При часе 7-м дне (1-й час по полудни – А.Р.), начинаем Вечерню. Аще ли в субботу вечера, поем: Блажен муж, кафисму всю. Посем на Господи воззвах, поем стихиры праздника на 8.
Глас 2, самогласны.
[Германово:]
Приидите возрадуемся Господеви, |
Придите, возрадуемся Господу, |
Настоящую тайну сказующе: |
Поведая настоящую тайну: |
Средостение градежа разрушися, |
Разделяющая стена разрушена, |
Пламенное oружие плещи дает, |
Огненный меч убегает, |
И херувим отступает от древа жизни |
Херувимы отступают от древа жизни, |
И аз райския пищи причащаюся, |
И я опять получаю пищу из рая, |
От негоже произгнан бых преслушания ради. |
Из которого был некогда изгнан за непослушание. |
Неизменный бо образ Oтечь, |
Ибо неизменный образ Отца, |
Образ присносущия Eго, |
Начертание Его вечности, |
Зрак раба приемлет, |
Принимает вид раба, |
От неискусобрачныя Матере прошед, |
Произойдя из безбрачной Матери, |
Не преложение претерпев: |
Не подвергшись изменению, |
Eже бо бе, пребысть, |
Так как Он чем был, тем и остался, |
Бог сый истинен: |
Будучи Богом истинным; |
И eже не бе прият, |
И чем не был, то воспринял, |
Человек быв человеколюбия ради, |
Став Человеком по человеколюбию, |
Тому возопиим: |
Ему воскликнем: |
Рождейся от Девы Боже, помилуй нас. |
Рожденный от Девы, Боже, помилуй нас. |
[Дважды.]
[Анатолиево:]
Господу Иисусу рождшуся от Святыя Девы, |
С рождением Господа Иисуса от Святой Девы |
Просветишася всячeская: |
Просветилось все. |
Пастырeм бо свиряющим, |
Но когда пастыри играют на свирели, |
И волхвом покланяющимся, |
Волхвы покланяются, |
Ангелом воспевающим, |
Ангелы воспевают, |
Ирод мятяшеся, |
Ирод волнуется, |
Яко Бог во плоти явися, |
Что Бог явился во плоти, |
Спас душ наших. |
Спаситель душ наших. |
[Дважды.]
Царство Твое, Христе Боже, |
Царство Твое, Христе Боже, |
Царство всех веков, |
Царство всех веков, |
И владычество Твое |
И владычество Твое |
Во всяком роде и роде, |
Во всяком роде и роде, |
Воплотивыйся от Духа Святаго, |
Воплотившийся от Духа Святого, |
И от Приснодевы Марии вочеловечивыйся, |
И от Святой Девы вочеловечившийся. |
Свет нам возсия, Христе Боже, Твое пришествие, |
Свет нам воссияло, Христе Боже, Твое пришествие, |
Свет от Света, |
Свет от Света, |
Oтчее сияние, |
Отоблеск Отца. |
Всю тварь просветил eси. |
Все творение Ты просветил, |
Всякое дыхание хвалит Тя, |
Всякое дыхание славит Тебя, |
Образ славы Oтчия: |
Начертание славы Отца, |
Сый, и прежде Сый, |
Сущий и Предсуществующий. |
И возсиявый от Девы, Боже, |
И воссиявший от Девы, Боже, |
Помилуй нас. |
Помилуй нас. |
[Дважды.]
Что Тебе принесем, Христе, |
Что принести Тебе, Христе, |
Яко явился eси на земли, яко Человек нас ради? |
За то, что Ты явился на земле, как Человек для нас? |
Каяждо бо от Тебе бывших тварей, |
Каждое из бывших Тобою творений |
Благодарение Тебе приносит: |
Приносит Тебе благодарность: |
Ангели пение, |
Ангелы – песнь, |
Небеса звезду, |
Небо – звезду, |
Волсви дары, |
Волхвы – дары, |
Пастырие чудо, |
Пастыри – удивление, |
Земля вертеп, |
Земля – пещеру, |
Пустыня ясли: |
Пустыня – ясли, |
Мы же Матерь Деву. |
Мы же Мать Деву. |
Иже прежде век, Боже, |
Предвечный Боже, |
Помилуй нас. |
Помилуй нас. |
[Дважды.]
Слава, и ныне, глас тойже:
[Кассиино:]
Августу eдиноначальствующу на земли, |
С единовластительством Августа на земле |
Многоначалие человеков преста: |
Прекратилось многоначалие у людей. |
И Тебе вочеловечшуся от Чистыя, |
С вочеловечением Твоим от Чистой |
Многобожие идолов упразднися. |
Упразднилось многобожие идолов. |
Под eдинем царством мирским |
Одному царству мирскому |
Гради быша, |
Подчинились государства, |
И во eдино владычество Божества |
И в одно владычество Божества |
Языцы вероваша. |
Племена уверовали. |
Написашася людие |
Переписаны народы |
Повелением кесаревым: |
Указом кесаря, |
Написахомся вернии |
Написаны мы, верующие, |
Именем Божества, |
Именем Божества, |
Тебе вочеловечшагося Бога нашего. |
Именем Тебя, вочеловечившегося Бога нашего. |
Велия Твоя милость, |
Велика Твоя милость, |
Господи, слава Тебе. |
Господи, слава Тебе. |
Вход со Евангелием. Свете Тихий: Прокимен дне.
И чтения по чину их, с тропари и со стихи их.
Аще прилучится Навечерие Рождества Христова в пяток, прокимен поется: Кто бог велий, яко Бог наш: со стихи своими. Дневный же оставляется.
Бытия чтение. [Глава 1.]
В начале сотвори Бог небо и землю. Земля же бе невидима и неустроена, и тьма верху бездны: и Дух Божий ношашеся верху воды. И рече Бог: да будет свет, и бысть свет. И виде Бог свет, яко добро: и разлучи Бог между светом, и между тьмою. И нарече Бог свет день, и тьму нарече нощь. И бысть вечер, и бысть утро, день един. И рече Бог: да будет твердь посреде воды, и да будет разлучающи посреде воды и воды: и бысть тако. И сотвори Бог твердь: и разлучи Бог между водою, яже бе под твердию, и между водою, яже бе над твердию. И нарече Бог твердь, небо: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день вторый. И рече Бог: да соборется вода, яже под небесем, в собрание едино, и да явится суша: и бысть тако. И собрася вода, яже под небесем в собрания своя, и явися суша. И нарече Бог сушу землю: и собрания вод нарече моря. И виде Бог, яко добро. И рече Бог: да прорастит земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и бысть тако. И изнесе земля былие травное, сеющее семя по роду и по подобию, и древо плодовитое творящее плод, емуже семя его в нем по роду на земли: и виде Бог, яко добро. И бысть вечер, и бысть утро, день третий.
Числ чтение: [Глава 24.]
Бысть Дух Божий на Валааме, и восприем притчи своя, рече: коль добри доми твои Иакове, и скиния твоя Израилю! Яко страны осеняющия, яко садие при реках, и яко скиния, яже водрузи Господь, и яко кедри при водах. Изыдет человек от семене его, и обладает языки многими, и возвысится царство его, и возрастет. Бог наставит его из Египта, яко славу единорога его. Пояст языки враг своих, и толщу их измождит: и стрелами своими устрелит врага. Возлег почи яко лев, и яко скимен, кто возставит его? Благословящии тя благословени, и проклинающии тя, прокляти. Возсияет звезда от Иакова, и востанет человек от Израиля, и ссечет князи Моавитския: и пленитвся сыны Сифовы, и будет Едом достояние, и будет наследие Исав враг его, и Израиль сотвори крепость.
Пророчества Михеина чтение. [Главы 4 и 5.]
Во днех онех, глаголет Господь: соберу сокрушенную, и отриновенную прииму, яже отринух: и положу сотренную во останок, и отриновенную в язык крепок, и воцарится Господь над ними в горе Сионстей, от ныне и во веки. И ты, Вифлееме доме Евфрафов, еда мал еси, еже быти в тысящах Иудовых? Из тебе бо Мне изыдет Старейшина, еже быти в Князя во Израили: и исходи Его из начала, от дней века. Сего ради даст я до времене раждающия, породит, и прочии от братий Его обратятся к сыном Израилевым. И станет, и узрит, и упасет паству Свою крепостию Господь. И в славе имене Господа Бога своего пребудут, зане ныне возвеличится даже до конец земли.
Таже возгласит чтец, глас 6: и нам воставшим, глаголет тропарь сей:
Тайно родился еси в вертепе, |
Тайно Ты родился в пещере, |
Но небо Тя всем проповеда, |
Но небо проповедало всем о Тебе |
Якоже уста звезду предлагая, Спасе, |
Звездой, как устами, Спаситель, |
И волхвы Ти приведе |
И привело к Тебе волхвов, |
Верою покланяющияся Тебе: |
С верою кланяющихся Тебе, |
С нимиже помилуй нас. |
С которыми помилуй нас. |
Стих 1: Основания Его на горах святых, любит Господь врата Сионя, паче всех селений Иаковлих. Преславная глаголашася о тебе, граде Божий. Помяну Раав и Вавилона ведущим Мя.
И поем конец: И волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.
Стих 2: И се иноплеменницы, и Тир, и людие Ефиопстии, сии быша тамо. Мати Сион речет: человек и Человек родися в нем, и той основа и Вышний.
И паки: И волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.
Стих 3: Господь повесть в писании людей, и князей сих бывших в нем, яко веселящихся всех жилище в Тебе.
И паки: И волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.
Таже, Слава, поет лик правый конец тропаря.
И ныне, левый поет такожде конец.
Посем глаголет чтец весь тропарь.
И поет сам конец его:
Тайно родился еси в вертепе, но небо Тя всем проповеда, якоже уста звезду предлагая, Спасе, и волхвы Ти приведе верою покланяющияся Тебе: с нимиже помилуй нас.
И чтутся паки чтения сия:
Пророчества Исаиина чтение. [Глава 11.]
Тако глаголет Господь: изыдет жезл от корене Иессеова, и цвет от корене его взыдет. И почиет на нем Дух Божий: дух мудрости и разума: дух совета и крепости: дух ведения и благосчестия: дух страха Божия исполнит его. Не по славе судит, ниже по глаголанию обличит: но судит правдою смиренных суд, и обличит правостию славныя земли. И поразит землю словом уст Своих, и духом устен убиет нечестиваго. И будет правдою препоясан по чреслех Своих, и истиною обвит по ребром Своим. Тогда пожирует волк со агнцем, и рысь почиет с козлищем: и телец, и лев, и юнец вкупе пожируют, и отроча мало поведет их, телец и лев вкупе пасутся, и вкупе чада их будут: и лев яко вол снесть плевы. И отроча младо на пещеру аспидску, и на ложе племене аспидска руку возложит. И не сотворят зла, ниже имут погубити ни единаго же на горе святей Моей: занеже исполнися вся земля познати Господа, яко воде мнозе покрыти моря. И будет в день он корень Иессеев, и востаяй владети языки: на него языцы уповают, и будет покой его честь.
Пророчества Иеремиина чтение. [Варуха, главы 3 и 4.]
Сей Бог наш, не приложится ин к Нему. Изобрете всяк путь художества, и даде Иакову отроку Своему, и Израилю возлюбленному от Него. Посем же на земли явися и с человеки поживе. Сия книга повелений Божиих, и закон сый во веки, вси держащиися ея в живот, оставившии ея умрут. Обратися Иакове, и имися ея, поиди к сиянию прямо света ея. Не даждь иному славы твоея, и полезных тебе языку чуждему. Блажени есмы Израилю, яко угодная Богу нам разумна суть.
Пророчества Даниилова чтение. [Глава 2.]
Рече Даниил Навуходоносору: ты царю видел еси, и се образ един, образ оный велик, и обличие его округло, стояше пред лицем твоим: и видение его страшно, образ, егоже глава от злата чиста: руце и перси и мышцы его сребряны: чрево и стегны медяны: голени железны: нозе часть убо железна, и часть некая скудельна. Видел еси, дондеже отторжеся камень от горы без рук, и порази образ, на ноги железныя, и скудельныя, и истни я до конца. Тогда истнишася во едино, скудель, железо, медь, сребро, злато и быша яко прах от гумна жатвеннаго, и взят я множество дохновения, и место не обретеся им: камень же поразивый образ, бысть в гору велию, и исполни всю землю. Сие есть соние: а сказание его речем пред царем: возставит Бог Небесный Царство, еже во веки не истлеет, и Царство Его людем иным не оставится, и истнит и измождит вся царствия, и то востанет во веки. Имже образом видел еси,яко от горы отсечеся камень без рук, и сотры скудель, железо, медь, сребро, злато. Бог Великий сказа царю, имже подобает быти по сих и истинно соние, и верно сказание его.
Посем чтец глаголет тропарь сей, глас 6:
Возсиял еси Христе, от Девы |
Ты воссиял, Христе, от Девы, |
Разумное солнце правды: |
Как духовное солнце правды, |
И звезда Тя показа |
И звезда показала Тебя, |
В вертепе вмещающася Невместимаго. |
Невместимого и поместившегося в пещере. |
Волхвы наставил еси на поклонение Твое, |
Ты направил волхвов к поклонению Тебе, |
С нимиже Тя величаем: |
С которыми Тебя величаем: |
Жизнодавче, слава Тебе. |
Жизнодавец, слава Тебе. |
Стих 1, псалом 92: Господь воцарися, в лепоту облечеся: облечеся Господь в силу, и препоясася: ибо утверди вселенную, яже не подвижится. Готов престол Твой оттоле, от века Ты еси.
Таже, паки: Волхвы наставил еси на поклонение Твое, с нимиже Тя величаем: Жизнодавче, слава Тебе.
Стих 2: Воздвигоша реки Господи, воздвигоша реки гласы своя. Возмут реки сотрения своя, от гласов вод многих.
Таже, паки: Волхвы наставил еси на поклонение Твое, с нимиже Тя величаем: Жизнодавче, слава Тебе.
Стих 3: Дивны высоты морския, дивен в высоких Господь: свидения Твоя уверишася зело: дому Твоему подобает святыня Господи, в долготу дний.
Слава, конец тропаря:
И ныне, паки конец.
Таже тропарь весь:
Возсиял еси Христе, от Девы разумное солнце правды: и звезда Тя показа в вертепе вмещающася Невместимаго. Волхвы наставил еси на поклонение Твое, с нимиже Тя величаем: Жизнодавче, слава Тебе.
Конец же тропаря поет чтец сам, и посем чтет:
Пророчества Исаиина чтение. [Глава 9.]
Отроча родися нам, Сын и дадеся нам, Егоже начальство бысть на раме Его: и нарицается имя Его велика совета ангел. Чуден Советник, Бог крепок, Властитель, Начальник мира, Отец будущаго века: приведет бо мир на начальники, и здравие Его. И велие начальство Его, и мира Его несть предела, на престол Давидов, и на царство его исправити е, и заступити е судьбою и правдою, от ныне и до века: ревность Господа Саваофа сотворит сия.
Пророчества Исаиина чтение, [Главы 7 и 8.]
Приложи Господь глаголати ко Ахазу, глаголя: проси себе знамения у Господа Бога твоего, во глубину или в высоту. И рече Ахаз: не имам просити, ниже искусити Господа. И рече Исаиа: услышите убо доме Давидов, еда мало вам труд подаяти человеком, и како Господу труд даете? Сего ради дастГосподь Сам вам знамение: се Дева во чреве приимет, и родит Сына, и нарекут имя Его Еммануил. Масло и мед имать снести, прежде неже уведети Ему, или изволити лукавое, изберет благое: зане прежде неже разумети отрочати благое или злое, отринет лукавая, и изберет благое. И рече Господь ко мне: приими себе свиток нов велик, и напиши в нем писалом человеческим, еже скоро пленение сотворити корыстем: настоят бо. И свидетели мне сотвори верны человеки, Урию иереа, и Захарию сына Варахиина. И приступих ко пророчице, и во чреве прият, и роди сына. И рече мне Господь: нарцы имя ему, Скоро плени, и напрасно испроверзи. Зане прежде неже разумети отрочати прозвати отца или матерь, приимет силу Дамаскову, и корысти Самарийския, прямо царю Ассирийскому. С нами Бог, разумейте языцы и покаряйтеся: услышите даже до последних земли, могущии покаряйтеся: аще бо паки возможете, и паки побеждени будете. И иже аще совет совещаваете, разорит Господь. И слово, еже аще возглаголете, не пребудет в вас: яко с нами Бог.
Русский текст и толкование паремий
Посем ектениа малая, и по возгласе: Прокимен, глас 1: Господь рече ко Мне: Сын Мой еси Ты, Аз днесь родих Тя. Стих: Проси от Мене, и дам Ти языки достояние Твое, и одержание Твое концы земли.
Апостол ко Евреем, зачало 303 (Евр. 1, 1 – 12).
Многочастне и многообразне древле Бог глаголавый oтцeм во пророцех, |
Бог, многократно и многообразно говоривший издревле отцам в пророках, |
В последок дний сих глагола нам в Сыне, Eгоже положи наследника всем, Имже и веки сотвори. |
В последние дни сии говорил нам в Сыне, Которого поставил наследником всего, чрез Которого и веки сотворил. |
Иже сый сияние славы и образ ипостаси Eго, нося же всячeская глаголом силы Своея, Собою очищение сотворив грехов наших, седе о десную престола величествия на высоких, |
Сей, будучи сияние славы и образ ипостаси Его и держа все словом силы Своей, совершив Собою очищение грехов наших, воссел одесную (престола) величия на высоте, |
Толико лучший быв Ангелов, eлико преславнее паче их наследствова имя. |
Будучи столько превосходнее Ангелов, сколько славнейшее пред ними наследовал имя. |
Кому бо рече когда от Ангел: Сын Мой eси Ты, Аз днесь родихъ Тя? И паки: Аз буду Eму во Oтца, и Той будет Мне в Сына? |
Ибо кому когда из Ангелов сказал Бог: Ты Сын Мой, Я ныне родил Тебя? И еще: Я буду Ему Отцем, и Он будет Мне Сыном? |
Егда же паки вводит Первороднаго во вселенную, глаголет: и да поклонятся Eму вси Ангели Божии. |
Также, когда вводит Первородного во вселенную, говорит: и да поклонятся Ему все Ангелы Божии. |
И ко Ангелом убо глаголет: Творяй Ангелы Своя духи и слуги Своя oгнь палящь. |
Об Ангелах сказано: Ты творишь Ангелами Своими духов и служителями Своими пламенеющий огонь. |
К Сыну же: престол Твой, Боже, в век века: жезл правости жезл царствия Твоего: |
А о Сыне: престол Твой, Боже, в век века; жезл царствия Твоего – жезл правоты. |
Возлюбил eси правду и возненавидел eси беззаконие: сего ради помаза Тя, Боже, Бог Твой eлеем радости паче причастник Твоих. |
Ты возлюбил правду и возненавидел беззаконие, посему помазал Тебя, Боже, Бог Твой елеем радости более соучастников Твоих. |
И (паки): в начале Ты, Господи, землю основал eси, и дела руку Твоeю суть небеса: |
И: в начале Ты, Господи, основал землю, и небеса – дело рук Твоих; |
Та погибнут, Ты же пребываеши: и вся, якоже риза, обетшают, |
Они погибнут, а Ты пребываешь; и все обветшают, как риза, |
И яко oдежду свиеши их, и изменятся: Ты же тойжде eси, и лета Твоя не оскудеют. |
И как одежду свернешь их, и изменятся; но Ты тот же, и лета Твои не кончатся. |
Аллилуиа, глас 5: Рече Господь Господеви моему: седи одесную Мене, дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих. Стих: Жезл силы послет Ти Господь от Сиона. Стих: Из чрева прежде денницы родих Тя, клятся Господь и не раскается.
Евангелие Луки, зачало 5. (Лк. 2, 1 – 20)
Во время оно изыде повеление от кесаря Августа написати всю вселенную. |
В те дни вышло от кесаря Августа повеление сделать перепись по всей земле. |
Сие написание первое бысть владящу Сириею Киринию. |
Эта перепись была первая в правление Квириния Сириею. |
И идяху вси написатися, кождо во свой град. |
И пошли все записываться, каждый в свой город. |
Взыде же и Иосиф от Галилеи, из града Назарета, во Иудею, во град Давидов, иже нарицается Вифлеем, зане быти eму от дому и oтечества Давидова, |
Пошел также и Иосиф из Галилеи, из города Назарета, в Иудею, в город Давидов, называемый Вифлеем, потому что он был из дома и рода Давидова, |
Написатися с Мариею обрученою eму женою, сущею непраздною. |
Записаться с Мариею, обрученною ему женою, которая была беременна. |
Бысть же, eгда быста тамо, исполнишася дние родити Eй: |
Когда же они были там, наступило время родить Ей; |
И роди Сына Своего Первенца, и повит Eго, и положи Eго в яслех: зане не бе им места во обители. |
И родила Сына Своего Первенца, и спеленала Его, и положила Его в ясли, потому что не было им места в гостинице. |
И пастырие беху в тойже стране, бдяще и стрегуще стражу нощную о стаде своем. |
В той стране были на поле пастухи, которые содержали ночную стражу у стада своего. |
И се Ангел Господень ста в них, и слава Господня осия их: и убояшася страхом велиим. |
Вдруг предстал им Ангел Господень, и слава Господня осияла их; и убоялись страхом великим. |
И рече им Ангел: не бойтеся: се бо благовествую вам радость велию, яже будет всем людем: |
И сказал им Ангел: не бойтесь; я возвещаю вам великую радость, которая будет всем людям: |
Яко родися вам днесь Спас, Иже eсть Христос Господь, во граде Давидове: |
Ибо ныне родился вам в городе Давидовом Спаситель, Который есть Христос Господь; |
И се вам знамение: обрящете Младенца повита, лежаща в яслех. |
И вот вам знак: вы найдете Младенца в пеленах, лежащего в яслях. |
И внезапу бысть со Ангелом множество вой небесных, хвалящих Бога и глаголющих: |
И внезапно явилось с Ангелом многочисленное воинство небесное, славящее Бога и взывающее: |
Слава в вышних Богу, и на земли мир, во человецех благоволение. |
Слава в вышних Богу, и на земле мир, в человеках благоволение! |
И бысть, яко отыдоша от них на небо Ангели, и человецы пастырие реша друг ко другу: прейдем до Вифлеема и видим глагол сей бывший, eгоже Господь сказа нам. |
Когда Ангелы отошли от них на небо, пастухи сказали друг другу: пойдем в Вифлеем и посмотрим, что там случилось, о чем возвестил нам Господь. |
И приидоша поспешшеся, и обретоша Мариам же и Иосифа, и Младенца лежаща во яслех. |
И, поспешив, пришли и нашли Марию и Иосифа, и Младенца, лежащего в яслях. |
Видевше же сказаша о глаголе глаголаннем им о Oтрочати Сем. |
Увидев же, рассказали о том, что было возвещено им о Младенце Сем |
И вси слышавшии дивишася о глаголанных от пастырей к ним. |
И все слышавшие дивились тому, что рассказывали им пастухи. |
Мариам же соблюдаше вся глаголы сия, слагающи в сердцы Своем. |
А Мария сохраняла все слова сии, слагая в сердце Своем. |
И возвратишася пастырие, славяще и хваляще Бога о всех, яже слышаша и видеша, якоже глаголано бысть к ним. |
И возвратились пастухи, славя и хваля Бога за всё то, что слышали и видели, как им сказано было. |
Посем ектениа, Рцем вси: Таже, Сподоби Господи: Исполним вечернюю: и возглас. И посем диакон глаголет: Премудрость: лик, Благослови. И прочее по обычаю, и отпуст. По отпусте же вжигаем свещник среди церкве, и ставше оба лика вкупе поют тропарь праздника: Слава, и ныне: кондак. И входим в трапезу, и ядим совершенно, рыбы же не ядим, но со древяномаслием, и сочиво обварено, или кутию с медом. Испиваем же и вина в славу Божию: в не имущих же странах пием пиво. Предлагается же и чтение: Поучение Кирилла архиепископа Иерусалимскаго, емуже начало: Якоже убо во Иисуса Христа надеемся:
Ведати подобает, яко праздник Рождества Христова в кий день ни случится, поется Повечерие великое сице:
О часе девятом нощи (в 3-м часу ночи – А.Р.) бывает благовест, и потом трезвон во вся кампаны: иерей же со диаконом оболкшеся, творят начало, якоже во вся праздники Владычни. Диакон глаголет: Благослови владыко. Иерей: Благословен Бог наш: И кадящу иерею, глаголем Повечерие великое от начала: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе. Царю Небесный: Трисвятое, и прочее. С нами Бог: поем с пением. Вместо тропарей обычных, Просвети очи мои: глаголем тропарь праздника. И вместо: Помилуй нас Господи, помилуй нас: глаголем кондак праздника.
По Слава в вышних: исходим в притвор, поюще:
На литии стихиры самогласны, глас 1.
[Иоанна монаха:]
Небо и земля днесь пророчески да возвеселятся, ангели и человецы духовно да торжествуют: яко Бог во плоти явися, сущим во тьме и сени седящим, рождейся от Девы, вертеп и ясли прияша Того: пастырие чудо проповедуют, волсви от восток в Вифлеем дары приносят. Мы же хвалу недостойными устнами, ангельски Тому принесем: слава в вышних Богу, и на земли мир: прииде бо чаяние языков, пришед спасе нас от работы вражия. |
Небо и земля сегодня да возвеселятся (веселием) пророков; ангелы и люди да торжествуют духовно, так как родившийся от Девы Бог во плоти явил Себя погруженным во тьму и тень. Приютили Его пещера и ясли. Вестниками чуда выступают пастухи. В Вифлеем приносят дары волхвы Востока. Мы же хвалу хотим принести устами недостойными словами ангелов: «Слава в вышних Богу и на земле мир». Ибо пришло ожидание народов и придя Христос спас нас от рабства врагу. |
Небо и земля днесь совокупишася, рождшуся Христу: днесь Бог на землю прииде, и человек на небеса взыде: днесь видим eсть плотию, eстеством невидимый, человека ради. Сего ради и мы славословяще возопиим Eму: слава в вышних Богу, и на земли мир: дарова бо пришествие Твое, Спасе наш, слава Тебе. |
Небо и земля сегодня стали одно, так как родился Христос. Сегодня на землю пришел Бог, а человек взошел на небеса. Сегодня невидимый по природе чрез человека (т.е. человечество Христа – М. Скабалл.) доступен созерцанию. Потому мы, славословя Его, и воскликнем: «Слава в вышних Богу и на земле мир». Ибо пришествие Твое, Спаситель наш, полно даров. Слава Тебе. |
Слава в выших Богу, в Вифлееме слышу от безплотных днесь, на земли мир благоволившему быти: ныне Дева небес ширши. Возсия бо Свет омрачeнным, и смирeнныя возвыси ангельски поющия: слава в вышних Богу. |
В Вифлееме сегодня слышу от бестелесных: «Слава в вышних Богу, благоволившему, чтобы на земле был мир». Ныне Дева шире чем самое небо: ибо (от Нее) восиял Свет даже для совершенно омраченных и возвысил униженных, поющих по-ангельски: Слава в вышних Богу. |
По образу и по подобию, истлевша преступлением видев Иисус, приклонив небеса сниде, и вселися во утробу девственную неизменно, да в ней истлевшаго Адама обновит, зовуща: слава явлению Твоему, Избавителю мой и Боже. |
Иисус, видев, что (созданный) по образу и по подобию, вследствие преступления, истлел, приклонив небеса, сошел и вселился, не потерпев изменения, в утробу девственную, чтобы в ней обновить истлевшего Адама, восклицающего: слава явлению Твоему, Избавитель мой и Бог! |
Слава, глас 5: [Иоанна монаха:]
Волсви персидстии царие, познавше яве на земли рождшагося Царя Небеснаго, от светлыя звезды водими, достигоша в Вифлеем, дары носяще избранныя, злато, и ливан, и смирну, и падше поклонишася: видеша бо в вертепе Младенца лежаща Безлетнаго. |
Волхвы, персидские цари, направляемые яркою звездою и ясно убедившись в рождении на земле Царя Небесного, дошли до Вифлеема, имея для поднесения нарочито отобранные дары: золото, ладан и мирру. И, пав ниц, они поклонились. Ибо видели они лежащим в пещере, как Младенца, Безвременного. |
И ныне, глас 6: [Германово:]
Ликуют ангели вси на небеси, и радуются человецы днесь: играет же вся тварь рождшагося ради в Вифлееме Спаса Господа: яко всякая лесть идольская преста, и цартвует Христос во веки. |
Сегодня ликуют ангелы на небе и радуются люди на земле. Вся, словом, тварь в праздничном движении, по причине рождения в Вифлееме Спасителя Господа. Ибо всякое обольщение идолов прекратилось и царствует уже навеки (отныне) Христос. |
На стиховне стихиры, самогласны, глас 2.
[Германово:]
Велие и преславное чудо совершися днесь: Дева раждает и утроба не истлевает: Слово воплощается и Oтца не отлучается. Ангели с пастырьми славят, и мы с ними вопием: слава в вышних Богу, и на земли мир. |
Великое и высшее всяких представлений чудо совершилось сегодня: Дева рождает и утроба не истлевает; Слово воплощается, и не отлучается от Отца. Ангелы славят с пастухами, и мы с ними восклицаем: «Слава в вышних Богу, и на земле мир!» |
Глас 3:
Стих: Из чрева прежде денницы родих Тя: клятся Господь, и не раскается. |
Из чрева прежде денницы Я родил Тебя. Клялся Господь и не раскается (Пс. 109, 3). |
Днесь раждает Дева Творца всех: Eдем приносит вертеп, и звезда показует Христа, Солнца сущим во тьме. С дары волсви поклонишася, верою просвещаеми: и пастырие видеша чудо, ангелом воспевающим и глаголющим: слава в вышних Богу. |
Сегодня Дева рождает Творца всего; Эдем предлагает пещеру, и звезда указывает погруженным во тьму на Христа, как на Солнце. Просвещаемые в (своих) верованиях волхвы с дарами поклонились, и пастухи увидели чудо – ангелов, поющих и произносящих: «Слава в вышних Богу». |
Стих: Рече Господь Господеви моему: седи одесную Мене. |
Сказал Господь Господу моему: сиди одесную Меня (Пс. 109, 1). |
[Анатолиево:]
Господу Иисусу рождшуся в Вифлееме Иудейстем, от восток пришедше волсви, поклонишася Богу вочеловечшуся, и сокровища своя усердно отверзши, дары честныя приношаху: искушено злато, яко Царю веков: и ливан, яко Богу всех: яко тридневному же мертвецу, смирну Безсмертному. Вси языцы приидите поклонимся Рождшемуся, спасти души наша. |
Когда Господь Иисус родился в Вифлееме Иудейском, волхвы с Востока, придя (туда), поклонились вочеловечившемуся Богу, и, от всей души, открыв сокровищницы свои, поднесли (Ему) драгоценные дары: очищенное золото как вечному Царю, ладан как Богу всего; мирру же как (ожидаемому, будущему) тридневному мертвецу и вместе Бессмертному. Все народы придите, поклонимся Родившемуся спасти души наши. |
Слава, глас 4: [Иоанна монаха:]
Веселися Иерусалиме, торжествуйте вси любящии Сиона: днесь временный разрешися соуз осуждения Адамова, рай нам отверзеся, змий упразднися: юже бо прельсти первее, ныне узре Содетелеву бывшу Матерь. О глубина богатства, и премудрости, и разума Божия! Яже исходатаивши смерть всей плоти, греховный сосуд, спасения начало бысть миру всему, Богородицы ради. Младенец бо раждается из Нея Всесовершенный Бог, и рождеством девство печатствует: пленицы греховныя разрешая пеленами, и младенства ради, Eвины врачует яже в печалех болезни. Да ликовствует убо вся тварь, и да играет: обновити бо ю прииде Христос, и спасти души наша. |
Веселись, Иерусалим, и торжествуйте все любящие Сион. Сегодня развязаны долговременные узы осуждения Адама: рай для нас открыт; змей обезврежен, (ибо ныне он увидал, что) та, которую он прежде обманул, стала Матерью Создателя. О глубина богатства, и премудрости, и разума Божия: доставившая смерть всему роду (человеческому), орудие греха, стала началом спасения для всего мира через Богородицу, так как от Нее рождается, (как) младенец, Всесовершенный Бог, и рождением Своим прикладывает печать Свою к девству. Пеленами развязывающий путы грехов через младенчество Свое врачует Евины болезни при родах. Посему, да ликует и придет радостное движение все творение. Ибо пришел Христос восстановить его и спасти души наши. |
И ныне, глас тойже:
В вертеп вселился eси Христе Боже, ясли Тя восприяша, пастырие же и волсви поклонишася. Тогда убо пророческая исполнися проповедь, и ангельския силы дивляхуся, вопиюще и глаголюще: слава схождению Твоему, eдине Человеколюбче. |
Ты, Христос Бог, поселился в пещере; приняли Тебя ясли; пастухи и волхвы Тебе поклонились. Тогда именно и исполнислась пророческая проповедь, и ангельские силы поражались, восклицая и говоря: слава нисхождению Твоему, единственный Человеколюбец. |
Таже, Ныне отпущаеши: Трисвятое. По Отче наш:
Тропарь, глас 4:
Рождество Твое Христе Боже наш, возсия мирови свет разума: в нем бо звездам служащии, звездою учахуся, Тебе кланятися Солнцу правды, и Тебе ведети с высоты Востока: Господи слава Тебе. |
Рождение Твое, Христос Бог наш, воссияло для мира светом знания. Ибо во время его служащие звездам были научены звездою (же) поклоняться Тебе, Солнцу правды, и знать Тебя, Восток свыше. Господи слава Тебе! |
Таже, Буди имя Господне благословено от ныне и до века: трижды. Благословлю Господа на всякое время: Конец: Не лишатся всякаго блага. Таже, чтения праздника, в толковании еже от Матфеа, Слово 4. Посем, Слава в вышних Богу: и екса псалмы, по обычаю.
|