Рождество Иоанна Предтечи

Месяца иуниа в 24-й день

Рождество честнаго славнаго пророка, Предтечи и Крестителя Иоанна

На Малей вечерни стихиры на 4, глас 4:

Подобен: Званный свыше:

Из неплодныя родился еси утробы, разрешивый неплодие сердец наших, и благочадие в вере же и истине душам неплодным слово даруя, славный Предтече пришествия Христова: глас Слова благознаменитый, покаяния прознаменатель велегласный: ветхаго же и новаго божественный ходатай, яве познаваемь: егоже рождество любовию празднуем веселящеся. [Дважды.]

Упитанный ныне воздержания телец, от неплодныя родися, показуя нам от Девы Отроковицы Агнца рождена, и мира вземлющаго согрешения, горлица пустынелюбная яве возсия, Божественную весну возвещающая, имже преста безбожия зима лютая, и Жениха друг искренний светло прииде, Иоанн, моля спастися душам нашим.

Иже по Божественному рождься обетованию: егда пречудный и великий архангел, в церкви родителю твоему молящуся, благовествова твое рождение, тогда неверующу, и прекословящу священнику, якоже пишет, безгласие Гавриил наведе и оглохновение, даже до рождества, ты же Предтече, от отца рождься, соуз языка свободил еси блаженне, и молишися о всех нас.

Слава, глас 8, самогласен:

Подобает Иоанну благовоние, подобает Крестителю песней красота: сей бо проповеда начаток нашего спасения, взыгравыйся во чреве, и вопия в пустыни: покайтеся, Царев воин, Предтеча благодати, Агнца провозвещая, и Спаса моля о душах наших.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Владычице приими молитвы раб Твоих и избави нас от всякия нужды и печали.

На стиховне стихиры, глас 2:

Подобен: Доме Евфрафов:

Уясни твой язык светло Захарие, пророк отроча Божий будет возопив, и Слова Божественнаго Предтеча.

Стих: Благословен Господь Бог Израилев, яко посети и сотвори избавление людем Своим.

Явился еси, от матерних ложесн Иоанне, Богу освящен: не воста бо болий в человецех, никтоже паче тебе нигдеже.

Стих: И ты отроча пророк Вышняго наречешися.

Разрешил еси отчее преблаженне безгласие: якоже безчадства ключи разрешил еси рождшия, родився от Божественныя благодати.

Слава, и ныне, глас 8:

Виждь Елисавет, к Девей Марии глаголющу: что пришла еси ко мне Мати Господа моего? Ты Царя носиши, и аз воина: Ты Законодавца, и аз законоположителя: Ты Слова, и аз глас, проповедающ Царство Небесное.

Тропарь, глас 4:

Пророче и Предтече пришествия Христова, достойно восхвалити тя недоумеем мы, любовию чтущии тя: неплодство бо рождшия и отчее безгласие разрешися, славным и честным твоим рождеством, и воплощение Сына Божия мирови проповедуется.

Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:

Еже от века утаеное, и ангелом несведомое таинство: Тобою Богородице сущим на земли явися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и Крест волею нас ради восприим, имже воскресив первозданнаго, спасе от смерти души наша.

На Велицей вечерни

по обычном псалме поем: Блажен муж, 1-й антифон.

На Господи воззвах, стихиры, на 8, глас 4:

Самогласны. [Иоанна монаха:]

Разрешает Захариино молчание рождейся Иоанн, ибо не подобаше отцу молчати, пришедшу гласу: но якоже неверовавшу первее, язык связа: сице явльшуся дати отцу свобождение. Емуже и благовестися, и родися глас Слова, и Света Предтеча, моля о душах наших. [Дважды.]

Днесь глас Слова, глас за неверие держимый разрешает отечь, и Церкви являет благочадие, соузы неплодствия разрешая матерни: светильник Света предгрядет. Заря Солнца правды возвещает пришествие, в создание всех, и спасение душ наших.

[Анатолиа:] Божию Слову хотящу от Девы родитися, ангел от старческих чресл происходит, великий в рожденных женами, и пророков превышший: подобаше бо Божественных вещей преславным быти началом, кроме возраста исчадие, и без семене зачатие. Творяй чудеса во спасение наше, слава Тебе.

[Андреа Критскаго:] Явися днесь великий Предтеча, от неплодных ложесн Елисавети произшед, болий всех пророков пророк, и ин несть, ниже воста, яко Предтечи светильнику, Свет последова пресветлый, и гласу Слово, и невестоводцу Жених. Готовящему Господеви люди изрядныя и предочищающу при Дусе водою: Захаринно прозябение, и пустыни доброе воспитание, покаяния проповедник, очищение согрешений, сущим во аде благовествуяй из мертвых востание, и моля о душах наших.

Пророк и Предтеча из утробы явился еси, Христов Крестителю Иоанне, играя и радуяся во чреве матерни, зря Царицу пришедшу к рабе, носящую Безлетнаго, и от Отца без матере, к тебе от неплодныя и старца по обетованию возсиявшему. Того моли помиловати души наша.

О преславнаго чудесе! Иже слову ангела неверовавый глаголющу, яко зачнет Елисавет, и родит сына, глаголя: како тая родит? Зане аз заматерех, и оныя удеса умертвишася: осудивыйся молчати за неверие, днесь зрит раждаемо обещанное, и молчания разрешся, в веселие входит, благословен, вопия, Господь Бог Израилев, яко посети и сотвори избавление людем Своим, подаяй мирови велию милость.

Иоанне прехвальне, и вселенский апостоле, Гавриилово благовествование, и неплодныя прозябение, и пустыни доброе воспитание, и искренний друже Жениха Христа Того моли помиловатися душам нашим.

Слава, глас 6.

[Византиево:] Днесь Света светильник предпутие творит пришествию Божия Слова, яко звезда светлая. Днесь Захариин язык уясни, молчание держав ангелу повелевшу. Подобаше бо сице отцу, глас не молчанием хранити, произшедшу из утробы неплодныя, и всего мира избавление благовествующу со дерзновением многим.

И ныне, глас тойже:

Елисавет зачат Предтечу благодати, Дева же Господа славы. Целовастеся обе матери, и младенец взыграся, внутрь бо раб хваляше Владыку. Удивившися же мати Предтечева начат вопити: откуду мне сие, да Мати Господа моего прииде ко мне? Да спасет люди отчаянныя, имеяй велию милость.

Вход. Прокимен дне.

Бытия чтение. [Глава 17.]

Рече Бог Аврааму: Сара жена твоя не наречется имя ей Сара, но Сарра будет имя ей. Благословлю же ю, и дам тебе от нея чадо и благословлю е, и будет во языки, и царие язык от него изыдут. И паде Авраам на лице своем, и рече в мысли своей: аще столетну родится сын? И Сарра девятьдесят лет сущи, родит? Рече же Бог Аврааму: ей, се Сарра жена твоя родит тебе сына, и наречеши имя ему Исаак. И положу завет Мой к нему, в завет вечен. Авраам же и Сарра престаревшася во днех. Возсмея же ся Сарра в себе глаголющи: не у ми бысть даже до ныне, господин же мой стар. И рече Господь Бог Аврааму: что яко возсмеяся Сарра в себе, глаголющи, убо воистинну ли рожду? Аз же состарехся? Еда не возможет от Бога всяк глагол? И Господь Бог посети Сарру, якоже глагола: И заченши роди Аврааму сына в старости, якоже глагола ему Господь Бог. Обреза же его в день осмый, якоже заповеда ему Господь Бог. И Авраам бяше лет ста, егда бысть ему Исаак сын его. Рече же Сарра: смех ми сотвори Господь Бог. Иже бо аще услышит, срадуется мне. И рече: кто возвестит Аврааму, яко сосцами питает отроча Сарра, яко родих отроча в старости моей, И возрасте отроча, и преста сосцами питатися. И сотвори Авраам учреждение велие, воньже день отдоися Исаак сын его.

Судей чтение. [Глава 13.]

Во дни оны, бысть муж от колена Данова, и имя ему Маное, и жена его неплоды, и не раждаше. И явися ангел Господень к жене, и рече к ней: се ты неплоды, и во чреве приимеши, и родиши сына. И ныне сохранися, не пий вина и сикера, и не яждь всяко нечисто: зане се ты во чреве приимеши, и родиши сына: и железо не взыдет на главу его, яко освященно Богу будет отроча из чрева. И прииде жена, и рече мужу своему, глаголющи: яко человек Божий прииде ко мне и видение его, яко видение ангела Божия светло зело. И рече: се во чреве приимеши, и родиши сына: и ныне не пий вина и сикера, и не яждь всяко нечисто: яко освященно Богу будет отроча из чрева, даже до дне смерти его. И помолися Маное Богу, и рече: ко мне Господи, человек Божий, егоже послал еси к нам, да приидет убо, и просветит нас, что сотворим отрочати раждающемуся? Прииде же ангел к Маною, и рече: от всех ихже рекох жене твоей да сохранится, елика исходят от винограда, да не яст: и вина и сикера да не пиет. И рече Маное ко ангелу Господню: что имя твое? Да егда приидет глагол твой, прославим тя. И рече ему ангел Господень: вскую ты вопрошаеши имене моего? И то есть чудно. И не приложи ктому ангел Господень явитися к Маною и жене его.

Пророчества Исаиина чтение. [Главы 40, 41, 45, 48, 54.]

Яко глаголет Господь: утешайте, утешайте люди Моя, глаголет Бог, священницы глаголите в сердцы Иерусалиму, умолите его, яко умножися смирение его: разрешися бо грех его, яко прият из руки Господни сугуба согрешения своя. Глас вопиющаго в пустыни: уготовайте путь Господень, правы творите стези Богу нашему. На гору высоку взыди, благовествуяй Сиону, возвышай крепостию глас свой, благовествуяй Иерусалиму. Вознесите, не бойтеся: Аз Господь Бог, Аз услышу убогих Израилев, и не оставлю тех. Но отверзу от гор реки, и посреде поля источники, сотворю пустыню в луг, и жаждущую землю во источники водныя. Да возвеселится небо свыше, и облацы да кропят правду: да возсияет земля, и да прозябнет милость, и правда да возсияет вкупе. Глас веселия возвестите, и услышано да будет, возвестите даже до конец земли. Глаголите, яко избави Господь раба Своего Иакова: и аще вжаждут в пустыни, источит им воду из камене. Возвеселися неплоды не раждающая, расторгни и возопий не болевшая, яко многа чада пустыя паче, нежели имущия мужа.

На литии стихиры самогласны, глас 1:

Искапайте, горы, сладость, и, холми, яко агнцы взыграйте: яко родися от Елисавети, хотяй с нами водворитися Господень Предтеча, разрешивый в рождестве отчее безгласие. Тем и мы вопием ему: Крестителю Христов, моли спастися душам нашим.

Богознаменитый глас, Света светильник, Господень Предтеча, Христом свидетельствованный, первый во пророцех, о мире молитву творяй, изрядно стадо твое поминай, спасти невредимо.

Проповедник был еси Агнца Божия и Слова, Иоанне пророче и Предтече, прорицаеши будущая, и предглаголеши концем: се Агнец Божий вземляй мира грехи, и подаяй всем велию милость.

Слава, глас 5:

[Андреа Критскаго.] Пророков предел, и начало ангелов, земнаго ангела, и небеснаго человека, глас Слова, воина и Предтечу Христова, от обещания предвзыгравшася, и проповедавша прежде рождества Солнца правды, днесь Елисавет раждает, и радуется: и чудится Захариа в старости, молчание аки узу обложену отложив, и яко родитель гласа пророчествует явленнейше: ты бо, отроча, пророк Вышняго наречешися, и предыдеши пути готовити Ему. Темже, ангеле, пророче, апостоле, воине, Предтече, Крестителю, и проповедниче покаяния, и наставниче, яко глас Света, Слова, непрестанно молися о нас, верою творящих твою память.

И ныне, глас тойже:

Храм и дверь еси, палата и престол Царев, Дево Всечестная, Еюже Избавитель мой, Христос Господь, во тьме спящим явися, солнце сый правды, просветити хотя, яже созда по образу Своему рукою Своею. Темже Всепетая, яко матерне дерзновение к Нему стяжавшая, непрестанно моли спастися душам нашим.

На стиховне стихиры самогласны, глас 2.

Иже от пророка пророка, и неплодныя прозябение, в рожденных женами превышша всех, пустыннаго гражданина, Иоанна славнаго, псалмы и пеньми и песньми духовными восхвалим, вопиюще к нему: Крестителю Спасов, и Предтече: яко имея дерзновение, в честнем твоем рождестве, умоли Христа, даровати мир миру, и душам нашим велию милость.

Стих: Благословен Господь Бог Израилев, яко посети и сотвори избавление людем Своим.

Прииде глас благодати Слова, Солнца проповедник, родивыйся днесь от неплодове безчадныя, от обетования Иоанн Предтеча: людие, радуйтеся, прииде уготовати путь нам спасения, Емуже и взыграв поклонися, во чреве сущу матерни, Агнцу вземлющему грехи мира, и подающему нам велию милость.

Стих: И ты, отроча, пророк Вышняго наречешися.

Иже из чрева матерня освящся, и пророчества прием исполнение, днесь от неплодныя раждается, Господне пришествие проповедая ясно: покайтеся, приближися бо Царство Небесное.

Слава, глас 8.

[Кассии монахини:] Исаии ныне пророка глас, днесь в большаго от пророк рождении Иоанна исполнися: се бо, рече, послю ангела Моего пред лицем Твоим, иже уготовит путь Твой пред Тобою. Сей убо Небеснаго Царя воин предтек. Яко воистинну правы творяше стези Богу нашему, человек убо естеством, ангел же житием сый: чистоту бо конечно и целомудрие целовав, имяше убо по естеству, бежа же яже чрез естество, паче естества подвизався. Тому вси вернии добродетельми подобящеся, молите о нас молимся, во еже спасти души наша.

И ныне, глас тойже:

Виждь Елисавет к Деве Марии глаголющу: что пришла еси ко мне Мати Господа моего? Ты Царя носиши, и аз воина: Ты Законодавца, и аз законоположителя: Ты Слова, и аз глас, проповедающ Царство Небесное.

На благословении хлебов, тропарь, глас 4, дважды.

Пророче и Предтече пришествия Христова, достойно восхвалити тя недоумеем мы, любовию чтущии тя: неплодство бо рождшия и отчее безгласие разрешися, славным и честным твоим рождеством, и воплощение Сына Божия мирови проповедуется.

И Богородице Дево: единожды.