На Утрени
На Бог Господь, тропарь воскресен, дважды, глас 5:
Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.
Слава, отроков, глас 2:
Велия веры исправления: во источнице пламене, яко на воде упокоения, святии трие отроцы радовахуся, и пророк Даниил, львом пастырь, яко овцам, являшеся. Тех молитвами, Христе Боже, спаси души наша.
И ныне, праотцев, глас тойже:
Верою праотцы оправдал еси, от язык теми предобручивый Церковь, хвалятся в славе святии, яко от семене их есть плод благославен, без семене Рождшая Тя. Тех молитвами, Христе Боже, помилуй нас.
По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Крест Господень похвалим, погребение святое песньми почтим, и Воскресение Его препрославим: яко совозстави мертвыя от гроб яко Бог, пленив смерти державу, и крепость диаволю, и сущим во аде свет возсия.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
Господи мертв нареклся еси, умертвивый смерть, во гробе положился еси, истощивый гробы: горе воини гроба стрежаху, доле от века мертвыя воскресил еси. Всесильне и непостижиме Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся святая горо и богопроходная, радуйся одушевленная купино и неопалимая. Радуйся едина к Богу мирови мосте, преводяй мертвыя к вечному животу. Радуйся нетленная Отроковице, неискусомужно рождшая Спасение душ наших.
По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 5:
Господи, по тридневнем Твоем Воскресении, и апостолов поклонении, Петр вопияше Ти: жены дерзновение прияша, аз же убояхся. Разбойник богословяше, аз же отвергохся. Убо призовеши ли мя прочее ученика быти? или паки покажеши мя ловца глубиннаго? Но кающася приими мя Боже, и спаси мя.
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Господи, посреде осужденных пригвоздиша Тя беззаконнии, и копием ребро Твое прободоша, о Милостиве! Погребение же приял еси, разрушивый адова врата, и воскресл еси тридневно. Притекоша жены видети Тя, и возвестиша апостолом востание: превозносимый Спасе, Егоже поют ангели, благословенный Господи, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Неискусобрачная Невесто Богородительнице, Яже Евину печаль радостотворившая, воспеваем вернии и покланяемся Тебе, яко возвела еси нас от древния клятвы: и ныне моли непрестанно, Всепетая, Пресвятая, во еже спастися нам.
И чтение во Евангелии толковом: Неделя ряд.
По полиелеи тропари: Ангельский собор:
Ипакои, глас 5:
Ангельским зраком ум смущающа, и Божественным востанием душею просвещаемы, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех Воскресение, Господу содействующу чудесы, подающему нам велию милость.
И праотцев седален. Глас 8:
Подобен: Премудрости:
Авраама, Исаака же и Иакова восхвалим вси песненно: Давида кроткаго, Иисуса, и дванадесять патриархи, купно с треми юношами, угасившими огненный пламень силою духовною: радуйтеся, вопиюще к ним, прелесть доблественне обличивше царя безумнаго, и Христу молитеся, согрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу. [Дважды.]
Слава, и ныне, Богородичен:
Благодарственное похваление должно, якоже вдовица оная два лепта, приношу Тебе, Владычице, о всех дарованиих Твоих: Ты бо явилася еси покров купно и помощь, напастей и скорбей присно мя изымающи. Темже яко от среды горящия пещи избавлься оскорбляющих мя, от сердца взываю Тебе: Богородице, помози ми, молящи Христа Бога, согрешений оставление дати мне, Тя бо имею надежду раб Твой.
И чтение во Евангелии [толковом]: Неделя святых праотцев.
Степенна, глас 5. Антифон 1.
Ихже стихи повторяюще поем:
Внегда скорбети мне, давидски пою Тебе Спасе мой: избави душу мою от языка льстиваго.
Пустынным живот блажен есть, божественным рачением воскриляющимся.
Слава: Святым Духом одержатся вся, видимая же с невидимыми: самодержавен бо сый, Троицы Един есть неложно.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
На горы душе, воздвигнемся, гряди тамо, отнюдуже помощь идет.
Десная Твоя рука, и мене Христе касающися, от лести всякия да сохранит.
Слава: Святому Духу богословяще рцем: Ты еси Бог, Живот, рачение, свет, ум: Ты благостыня, Ты царствуеши во веки.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
О рекших мне: во дворы внидем Господня: радости многия исполнен быв, молитвы возсылаю.
В дому Давидове страшная совершаются: огнь бо тамо паля всяк срамный ум.
Слава: Святому Духу живоначальное достоинство, от Негоже всякое животно одушевляется, яко во Отце, купно же и Слове.
И ныне, тойже.
Прокимен, глас 5: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, яко Ты царствуеши во веки. Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим.
Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:
Евангелие воскресно утреннее 8-е, от Иоанна, зачало 64. [Ин. 20, 11–18.]
Во время оно, Мариа стояше у гроба вне плачущи. Якоже плакашеся, приниче во гроб:
Во время оно, Мария стояла у гроба и плакала. И, когда плакала, наклонилась во гроб,
И виде два ангела в белых ризах седяща, единаго у главы, и единаго у ногу, идеже бе лежало тело Иисусово.
и видит двух ангелов, в белом одеянии сидящих, одного у главы и другого у ног, где лежало тело Иисуса.
И глаголаста ей она: жено, что плачешися? Глагола има: яко взяша Господа моего, и не вем, где положиша Его.
И они говорят ей: жена! что ты плачешь? Говорит им: унесли Господа моего, и не знаю, где положили Его.
И сия рекши, обратися вспять, и виде Иисуса стояща, и не ведяше, яко Иисус есть.
Сказав сие, обратилась назад и увидела Иисуса стоящего; но не узнала, что это Иисус.
Глагола ей Иисус: жено, что плачеши? кого ищеши? Она же мнящи, яко вертоградарь есть, глагола Ему: господи, аще ты еси взял Его, повеждь ми, где еси положил Его, и аз возму Его.
Иисус говорит ей: жена! что ты плачешь? кого ищешь? Она, думая, что это садовник, говорит Ему: господин! если ты вынес Его, скажи мне, где ты положил Его, и я возьму Его.
Глагола ей Иисус: Марие. Она же обращшися глагола Ему: Раввуни, еже глаголется, Учителю.
Иисус говорит ей: Мария! Она, обратившись, говорит Ему: Раввуни! — что значит: Учитель!
Глагола ей Иисус: не прикасайся Мне, не у бо взыдох ко Отцу Моему: иди же ко братии Моей, и рцы им: восхожду ко Отцу Моему и Отцу вашему, и Богу Моему и Богу вашему.
Иисус говорит ей: не прикасайся ко Мне, ибо Я еще не восшел к Отцу Моему; а иди к братьям Моим и скажи им: восхожу к Отцу Моему и Отцу вашему, и к Богу Моему и Богу вашему.
Прииде же Мариа Магдалина поведающи учеником, яко виде Господа, и сия рече ей.
Мария Магдалина идет и возвещает ученикам, что видела Господа и что Он это сказал ей.
Псалом 50. Стихира воскресна, и прочее.
Канон воскресен со ирмосом, на 4. Пророка, и отроков, оба канона на 6. И поем в коейждо песни пророка 3 тропаря: Богородичен оставляется. И отроков первыя стихи два за един: таже тропарь един, и Богородичен. И праотцев на 4: и держим стихов 12, кроме Слава, и ныне: всех же на 14.
Канон воскресен, глас 5:
Песнь 1.
Ирмос: Коня и всадника в море Чермное, сокрушаяй брани мышцею высокою, Христос истрясе: Израиля же спасе, победную песнь поюща.
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.
Тебе терноносный еврейский сонм, любве благодетелю к Тебе не сохрань матерния, Христе венча, родоначальника разрешающа терновное запрещение.
Воздвигл еси мя падшаго в ров, преклонься Жизнодавче, Безгрешне: и моея злосмрадныя тли Христе, претерпев неискушенно, Божественнаго существа миром мя облагоухал еси.
Богородичен: Разрешися клятва, печаль преста: Благословенная бо и Благодатная, верным радость возсия, благословение всем концем цветоносящи Христа.
Канон пророка, глас 8, егоже краегранесие: Мудраго Даниила песньми увенчаю. Творение Феофаново.
Ирмос: Песнь возслем, людие, чудному Богу нашему, свободившему Израиля от работы, песнь победную поюще и вопиюще: поим Тебе, Единому Владыце.
Спасе Благодетелю, всех благих Виновный, светоносным Твоим сиянием ум мой просвети, Человеколюбче, яко да Твоего пророка восхвалю славную память.
Утро яко, возсиял еси, мудре, целомудрия, целомудренную предбедствовавшую спасл еси Сосанну: Бог бо тя воздвиже, Ведетель тайных, старцы лютыя осудити.
Страхом укрепляеми Божиим, Авраамовы внуцы пищу пребеззаконную отринуша доблественне и, божественным питающеся желанием благочестия, к величайшей взяшася славе.
Ин канон святых триех отроков, егоже краегранесие: Три отроки пою и Даниила великаго. Творение Феофаново. Глас тойже.
Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Безначалъное Слово, из Отца прежде всех веков рожденно боголепно, еже в пещи юношам образно виденное, прославим.
Глаголы мучителя злочестиваго благороднии отроцы оплевавше терпеливно, снедьми пребеззаконных осквернитися халдейски не восхотеша.
Питастеся убо словом душевне, снедьми же саморасленными плотски, паче питающихся дебелыми снедьми, царю краснейшии виды показастеся.
Богородичен: Яд змиин, в слухи горько излиявшийся Евы, яже из Давида возрастшая, Отроковице, исцеляеши, Избавителя порождши.
Канон святых праотцев, [егоже краестрочие: Отцем хвалу в лепоту ныне приношаю.]
Творение Иосифово. Глас 1.
Ирмос: Христос раждается, славите: Христос с Небес, срящите: Христос на земли, возноситеся. пойте Господеви вся земля, и веселием воспойте, людие, яко прославися.
Отцем пение принесем, прежде закона и в законе возсиявшим, и из Девы возсиявшему Господу и Владыце волею правою угодившим, и незаходимаго просвещения ныне наслаждающимся.
Адама перваго почтим, рукою почтеннаго Зиждителя, и всех нас праотца уже бывшаго, и в скиниях небесных со всеми избранными почивающа.
Авеля дары принесшаго душею благороднейшею, прият всех Бог и Господь: сего же паки скверноубийственною рукою умерщвлена, принесе к свету, яко Божественна мученика.
Богородичен: Речение Божественных услышим вопиющих Христово явление: се бо в вертепе раждается из Отроковицы неискусомужныя, Егоже страшное рождество провозвещает звездословцем звезда явльшаяся.
Катавасиа: Христос раждается:
Песнь 3.
Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим, и повесивый неодержимо тяготеющую, на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, Церковь Твою утверди, едине Блаже и Человеколюбче.
Желчь убо иже из камене мед ссавшии, в пустыни чудодействовавшему Тебе принесоша Христе: оцет же за манну воз благодеяние Ти воздаша отроцы Израилевы неблагодарнии.
Иже древле световидным облаком покрываеми, живот во гробе Христа положиша: но самовластно воскрес, всем верным подаде тайно осеняющее свыше Духа сияние.
Богородичен: Ты Мати Божия несочетанно родила еси, Иже о нетленна Отца возсиявшаго, кроме болезней матерних: темже Тя Богородицу, воплощенна бо родила еси Слова, православно проповедуем.
Ин.
Ирмос: Ты еси утверждение притекающих к Тебе, Господи, Ты еси свет омраченных, и поет Тя дух мой.
Разум и мудрость от Бога прием, сказал еси светоявленно сеновная царем сония.
Змия умертвил еси, пищу вверг, славне, чувственнаго, первее бо невидимыя победил еси демоны.
Ин. Ирмос тойже.
Разум стяжавше богонаученный, Владыко, отроцы Давидовы законы отеческия богомудренно соблюдоша.
Огнь не опали чистейшая телеса благочестивых, постом бо душепитательным напаяхуся.
Хвалу всемирную и многопетую поют отроцы трие, посреде пещи чудно орошаеми.
Богородичен: Да Рождество, Владыко, из девствующаго телесе покажеши нам, спасаеши в пещи девствующая телеса.
Ин.
Ирмос: Прежде век от Отца рожденному нетленно Сыну, и в последняя от Девы воплощенному безсеменно Христу Богу возопиим: вознесый рог наш, Свят еси, Господи.
Поется в мире Сифово к Зиждителю разжжение: ибо в непорочнем жительстве и душевней любви, Тому истинно угоди: ныне во стране живых вопиет: Свят еси, Господи.
Усты и языком и сердцем Енос чудный, призвати богомудренно Владыку всех и Бога, надеяшеся в Дусе: и благоугодно пожив на земли, славу восприят.
Священнословии священными Еноха ублажим, благоугодив бо Господу преставился в славе, явився лучши смерти, якоже писася: имже Божий быв раб искреннейший.
Богородичен: Ныне чаяние языков от Девы предгрядет, и Вифлеем заключенный отверзает светло Едема, Слово воплощаемое приемля, и в яслех плотию возлегшаго.
Катавасиа: Прежде век:
Кондак пророку, глас 3.
Подобен: Дева днесь:
Просветившееся Духом чистое твое сердце пророчества бысть светлейшаго приятелище: зриши бо, яко настоящая, далече сущая. Львы укротил еси, ввержен в ров; сего ради тя почитаем, пророче блаженне, Данииле славне.
Икос:
Иисуса Христа, Истиннаго Бога нашего, Егоже божественное ясно пришествие провозгласил еси, моли непрестанно с веселием божественную сию творящим память твою и верою чтущим тя искушений всяких спастися, и грехов, и обстояний яко дерзновение, богомудре, имея. И во отверзение моим подаждь устнам тя пети незазорно слово. И никакоже мене гнушайся, пророче блаженне Данииле славне.
Седален, глас 8.
Подобен: Премудрости:
Троицы образ пророчески из невещественных шаров в пламени отроцы написаша тростию веры, и Слова крайнее на землю низшествие таинственно видеша, и всем проповедаша. Темже и, росу с Небесе приемше духовную, источают верным дарования и согласно вопиющим Тебе: даруй, Христе Боже, прегрешений оставление, яко благоутробен, празднующим любовию святую память вашу.
Слава, седален отроков, подобен тойже:
Пророчествия благодатию обогатився, Девы Рождество сеннопишеши и решиши сония царем явственне; ввержен же быв в ров, яко мученик научил еси преславно, блаженне, поститися львы. Тем разорил еси безбожных служение, змия убил еси, добльствовав светлейше, Данииле досточудне. Моли Христа Бога грехов оставление даровати празднующим любовию святую память твою.
И ныне, ипакои праотцев, глас 2:
В росу детем огнь прелагашеся, плач в радость женам пременяшеся, ангел бо во обоих служаше чудесех: овым убо во упокоение претворивый пещь, сим же воскресение возвестивый тридневное, начальниче жизни нашея, Господи, слава Тебе.
И чтение.
Песнь 4.
Ирмос: Божественное Твое разумев истощание, прозорливо Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: во спасение людей Твоих спасти помазанныя Твоя пришел еси.
Яже от Мерры горчайшия воды, яко во образе проначертая пречистый Крест Твой Блаже, греховное умерщвляющ вкушение, древом усладил еси.
Крест за древо разумное, за сладкую же пищу желчь, Спасе мой, приял еси, за тление же смерти кровь Твою Божественную излиял еси.
Богородичен: Кроме убо сочетания зачала еси нетленно во чреве, и без болезни родила еси, и по рождестве Дева, Бога плотию рождши, сохранилася еси.
Ин.
Ирмос: Из горы приосененныя, Слове, пророк, единыя Богородицы, хотяща воплотитися боговидно усмотри и со страхом славословяше силу Твою.
Закон благочестно сохранив, о пророче! воистинну мудрости познал еси Дателя, тайным же научающа и глубоким и яже во тьме тя просвещающа.
Священну жизнь пожив, богоявленне, желаний муж нареклся еси, мужественно бо страсти поправ, к нестареющейся преставился еси жизни.
Всельшаяся в тебе Утешителя благодать, Данииле, показует тя светоносна, и победителя мучителей и царей, и премудрости жилище.
Ин.
Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.
Даниил мудрейший, божественне умом просвещаемь, сония разреши самодержцев божественною благодатию.
Облистает чудесы еже в пещи отроков страдание, мучителя бо уловиша к познанию Твоему, Всесильне.
Согласия органы и мусикии песни всесличныя доблественных не привлекоша и златому образу не подклониша.
Богородичен: Песньми, Всепетая, иже в Вавилоне дети почитают Сына Твоего Пребожественнаго, Егоже в пещи познаша.
Ин.
Ирмос: Жезл из корене Иессеова, и цвет от него, Христе, от Девы прозябл еси, из горы хвальный приосененныя чащи, пришел еси воплощься, от неискусомужныя невещественный и Боже: слава силе Твоей, Господи.
Хвалу принесем Богу, чтуще песньми Ноя, воистинну суща праведнаго: во всех бо заповедех Божественных украшаемь явися, Христу благоугодив. Емуже песнопоем вернии: слава силе Твоей, Господи.
Видев твое Бог благородное нрава, и простое, и по всему Ноя совершенна, втораго мира яве началовожда тя показует, спасшаго Тому всякаго рода, от потопа чувственнаго семя, якоже Сам повеле.
Ноя сохраньшаго Божий закон невредимь, и обретшася тогда праведна в роде своем, и древяным спасша древле ковчегом безсловесных роды, повелением Вседетельным, песньми благочестно ублажим.
Вино умиления нам точит чтущим тя, Ное блаженне, память твоя, веселящее и души и сердца всегда, чисте блажащих нравы твоя честныя, и жительство божественное.
Богородичен: Ныне избавление наше в яслех возлегает, и пеленами повивается якоже Младенец, и волсви восточнии царие приходят, сего яко Бога и Царя рождшагося от Чистыя, видети и поклонитися с дары верно.
Катавасиа: Жезл из корене:
Песнь 5.
Ирмос: Одеяйся светом яко ризою, к Тебе утренюю, и Тебе зову: душу мою просвети омраченную Христе, яко един благоутробен.
Иже славы Господь в неславне зраце, на Древе обезчещен волею висит, о божественней мне славе несказанно промышляя.
Ты мя преоблекл еси в нетление, Христе, тли смертныя неистленно плотию вкуш, и возсияв из гроба тридневен.
Богородичен: Ты правду же и избавление нам рождши Христа без семене, свободно содеяла еси от клятвы Богородице, естество праотца.
Ин.
Ирмос: От нощи неведения боговедением просветивый концы, просвети мя утром человеколюбия Твоего, Господи.
Страдальческия подвиги пророчествия уяснив проповеданием, сияеши обоими, божественнаго вдохновения исполнен.
Премудр показался еси, блаженне, паче ума премудрости сияньми, величайший богоглаголиве Данииле, и вся просветил еси.
Ин.
Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго, но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.
Научившеся закону, Спасе, не отвергошася Твои угодницы, Даниил великий с треми юношами богоразумными, но, крепость приемше от Тебе, Благодетеля, мучителей мужески победиша.
Мысленно научашеся Даниил, Человеколюбче, Твоим тайнам: на облаце бо яко Сына Тя человеча грядуща, языков всех яко Судию и Царя зряше ума чистотою.
Украсися, о дети, паче камене сапфира ваше совокупление, яко заря златая; благочестия ревностию распальшеся, ходяще радостно в пещи и плещуще лик всемирный.
Богородичен: Даниил Тя, Дево, гору прописа яве божественный, трие же отроцы, видевше пламень орошающ, Твое Божественное Рождество песненно восхваляют яко Спаса, и Зиждителя, и Господа.
Ин.
Ирмос: Бог сый мира, Отец щедрот, великаго совета Твоего Ангела, мир подавающа послал еси нам: тем Богоразумия к свету наставльшеся, от нощи утренююще, славословим Тя, Человеколюбче.
Хвалами божественными да почтится Сим, отеческое благословение приплодив: и пред Богом благоугоден явлься к праотеческим ликом причтеся, и во стране живых радостно почивает.
Видети сподобися яко друг Божий, Авраам день Зиждителя своего, и исполнь бывает радости духовныя: сего убо ума правостию чтуще ублажим вси, яко Христова божественна праотца.
Видел еси якоже есть мощно человеку видети Троицу, и Тую угостил еси яко друг присный, преблаженне Аврааме: темже мзду приял еси страннаго гощения, еже быти тебе безчисленных языков отцу верою.
Богородичен: Полный истощавается плотию нас ради, и начало Безначальный приемлет: обнищавает же богатый, и Слово сый Бог, во яслех безсловесных возлежит яко Младенец, воззвание всех сущих от века соделовая.
Катавасиа: Бог сый мира:
Песнь 6.
Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, Владыко Христе, страстей море укроти, и от тли возведи мя яко благоутробен.
В тление поползся родоначальник, Владыко Христе, преслушаннаго брашна вкуш, и к животу возведен бысть страстию Твоею.
Живот низшел еси ко аду, Владыко Христе, и тление растлевшему быв, тлением источил еси воскресение.
Богородичен: Дева роди, и рождши пребысть чиста, на руку носящаго всяческая, яко воистинну Дева Мати понесшая.
Ин.
Ирмос: Якоже пророка избавил еси из глубины преисподния, Христе Боже, и мене от грехов моих избави, яко Человеколюбец, и управи живот мой, молюся.
Ангельския ты лики во свете светлейшем зря, подражатель всеизряднейший сих был еси, Всецаря наслаждаяся сияньми.
Спасительное Слова пришествие возвещая, предвозвестил еси и храма разорение, закона же исполнение и благодати паче ума дарования.
Ин.
Ирмос: Бездна грехов и прегрешений буря мя смущает и во глубину нужднаго реет мя отчаяния, но Твою крепкую руку мне простри, яко Петрови, о Управителю! и спаси.
Обладавше естественными страстьми силою Слова, стране язык халдейских властели бысте: весть бо добродетель честь даровати стяжавшим ю, о Давидовы мудрии внуцы!
В мертвость Даниил живоносную одеявся древле, яко бога халдеем злочестивно мнимаго убивает снедию змия злейшаго, священники же злочестивыя мудре убил есть.
Богородичен: Милостива ми Судию и Сына Твоего, Богородице Дево, Твоими молитвами быти в день Суда, Избавителя же лютых, Мати, умоли, на Тя бо едину надежду мою возлагаю.
Ин.
Ирмос: Из утробы Иону младенца изблева морский зверь, якова прият: в Деву же всельшееся Слово, и плоть приемшее, пройде сохраньшее нетленну, егоже бо не пострада истления, рождшую сохрани неврежденну.
Образ Христовы страсти был еси яве, Исааче преблаженне, возводимь отчим благопокорением еже закалатися. Сего ради ублажился еси, и раб Божий воистинну явился еси ближний, со всеми праведными вселяяся.
Явися Иаков угодник вернейший всех Бога: темже и брася со ангелом, ум зря Бога наречеся, и спя Божественную лествицу виде, на нейже Бог утверждашеся, плотию обложивыйся за благостыню.
Любя Иосиф ко отцу благопокорение, в ров ввержен, продадеся во образ закланнаго, и в рове положеннаго Христа: пшеницодавец же Египта бысть, целомудр быв и праведен, царь же страстей истиннейший.
Богородичен: Младо на земли Отроча познавается, сый со Отцем присно и Духом, пеленами же повивается, Иже землю повиваяй мглою яве, и в яслех безсловесных возлежит. Сего ныне предпразднуим радующеся безсеменное рождество.
Катавасиа: Из утробы Иону:
Кондак праотцев, глас 6:
Рукописаннаго образа не почетше, но неописанным Существом защитившеся, треблаженнии, в подвизе огня прославистеся: среде же пламене нестерпимаго стояще, Бога призвасте: ускори, о Щедрый! и потщися яко милостив в помощь нашу, яко можеши хотяй.
Икос: Простри Твою руку, еюже древле прияша искушение египтяне борющии, и еврее боримии. Не остави нас, да не пожрет нас смерть жаждущая нас, и сатана ненавидяй нас: но приближися нам, и пощади души наша, якоже пощадил еси иногда отроки Твоя сущия в Вавилоне, непрестанно славящия Тя, и вверженныя Тебе ради в пещь, и от сея вопиющия Ти: ускори Щедрый, и потщися яко милостив на помощь нашу яко можеши хотяй.
И чтем Пролог.
Песнь 7.
Ирмос: Превозносимый отцев Господь пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: Боже, благословен еси.
Плотию обложься якоже на удице льщения, Божественною Твоею силою змия низвлекл еси возводя вопиющия: Боже, благословен еси.
Земли непроходное осуществовавый составление, во гробе покрывается плотию невместимый. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Богородичен: Едину убо Ипостась во двою естеству, Всенепорочная родила еси воплощеннаго Бога. Емуже вси поем: Боже, благословен еси.
Ин.
Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.
Законом, пророче, огражден, не приял еси осквернитися пребеззаконно, но, божественне умом просвещаемь, вопиял еси: благословен еси, Господи Боже, во веки.
Вся ужасает твое чудо, якоже пророку бо пророк тебе предста, восхищен, пищу нося тебе и поя: благословен еси, Господи Боже, во веки.
Внутрь рова затворен и львом на снедь предложен, спаслся еси, Богу, покрывшу тя, блаженне, благословен еси, зовуща, Боже отец наших.
Ин.
Ирмос: Отроцы богочестивии в Вавилоне образу златому не поклонишася, но посреде пещи огненныя, орошаеми, песнь воспеваху, глаголюще: превозносимый отцев и нас Боже, благословен еси.
Глас боголюбезен песнопояшеся из среды огня Вседержителю: Азария бо, божественный лик составив, песнь воспевая, глаголаше: благословен Бог отец наших.
Цевница юношей богословяше всех Бога и Вседержителя, тем в пещи ясно явльшагося, и песнь воспеваху, глаголюще: благословен Бог отец наших.
Три, в пещь вверженныя, видев царь, яко узре четвертаго вид, Сына пронарече Божия и всем возопи: благословен Бог отец наших.
Богородичен: Имея просвещен божественною зарею ум, Данииле богоблаженне, Девы Рождество яве предвидел еси таинственными образы образуемо, благословен, вопия, Бог отец наших.
Ин.
Ирмос: Отроцы благочестию совоспитани, злочестиваго веления небрегше, огненнаго прещения не убояшеся, но посреди пламене стояще пояху: отцев Боже, благословен еси.
Да воспоется Ананиа, Азариа, Мисаил с Даниилом, пещь угасивше огненную, и львов обуздавше стремления, и Христу согласно поюще: отцев Боже, благословен еси.
Законно пострадав в напастех, и неослабных скорбех, угодник наречеся Иов Божий, всеистиннейший, кроток, незлобив, прав, совершен, непорочен, вопия: отцев Боже, благословен еси.
Верою Моисеа, Аарона же, и Ора почтим, восхваляюще Иисуса, и Левию священнейшаго, Гедеона же и Сампсона, и взываем: отцев Боже, благословен еси.
Богородичен: Се якоже прорече пророк, во чреве зача Неискусобрачная Бога, и родити яве идет в вертепе Вифлеемле. Емуже вси поем: отцев Боже, благословен еси.
Катавасиа: Отроцы благочестию:
Песнь 8.
Ирмос: Тебе Вседетелю, в пещи отроцы, всемирный лик сплетше пояху: дела всякая Господа пойте, и превозносите во вся веки.
Ты о вольней спасительныя страсти помолился еси чаши, якоже невольней: два хотения, двема бо по коемуждо носиши существома Христе, во веки.
Твоим вседетельным схождением, ад Христе, поруганный изблева вся, яже древле лестию умерщвленныя, Тебе превозносящия во вся веки.
Богородичен: Тя яже паче ума богомужне словом рождшую Господа, и девствующую, вся дела Дево благословим, и превозносим во вся веки.
Ин.
Ирмос: Богоглаголивии отроцы, в пещи со огнем пламень попирающе, пояху: благословите, дела Господня, Господа.
Священноявлен показался еси, о пророче! и деятельным видением со безтелесными пел еси: благословите, вся дела Господня, Господа.
Тя, всеблаженне, благохвалим вси и, в честное торжество твое радующеся, взываем: благословите, вся дела Господня, Господа.
Ин.
Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Авраамово благородие сохранити тщащеся, свойственное к нему стяжасте основание веры и надежди, преподобнии, терпение и напастем пождание, вопиюще: благословите, священницы, Владыку, людие, превозносите Его во веки.
Яко светила просиявше, и землю онебесивше, и благочестия просвещением осиявшеся, всемирное составльше ликостояние, поют иже от напастей спасшему Владыце: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Юношески погасивше распалимую пещь и львов челюсти связавше, Давидовы внуцы, ныне радующеся, поют Тя, Благодетеля, Царя всех: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Богородичен: Тайнонаучает, Пречистая, Даниил мудрейший, и предживописуют отроцы трие Рождество Твое богомудреннии, чрез образы зряще из утробы Твоея прошедшаго несказанно, Егоже отроцы благословят, священницы воспевают, людие превозносят во вся веки.
Ин.
Ирмос: Чуда преестественнаго росодательная изобрази пещь образ: не бо яже прият палит юныя, яко ниже огнь Божества Девы, в нюже вниде утробу. Тем воспевающе воспоем: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
Днесь сущих от века божественную память совершаем честных отец, Адама, Авеля же, Сифа, и Ноа, и Еноса, и Еноха и Авраама, Мелхиседека, и Иова, Исаака, и вернаго Иакова. да благословит тварь, вопиющи, Господа, и превозносит во вся веки.
Полк богокрасный божественных отец да восхвалим, Варака, и Нафана, и Елеазара, Иосию, и Давида, Иеффая, Самуила же, предняя зряща честне, и взывающа: да благословит тварь вся Господа, и превозносит Его во веки.
Похвалу песнопесненно да принесем Божиим пророком, восхваляюще Иосию, и Михеа, Софониа, и Аввакума: Захарию, и Иону: Аггеа же и Аммоса, и со Авдием Малахиа, и Наума: Исаию, и Иеремию и Иезекииля: купно Даниила, Илию и Елиссеа.
Глаголы тройческими Всесвятую воспоим, вернии, Троицу, Отца Безначальнаго, Сына же, и праваго Духа Святаго, Единицу триипостасную, Юже всякое дыхание славит, зовуще: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
Богородичен: Явился еси от девственных, Христе, кровей воплощаемь неизреченным словом, и яко Младенец совершен в вертепе, премножеством благоутробия, Иисусе, раждаяся, звезда же Тя издалеча возвести звездословцем, пойте верою зовущим, и превозносите Христа во веки.
Катавасиа: Чуда преестественнаго:
Песнь 9.
Ирмос: Исаие ликуй, Дева име во чреве, и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему: Егоже величающе, Деву ублажаем.
Падшаго человека восприял еси Владыко Христе, из ложесн девических всему совокуплься, греху же ни единому причащься: всего от истления Ты свободил еси пречистыми Твоими страстьми.
Боготочною кровию истощенною Владыко Христе, от Твоих пречистых ребр и животворящих, жертва убо преста идольская, вся же земля Тебе хваления жертву приносит.
Богородичен: Не Бога безплотна, ниже паки человека проста произведе Чистая Отроковица, и Нескверная: но Человека совершенна, и неложно совершенна Бога. Егоже величаем со Отцем же и Духом.
Ин.
Ирмос: Воистинну Богородицу, Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с безплотными лики Тя величающе.
Пожал еси твоих болезней приплодия, на Небесех со пророки ликуя присно, окрест высочайшаго престола Вседержителева.
Светом трисолнечным ныне венценосец желаний крайнейшему предстоиши, с безтелесными лики веселяся.
Ин. Ирмос тойже.
Достигосте кончину желанную и желаний крайнейшему предстоите в Небесных чертозех, отроцы всебогатии.
Радующеся, рукоятие, еже от слез, добраго вашего делания приясте, нетления клас плодоносивше.
Возсия светлость ныне вам достойно, и веселие сердца процвете: отонудуже бо отбеже печаль, вселистеся.
Богородичен: Пажить смерти уставила еси, Дево, Жизнодавца рождши и Господа, животворящаго верою величающия Тя.
Ин.
Ирмос: Таинство странное вижу и преславное: небо, вертеп, престол херувимский, Деву: ясли, вместилище: в нихже возлеже невместимый Христос Бог, Егоже воспевающе величаем.
Крепостию Твоею древле силы сотвориша дщери Господи, Анна, и Иудифь, и Девора, Олда, Иаиль же, Есфирь, Сарра, Мариам же Моисеева, Рахиль и Ревекка, и Руфь, велемудрыя.
Яко угасившия отроки святыя пещь священно почтим, купно с Даниилом пророком, и всеми праведными яве, прежде закона облиставшими добре, и в законе Владыце угодившими.
Премудрии божественнии пророцы бывше Авраамовы внуцы, еже от Авраама и Иуды рождшееся Слово Божие провозвестиша Духом. Тех мольбами, Иисусе, вся ущедри.
Освятися вся тварь памятию вашею, и торжествующи зовет рабски вопиющи: мольбу Господу присно принесите, блаженнии, улучити вечных благ благохвалящим вас.
Богородичен: Облекийся в мя от Девы предгрядет, и в вертепе раждается Слово Отчее неслитно. Ликуй тварь гласы благодарственными величающи Того еже за милосердие всесвятое снизшествие.
Катавасиа: Таинство странное:
Светилен воскресен:
Два ангела видевши внутрь гроба, Мариа удивляшеся, и Христа не знающи, яко вертоградаря вопрошаше: Господи, где положил еси тело Иисуса моего? Званием же Того познавши быти Самого Спаса, слыша: не прикасайся Мне, ко Отцу отхожду, рцы братии Моей.
И праотцев.
Подобен: Жены услышите:
Адама восхвалим, Авеля, Сифа, и Еноса: Еноха, и Ноя: Авраама, Исаака и Иакова: Моисеа, Иова, и Аарона: Елеазара, и Иисуса: Варака, Сампсона, и Иеффая: Давида, и Соломона.
Слава, пророка:
Иже во пророцех величайший Даниил ныне да почтится, Христа бо Бога нашего виде, камень отсечен кроме рук от горы — Чистыя Богородицы. С ним да восхвалятся и трие отроцы, яже спасе от пещнаго огня невреждены образ Девы божественный и неизреченный, имже мир спасеся.
И ныне:
Солнце великое, Создатель от неискусомужныя Девы, яже от Адама просветити в Вифлеем тщится. Темже возвещает чудо праотец всесветлейшая память.
На хвалитех стихиры воскресны 4, глас 5:
Стих: Сотворити в них суд написан, слава сия будет всем преподобным Его.
Господи, запечатану гробу от беззаконников, прошел еси из гроба, якоже родился еси от Богородицы: не уразумеша, како воплотился еси, безплотнии Твои ангели: не чувствоваша, когда воскресл еси, стрегущии Тя воини. Обоя бо запечатлестася испытующим, явишася же чудеса кланяющимся верою таинству: еже воспевающим, воздаждь нам радость и велию милость.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Господи, вереи вечныя сокрушив, и узы растерзав, от гроба воскресл еси, оставль Твоя погребальная, во свидетельство истиннаго тридневнаго Твоего погребения: и предварил еси в Галилеи, в пещере стрегомый. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Господи, жены текоша на гроб, видети Тя Христа нас ради пострадавшаго, и пришедша, обретоша ангела на камени седяща, страхом отвальшемся, и к ним возопи глаголя: воскресе Господь, рцыте учеником, яко воскресе от мертвых, спасаяй души наша.
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.
Господи, якоже изшел еси от запечатаннаго гроба, тако вшел еси и дверем заключеным ко учеником Твоим, показуя им телесная страдания, яже подъял еси Спасе долготерпеливый: яко от семене Давидова язвы претерпел еси: яко Сын же Божий, мир свободил еси. Велия Твоя милость, непостижиме Спасе, помилуй и спаси нас.
И святых праотцев на 4. Глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Вси честных ныне праотец память совершаем, поюще богоугодное сих житие егоже ради возвеличишася. [Дважды.]
Стих: Благословен еси, Господи Боже отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки.
Угасиша силу отроцы огненную, ликующе посреде пещи, и поюще Бога всесильнаго.
Стих: Яко праведен еси о всех, яже сотворил еси нам.
В рове заключен, зверем сообитатель, Даниил пророк, непричастен сих показася озлобления.
Слава, праотцев, глас 7.
[Германово:] Приидите вси верно торжествуим, прежде закона отец, Авраама и сущих с ним, летнюю память, Иудово племя достойно почтим, иже в Вавилоне отроки угасившия пещный пламень, яко Троицы образ, с Даниилом восхвалим, пророческая проречения известно держаще, со Исаием велегласно возопиим: се Дева во чреве приимет, и родит Сына Еммануила, Иже есть с нами Бог.
И ныне: Преблагословенна еси.
Славословие великое. По Трисвятом, тропарь воскресен. Ектении: и отпуст: и обычное исхождение.
Слава, и ныне, стихира евангельская, глас 8:
Мариины слезы не всуе проливаются тепле, се бо сподобися и учащих ангелов, и видения Самого Иисуса: темже и отсылается не прикасатися Христу. Но обаче проповедница посылается Твоим учеником, имже благовествование носящи, еже ко Отеческому жребию восход возвещающи: с неюже сподоби и нас явления Твоего Владыко Господи.
И час 1-й. На 1-м часе тропарь воскресен: Слава праотцев: И ныне, Богородичен часов. По Трисвятом кондак праотцев: и прочее. И совершенный отпуст. На 3-м часе тропарь воскресен. Слава, пророка: И ныне, Богородичен часов. По Трисвятом, кондак праотцев.
|