|
|
В Неделю сыропустную
На Утрени,
на Бог Господь, тропарь воскресен дважды, глас 4.
Светлую Воскресения проповедь, от ангела уведевша Господни ученицы, и прадеднее осуждение отвергша, апостолом хвалящася глаголаху: испровержеся смерть, воскресе Христос Бог, даруяй мирови велию милость.
Слава, и ныне, Богородичен: Еже от века утаеное, и ангелом несведомое таинство: Тобою Богородице сущим на земли явися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и Крест волею нас ради восприим, имже воскресив первозданнаго, спасе от смерти души наша.
Обычное стихословие.
По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 4:
Воззревша на гробный вход, и пламене ангельскаго не терпяща мироносицы, с трепетом дивляхуся, глаголюща: егда украдеся отверзый разбойнику рай? еда ли воста, Иже и прежде страсти проповедавый востание? Воистинну воскресе Христос, сущим во аде подая живот, и воскресение.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
Вольным Твоим советом Крест претерпел еси Спасе: и во гробе нове человецы положиша Тя смертнии, словом концы составльшаго. Темже связан бысть чуждий: смерть люто пленяшеся, и сущии во аде вси взываху живоносному востанию Твоему: Христос воскресе, Жизнодавец пребываяй во веки.
Слава, и ныне, Богородичен: Удивися Иосиф, еже паче естества зря, и внимаше мыслию Иже на руно дождь, в безсеменнем зачатии Твоем Богородице, купину огнем неопалимую, жезл Ааронов прозябший, и свидетельствуя обручник Твой и хранитель, священником взываше: Дева раждает, и по рождестве паки Дева пребывает.
По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 4:
Подобен: Скоро предвари:
Воскресл еси яко Безсмертный от гроба Спасе, совоздвигл еси мир Твой силою Твоею Христе Боже наш, сокрушил еси в крепости смерти державу, показал еси Милостиве, Воскресение всем: темже Тя и славим едине Человеколюбче.
Стих: Исповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
С горних высот сошед Гавриил, и к каменю приступль, идеже Камень жизни, белоносяй взываше ко плачущим: престаните вы от рыдания вопля, имеющия и ныне милостивное: Егоже бо ищете плачуща, дерзайте, яко воистинну востал есть. Темже возопийте апостолом: яко воскресе Господь, Воставшему поклонитеся радость приемша. Дерзайте убо, да дерзает убо и Ева.
Слава, и ныне, Богородичен: Удивишася Чистая, вси ангелов лицы таинству Твоего Рождения страшному: како Иже вся содержай манием единем, объятии Твоими яко Человек содержавается, и приемлет начало Превечный и млеком питается, Иже всякое дыхание питаяй неизреченною благостию? И Тя яко воистинну Божию Матерь хваляще славят.
И полиелей, якоже указася в Неделю о блудном сыне. И Благословен еси Господи:
По непорочных ипакои, глас 4:
Яже Твоего преславнаго востания, предтекша мироносицы, апостолом проповедаху Христе, яко воскресл еси яко Бог, подая мирови велию милость.
Начинаем же чести первую книгу Шестодневца Златоустаго, и степенны гласа.
Степенна, глас 4.
Антифон 1, ихже стихи повторяюще поем:
От юности моея мнози борют мя страсти, но Сам мя заступи, и спаси Спасе мой.
Ненавидящии Сиона, посрамитеся от Господа, яко трава бо огнем будете изсохше.
Слава: Святым Духом всяка душа живится, и чистотою возвышается, светлеется Троическим единством священнотайне.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
Воззвах Тебе Господи тепле, из глубины души моея, и мне да будут на послушание Божественная Твоя ушеса.
На Господа надежду всяк кто стяжав, вышший есть всех скорбящих.
Слава: Святым Духом точатся благодатныя струи, напаяюща всяку тварь ко оживлению.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
Сердце мое к Тебе Слове да возвысится, и да ничтоже усладит мя от мирских красот на слабость.
К матери своей якоже имать кто любовь, ко Господу тепльше люблением должни есмы.
Слава: Святым Духом Боговедения богатство, зрения, и премудрости: вся бо в Сем Отеческая веления Слово открывает.
И ныне, тойже.
Прокимен, глас 4: Воскресни Господи, помози нам, и избави нас имене Твоего ради. Стих: Боже ушима нашима услышахом, и отцы наши возвестиша нам. Всякое дыхание:
Всякое дыхание: и утреннее Евангелие.
Евангелие воскресно 4, от Луки, зачало 112. [Лк. 24, 1–12.]
Во время оно, во едину от суббот, зело рано приидоша жены на гроб, носяще яже уготоваша ароматы, и другия с ними.
Во время оно, в первый день недели, очень рано, неся приготовленные ароматы, женщины пришли ко гробу, и вместе с ними некоторые другие;
Обретоша же камень отвален от гроба:
но нашли камень отваленным от гроба.
и вшедше, не обретоша телесе Господа Иисуса.
И, войдя, не нашли тела Господа Иисуса.
И бысть не домышляющимся им о сем, и се мужа два стаста в них в ризах блещащихся.
Когда же недоумевали они о сем, вдруг предстали перед ними два мужа в одеждах блистающих.
Пристрашным же бывшим им, и поклоншим лица на землю, рекоста к ним: что ищете живаго с мертвыми?
И когда они были в страхе и наклонили лица свои к земле, сказали им: что вы ищете живого между мертвыми?
Несть зде, но воста. Помяните, якоже глагола вам, еще сый в Галилеи,
Его нет здесь: Он воскрес; вспомните, как Он говорил вам, когда был еще в Галилее,
глаголя: яко подобает Сыну Человеческому предану быти в руце человек грешник, и пропяту быти, и в третий день воскреснути:
сказывая, что Сыну Человеческому надлежит быть предану в руки человеков грешников, и быть распяту, и в третий день воскреснуть.
и помянуша глаголы Его.
И вспомнили они слова Его;
И возвращшеся от гроба, возвестиша вся сия единомунадесяте, и всем прочим.
и, возвратившись от гроба, возвестили всё это одиннадцати и всем прочим.
Бяше же Магдалина Мариа, и Иоанна, и Мариа Иаковля, и прочия с ними, яже глаголаху ко апостолом сия.
То были Магдалина Мария, и Иоанна, и Мария, мать Иакова, и другие с ними, которые сказали о сем апостолам.
И явишася пред ними яко лжа глаголы их, и не вероваху им.
И показались им слова их пустыми, и не поверили им.
Петр же востав тече ко гробу, и приник виде ризы едины лежаща, и отыде, в себе дивяся бывшему.
Но Петр, встав, побежал ко гробу и, наклонившись, увидел только пелены лежащие, и пошел назад, дивясь сам в себе происшедшему.
Воскресение Христово: и псалом 50. Слава, глас 8: Покаяния отверзи ми двери: И ныне, подобен, На спасения стези: Таже, глас 6: Помилуй мя Боже: Таже, Множества содеянных мною лютых:
Каноны Осмогласника: воскресен, крестовоскресен, и Богородицы, на 8, и Триоди на 6.
Канон воскресен, творение Иоанна Дамаскина.
Песнь 1.
Ирмос: Моря Чермную пучину невлажными стопами, древний пешешествовав Израиль, крестообразныма Моисеовыма рукама Амаликову силу в пустыни победил есть.
Припев: Слава Господи святому Воскресению Твоему.
Вознеслся еси на пречистем Древе крестнем, наше отпадение исправляя, еже на древе исцеляя всегубительство Владыко, яко Благ и Всесилен.
Во гробе плотски, во аде же с душею, яко Бог: в раи же с разбойником, и на престоле был еси Христе, со Отцем и Духом, вся исполняя Неописанный.
Богородичен: Без семене Отчею волею от Божественнаго Духа Божия зачала еси Сына, и плотию родила еси: Иже из Отца без матере, нас же ради, из Тебе без отца.
Другий канон крестовоскресен. Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа:
Исцелил еси сокрушение человечества Господи, Божественною Твоею кровию обновивый то: и сокрушил еси сильнаго в крепости, иже древле сокрушившаго Твое создание.
Мертвых востание, умерщвлением был еси: крепость бо отъятся умерщвления, бравшися с жизнию вечною, иже всеми владычествующу воплощенному Богу.
Ин канон Пресвятей Богородице, [егоже краестрочие: Четвертая песнь всеславней Отроковице.] Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Тристаты крепкия, рождейся от Девы:
Сотрясошася людие, смятошася языцы, царствия же державная уклонишася Чистая, от страха Рождества Твоего: прииде бо Царь мой, и низложи мучителя, и мир от тли избави.
Жилище Свое живый в вышних, к человеком сошед, освяти Христе, и непоколебимо яви: едина бо по рождестве девства сокровище, Зиждителя рождши пребыла еси.
Творение Христофора Протосигкрита. Глас 6.
Песнь 1: Яко по суху:
Гряди душе моя страстная, плачи твоя деяния днесь, поминающи первое обнажение во Едеме, имже изгнана еси от сладости, и непрестанныя радости.
От многаго благоутробия и щедрот, Создателю твари, и Творче всех, от персти оживив мя прежде, заповедал еси пети Тя со ангелы Твоими.
Ради богатства благости, Ты садиши Создателю и Господи, райскую сладость во Едеме, повелевая ми наслаждатися красных и сладких, и немимотекущих плодов.
Слава: Увы мне душе моя окаянная, сущих во Едеме наслаждатися прияла еси власть от Бога, не ясти же ведения плода повелена была еси: вскую преступила еси закон Божий?
И ныне, Богородичен: Богородительнице Дево, яко Адамова дщи по роду, по благодати же Христу Богу родительница, мене изгнаннаго от Едема, ныне воззови.
Катавасию же поем ирмосы настоящаго канона:
Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Песнь 3.
Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя Христе, зовущи: Ты моя крепость Господи, и прибежище, и утверждение.
Древо животное, мысленный истинный виноград, на Кресте висит, всем источая нетление.
Яко велик, яко страшен, яко адово низложь шатание, и яко Бог нетленен, ныне плотски воскресе.
Богородичен: Ты едина сущим на земли, Яже паче естества благих Ходатаица, Мати Божия была еси: темже Ти, радуйся, приносим.
Ин.
Ирмос: Твоя песнословцы Богородице:
@Ядом исполненный мне@ {ядом исполнены в мя} змий зубы вонзе, Спасе, яже Вседержителю Владыко, гвоздьми рук Твоих сокрушил еси: яко несть свят во святых, паче Тебе Человеколюбче.
Виден был еси Человеколюбче волею во гробе мертв, Животворче, и врата развергл еси адова, яже от веков душам: яко несть свят во святых разве Тебе Человеколюбче.
Ин.
Ирмос: С высоты снизшел еси волею на землю:
Очищается человеков существо, Тобою присовокупльшееся нестерпимому Божественному огню: яко сокровенный, Пречистая Дево, в Тебе хлеб испекшееся, Иже и Тебе неврежденну сохраншему.
Кая сия яже воистинну близ Бога? Яко превозшедши вся ангельския чины, едина добротою девства, яко Мати сияющи Вседержителя.
Песнь 3: Несть свят якоже Ты Господи:
Змий льстивый некогда чести моей позавидев, пошепта лестию Еве во уши, от неяже аз прельстився изгнан бых, увы мне, от лика жизни.
Руку простер дерзостно, вкусих древа разумнаго, егоже повеле мне Бог никакоже причаститися, и Божественныя славы отвержен бых горце.
Слава: Увы мне страстная моя душе, како не познала еси прелести? Како не ощутила еси льщения, и зависти вражия? Но помрачилася еси умом, и преступила еси заповедь Создателя твоего.
Богородичен: Упование и покров мой Чистая, обнажение древле покрывшая, едина, падшаго Адама, Рождеством Твоим Чистая, в нетление паки облецы мя.
Катавасиа: Несть свят якоже Ты Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:
Изгнан бысть Адам от райския сладости, снедию горькою в невоздержании заповеди не сохрани Владычни, и осудися делати землю, от неяже взят бысть сам: потом же многим ясти хлеб свой. Темже мы возлюбим воздержание, да не вне рая возрыдаим, якоже он, но в него внидем.
Слава, иный, глас 4.
Подобен: Вознесыйся:
Ныне время добродетелей явися, и при дверех Судия, не скорбим: но приидите постящеся принесем слезы, умиление и милостыню, зовуще: согрешихом паче песка морскаго: но ослаби всем всех Свободителю, да восприимем нетленный венец.
И ныне, Богородичен. Подобен:
Не умолчим никогда Богородице, силы Твоя глаголати недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед, кто же бы сохранил до ныне свободны? Не отступим Владычице, от Тебе: Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых.
Таже чтение Богослова в язву града, егоже начало: Что решите чин похваляемый? И творим даяния два.
Песнь 4.
Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, Солнце Праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей Господи.
Возшел еси, страсти моя исцеляя, на Крест страстию пречистыя плоти Твоея, в нюже волею облеклся еси. Темже Ти взываем: слава силе Твоей Господи.
Безгрешнаго смерть вкусивши, животворящаго тела Твоего, достойно Владыко умертвися: мы же вопием Ти, слава силе Твоей Господи.
Богородичен: Неискусобрачно родила еси Дево, и по рождестве явилася еси девствующи паки: темже немолчными гласы, еже радуйся Тебе Владычице, верою несумненною взываем.
Ин.
Ирмос: Неизследный Божий совет:
Взаконен сый Израиль, Тебе Христе взаконившаго Бога не позна: но яко беззаконника, законопреступая, на кресте пригвозди, иже законоположению недостойный.
Обожена Твоя Спасе душа, адова сокровища пленивши, яже от века совоскреси души: живоносное же тело всем нетление источи.
Ин.
Ирмос: Седяй в славе:
Поживе с человеки, видимь быв невидимый, во зраце сый непостижимаго Божества, и воображься из Тебе Отроковице в чуждее, ведущих Тя Чистую Богоматерь спасает.
Прият в вещественне Дева Невещественнаго, в причастии вещества, Младенца от Нея бывша. Темже во дву существу, Един познавается Плотоносец Бог, и Человек пресущественный.
Песнь 4: Христос моя сила:
Чести сподобихся аз страстный, от Тебе Владыки во Едеме: увы мне, како прельстився, и диаволом позавидевся отвержен бых от лица Твоего?
Мене рыдайте ангельстии чинове, рая доброты, и садов тамошнее благолепие, прельстившагося злополучно, и Бога отвергшагося.
Луже блаженный, садове богосажденнии, рая красото, ныне о мне слезы проливайте, от листов, якоже от очию, обнаженнем и страннем славы Божия.
Слава: Не ктому вижу тебе, ни наслаждаюся пресладкия твоея и божественныя светлости, всечестный раю: наг бо повергохся в землю, прогневая Сотворшаго.
Богородичен: Святая Владычице, отверзшая рая врата всем верным, яже Адам заключи преступлением иногда, врата милости мне отверзи.
Катавасиа: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет взывающи, от смысла чиста, о Господе празднующи.
Песнь 5.
Ирмос: Ты Господи мой, Свет в мир пришел еси, Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения верою воспевающия Тя.
Ты Господи, к земли милостивно сошел еси: Ты вознесл еси падшее человеческое существо, на Древе воздвизаемь.
Ты взял ми еси Христе, прегрешений осуждение: Ты разрушил еси болезни смертныя Щедре, Божественным Воскресением Твоим.
Богородичен: Тя оружие непобедимое на враги предлагаем, Тя утверждение, и надежду нашего спасения Богоневесто стяжахом.
Ин.
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней:
Прият Тя всего усты ад безумный: на Кресте бо пригвождена Тя видев, копием прободена, бездыханна, Живаго Бога, проста вменяше человека. Разуме же искусивый крепость Твоего Божества.
Разрушеный, Человеколюбче, храм Твоего телесе, гроб разделивый и ад неволею @оба суда истязуеми суть@ {оба истязуетася}: ов убо святых Твоих души, телеса же другий соотсылающе, Безсмертне.
Ин. Ирмос: Ныне востану:
Дом Тя славы, гору Божию святую Чистая, невесту, чертог, храм освящения, Сын Божий, в Тя вселився, и рай сладости присносущныя нам содела.
Плоть от крове девственныя приял еси Христе, безсеменну, пречисту, ипостасну, и словесну и умну, одушевленну, действенну, хотетельну, самовладычну и самовластну.
Песнь 5: Божиим светом:
Позавидев древле мне враг, в раи благополучна жития человеконенавистник, в видении змия мне запят, и славы присносущныя странна мя показа.
Рыдаю и плачу душею, и очесем ищу множества слез прилагати, егда воззрю и познаю мою наготу, юже имех от преступления.
Слава: От земли создан бых рукою Божиею, паки же возвратитися в землю аз страстный слышах: кто мене не восплачет, отриновеннаго от Бога, и Едемом ад изменившаго?
Богородичен: Чертог славы Тя тайный вси возвещаем вернии, Богородительнице Всенепорочная. Темже молю Тя Чистая: испадшаго мя чертога райска, свойственна сотвори.
Катавасиа: Божиим светом Твоим Блаже, утренюющих Ти души лювовию озари, молюся, Тя ведети Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Песнь 6.
Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися, ради милости от ребр Твоих истекшею кровию.
Возшел еси на Крест, силою препоясався, и соплется с мучителем яко Бог, с высоты свергл еси, Адама же непобедимою силою воскресил еси.
Воскресл еси блистаяйся красный из гроба Христе, и разгнал еси вся враги Божественною силою Твоею, и вся яко Бог, веселия исполнил еси.
Богородичен: О чудо всех чудес новейшее! Яко Дева во утробе, всяческая Обдержащаго неискусомужно заченши, не тесновмести.
Ин.
Ирмос: Приидох во глубины морския:
Отверзе гортань свой ад, и пожре мя, и душу разшири безумный: но Христос сошед, возведе жизнь мою, яко Человеколюбец.
Погибе смертию смерть, Умерый бо воскресе, нетление мне даруя: явлься же женам провеща радость Безсмертный.
Ин. Ирмос тойже.
Древле убо прельсти мя змий, и умори мя, праматерию моею Евою: ныне же Чистая, Тобою Создавый мя из истления воззва.
Бездна Тя бездну неизреченно благоутробия Отроковице, избранную показа чудес: ибо из Тебе молниею Божества, бисер Христос возсия.
Песнь 6: Житейское море:
Одеждею мя облекл еси боготканною Спасе, во Едеме, яко благоутробен: аз же Твою преступих заповедь, веровав льстивому, и наг видехся окаянный.
Душе всестрастная моя, удалилася еси от Бога, невниманием твоим райскаго лишилася еси наслаждения, от ангел разлучилася еси, во тлю ввелася еси: о падения!
Слава: Помилуй, ущедри Вседержителю Боже, Твоею руку творение, не презри мене, молюся, Блаже, отлучившаго себе самаго от лика ангел Твоих.
Богородичен: Марие Богозванная, Госпоже всяческих, яко рождшая Господа Царя всех и Избавителя, пленена мя суща от райския славы, воззови.
Катавасиа: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Кондак, глас 6:
Премудрости наставниче, смысла подателю, немудрых наказателю, и нищих защитителю, утверди, вразуми сердце мое Владыко: Ты даждь ми слово, Отчее Слово, се бо устне мои не возбраню, во еже звати Тебе: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Икос: Седе Адам тогда и плакася, прямо сладости рая, рукама бия лице, и глаголаше: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Видев Адам ангела изринувша, и затворивша божественнаго сада дверь, воздохнув вельми, и глагола: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Споболи раю стяжателю обнищавшему, и шумом твоих листвий умоли Содетеля, да не затворит тя: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Раю вседобродетельный, всесвятый, всебогатый, Адама ради насажденный, и ради Евы заключенный, умоли Бога о падшем: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Синаксарь.
Стихи: Мир с родоначальники горько да восплачет:
Снедию сладкою падший с падшими.
В сей день воспоминание творим от райския пищи испадения первозданнаго Адама, еже божественнии святии отцы наши прежде святыя Четыредесятницы вчиниша: якоже теми показующе вещьми, елика постная лечьба человеческому естеству полезная, и елико паки еже от лакомства и непослушания гнусно. Оставльше убо отцы, яже по части в мире, сими бывшая повествовати безчисленна суща, первозданнаго Адама предлагают, елико зло пострада, от еже ни вмале поститися, отонуду и нашему приведе естеству, яве предпоказующе. И якоже первое в человецех Божие заповедание поста доброе, еже не сохранив он: но чреву покорься, паче же прелестнику змию Евою, не токмо бог не бысть, но и смерть привлече, и пагубу всему роду подаде. Пищи убо ради перваго Адама, Господь дней постися четыредесять, и послушлив бысть: егоже ради и настоящая святая Четыредесятница святыми апостолы умыслися, да еже не сохранив он пострада, погубив нетление, сохранивше мы восприимем постом. Инако же, якоже и предрекохом, намерение святых сие есть, да яже из начала даже до конца дела бывшая Богом, вкратце обымут. Елма же всех по нам виновно преступление и от пищи испадение Адамово: по сему слову сие ныне предлагают, память нам творящим, онаго да убежим, паче же невоздержанию во всем да не ревнуем. В шестый убо день Адам создася рукою Божиею, почтен быв и образом, вдуновлением. И взем заповедь, абие даже до шестаго часа в раи поживе: таже преступив сию, оттуду изгнася. Евреин убо Филон сто, рече, лет Адаму в раи сотворити: друзии же, седмь дней или лет глаголют, чести ради седмаго числа. И яко в шестый час руце простер, и плода коснуся: яви и Новый Адам Христос, в шестый час и день длани простер на Кресте, онаго исцеляя пагубу. Посреде же тли и нетления создан бысть, да еже изберет произволением, оно и притяжет. Бе же убо мощно Богу и безгрешна сего сотворити: но да будет и того произволение исправление. Сего ради закон дает, всех убо касатися садов, сего же ни: негли от всех созданий Божественныя силы бываемое познание помышляти: а еже о естестве Божии, никакоже. Еже убо и Богослов Григорий, любопремудрствуяй, древесем быти, мысли Божественней: садом же, Боговидению. Сиречь, повеле [глаголет] Бог Адаму о всех убо иных стихиах и качествах пещися, и помышляти умом, и прославляти Бога оттуду: сия бо истинно пища, негли же и о Своем естестве, о Бозе убо, Кто же естеством, и Господе, и како все от не сущаго приведе, никакоже искати. Он же другая убо оставль, яже о Бозе наипаче испытуяй бяше, и Онаго естество опасне изведоваяй: яко убо еще несовершен сый, и препрост, и младенец, в сицевая испаде, сатане Евою мечтание ему вложившу обожения. Великий же и божественный Златоуст, сугубу некую силу древу оному имети глаголет: и на земли глаголет раю быти, и умну ему, и чувственну любопремудрствует, якоже бе Адам: и ова посреде тли и нетления: вкупе и писание соблюдая: и ниже паки пребываяй при писмени. Глаголют же нецыи, древу оному преслушания быти смоковнице: зане познавше абие наготу, листвие оныя употребивше покрышася. Сего ради Христос, яко вину бывшу сию преслушания, прокля: имать бо некое и ко греху уподобление. Первое убо, еже услаждающее таже еже от листвия жестокое, и прилепляющееся млеком. Суть же, иже и древо оно со Евою Адама беседу и разум, умыслиша не добре. Преступив убо и смертною облекся плотию, и клятву взем изгнан бысть рая: и пламенному оружию сего врата повелено бысть хранити. Сей же прямо седя плакаше, коликих благ лишися, за еже не поститися ко времени: и из онаго весь род оному равных приобщися, дондеже Создавый нас, наше помиловав естество, погибаемое сатаною, от Девы Святыя рождся и изрядне пожив, путь нам показав, сопротивными оному, рекше, постом и смирением, и победив хитро нас прельстившаго, и паки в древнее достояние приведе. Вся убо сия богоноснии отцы представити хотяще, всею Триодию прежде убо ветхая предлагают: ихже первое создание: и от пищи испадение Адамово, егоже ныне память творим: таже и прочими Моисейскими и пророческими, и вящши Давидскими словесы, и некая тогда от благодати прилагающе. Таже по чину и яже Новаго Завета: ихже первое есть Благовещение, смотрением Божиим неизглаголанным во святей Четыредесятнице присно обретаемо: Лазарем же и цветоносием, и святою Великою седмицею священным прочитаемым Евангелием: самым же святым и спасительным страстем Христовым по тонку певаемым. Таже и Воскресением, и прочими даже и до сошествия Святаго Духа священным Деянием прочитаемым, како проповедь бысть, и святых всех собра: Деяния бо Воскресение извествуют чудес ради. Понеже убо за еже ни единою Адаму поститися, толика пострадахом, предлагается ныне сего воспоминание, во входе святыя Четыредесятницы: да поминающе елико зло, еже не поститися введе, потщимся пост радостне подъяти и сохранити. Якоже убо егоже погреши Адам [сиречь обожения], мы тем получим, рыдающе и постящеся и смиряющеся, дондеже нас Бог посетит: сих бо кроме неудобь прияти еже погубихом. Ведомо же буди, яко десятина есть, сия святая и великая Четыредесятница, всего лета. Понеже бо от лености присно поститися, и от злых упразднитися не хощем, яко некую жатву душам сию апостоли, и божественнии отцы предаша: яко елика убо всем летом безместная содеяхом: ныне сокрушаеми, и постом смиряеми очистим: юже и хранити должни есмы опаснейше. Но убо и прочия три святых апостол глаголю, Богородицы, и Рождества Христова: к четырем бо лета временом, и Четыредесятницу божественнии апостоли издаша, сию вящше почетше святых ради страстей, и яко Христос сию постися и прославися. И Моисей четыредесять дней постився закон прият: и Илиа сам: и Даниил, и елицы искуснии у Бога. И яко добро есть пост, показует от сопротивнаго Адам. За сию убо вину Адамово изгнание зде святыми отцы умыслися. Неизреченным Твоим благоутробием Христе Боже наш, пищи райския нас сподоби, и помилуй, яко един Человеколюбец, аминь.
Песнь 7.
Ирмос: В пещи Авраамстии отроцы Персидстей любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми взываху: благословен еси в храме славы Твоея Господи.
К нетлению человечество призвася, Божественною измовено кровию Христовою, благодарно воспевающее: благословен еси в храме славы Твоея Господи.
Яко живоносец, яко рая краснейший воистинну, и чертога всякаго царскаго показася светлейший Христе, гроб Твой, источник нашего воскресения.
Богородичен: Вышняго освященное Божественное селение радуйся, Тобою бо дадеся радость Богородице, зовущим: благословена Ты в женах еси Всенепорочная Владычице.
Ин.
Ирмос: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго:
Смирил еси на Древо воздвизаемь, око высокое, и превознесенную бровь на землю низложил еси, спасый человека: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Силою Твоею рог наш возвыси служащих Ти, воскресый из мертвых, и адово истощивый прежде многочеловечное богатство, Владыко: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Ин. Ирмос: Юноши три в Вавилоне:
Привлачит мя к пению @любовь девственная, огнь@ {любве девственныя огнь}, иже в сердцы, вопити Матери и Деве: благословенная, Господь силам с Тобою.
Превышши твари явилася еси, яко Творца рождши и Господа. Темже Ти вопию Богородице: благословенная, Господь силам с Тобою.
Песнь 7: Росодательну убо пещь:
Владычествуяй всеми веки Господи, создавый мя волею Твоею, завидена мя льстивым змием иногда, и Тебе прогневавшаго Спасе, не презри Боже, но воззови мя.
Студными одеян одеждами, увы мне, вместо одеяния светозарнаго, плачу моея погибели, Спасе, и верою вопию Ти Благий: не презри Боже, но воззови мя.
Слава: Уязви змий вселукавый всю мою душу лукавно, райския же сладости изгнана сотвори: но о благосерде Спасе, не презри яко Бог, но воззови мя.
Богородичен: Молебное мое моление Всенепорочная приими милостию Твоею, и прощение прегрешений даждь ми Чистая, рыданьми вопиющему прилежно: не презри Благая, но воззови мя.
Катавасиа: Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси Боже отец наших.
Песнь 8.
Ирмос: Руце распростер Даниил, львов зияния в рове затче: огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите вся дела Господня Господа.
Руце распростер на Кресте, языки вся собрал еси, и едину явил еси Владыко Церковь воспевающую Тя, земную и небесную {земным и небесным}, согласно поющим: благословите вся дела Господня Господа, пойте и превозносите Его во веки.
Белообразен явися женам, неприступным светом Воскресения блистаяйся ангел, что Живаго во гробе, вопия, ищете яко мертва? Воистинну воста Христос, Емуже вопием: вся дела пойте Господа, и превозносите во вся веки.
Богородичен: Ты едина во всех родех Дево Пречистая, Мати явилася еси Божия: Ты Божества была еси жилище Всенепорочная, не опальшися огнем неприступнаго Света. Темже вси Тя благословим, Марие Богоневесто.
Ин.
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи:
Неправедное видящи заколение Твое тварь, омрачающися рыдаше: земли бо смущающейся, во мрак яко в ризу черну солнце облечеся: мы же Тя непрестанно поем, и превозносим Христе, во веки.
Сшедый ко мне даже до ада, и всем путесотворивый воскресение, паки возшел еси, взем мя на раму Твоею, и Отцу привел еси. Темже зову Ти: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Ин.
Ирмос: Избавителю всех Всесильне:
От ребра Адамова создавый Тя, от Твоего девства воплотися, Иже всех Господь, Егоже поюще, вопием: вся дела благословите, пойте Господа, и превозносите Его во веки.
В сени Авраам узре, еже в Тебе Богородице, таинство, Сына бо Твоего Безплотнаго прият, поя: вся дела благословите, пойте Господа, и превозносите Его во веки.
Песнь 8: Из пламене преподобным:
Дарми многообразными древле, почел еси руку Твоею дело, едине Человеколюбче: змий же лютый свистанием прельсти, увы мне, настоящих благ обнажив.
Вскую совета горькаго послушала еси, и Божественнаго повеления была еси преслушна? Увы мне смиренная душе, Бога оскорбившая: Егоже присно славити учинена еси со ангелы!
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Гадом и зверем владычица бывши, гаду душетленному како собеседовала еси, советника приимши яко праваго, льстиваго? О твоего прельщения, душе моя всестрастная!
Богородичен: Светоносное селение Тя Божия воплощения, воспеваем Марие Богоблагодатная: темже мя люте омраченна страстьми, просвети светом милости, надежде ненадежных.
Хвалим, благословим, покланяемся Господеви:
Катавасиа: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши Христе токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.
Песнь 9.
Ирмос: Камень нерукосечный, от несекомыя горы Тебе Дево краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества. тем веселящеся Тя Богородице величаем.
Всего мя восприял еси весь в совокуплении неслитно, всему ми дая Боже мой, спасение страстию Твоею, юже на Кресте претерпел еси телесне, благоутробия ради многаго.
Твои ученицы зряще отверзен гроб Твой, и Богоносныя плащаницы испражнены Воскресением Твоим, со ангелом глаголаху: воистинну воста Господь.
Троичен: Единице убо Божественнаго Существа, но Ипостасьми Троице, вси вернии покланяющеся, в неслиянных Ипостасех равносильную единочестную ныне благочтуще величаем.
Ин.
Ирмос: Всяк земнородный:
Льстивно пополз змий, из Едема поят мя пленена: на краниевем же твердем камени разби сего Вседержитель Господь, якоже младенца: и сладости паки мне вход древом Крестным отверзе.
Положил еси крепкия вражия твердыни ныне в запустение: всесильнейшею же рукою богатство его расхитил еси из истощаний адовых совоскресивый мя Христе, и древле безмерно хвалящагося яко смех ругаема явил еси.
Ин. Ирмос: Сокровенное Божие неизреченное в Тебе:
Зрим яко крин Тя ризою обагреною украшену, Пречистая, Божественнаго Духа, посреде терния сияющу, и благоухания исполняющу, иже Тебе искренно величающих.
Тленное приим человеческое естество из Твоего, Всенепорочная, чрева Нетленный. В Себе показа нетленно, за благоутробие: темже Тя яко Богородицу величаем.
Песнь 9: Бога человеком:
Сладок вкус плод разума во Едеме яви ми ся насыщшемуся снеди, в желчь же бысть конец его. Увы мне душе страстная, како невоздержание тя райскаго ядения странна сотвори?
Боже всех, милости Господи, на мое смирение благоутробне призри, и не далече посли мя Божественнаго Едема, яко да зря доброты, отонудуже испадох, потщуся паки рыданьми восприяти яже погубих.
Рыдаю, стеню и плачу, херувимы с пламенным оружием зря, Едема вход стрещи повеленныя, всем претупником, увы! неприступный, аще не Ты невозбранен Спасе той сотвориши ми.
Слава: Дерзаю множеству милости Твоея Христе Спасе, и Божественных ребр Твоих крови, еюже освятил еси естество человеческое, отверзл же еси врата Тебе служащим райская Блаже, прежде заключеная Адаму.
Богородичен: Жизни двере непроходимая, умная, Дево Богородице Безневестная, райская врата заключеная ми прежде отверзи Твоими молитвами, яко да славлю Тя по Бозе мою помощницу, и державное прибежище.
Катавасиа: Бога человеком невозможно видети на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою же Всечистая, явися человеком Слово воплощенно: Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.
Ексапостиларий воскресный.
Добродетельми блиставшеся, видим предстояща в живоноснем гробе мужа в блещащихся ризах: мироносицам преклоньшим лица на землю, небесы Владычествующаго Воскресению да научимся, и к Живота гробу с Петром притецем: и содеянному удивльшеся пребудем Христа видети.
Слава, настоящий.
Подобен: Жены услышите:
Заповедь Твою, Господи, преслушав окаянный, и обнажен Твоея славы, студа исполнихся, увы мне! и сладости изриновен есмь райския благоутробне. Милостиве, помилуй лишившася праведно благости Твоея.
И ныне, иный.
Подобен: Со ученики идем:
Изгнана бывша Господи рая первее снедию древа, ввел еси паки Крестом и страстию Твоею Спасе и Боже мой, имже нас утверди пост совершити чистолепно, и Божественному востанию поклонитися, Пасце спасительней, Тя рождшия молитвами.
На хвалитех стихиры Осмогласника воскресны 4, глас 4.
Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.
Крест претерпевый и смерть, и воскресый из мертвых Всесильне Господи, славим Твое Воскресение.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Крестом Твоим Христе, от древния клятвы свободил еси нас, и смертию Твоею естество наше мучащаго диавола упразднил еси: востанием же Твоим радости вся исполнил еси. Темже вопием Ти: воскресый из мертвых Господи, слава Тебе.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Твоим Крестом Христе Спасе, настави нас на истину Твою, и избави нас от сетей вражиих, воскресый из мертвых, возстави ны падшияся грехом, простер руку Твою Человеколюбче Господи, молитвами святых Твоих.
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.
Отеческих Твоих недр не разлучився, Единородный Слове Божий, пришел еси на землю за человеколюбие, Человек быв непреложен, и Крест и смерть претерпел еси плотию, безстрастный Божеством: воскрес же из мертвых, безсмертие подал еси роду человеческому, яко един Всесилен.
И анатолиев един, глас тойже.
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Смерть приял еси плотию, нам безсмертие ходатайствуя Спасе, и во гроб вселился еси, да нас от ада свободиши, воскресив с Собою: пострада убо яко Человек, но воскрес яко Бог. Сего ради вопием: слава Тебе Жизнодавче Господи, едине Человеколюбче.
И Триоди сия самогласны.
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Глас 5: Увы мне, Адам рыданием возопи, яко змий и жена Божественнаго дерзновения изринуша мя: и райския сладости, древа снедь отчужди. Увы мне, не терплю прочее поношения: иногда царь сый земных всех созданий Божиих, ныне пленник явихся от единаго беззаконнаго совета: и иногда славою безсмертия облечен сый, умерщвления кожу яко смертный окаянно обношу. Увы мне, кого рыданий содейственника сотворю? Но Ты Человеколюбче, от земли создавый мя, во благоутробие оболкийся, работы вражия свободи, и спаси мя.
Стих: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Поприще добродетелей отверзеся, хотящии страдальчествовати внидите, препоясавшеся добрым поста подвигом: законно бо страдальчествующии, праведно венчаются. И восприимше всеоружие Креста, врагу сопротивимся, яко стену нерушимую имуще веру, и яко щит молитву, и шлем милостыню, вместо меча пост, иже отсекает от сердца всю злобу. Творяй сия, истинный приимет венец от Всецаря Христа в день судный.
Стих: Возвеселюся и возрадуюся о Тебе, пою имени Твоему, Вышний.
Глас 6: Адам из рая отгонится, пищи причастився, яко преслушник: Моисей Боговидец бысть, постом очи душевныя очистив. Темже рая жителие быти возжелевше, изменимся от неполезныя пищи, и Бога зрети желающе, Моисейскую четверицу десятиц постимся, молитвою и молением чисто терпяще: утолим душевныя страсти, отженем плотския сласти, легцы к горнему шествию прейдем, идеже ангельстии лицы немолчными гласы нераздельную воспевают Троицу, зрети недоуменную доброту и Владычню. Тамо сподоби нас Сыне Божий Жизнодавче на Тя надеющихся, ликовати со ангельскими воинствы, рождшия Тя Матере Христе молитвами, и апостол, и мученик, и преподобных.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя: не забуди убогих Твоих до конца.
Приспе время, духовных подвигов начало, на демоны победа, всеоружное воздержание, ангельское благолепие, к Богу дерзновение: тем бо Моисей бысть Зиждителю собеседник, и глас невидимо в слух прият. Господи, тем сподоби и нас поклонитися Твоим страстем, и святому Воскреснию, яко Человеколюбец.
Слава, тойже. И ныне: Преблагословена еси Богородице Дево:
Славословие великое. И обычная литиа в паперти, в нейже поем, Слава, и ныне: стихиру евангельскую.
Утренняя стихира, глас 4:
Утро бе глубоко, и жены приидоша на гроб Твой, Христе: но тело не обретеся желаемое ими: темже недоумевающимся, яже в ризах блещащихся представшая глаголаста: что Живаго с мертвыми ищете? Воста, якоже предрече, что не помните глагол Его? Имже веровавша виденная проповедаху, но мняхуся лжа благовещения: тако быша еще косни ученицы: но Петр тече и видев прослави Твоя в себе чудеса.
Совокупляем же и час 1-й. И чтутся оглашения преподобнаго отца нашего Феодора Студита, и отпуст.
|
|