, нас всех веселит световидно, и благодатию озаряет молитвами Своими.
Ин седален:
Всю Тя Бог освяти Деву добрую, и непорочную в женах, пророки прообразив честно, иереи благословив, во святая святых всели, ангелом воспита, с небесе пищу хлеб подая. Сам же Преблагий, и Единородное Бог Слово, вселися в Тя, и плотию пройде из Тебе. Темже Ти покланяемся, и чтим, яко воистинну истинную сущую Богородицу.
Ин седален, глас 4:
Да ликовствует светло верных все множество, рыдает же демонское воинство, видяще многоименныя сияющя праздники Божия Матере, ублажаему Божию Матерь божественными песньми: идеже бо богоприятно славится преблагословенная Богородица Владычица, богоизбранная Отроковица, неприязни падение, христианом же крепкое утверждение.
Ин седален:
О всеблагословенная Богородице Владычице, богоизбранная Отроковице, светлое пророческое сбытие, апостольская похвало, и мученическое исповедание и венче, ангелы чтимая, и человеческими роды многопетая, и всего мира вожделенная помощница! Избави рабы Твоя осуждения будущаго, и езера огненнаго, едина благословенная.
Слава, глас 1:
Правоверно чтущия Тя, и императора к Тебе прибегающа, и иконе Твоей святей любезно покланяющася, о Божия Мати! Спаси, и не даждь в расхищение сопостатом: ниже найдут на ны вся злая, яже грехи наша уготоваша нам, ниже беззакония наша превзыдут на главы наша: но да Твоя матерняя к Богу преодолеет за ны богоприятная молитва.
И ныне, глас тойже:
Пречистая Твоя икона, Богородице Дево, врачевство всему миру духовное: к нейже прибегающе, Тебе покланяемся, и почитаем, и лобызаем, и чтим, исцелений благодать почерпающе от нея, и недуг телесных, и душевных страстей, Твоими молитвами свобождаемся.
Степенна, глас 5. Антифон 1.
Ихже стихи повторяюще поем:
Внегда скорбети мне, давидски пою Тебе Спасе мой: избави душу мою от языка льстиваго.
Пустынным живот блажен есть, божественным рачением воскриляющимся.
Слава: Святым Духом одержатся вся, видимая же с невидимыми: самодержавен бо сый, Троицы Един есть неложно.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
На горы душе, воздвигнемся, гряди тамо, отнюдуже помощь идет.
Десная Твоя рука, и мене Христе касающися, от лести всякия да сохранит.
Слава: Святому Духу богословяще рцем: Ты еси Бог, Живот, рачение, свет, ум: Ты благостыня, Ты царствуеши во веки.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
О рекших мне: во дворы внидем Господня: радости многия исполнен быв, молитвы возсылаю.
В дому Давидове страшная совершаются: огнь бо тамо паля всяк срамный ум.
Слава: Святому Духу живоначальное достоинство, от Негоже всякое животно одушевляется, яко во Отце, купно же и Слове.
И ныне, тойже.
Прокимен, глас 5: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, яко Ты царствуеши во веки. Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим.
Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:
Евангелие воскресно 11, от Иоанна, зачало 67. [Ин. 21, 15–25.]
Во время оно, явися Иисус учеником Своим востав от мертвых. И глагола Симону Петру: Симоне Ионин, любиши ли Мя паче сих? Глагола Ему: ей Господи, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему: паси агнцы Моя.
Во время оно, явился Иисус ученикам Своим, востав от мертвых, и говорит Симону Петру: Симон Ионин! любишь ли ты Меня больше, нежели они? Петр говорит Ему: так, Господи! Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси агнцев Моих.
Глагола ему паки второе: Симоне Ионин, любиши ли Мя? Глагола Ему: ей Господи, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему: паси овцы Моя.
Еще говорит ему в другой раз: Симон Ионин! любишь ли ты Меня? Петр говорит Ему: так, Господи! Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси овец Моих.
Глагола ему третие: Симоне Ионин, любиши ли Мя? Оскорбе же Петр, яко рече ему третие, любиши ли Мя? и глагола Ему: Господи, Ты вся веси, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему Иисус: паси овцы Моя.
Говорит ему в третий раз: Симон Ионин! любишь ли ты Меня? Петр опечалился, что в третий раз спросил его: любишь ли Меня? и сказал Ему: Господи! Ты все знаешь; Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси овец Моих.
Аминь, аминь глаголю тебе: егда бе юн, поясашеся сам, и хождаше, аможе хотяше: егда же состареешися, и воздежеши руце твои, и ин тя пояшет, и ведет, аможе не хощеши.
Истинно, истинно говорю тебе: когда ты был молод, то препоясывался сам и ходил, куда хотел; а когда состаришься, то прострешь руки твои, и другой препояшет тебя, и поведет, куда не хочешь.
Сие же рече, назнаменуя, коею смертию прославит Бога. И сия рек, глагола ему: иди по Мне.
Сказал же это, давая разуметь, какою смертью Петр прославит Бога. И, сказав сие, говорит ему: иди за Мною.
Обращься же Петр, виде ученика, егоже любляше Иисус, во след идуща, иже и возлеже на вечери на перси Его, и рече: Господи, кто есть предаяй Тя?
Петр же, обратившись, видит идущего за ним ученика, которого любил Иисус и который на вечери, приклонившись к груди Его, сказал: Господи! кто предаст Тебя?
Сего видев Петр, глагола Иисусови: Господи, сей же что?
Его увидев, Петр говорит Иисусу: Господи! а он что?
Глагола ему Иисус: аще хощу, да той пребывает, дондеже прииду, что к тебе? ты по Мне гряди.
Иисус говорит ему: если Я хочу, чтобы он пребыл, пока приду, что тебе до того? ты иди за Мною.
Изыде же слово се в братию, яко ученик той не умрет: и не рече ему Иисус, яко не умрет: но аще хощу тому пребывати, дондеже прииду, что к тебе?
И пронеслось это слово между братиями, что ученик тот не умрет. Но Иисус не сказал ему, что не умрет, но: если Я хочу, чтобы он пребыл, пока приду, что тебе до того? —
Сей есть ученик свидетельствуяй о сих, иже и написа сия: и вем, яко истинно есть свидетельство его.
Сей ученик и свидетельствует о сем, и написал сие; и знаем, что истинно свидетельство его.
Суть же и ина многа, яже сотвори Иисус: яже аще по единому писана бывают, ни самому мню всему миру вместити пишемых книг. Аминь.
Многое и другое сотворил Иисус; но, если бы писать о том подробно, то, думаю, и самому миру не вместить бы написанных книг. Аминь.
Таже, Воскресение Христово видевше: Псалом 50: Помилуй мя Боже: Слава: Молитвами апостолов: И ныне: Молитвами Богородицы: Таже, глас 6: Помилуй мя Боже: Посем стихира: Воскрес Иисус от гроба:
Спаси Боже люди Твоя: и возглас: Милостию и щедротами и человеколюбием:
Каноны: воскресный на 4: Богородичен на 2: праздника на 8.
Канон воскресен, глас 5:
Песнь 1.
Ирмос: Коня и всадника в море Чермное, сокрушаяй брани мышцею высокою, Христос истрясе: Израиля же спасе, победную песнь поюща.
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.
Тебе терноносный еврейский сонм, любве благодетелю к Тебе не сохрань матерния, Христе венча, родоначальника разрешающа терновное запрещение.
Воздвигл еси мя падшаго в ров, преклонься Жизнодавче, Безгрешне: и моея злосмрадныя тли Христе, претерпев неискушенно, Божественнаго существа миром мя облагоухал еси.
Богородичен: Разрешися клятва, печаль преста: Благословенная бо и Благодатная, верным радость возсия, благословение всем концем цветоносящи Христа.
Ин канон Пресвятей Богородице [егоже краестрочие: Свет рождшая, просвети мя Дево].
Глас и ирмос тойже.
Света всельшагося в Тя Пречистая, и просвещшаго мир лучами Божества, Христа моли, просветити вся поющия Тя, Мати Дево.
Яко украшаема добротою добродетелей Благодатная, добротворное благолепие лучею Духа, подъяла еси Всечистая, всяческая удобрившаго.
Канон Пресвятей Богородице, Одигитрию.
Творение иеромонаха Игнатиа. Глас 4.
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.
Радостно, Чистая, ныне наставшее хваление приношаю радуяся и тихим гласом, Одигитрие, вопию Ти: радуйся, и исполни мя разума, пети начинающа.
Христа родившая, радость нам вечную, о радуйся всепетая, православных надеждо, Одигитрие всепетая Девице: радости исполни мя мирови желанныя.
Ликуют вси человецы, и ангели всегда согласно вопиюще, на небеси и на земли Одигитрие: радуйся, Девице, радости бо Рождеством Твоим всяческая исполнила еси.
Радость Одигитрие, со страхом Ти вопиющих радости сподоби, Мати сущия радости, избавляющи скорбей всяческих, и всех помилуй к Тебе прибегающих.
Ин канон праздника, глас и ирмос тойже.
Благоговеют Ти, Богородице, ангелов начальницы, и святых чини честно служат, праведнии красуются, небесных ходатаицу блажат Тя. Купно же и земля и небо в веселии светло восхваляют Тя, и мы грешнии милости просим: озари наша сердца, Владычице, воспети песнь святыя Твоея иконы явлению.
Приидите, соберитеся христоименитии людие, умы тайно очистившеся, во святую церковь Матере Христа Бога нашего: источает бо нам неоскудно от святыя иконы источник духовен, целебен душам и телом, песнь вопиющим: благословен из Тебе рождейся Бог наш.
Дивит, Пренепорочная, и ужасает всяк слух странно чудо Божественнаго Твоего Рождества: како херувимскаго Творца зачала еси? Како огнь нестерпимый во утробе носила еси? Како сущую Жизнь плотию облекла еси, и живот всему миру родила еси, Бога купно и Человека?
Под кров Твой Дево, Госпоже, прибегаем вси роди человечестии: просвети ны светом Рождества Твоего, грешныя рабы Твоя, молящияся прилежно, и кланяющияся пречистей Твоей иконе, просяще от Тебе прияти великия милости.
Катавасиа: Отверзу уста моя:
Песнь 3.
Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим, и повесивый неодержимо тяготеющую, на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, Церковь Твою утверди, едине Блаже и Человеколюбче.
Желчь убо иже из камене мед ссавшии, в пустыни чудодействовавшему Тебе принесоша Христе: оцет же за манну воз благодеяние Ти воздаша отроцы Израилевы неблагодарнии.
Иже древле световидным облаком покрываеми, живот во гробе Христа положиша: но самовластно воскрес, всем верным подаде тайно осеняющее свыше Духа сияние.
Богородичен: Ты Мати Божия несочетанно родила еси, Иже о нетленна Отца возсиявшаго, кроме болезней матерних: темже Тя Богородицу, воплощенна бо родила еси Слова, православно проповедуем.
Ин, ирмос тойже:
Лествица, еюже к нам сниде Вышний, истлевшее естество исправити, Ты явственно Чистая, всем ныне видена была еси, Тобою бо Преблагий мирови беседовати {причаститися} благоволи.
Еже древле предуставленное Дево таинство, и прежде век провидимое вся ведущему Богу, летом ныне напоследок в ложеснах Твоих Всенепорочная, конец прием явися.
Ин.
Ирмос: Твоя песнословцы Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Христа Вышняго Царя, о радуйся, непоколебимая Чистая, и одушевленная палато! Радуйся Одигитрие, радуйся: Тобою бо нерушимь наш град сохраняется.
Вместити Егоже не возможе тварь, во утробу неискусобрачную, Одигитрие Девице, телесно вместила еси: темже Ти радуйся поем, по долгу величающе.
Радость многопетая мирови, радостно Ти поюще присно, вечнующия, Чистая, радости сподобляемся, Твоими матерними молитвами к Рождшемуся из Тебе, Одигитрие.
Златую Тя стамну, и свещник, и жезл, и трапезу, Чистая, призываем Одигитрие: и глас еже радуйся, Тебе присно привношаем, с симиже имены.
Ин, ирмос тойже:
Кую Ти достойную похвалу наше принесет конечное неможение? Яко явлением пречистыя Твоея божественныя иконы, независтныя источники целебныя источаеши, верно, прибегающим к Тебе рабом Твоим.
Божественныя Твоея иконы святое явление, Богородице Дево, яко светозарное возсия нам солнце, преславных чудес лучи пущающи, тьмы лютых обстояний отгоняющи, священными Твоими, Владычице, предстательствы.
Исполнила еси благодати иногда первописанную Твою икону, Госпоже Дево Богородице: и ныне таже благодать истинствует сиянием веры чудес, яко тоя ради первописанныя, ко спасению верно к Тебе по Бозе прибегающим.
Покланяемся, Богородице, Твоему пречистому образу, и пресладкому Твоему Младенцу, Превечному и незаходимому Свету Христу, Имже спасла еси от лютых зол, и тления смертнаго все человеческое естество.
Кондак, глас 8:
Подобен: Взбранной:
Притецем людие к тихому сему и доброму пристанищу, скорой помощнице, готовому и теплому спасению, покрову Девы. Ускорим на молитву и потщимся на покаяние: источает бо нам неоскудныя милости Пречистая Богородица, предваряет на помощь, и избавляет от великих бед и зол, благонравныя и богобоящияся рабы Своя.
Икос: Смысл очистивше и ум, притецем к Богородице, светло песньми ублажающе Ю, и пречистую икону Ея прославляем и чтим, и припадающе покланяемся яко Самой сущей Оной: честь бо иконы на первообразное восходит, и почитаяй и покланяяйся ей, почитает самое первообразное, якоже божественнии отцы рекоша. И аще кто не чтит Пресвятыя Богородицы, и не покланяется иконе Ея, анафема да будет: посрамляет бо и погубляет не чтущия Ю: избавляет же от великих бед и зол, благонравныя и богобоящияся рабы Своя.
Седален, глас 8:
Подобен: Премудрости:
Божественнии Слова апостоли, Евангелиа Христова велегласнии вселенныя благовестницы, божественную церковь создавше в пресвятое Твое, имя Богородице, и к Тебе, Госпоже, приходят, моляще Тя приити на тоя освящение. Ты же, о Богомати, рекла еси: идите с миром, и Аз с вами тамо есмь. Они же шедше обретают тамо на стене церкве Твоего, Владычице, образа подобие, Божественною писано силою шаровными подобии, и видевше поклонишася Ти, и прославиша Бога. С нимиже и мы божественней Твоей покланяемся иконе, просяще от Тебе великия милости: даруй согрешений оставление рабом Твоим, едина благословенная.
Слава, и ныне, тойже.
Песнь 4.
Ирмос: Божественное Твое разумев истощание, прозорливо Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: во спасение людей Твоих спасти помазанныя Твоя пришел еси.
Яже от Мерры горчайшия воды, яко во образе проначертая пречистый Крест Твой Блаже, греховное умерщвляющ вкушение, древом усладил еси.
Крест за древо разумное, за сладкую же пищу желчь, Спасе мой, приял еси, за тление же смерти кровь Твою Божественную излиял еси.
Богородичен: Кроме убо сочетания зачала еси нетленно во чреве, и без болезни родила еси, и по рождестве Дева, Бога плотию рождши, сохранилася еси.
Ин, ирмос тойже:
Сердцем и умом, душею же и усты исповедую всеблагочестно Тя Богородицу воистинну, Чистая, спасения плод объемля, и спасаюся Дево, молитвами Твоими.
Создавый от не сущих всяческая, от Тебе Чистыя создатися яко Благодетель благоволи, на спасение верою и любовию Тя поющих, Всенепорочная.
Ин.
Ирмос: Седяй в славе, на престоле Божества, во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Радуйся, чудо чудес, Одигитрие Владычице. Радуйся, всех радосте градов и весей, непобедимое христианское в бедах хранилище, и предградие, и на враги побеждение.
Радуйся, радуйся царей православных похвало, и христолюбивых воинств, покров пребываеши всех Царице. Радуйся, Одигитрие, прибежище всем нам и утверждение.
Радуйся, всем скорое в бедах избавление. Радуйся, готовое всем скорбящим утешение. Радуйся, всепетая. Радуйся, Одигитрие всеблагословенная, всем немощным исцелительнице.
Радуйся, Еяже величия вся тварь славити убо спешит по достоянию, но не возмогает, Одигитрие, и сего ради зовет Ти: радуйся, Владычице, боговместимое жилище.
Ин, ирмос тойже:
Почтим людие Чистыя в чистоте икону Девы Богородицы, и Тоя Божественнаго Младенца Христа Бога нашего, и лобызаем и прославляем со страхом и трепетом: почитаем бо икону благочестно, паче же почитаем Самую тую сущую Чистую Богоматерь.
Давид божественный и чудный пророк издалеча провидя, глагола: лицу Твоему помолятся богатии людие. Мы же вернии покланяемся, и лобызаем честную икону, душами купно и телесы освящающеся.
Евангелиа Христова богогласный списатель Лука, Божиим мановением всенепорочный Твой написует образ Богородице, и Младенца Превечнаго на руках Твоих вообразив: к немуже притекающия напастей и бед избавляеши, и вся покрываеши, и спасаеши Твоею милостию.
Ты еси похвало и венец святым всем, о Царице! Ты упование наше и помощнице по Бозе, и на Тя надежду спасения нашего возложихом вси. Тебе молимся яко Божии Матери: одожди грешным рабом Твоим, богатыя Твоя душеспасительныя милости.
Песнь 5.
Ирмос: Одеяйся светом яко ризою, к Тебе утренюю, и Тебе зову: душу мою просвети омраченную Христе, яко един благоутробен.
Иже славы Господь в неславне зраце, на Древе обезчещен волею висит, о божественней мне славе несказанно промышляя.
Ты мя преоблекл еси в нетление, Христе, тли смертныя неистленно плотию вкуш, и возсияв из гроба тридневен.
Богородичен: Ты правду же и избавление нам рождши Христа без семене, свободно содеяла еси от клятвы Богородице, естество праотца.
Ин, ирмос тойже:
Вси пророцы Тя яве предвозвестиша хотящую быти Божию Матерь, Богородице Чистая: едина бо обрелася еси чистая, совершенна Непорочная.
Светел облак Тя животныя воды, нам тучу нетления Христа одождивший отчаянным, Чистая, познаваем.
Ин.
Ирмос: Ужасошася всяческая о божественней славе Твоей: Ты бо Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Благостыни бездно и щедротам еси, радуйся Одигитрие Девице: радуйся, всем радость творящи верным. О радуйся, сущим в бедах, скорбящим пребыстрая заступнице!
Радости от исполнения величия чудес Твоих зряще исполняемся вси, не зрящии, слышаще же вернии: темже радуйся Тебе присно всюду, и вси, Одигитрие, поем.
Христа Бога нашего, о радуйся Одигитрие, жилище, и дом неизреченней и пребожественней Дево славе Его! О радуйся, палато преукрашенная! Радуйся граде одушевленный, присноцарствующий!
Радость неоскудную Тя разсмотряюще, яко море, Отроковице, Одигитрие Девице, радующеся вси, радуйся, вопием Ти: и поюще, Божественных даров невидимо присно от Тебе ожидаем.
Ин, ирмос тойже:
Всяко Пречистая существо воспети недоумеет Тя, паче бо горних умов превозвысилася еси, рождши неприступнаго и страшнаго Всецаря, и Бога: но яко милостива, и скорая человеком помощница, вонми молению раб Твоих, и даруй Твою помощь.
Идеже осенит благодать Твоя, Богородице, страхом исчезают демони, и разрушается злокозненное тех мечтание, бегают дуси темнии, радуется же верных все множество, Тебе песнь хвальну от сердца вопиюще: радуйся, божественный покрове душ наших.
Безочесным сладкое зрение дается, глухим слышание, немым благоглаголание, хромым хождение, прокаженным очищение, демонствуемым целомудрие, и в болезнех сущим различных исцеление, осенением пречестыя Твоея, Богородице, иконы.
Не умолчим никогдаже Богородице, псалмы и песньми воспевати величия Твоя, обрадованная: Бога бо воистинну воплотившагося родила еси, во спасение наше всемирное, и избавление.
Песнь 6.
Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, Владыко Христе, страстей море укроти, и от тли возведи мя яко благоутробен.
В тление поползся родоначальник, Владыко Христе, преслушаннаго брашна вкуш, и к животу возведен бысть страстию Твоею.
Живот низшел еси ко аду, Владыко Христе, и тление растлевшему быв, тлением источил еси воскресение.
Богородичен: Дева роди, и рождши пребысть чиста, на руку носящаго всяческая, яко воистинну Дева Мати понесшая.
Ин, ирмос тойже:
Иже всему виновный, и еже быти всем подавый, яко виновну имяше воплощаемь, еже по нам, Тя Богомати Всенепорочная.
Исцелений Владычице, душепитательный точащий источник верно притекающим к покрову Твоему благославному, вемы Тя Всенепорочная.
Песнь 6.
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество богомудрии Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Христа Чистая приемлющи, глас еже радуйся, Одигитрие Девице, слышала еси: Егоже неизреченно рождши, и радуйся, от всех слышиши всегда.
Радости вся исполнила еси, вышняя и нижняя Ты совокупила еси, Одигитрие. Темже радостно и согласно ныне, небо и вся земля зовет Ти.
Вдовам, о радуйся Всепетая, и всем сирым Одигитрие, утешение. Радуйся, всем источающи нищим богатство неистощимое!
Злата всякаго блистаема, и утра солнечнаго светлейши, жилище Христово, радуйся Одигитрие, радуйся Девице, радуйся Невесто неневестная.
Ин, ирмос тойже:
Божественнаго Твоего Рождества Дево Госпоже, пребогатая благодать, юже древле изглашением предала еси пречестому Твоему образу, неоскудне действовати великая же и преславная, во спасение на Тя надеющимся.
Идеже прославляется святое имя обрадованныя Богородицы, тамо всяческих благих источницы проливаются: приидите в чистоте человецы, се бо явление божественныя Девы иконы, сказует Царицы пришествие, во спасение всех верных.
Целения болезней, отгнание же страстей, и душепитательное спасение, грехов прощение, и вечное избавление, от пречистыя Твоея иконы, Владычице, верно приходяще приемлем, Богомати всенепорочная.
К Тебе, Госпоже, прибегают роди правоверных, просят великия милости, и приемлют неоскудно сущии в недузех исцеление, в страстех пременение, в печалех утешение. Источи и мне, Владычице каплю душеспасительную, да со всеми и аз пою Твое величие.
Кондак, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:
Ко аду Спасе мой сошел еси, и врата сокрушивый яко Всесилен, умерших яко Создатель совоскресил еси, и смерти жало сокрушил еси, и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче. Темже вси зовем: спаси нас Господи.
Икос: Услышавша жены ангеловы глаголы, отложиша рыдание, радостны бывша и трепетны, ужас бо видеша, и се Христос приближися к ним, глаголя: еже, радуйтеся, дерзайте, Аз мира победих, и узники свободих, потщитеся убо ко учеником, возвещающа им: яко варяю вы во граде Галилейстем, еже проповедати. Темже вси Тебе зовем: спаси нас Господи.
Песнь 7.
Ирмос: Превозносимый отцев Господь пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: Боже, благословен еси.
Плотию обложься якоже на удице льщения, Божественною Твоею силою змия низвлекл еси возводя вопиющия: Боже, благословен еси.
Земли непроходное осуществовавый составление, во гробе покрывается плотию невместимый. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Богородичен: Едину убо Ипостась во двою естеству, Всенепорочная родила еси воплощеннаго Бога. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Ин, ирмос тойже:
Неопределенный пребыв непреложен, плоти по Ипостаси соединися, яко благоутробен, в Тебе Пресвятей: Иже един благословен Бог отец наших.
Невесту Тя Всенепорочную Богородице Владычице, согласно славим и престол Зиждителя Твоего. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Ин.
Ирмос: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Радуйся, радуйся Богородице Одигитрие, всех и всегда наставляющи верных, шествовати ко всякому пути спасительному, радуйся Владычице, Тобою бо присно избавляемся настоящия варварския беды.
Радуйся, радуйся Одигитрие, бдящи и молящися о нас к Богу, и всякия злобы ходатайством Твоим всяческих скорбей, Богородительнице, всех людей избавляющи.
Радуйся, радуйся Пресвятая Одигитрие, Яже прошения наша к пользе нам исполняющи, и хотящи всем присно всегда любодружное благое единство, спешное же во изящных.
Радуйся, радуйся кораблем Одигитрие, нуждно плавающим, избавляющи верных, и всем избавление от всякия скорби, и недуги пестротныя и медленныя разрешающи вскоре.
Ин, ирмос тойже:
Приидите, почерпем отпущение от неистощимаго источника, точащаго святыню Пречистыя Девы, и Тоя Пречистаго Младенца Божия Слова, нас ради вочеловечшагося, к Немуже возопиим: Творче Избавителю, препрославленный со Отцем и Духом, Боже благословен еси.
Неусыпную, Чистая, и богоприятную имущи молитву, и непреодолеемую державу крепости, врагов наших дерзость, яже на ны разори, и выя их под нозе верному императору нашему низложи, да возвеселимся о Тебе раби, Сыну Твоему вопиюще: отец наших Боже, благословен еси.
Радуемся и веселимся, вернии людие, чудному явлению иконы Пречистыя Владычицы Богородицы: река бо явися неисчерпаема, целебную воду точащи, слепым бо видети дает, и глухим слышание, хромым хождение, и всем сущим в недузех безмездное исцеление.
Неиспытана глубина, недоведомо таинство, непостижимь образ, Дево, зачатия Твоего, зачатие без семене, без мужа рождество. Безплотный воплотися, Превечный младенствует, Сын Божий Сын Тебе Девы бывает, Емуже вопием: Боже, благословен еси.
Песнь 8.
Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи отроцы, всемирный лик сплетше пояху: дела всякая Господа пойте, и превозносите во вся веки.
Ты о вольней спасительныя страсти помолился еси чаши, якоже невольней: два хотения, двема бо по коемуждо носиши существома Христе, во веки.
Твоим вседетельным схождением, ад Христе, поруганный изблева вся, яже древле лестию умерщвленныя, Тебе превозносящия во вся веки.
Богородичен: Тя яже паче ума богомужне словом рождшую Господа, и девствующую, вся дела Дево благословим, и превозносим во вся веки.
Ин, ирмос тойже:
Преста ныне яже праотчая печаль, радость приемши Ти Богоматерни. Темже непрестанно поем Тя Дево, и превозносим во вся веки.
Поет с нами безплотных собор, Дево Рождество Твое непостижимое, един лик составльше любовию, и превозносяще Его во веки.
Ин.
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи, Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.
Радуйся, всеблагословенная Марие, из Тебе бо всеблагословенный Бог одеяся во всего мя человека. И одеявся соедини Своему Божеству, неизреченным соединением, Дево Одигитрие. Радуйся обрадованная, радосте всего мира.
Радуйся, лукавых духов прогонительнице. Радуйся, Богородице Одигитрие. Радуйся, Юже небесная невидимая воинства славословят всегда, и величают яко Матерь Божию бывшую. Радуйся, Яже нижняя сочетавши с вышними.
Радуйся, вся небесныя силы без разсуждения превосходящая. Радуйся, Одигитрие. Радуйся, всякия твари, яко Бога рождшая, господьствующи. Ей, Владычице всепетая, радуйся, яко пребываеши Дева Чистая и по рождестве.
Радуйся, женам всем славо, храме преосвященный Бога нашего, радуйся Одигитрие. Радуйся, душеспасительная всей вселенней. Радуйся, покрывающий облаче, небес ширшая. Радуйся, мироположнице, Божественнаго мира полна.
Ин, ирмос тойже:
Ум ангельский и человеческий ужасается, Богородице, како Бога Небеснаго ложеснами объемши воплотила еси? Како Младенца рождши, яко Сына на руку носиши? Егоже ужасается тварь, и трепещут горнии престоли, вопиюще непрестанно: Свят, Свят, Свят еси Боже, препетый и превозносимый во веки.
Радуйся, сущая радосте всего мира, со архангелом Гавриилом вопием Ти, Богородице: радуйся, вместилище Невместимаго. Радуйся, благодатная, носило Божества всего. Радуйся, Адамово воззвание, с Тобою Господь, и Тебе ради с нами спасая нас. Егоже поем и превозносим во веки.
Корень Иессеев освященный, корень греха нашего исторгнула еси. Жезл Ааронов процветший, жизнодателя цвета израстивши Христа, стамно манноприемная, смерти всю силу сокрушила еси, и в породу жизни возвела еси род человеческий: темже Тя поем добрых виновную.
Ты похвала христианом еси, Владычице, Ты оружие на враги, и стена к Тебе прибегающим. Тя и ныне на помощь призываем Госпоже, не даждь врагом вознестися на люди Твоя, иже Тебе не хвалят, ни Сына Твоего, Богородице, и Твоей иконе не кланяются: сих победи, и души наша спаси.
Песнь 9.
Ирмос: Исаие ликуй, Дева име во чреве, и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему: Егоже величающе, Деву ублажаем.
Падшаго человека восприял еси Владыко Христе, из ложесн девических всему совокуплься, греху же ни единому причащься: всего от истления Ты свободил еси пречистыми Твоими страстьми.
Боготочною кровию истощенною Владыко Христе, от Твоих пречистых ребр и животворящих, жертва убо преста идольская, вся же земля Тебе хваления жертву приносит.
Богородичен: Не Бога безплотна, ниже паки человека проста произведе Чистая Отроковица, и Нескверная: но Человека совершенна, и неложно совершенна Бога. Егоже величаем со Отцем же и Духом.
Ин, ирмос тойже:
От чистых кровей Твоих усырися плоть преестественно всех Содетелю, единородному Сыну Родителеву, не от мужа, без семене же умна и одушевленна, Богородице Приснодево.
Обходимое уставила еси смерти неудержимое стремление, рождши плотию воистинну паче ума Жизнь вечную: ейже приложься усты горькими ад упразднися, Пресвятая Мати Дево.
Ин.
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Радуйся свеще, Свет невечерний понесшая, и в Рождестве Твоем многобожия тьму разрушившая, и адовы пропасти избавльшая люди. Радуйся, Одигитрие Богородице, доброт всех предходатаице.
Радуйся земле, из неяже клас прозябши небесный верным, и мира всего душегубнаго глада избави, разумная и одушевленная. О радуйся, винограде, яже грозд животный рождшая, Богородице Чистая Одигитрие!
Радуйся, тайных цветов прекрасный сущий раю. Радуйся, Мати Дево, невидимых разум чистотою страннолепно побеждши Богородительнице. Радуйся, Отроковице. Радуйся, Одигитрие, всемирное чудо и слышание.
Лето живота нашего прочее сохрани неврежденно, поможением Твоим, Дево Отроковице, и сподоби конец благий получити нам воспевающим Тя, и взывающим: радуйся, всеблаженная, Богородице Чистая Одигитрие.
Ин, ирмос тойже:
Тебе твердую помощницу роду человеческому, Богородице Марие, лик пророческий многообразно провозвести, сень святую, небес пространнейшую, скрижаль богописанную, и купину неопалимую, дверь богопроходную, гору же и лествицу, и мост и жезл процветший: мы же воистинну Богородицу Тя величаем.
Тайна глубины Рождества Твоего ум ангельский ужасает, Дево, и пречистая икона демоны прогонит, и лица нечестивых омрачает, и в студ поревает: не терпят бо взирати на силу ея, бегают же и исчезают. Мы же любезно покланяемся и лобызаем, и Тя Богородицу величаем.
Предстательница сущи неоступна к Вышнему Царю, яко имущи матерне дерзновение непостыдно, в мире глубоце православных житие утверди, и благовернаго императора нашего возвыси, и вся полезная даруй всегда рабом Твоим, да Тя, Богородице, величаем.
О всемилостивая христианом помощнице! Не может Тя воспети достойно ум человеческий и ангельский, яко всея твари честнейши, небесных и земных славнейши: всех бо родила еси Творца и Бога. Но о Владычице! Приими милостивно, юже Тебе от сердца возложихом песнь, спасай нас всегда, на Тя бо надеемся.
По катавасии ектениа малая. Таже, Свят Господь Бог наш.
Ексапостиларий утренний.
По Божественнем востании, трижды Петра, любиши ли Мя, вопрошая Господь, Своих овец предлагает пастыреначальника: иже видя, егоже любляше Иисус, во след грядуща, вопрошаше Владыку: сей же что? Аще хощу, рече, пребывати сему, дондеже и паки прииду, что к тебе, друже Петре?
Светилен:
Да почтится всепетая Мати Божия, Жизнь сущую рождши Христа Бога нашего, райских дверей отверзение, и всего мира очищение, к животу возведение: Сей есть пророком глаголавый, Тому поклонимся, Богу и Спасу душ наших.
Слава, и ныне:
Приидите, вернии, с чистотою, возвеличим Пречистыя Матере Бога нашего чудную икону, и Божественнаго Младенца Спаса Христа: Егоже яко рождшая на руку носивши, и матерне дерзновение к Нему имущи непрестанно молит за ны и подает рабом Своим богатыя милости.
На хвалитех стихиры воскресны, глас 5:
Стих: Сотворити в них суд написан, слава сия будет всем преподобным Его.
Господи, запечатану гробу от беззаконников, прошел еси из гроба, якоже родился еси от Богородицы: не уразумеша, како воплотился еси, безплотнии Твои ангели: не чувствоваша, когда воскресл еси, стрегущии Тя воини. Обоя бо запечатлестася испытующим, явишася же чудеса кланяющимся верою таинству: еже воспевающим, воздаждь нам радость и велию милость.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Господи, вереи вечныя сокрушив, и узы растерзав, от гроба воскресл еси, оставль Твоя погребальная, во свидетельство истиннаго тридневнаго Твоего погребения: и предварил еси в Галилеи, в пещере стрегомый. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Господи, жены текоша на гроб, видети Тя Христа нас ради пострадавшаго, и пришедша, обретоша ангела на камени седяща, страхом отвальшемся, и к ним возопи глаголя: воскресе Господь, рцыте учеником, яко воскресе от мертвых, спасаяй души наша.
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.
Господи, якоже изшел еси от запечатаннаго гроба, тако вшел еси и дверем заключеным ко учеником Твоим, показуя им телесная страдания, яже подъял еси Спасе долготерпеливый: яко от семене Давидова язвы претерпел еси: яко Сын же Божий, мир свободил еси. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
Стихиры праздника, глас 4:
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Прославим вернии обрадованную Богородицу, паче же во устех наших имамы всегда святое и благословенное имя Ея, непрестанно прибегающе к пречистей Ея и цельбоносней иконе: Тою бо обретаем яже на земли вся благая и полезная, и сущих на воздусе от демонов запинаний избавляемся, яко Мати рождшая всех Творца, спасает от бед души наша.
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Да рыдает вечно сонм злочестивых, не исповедающих Тя в рождестве Чистую Богородительницу, и не покланяющихся пречистей Твоей иконе: вернии же люди радующеся исповедуем Тя истинную Деву Богородицу, яко воистинну родила еси плотию Христа Бога нашего. Тление Адамово попрала еси, и от греха весь мир очистила еси, жизнь безконечную даровала еси, райский вход верным отверзла еси Божественным Твоим Рождеством. Егоже моли, спастися нам поющим верно Твое таинство.
Стих: Помяну имя Твое во всяком роде и роде.
Радуется убо и веселится неизреченною радостию, все множество благочестивых: припадающе же покланяются, вси благоговеют Божии Матери с боязнию, благодаряще Сию по Бозе, яко Бога толиких превеликих благ ходатаицу, в неже желают ангели приникнути, дарова Богородицею верным Христос Бог наш, имеяй множество щедрот, и великую пребогатую милость.
Глас 8:
Стих: Слыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.
Святая Твоя и сообразная икона Богородице Дево, благодатию Твоею пребогатый сущий источник, кипящий всей подсолнечней, и светящий всему миру светолучными Святаго Духа сияньми, и исцелений светлостьми. Ты бо Бога Слова плотию несказанно родила еси, от архангела Гавриила сицевая слышавши: радуйся обрадованная, Господь с Тобою, и Дух Святый осенит Тя к зачатию. Такожде рекла еси к первописанной Твоей иконе, на ту зрящи: с тою Моя благодать, и слово Твое со властию иконе бысть. И образ и глас, и сила и дело, и всяк ум превосходящая Божественная благодать, спребывающи вечно, знамения и чудеса непрестанно содевает, и душеполезное исцеление всем верно приходящим подает, Твоими богоматерними непрестанными к Богу молитвами.
Слава, стихира евангельская, глас 8:
Являя Себе учеником Твоим, Спасе, по Воскресении Симону дал еси овец паству, за любве воздаяние, яже о пастве, попечения ища. Темже и глаголал еси: аще любиши Мя Петре, паси агнцы Моя, паси овцы Моя. Он же абие показуя друголюбное, о друзем ученице вопрошаше: ихже молитвами Христе, стадо Твое сохраняй, от волков губящих е.
И ныне: Преблагословенна еси, Богородице Дево:
Славословие великое. И отпуст.
|